Kaistapäisin vanhempi, johon olet päiväkoti- tai koulumaailmassa törmännyt?
Kommentit (91)
Opetan reaaliaineita yläkoulussa ja lukiossa ja Tähän olisi kyllä tarina jos toinenkin kerrottavana...
Pahimpia ovat ne vanhemmat, jotka hyökkäävät verbaalisesti kimppuun Wilman kautta, haukkuvat paitsi opettajuuteni niin myös minut ihmisenä alimpaan maan rakoon, kirosanojen kera, ja tietysti vielä uhkaavat haastaa oikeuteen. Syynä voi olla vaikka se, että oppilas on saanut arvosanaksi 9 eikä 10. Yksi vanhempi oli aivan tosissaan haastamassa minua oikeuteen, oli jo aluehallintovirastoon yhteydessä, vaikka kyseisissä arvosanoissa ei oikeasti ollut mitään epäselvää. Onneksi luovutti sitten siinä vaiheessa kuitenkin kun lapsensa pääsi haluamaansa lukioon, vaikka olin hänen mukaansa yrittänyt parhaani tuhotakseni lapsen elämän ja tulevaisuuden koska haluan kiduttaa ja nöyryyttää lapsia oman sadistisen luonteeni takia. Lähetteli tästä aiheesta wilmaviestejä päivittäin, viikonverran kesäloman jo alettua...
Toinen vanhempi soitteli rehtorille päiväkaudet ja yritti saada minulle potkut, koska pilaan nuorten lukioelämyksen. Syynä se, että olin puuttunut lintsaavan oppilaan poissaoloihin.
Sitten on tietysti näitä, jotka laittavat wilmaviestejä aamusta iltaan ja illasta aamuun ja saavat itkupotkuraivarit jos ei heti samalla sekunnilla vastata. Puhelinnumeroni on myös ongittu esiin, kun ei ollut salainen, ja minulle on soiteltu mm sunnuntai-iltana kymmenen jälkeen ja avauduttu siitä että mitäs nyt tehdään kun Petterillä oli niin rankka viikonloppu ettei saanut luettua siihen historiankokeeseen, joka olisi heti maanantaina, niin että voisiko sitä koetta vaikka siirtää?
Näitähän riittäisi.
Oppilaat ovat ihania ja heidän kanssaan ei useinkaan ole ongelmia, mutta nämä vanhemmat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä kaistapäisin, mutta sillä tavalla aktiivi että sai kiellettyä ylimääräiset herkut lapsilta koko kylän päiväkodeissa.
Mä olen ollut aikoinaan niin kaistapää, että sain kiellettyä kaupungin päiväkodeista karkit ja herkut. Se ei vaatinut muuta aktiivisuutta kuin yhden jutusteluhetken päiväkodin johtajan kanssa.
Tilanne oli sellainen, että koko toukokuun, joka ikinen päivä kun hain lapsia päiväkidista, jompi kumpi mässytti karkkia. Eskarilaisilla oli useasti karkkikuppi ulkona, pienemmän ryhmässä sentään syötiin ruokailujen yhteydessä. Kaikki kesällä synttäreitään viettävät lapset viettivätkin synttäreitään päiväkodissa jo toukokuussa ja toivat säkkikaupalla karkkia ja sitä riitti lounaan ja välipalan jälkeenkin tarjoiltavaksi, usein jopa seuraavalle päivälle.
Päiväkodin johtaja sattui olemaan ulkona sellaisen viikon perjantaina kun molemmat lapset olivat syöneet joka päivä karkkia. Kysäsin siinä, että onko se oikeasti tarpeellista. Mä haluaisin vähän enemmän vaikuttaa siihen kuinka paljon lapseni syövät karkkia. Ja totesin, että päiväkodin ruoka jo itsessään on sen verran köppästä (välipala esim riisimurot, rasvaton maito, hillo ja appelsiini) , että siihen vielä karkit päälle, niin ei oikein ole fiksua.
Päiväkodin johtaja oli tyytyväinen kun otin asian puheeksi, oli samaa mieltä ja sanoi vievänsä asiaa eteenpäin. Samalla saatiin loppumaan maa Han muuttaja taustaisten perheiden omien leipomusten tuonti. He eivät ymmärtäneet, ettei päiväkotiin voi tuoda omia leipomuksia hygieniasyistä.
Karkit taidettiin siis tosiaan kieltää koko kunnan päiväkodeissa. Tästäkös erään lapsen äiti pahoitti mielensä kun se tapahtui juuri hänen piltin synttäreiden ennen. Hänen lapsensa oli monena iltana itkenyt kun ei saa juhlia 3-vuotis synttäreitä rakkaan päiväkotiryhmänsä kanssa.
Mä olen melkoisen ylpeä kun kuulin kylillä raivokastakin urputusta kuinka joku tiukkis oli valittanut ja vaatinut tälläistä käsittämätöntä sääntöä päiväkoteihin. Päiväkodeissa oltiin kyllä tyytyväisiä, sieltä en kuullut valituksia.
Ja hyvänen aika jos minun tekoset mainittaisiin jopa av:llä, se olisi kunnia!
Se olis hienoa jos joku vielä luulisi, että jouduin kauheastikkin asian kanssa painimaan, mutta se ei ole totta. Luulen, että sille hommalle oli jo pitkään ollut tilaus ja nyt se vaan toteutettiin kun ensimmäinen vanhempi siitä valitti.Oletko Espoosta?
En ole.
Mutta jos useammassa kunnassa on tehty tällänen päätös, niin kai se on ollut henkilökunnan ja useamman vanhemman puolesta ihan toivottu ja arkea helpottava muutos.
Lahdessa oli tällainen äiti, masinoi tätä aatetta ihan huolella, tavallinen pannukakkukin oli suoraan saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut moneen kertaan oman luokan vanhemmille, että tarkistan Wilman vielä noin 10 minuuttia ennen ensimmäisen oppitunnin alkua noin 8.05. Koulupäivän aikana voin ehtiä Wilmaan, mutta yritän vastailla viesteihin viimeistään ilta-päivällä.
Eräs äiti laittaa kaiken maailman kysymyksensä aina klo 8.20. Yleensä kysymykset ovat vieläpä sellaisia, että niihin vastaaminen ei ole kiireellistä ja hän löytäisi vastaukset myös itse. Klo 9:än mennessä hän on ehtinyt kysyä jo kolmeen neljään kertaan, ettenkö aio vastata ja rikon virkavelvollisuuttani, jos en vastaa. Seuraavaksi viestit lähtevät rehtorille. Meillä on kaksi ensimmäistä oppituntia yhteen ja ensimmäiselle välitunnille lähdettyäni rehtori käy usein pilke silmäkulmassa kuittaamaassa, että vastasin taas puolestasi... Rehtori on myös viestittänyt tälle äidille, että wilma ei ole pikaviestintäkanava.
Jos olet oikeasti opettaja, niin mikä ihme on ilta-päivä? Jotain ylä-koulun juttujako, vaiko perus-koulun? 🤣
Rasittavimpia ovat ne vanhemmat, jotka löytävät joka ikisen kirjoitusvirheen ja laittavat tästä viestiä. Yleensä he eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä.
Monenlaisia vanhempia on tullut vastaan, mutta korona on tuonut ihan uuden tyypin: chattailijat.
Koronan vuoksi viestintä koteihin oli viime keväänä poikkeuksellista. Olin henk.koht. yhteydessä suoraan ekaluokkalaisiin (ja heidän vanhempiinkin) puhelimitse, enimmäkseen viestintäpalvelun kautta. Oppitunteja oli etänä niin pienille vain harvakseltaan, joten olin tavoitettavissa koko päivän. Etäopetuksessa saatoin vastata tehtävien palautuksiin ja muihin kysymyksiin varsinkin jakson alussa myös iltaisin, kun koko tilanne tuli niin puskista, että me kaikki joustimme.
Normaaliin kouluun palattuamme yksi äideistä ei tunnu tajuavan, että nyt pidän niitä oppitunteja, en päivystä puhelinta. Hän saattaa soitella pitkin päivää, ja jos en vastaa, tulee perästä kilometrin pituisia viestejä kysymyksineen ja "voisitko vastata" pyyntöineen. Syksyllä äiti laitteli puhelimeen viestejä myös iltaisin (jopa puolilta öin), mutta se loppui, kun en vastannut niihin koskaan.
Asiat eivät useinkaan ole akuutteja, lähinnä pohdintaa omasta lapsesta ja hänen erityistarpeista. Mukana on välillä myös ihan selkeää "chattailyä", tyyliin "Mitenkäs siellä on aamutunnit menneet". Vastata viesteihin kuitenkin pitää, sillä hän on aiemmin vienyt huolensa suoraan rehtorille, ellen rauhoittele häntä välissä. Sama äiti soittelee myös muille koulun aikuisille tämän lapsensa asioissa.
Kuormittavinta on, että lapsikin vaatii huomiotani monenlaisine haasteineen, joten käytän tähän lapseen ja hänen äitiinsä useana päivänä viikosta tuntikaupalla aikaa, muiden kustannuksella tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä kaistapäisin, mutta sillä tavalla aktiivi että sai kiellettyä ylimääräiset herkut lapsilta koko kylän päiväkodeissa.
Mä olen ollut aikoinaan niin kaistapää, että sain kiellettyä kaupungin päiväkodeista karkit ja herkut. Se ei vaatinut muuta aktiivisuutta kuin yhden jutusteluhetken päiväkodin johtajan kanssa.
Tilanne oli sellainen, että koko toukokuun, joka ikinen päivä kun hain lapsia päiväkidista, jompi kumpi mässytti karkkia. Eskarilaisilla oli useasti karkkikuppi ulkona, pienemmän ryhmässä sentään syötiin ruokailujen yhteydessä. Kaikki kesällä synttäreitään viettävät lapset viettivätkin synttäreitään päiväkodissa jo toukokuussa ja toivat säkkikaupalla karkkia ja sitä riitti lounaan ja välipalan jälkeenkin tarjoiltavaksi, usein jopa seuraavalle päivälle.
Päiväkodin johtaja sattui olemaan ulkona sellaisen viikon perjantaina kun molemmat lapset olivat syöneet joka päivä karkkia. Kysäsin siinä, että onko se oikeasti tarpeellista. Mä haluaisin vähän enemmän vaikuttaa siihen kuinka paljon lapseni syövät karkkia. Ja totesin, että päiväkodin ruoka jo itsessään on sen verran köppästä (välipala esim riisimurot, rasvaton maito, hillo ja appelsiini) , että siihen vielä karkit päälle, niin ei oikein ole fiksua.
Päiväkodin johtaja oli tyytyväinen kun otin asian puheeksi, oli samaa mieltä ja sanoi vievänsä asiaa eteenpäin. Samalla saatiin loppumaan maa Han muuttaja taustaisten perheiden omien leipomusten tuonti. He eivät ymmärtäneet, ettei päiväkotiin voi tuoda omia leipomuksia hygieniasyistä.
Karkit taidettiin siis tosiaan kieltää koko kunnan päiväkodeissa. Tästäkös erään lapsen äiti pahoitti mielensä kun se tapahtui juuri hänen piltin synttäreiden ennen. Hänen lapsensa oli monena iltana itkenyt kun ei saa juhlia 3-vuotis synttäreitä rakkaan päiväkotiryhmänsä kanssa.
Mä olen melkoisen ylpeä kun kuulin kylillä raivokastakin urputusta kuinka joku tiukkis oli valittanut ja vaatinut tälläistä käsittämätöntä sääntöä päiväkoteihin. Päiväkodeissa oltiin kyllä tyytyväisiä, sieltä en kuullut valituksia.
Se olis hienoa jos joku vielä luulisi, että jouduin kauheastikkin asian kanssa painimaan, mutta se ei ole totta. Luulen, että sille hommalle oli jo pitkään ollut tilaus ja nyt se vaan toteutettiin kun ensimmäinen vanhempi siitä valitti.Oletko Espoosta?
En ole.
Mutta jos useammassa kunnassa on tehty tällänen päätös, niin kai se on ollut henkilökunnan ja useamman vanhemman puolesta ihan toivottu ja arkea helpottava muutos.Lahdessa oli tällainen äiti, masinoi tätä aatetta ihan huolella, tavallinen pannukakkukin oli suoraan saatanasta.
En ole Lahdestakaaan :) Enkä puuttunut päiväkodin ruokalistaan (vaikka mieli olisi tehnyt;)), vaan siihen jokapäiväiseen karkinsyöntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Mutta jos useammassa kunnassa on tehty tällänen päätös, niin kai se on ollut henkilökunnan ja useamman vanhemman puolesta ihan toivottu ja arkea helpottava muutos.Lahdessa oli tällainen äiti, masinoi tätä aatetta ihan huolella, tavallinen pannukakkukin oli suoraan saatanasta.
En ole Lahdestakaaan :) Enkä puuttunut päiväkodin ruokalistaan (vaikka mieli olisi tehnyt;)), vaan siihen jokapäiväiseen karkinsyöntiin.
Ai että. Voin kertoa että ei sinun sanomisellasi ole ollut mitään väliä. Päätökset tehdään isommissa ympyröissä. Että joku voikin olla noin lapsellinen, että kuvittelee että saa aikaan jonkun koko kuntaa koskevan kiellon tai käytännön, kun vähän valittaa jollekin päiväkodin johtajalle.
Päiväkodin johtaja
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia vanhempia on tullut vastaan, mutta korona on tuonut ihan uuden tyypin: chattailijat.
Koronan vuoksi viestintä koteihin oli viime keväänä poikkeuksellista. Olin henk.koht. yhteydessä suoraan ekaluokkalaisiin (ja heidän vanhempiinkin) puhelimitse, enimmäkseen viestintäpalvelun kautta. Oppitunteja oli etänä niin pienille vain harvakseltaan, joten olin tavoitettavissa koko päivän. Etäopetuksessa saatoin vastata tehtävien palautuksiin ja muihin kysymyksiin varsinkin jakson alussa myös iltaisin, kun koko tilanne tuli niin puskista, että me kaikki joustimme.
Normaaliin kouluun palattuamme yksi äideistä ei tunnu tajuavan, että nyt pidän niitä oppitunteja, en päivystä puhelinta. Hän saattaa soitella pitkin päivää, ja jos en vastaa, tulee perästä kilometrin pituisia viestejä kysymyksineen ja "voisitko vastata" pyyntöineen. Syksyllä äiti laitteli puhelimeen viestejä myös iltaisin (jopa puolilta öin), mutta se loppui, kun en vastannut niihin koskaan.
Asiat eivät useinkaan ole akuutteja, lähinnä pohdintaa omasta lapsesta ja hänen erityistarpeista. Mukana on välillä myös ihan selkeää "chattailyä", tyyliin "Mitenkäs siellä on aamutunnit menneet". Vastata viesteihin kuitenkin pitää, sillä hän on aiemmin vienyt huolensa suoraan rehtorille, ellen rauhoittele häntä välissä. Sama äiti soittelee myös muille koulun aikuisille tämän lapsensa asioissa.
Kuormittavinta on, että lapsikin vaatii huomiotani monenlaisine haasteineen, joten käytän tähän lapseen ja hänen äitiinsä useana päivänä viikosta tuntikaupalla aikaa, muiden kustannuksella tietenkin.
Rehtorin tehtävä olisi laittaa tämä ihminen kuriin. Miten teillä annetaan tuon tilanteen jatkua? Sinun pitäisi lopettaa vastaaminen ja rehtorin ilmoittaa hänelle, että sinulla on muutakin työtä.
T. Ope
Hei opet. Ettekö tiiä mitä tarkoittaa vaiti olo velvollisuus? Täälläkin on 88 viestiä mitkä törkeästi rikkoo vaiti olo velvollisuutta. Itse opena toivoisin että tuollasia opeja ei olisi enään yhtään eli juoruajia.
Olen vanhempi, mutta en ymmärrä miten jotkut asuvat Wilmassa. Elämä on pelkkää koulun kyttäystä, opettajien kyttäystä ja valittamista. Eikö näillä vanhemmilla ole mitään omaa elämää. Koulun tehtävä on opettaa lasta myös itsenäistymään. Vanhemman ei kannata siinä pörrätä 24/7, vaan luottaa siihen, että lapsi pärjää omillaan.
Eri asia on, jos koulussa ilmenee ongelmia, kiusaamista tai muuta. Niistäkään asioita ei pidä koulun kanssa viestiä aamusta iltaan, vaan koettaa etsiä ratkaisutapoja. Tolkuton Wilma-chat ei lasta auta.
Lapsi ei ole olemassa vanhempiaan varten, vaan hänestä kasvaa persoona, joka joku päivä elää omaa elämäänsä. Vanhemman olisi hyvä ajoissa huomata, että hänelläkin on hyvä olla omaa elämää vaikka lapsia onkin.
Opettajien puolesta käy sääliksi. Monet tekeävät hyvää työtä, ja Suomessa on ihan hyvät koulut. Ammatti on muutenkin kuormittava. Toki on opettajissakin Wilma-asukkeja, jotka valittavat puolestaan vanhemmille joka asiasta. Mutta tämä on toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Hei opet. Ettekö tiiä mitä tarkoittaa vaiti olo velvollisuus? Täälläkin on 88 viestiä mitkä törkeästi rikkoo vaiti olo velvollisuutta. Itse opena toivoisin että tuollasia opeja ei olisi enään yhtään eli juoruajia.
No tuolla kirjoitustaidolla ei kyllä millään voi olla opettaja. Toivottavasti!
Tätä olen miettinyt itsekin, vaikkakin ajattelen että vanhemmat eivät ole edes vaivaantuneita huonosta käytöksestä, vaan pikemminkin ylpeitä..