Miten auttaa lasta kaverisuhteissa?
Mulla on 3-luokkalainen tyttö. Hänellä on harrastuksia ja koulussa kavereita. Tässä meidän talossa asuu yksi melkein samanikäinen poika ja hänen kanssaan tyttö viettää aikaa viikottain. Tällä pojalla ja mun tytöllä on yhteisiä kavereita (lähes kaikki ovat tyttöjä) joista suurin osa on tytön kanssa samalla luokalla ja niistä ehkä viisi asuu meistä sadan metrin päässä samassa kerrostalossa. Naapurin poika viettää siellä toisen talon pihassa kaveriporukassa aika paljon aikaa, mutta mun tyttö ei halua mennä sinne. Itkee kotona kun ei ole ketään kaveria. Tyttö ei koskaan käy pyytämässä näitä kavereita ulos leikkimään, mutta meidän pihalla leikkii, jos sattuu kavereita pihalla näkemään tai joku tulee hakemaan. Monesti sanoo, että häntä ei ole otettu leikkii, mutta kun kysyn että pyysitkö päästä, niin sanoo vaan, että ei ne ois kuitenkaan ottanu.
Olen ehdottunut, että minä saatan sinne naapuritalon pihalle ja käyn vaikka tunnin päästä hakemassa, mutta ei vaan halua mennä. Olen pyytänyt soittamaan näille kavereille, että voivatko olla pihalla tai tulla meille, mutta tyttö ei halua soittaa. Silloin harvoin, ehkä kerran kuussa, kun tyttö menee kaveriporukan kanssa leikkimään missä ikinä ovatkin, tulee hän monen tunnin päästä iloisena ja nauravana kotiin ja kertoo innoissaan mitä kaikkea ovat leikkineet ja miten pojat ovat hölmöilleet.
Mitä voin tehdä tämän kaveriasian kanssa? Alan olla jo epätoinen, kun tyttö lähes joka päivä itkee kotona ettei ole kaveria, mutta ei kuitenkaan kysy keltään, että voisiko joku olla hänen kanssaa.
Kommentit (5)
Kyllä lapsen pitää vaan itse oppia.
Joo tiedän kyllä, etten voi lapselle kaveriksi muuttua. Mutta se on vaan niin raskasta vierestä katsoa, kun toinen itkee kavereiden puuttumista, vaikka niitä kavereita on. Miten voin rohkaista, kun toinen ei uskalla, osaa tai viitsi tehdä sitä itse? -ap
Juttelemalla ja rohkaisemalla? Sori, en keksi mitään järkevää vastausta...
Mutta uskon että aika auttaa.
Vieläkö tuon ikäisten kanssa onnistuisi se, että sovit näiden lasten vanhempien kanssa jotain? Tai saisitko sen pojan äidin vaikka ehdottamaan pojalle, että seuraavalla kerralla tulee pyytämään tyttöäsi mukaan kun lähtee naapuriin? Kynnys voisi sitten madaltua tytöllesi kun kokisi että seuransa kelpaa.
Lisään vielä, että tyttö ei ole saanut kahdesta eri harrastuksesta yhtään kaveria. -ap