Kaveri syyllistää kun en lähde tapaamaan häntä
Minä elän hyvin eristyksissä, mies ja minä etätöissä. En liiku ihmisjoukoissa kuin pakolliset ruokaostokset ja pyrin käymään kaupoissa hiljaiseen aikaan. Kaverini ei ole yhtä tarkka ja hän myös asuu kimppakämpässä.
Tänään olisi pitänyt lähteä lyhyellä varoitusajalla kahville. Sanoin vain, etten tänään pääse. Sain avautumisviestin, miten en halua tavata häntä ja miten hän tuntee olonsa torjutuksi.
Olen tullut allergiseksi pienellekin syyllistämiselle ja sille, että minun tulisi selitellä tekemisiäni kenellekään. En voi olla vastuussa siitä miltä tämä kaveristani tuntuu.
En aio liikkua minnekään ainakaan ennen kevättä. Pitääkö aikuisen ihmisen ilmoittaa näin?
Kommentit (54)
"mitä on meneillään?"
"[Liitä tähän viimeisimmät tartunta- ja kuolintilastot]."
Vierailija kirjoitti:
"mitä on meneillään?"
"[Liitä tähän viimeisimmät tartunta- ja kuolintilastot]."
näin.
Syyllistäminen on ankeaa, mutta nyt kyllä vaikuttaa siltä kuin kaveri ei edes tietäisi koronalinjastasi. Voisit vastata jotenkin "Hei Pirjo, kaikki on ok meidän välillä, mutta en tapaa ystäviä ennen kuin koronatilanne hellittää." Ja sitten voit viestillä kysyä, että mitenkäs hänellä menee tms.
Jos senkin jälkeen draamailee, niin oma ongelmansa.
Minulla on käynyt samanlainen juttu. En halunnut lähteä syömään ravintolaan ja pääasiallinen syy oli se, että ko. ihminen vähät välittää koronasta ja hänellä on paljon ihmiskontakteja joka suuntaan. Sinänsä ruokailu ravintolassa ei ole mielestäni liian suuri riski, mutta tämän ihmisen kanssa kyllä. En tietenkään tätä hänelle sanonut, sanoin vain, että en nyt tässä tilanteessa lähde, katsotaan asiaa sitten kun tilanne paranee. Sain vastaukseksi syyllistystä mm. siitä kuinka ravintoloilla menee huonosti eikä minua kiinnosta tukea niitä.
Tämä korona-aika saa ihmisistä esiin mitä ihmeellisimpiä puolia!
Et siis halua tavata etkä puhua puhelimessa?
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä haluaisin tietää mitä on meneillään
Oiskohan vaikka pandemia?
Mä olen sanonut ystävilleni ja kavereilleni, että voin lähteä heidän kanssaan taas kahville tai ravintolaan syömään sitten, kun tartuntaluvut ovat jälleen heinäkuun tasolla.
No sano sille ettet tapaa nyt ketään koronavirusepidemian takia. Jos ei kaveri tätä ymmärrä ja pistää välit poikki niin etpä paljon menetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita ettet tule. Se ei ole tunneasia, vaan käytännön asia.
Niin minäkin luulin. Mutta "hänestä tuntuu" että välttelen, "hänestä tuntuu tyhmältä ja torjutulta" ja kysyi, mitä meidän välillä on meneillään.
En jaksaisi tällä hetkellä yhtään mitään välien selvittelyä. On jo tarpeeksi draamoja (miehen perheenjäsen sairaalassa, minulla on esimiehen kanssa ongelmia, ja onhan tässä lisäksi tämä korona..).
Ap
Voithan vastata hänelle rehellisesti, että ei ollut tarkoitus loukata eikä mitään ole meneillään, mutta et vaan jaksa tavata ketään just nyt.
Jos korona on syy tapaamattomuuteen, niin sano se suoraan ja kerro, että et tässä tilanteessa tapaile ketään muitakaan. Varmaan voisitte vaikkapa Teamsin välityksellä vaihtaa kuulumiset kahvikupposen ääressä.
Miksi et sanonut suoraan, että koronan takia et nyt käy missään?
Omassa tuttavapiirissä olen huomannut, että toiset eivät ole menojaan rajoittaneet ja toiset ovat. Hyvin suoraan näistäkin on puhuttu.
Yksi hyvä ystäväni on minulle sanonut, ettei halua nyt tavata minua, koska olen niin paljon muiden kanssa tekemisissä. (kuljen siis julkisilla ja työni puolesta joudun olemaan ihmisten kanssa tekemisissä)
Vierailija kirjoitti:
Et siis halua tavata etkä puhua puhelimessa?
En minäkään.
T. Introvertti
Mielestäni oli ihan asiallista vastata kaverille että "pahoittelen, ei ole tarkoitus saada torjuttua oloa. tämän koronatilanteen vuoksi en nyt vaan aio tavata ihmisiä". jos vielä tivaa, sitten saa ärsyyntyä. Hän on kaverisi, ole ystävä hänelle, ja selitä.
Siis mielestäni OLISI asiallista vastata. Aika törkeää olisi suuttua ja jättää selittämättä miksi et tapaa.
Ihmettelen kyllä reaktiotasi ap! Vaikutat todella vihaiselta kaveriasi kohtaan. Mikset voi selittää hänelle että koronan takia et vain tapaa. Nythän vain vahvistat hänen pelkojaan. Ja kyllä, kaveruuteen kuuluu vähän pientä vastuuta omasta käytöksestä. Eli voi pohtia käyttäytyykö torjuvasti vai ymmärtäväisesti. Luultavasti kun selität että korona on syynä, hän rauhoittuu ja kaveruus jatkuu ihan ennallaan. Mutta nyt raivoat kuinka et saa tehdä mitään rauhassa, ja kaveri roikkuu yms. Onko asenteesi suomalaisen kasvatuksen tulosta? Välttelevä kiintymyssuhde?
Ihanaa kun muillakin on näitä ongelmia. Minunkin ystävä kutsui minut luokseen. Peruin, koska sain yskän. Hän sanoi, että ei haittaa, voin silti mennä. No en todellakaan mennyt, koska hän tapaa paljon ihmisiä ja ei näköjään välitä onko heillä yskä vai ei. Onneksi jouduin varaamaan koronatestin juuri samalle illalle enkä "päässyt" kylään. Nyt hän on jo luovuttanut minun osaltani eikä ole onneksi kutsunut mihinkään. Otan kontaktien minimoimisen tosissani, koska haluan palata pian normaaliin tai edes syyskuiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun muillakin on näitä ongelmia. Minunkin ystävä kutsui minut luokseen. Peruin, koska sain yskän. Hän sanoi, että ei haittaa, voin silti mennä. No en todellakaan mennyt, koska hän tapaa paljon ihmisiä ja ei näköjään välitä onko heillä yskä vai ei. Onneksi jouduin varaamaan koronatestin juuri samalle illalle enkä "päässyt" kylään. Nyt hän on jo luovuttanut minun osaltani eikä ole onneksi kutsunut mihinkään. Otan kontaktien minimoimisen tosissani, koska haluan palata pian normaaliin tai edes syyskuiseen tilanteeseen.
Mikset sinäkään voinut suoraan sanoa että koronatilanteen vuoksi en halua tavata missään tapauksessa nyt. Sitten jos tuon jälkeen hän jatkaa jankkaamista saa jo suutahtaa.
Jotenkin omituista, kaikki tää ahdistuminen ja muu tuntuu johtuvan siitä ettette vaan uskalla sanoa suoraan kantaanne koronaan.
Itsenäisyyspäivänä olet vapaa