Kaistapäisin vanhempi, johon olet päiväkoti- tai koulumaailmassa törmännyt?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion opettajana en ole kovin paljon tekemisissä vanhempien kanssa. Kerran kuitenkin yksi isä nosti metelin selittäen, kuinka vanjojentanssit ovat "typerää keekoilua ja esittelyä". Tyydyin toteamaan, että vanhojentanssit ovat vanha perinne, joka on monille yksi lukiovuosien kohokohdista, mutta vanhojentanssikurssi ei kuitenkaan ole pakollinen. Sitten lopetin keskustelun lyhyeen.
Mitä kaistapäistä tässä on? Onko hauska, jos joku nyt tunnistaa tämän isän ja kertoo hänelle, että pidät häntä kaistapäisimpänä ikinä.
Nehän on typerää keekoilua. Ei varmasti ole ensimmäinen sitä mieltä. Tuo opettaja vaikuttaa kaistapäältä.
Myötähäpeä vanhemmista jotka omalla nimellä ruotivat koulun, päiväkodin tai oman elämän asioita keskustelupalstoilla.
En tiedä, oliko kaistapäisin, mutta erikoinen oli yksi oppilaani äiti, joka oli koulutukseltaan joku terapeutti/psykologi tms. Tästä jo vuosia.
Lapsella oli koulumotivaation kanssa ongelmia. Numerot olivat silti tasaista kahdeksikkoa jne., eli ei mitään hälyyttävää. Ei vaan se koulu hirveästi kiinnostanut.
Äiti soitteli pitkiä puheluja, jossa tarjosi milloin minkälaista diagnoosia lapselleen, että voisiko olla se tai tämä diagnoosi. Tai tuo. Tai se. Puheluissa käytiin läpi myös äidin työpaikan ongelmia ja avioliittoa ja sen ongelmia. Etupäässä jouduin kuuntelemaan ja myöntelemään.
Järjestettiin myös palaveria toisensa jälkeen. Niissä puhui etupäässä äiti ja nuori muljautteli silmiään jne.
Nuori lähti sitten aikanaan toiseen kouluun. Nimen näin ylioppilaaksi valmistuneiden listalla.
Lapsen luokalla oli yksi oppilas, joka ei saanut joutua kuulemaan eikä näkemään mitään mihinkään uskontoon viittaavaa. Joulujuhlissa meni aulaan Enkeli taivaan -laulun ajaksi. Ei siinä mitään, mutta sama lapsi esiintyi musiikkiharrastuksessaan kuitenkin kirkkokonserteissa ja soitti ja lauloi kappaleita, joissa uskonnollinen alkuperä, esimerkiksi joululauluja kuten Jouluyö, juhlayö ym.
Uskonnottomuus on ihan ok jos niin haluaa, mutta jos se on aito ideologia, pitäisi sitten sitä olla johdonmukaisesti.
Yksi elämänhallinnan hukannut wee-tee äiti mm. kavalsi leirikoulurahoja. Lapsi oli ilmeisesti vain pakollinen paha hänelle, mutta keinot puuttua mihinkään olivat yllättävän vähäiset. En voi kertoa tarkemmin, mutta järkytti ja suretti lapsen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä kaistapäisin, mutta sillä tavalla aktiivi että sai kiellettyä ylimääräiset herkut lapsilta koko kylän päiväkodeissa.
Mä olen ollut aikoinaan niin kaistapää, että sain kiellettyä kaupungin päiväkodeista karkit ja herkut. Se ei vaatinut muuta aktiivisuutta kuin yhden jutusteluhetken päiväkodin johtajan kanssa.
Tilanne oli sellainen, että koko toukokuun, joka ikinen päivä kun hain lapsia päiväkidista, jompi kumpi mässytti karkkia. Eskarilaisilla oli useasti karkkikuppi ulkona, pienemmän ryhmässä sentään syötiin ruokailujen yhteydessä. Kaikki kesällä synttäreitään viettävät lapset viettivätkin synttäreitään päiväkodissa jo toukokuussa ja toivat säkkikaupalla karkkia ja sitä riitti lounaan ja välipalan jälkeenkin tarjoiltavaksi, usein jopa seuraavalle päivälle.
Päiväkodin johtaja sattui olemaan ulkona sellaisen viikon perjantaina kun molemmat lapset olivat syöneet joka päivä karkkia. Kysäsin siinä, että onko se oikeasti tarpeellista. Mä haluaisin vähän enemmän vaikuttaa siihen kuinka paljon lapseni syövät karkkia. Ja totesin, että päiväkodin ruoka jo itsessään on sen verran köppästä (välipala esim riisimurot, rasvaton maito, hillo ja appelsiini) , että siihen vielä karkit päälle, niin ei oikein ole fiksua.
Päiväkodin johtaja oli tyytyväinen kun otin asian puheeksi, oli samaa mieltä ja sanoi vievänsä asiaa eteenpäin. Samalla saatiin loppumaan maa Han muuttaja taustaisten perheiden omien leipomusten tuonti. He eivät ymmärtäneet, ettei päiväkotiin voi tuoda omia leipomuksia hygieniasyistä.
Karkit taidettiin siis tosiaan kieltää koko kunnan päiväkodeissa. Tästäkös erään lapsen äiti pahoitti mielensä kun se tapahtui juuri hänen piltin synttäreiden ennen. Hänen lapsensa oli monena iltana itkenyt kun ei saa juhlia 3-vuotis synttäreitä rakkaan päiväkotiryhmänsä kanssa.
Mä olen melkoisen ylpeä kun kuulin kylillä raivokastakin urputusta kuinka joku tiukkis oli valittanut ja vaatinut tälläistä käsittämätöntä sääntöä päiväkoteihin. Päiväkodeissa oltiin kyllä tyytyväisiä, sieltä en kuullut valituksia.
Ja hyvänen aika jos minun tekoset mainittaisiin jopa av:llä, se olisi kunnia!
Se olis hienoa jos joku vielä luulisi, että jouduin kauheastikkin asian kanssa painimaan, mutta se ei ole totta. Luulen, että sille hommalle oli jo pitkään ollut tilaus ja nyt se vaan toteutettiin kun ensimmäinen vanhempi siitä valitti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokalla oli yksi oppilas, joka ei saanut joutua kuulemaan eikä näkemään mitään mihinkään uskontoon viittaavaa. Joulujuhlissa meni aulaan Enkeli taivaan -laulun ajaksi. Ei siinä mitään, mutta sama lapsi esiintyi musiikkiharrastuksessaan kuitenkin kirkkokonserteissa ja soitti ja lauloi kappaleita, joissa uskonnollinen alkuperä, esimerkiksi joululauluja kuten Jouluyö, juhlayö ym.
Uskonnottomuus on ihan ok jos niin haluaa, mutta jos se on aito ideologia, pitäisi sitten sitä olla johdonmukaisesti.
Meillä lapset ei osallistu uskonnon opetukseen eikä uskonnollisiin tilaisuuksiin koulussa. Vapaa-ajalla käydään kirkkohäissä ja muissa tapahtumissa, joihin on kutsuttu. Lisäksi yhden lapsen harrastus vie joskus kirkkoon esiintymään. Mikä tässä on kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä kaistapäisin, mutta sillä tavalla aktiivi että sai kiellettyä ylimääräiset herkut lapsilta koko kylän päiväkodeissa.
Mä olen ollut aikoinaan niin kaistapää, että sain kiellettyä kaupungin päiväkodeista karkit ja herkut. Se ei vaatinut muuta aktiivisuutta kuin yhden jutusteluhetken päiväkodin johtajan kanssa.
Tilanne oli sellainen, että koko toukokuun, joka ikinen päivä kun hain lapsia päiväkidista, jompi kumpi mässytti karkkia. Eskarilaisilla oli useasti karkkikuppi ulkona, pienemmän ryhmässä sentään syötiin ruokailujen yhteydessä. Kaikki kesällä synttäreitään viettävät lapset viettivätkin synttäreitään päiväkodissa jo toukokuussa ja toivat säkkikaupalla karkkia ja sitä riitti lounaan ja välipalan jälkeenkin tarjoiltavaksi, usein jopa seuraavalle päivälle.
Päiväkodin johtaja sattui olemaan ulkona sellaisen viikon perjantaina kun molemmat lapset olivat syöneet joka päivä karkkia. Kysäsin siinä, että onko se oikeasti tarpeellista. Mä haluaisin vähän enemmän vaikuttaa siihen kuinka paljon lapseni syövät karkkia. Ja totesin, että päiväkodin ruoka jo itsessään on sen verran köppästä (välipala esim riisimurot, rasvaton maito, hillo ja appelsiini) , että siihen vielä karkit päälle, niin ei oikein ole fiksua.
Päiväkodin johtaja oli tyytyväinen kun otin asian puheeksi, oli samaa mieltä ja sanoi vievänsä asiaa eteenpäin. Samalla saatiin loppumaan maa Han muuttaja taustaisten perheiden omien leipomusten tuonti. He eivät ymmärtäneet, ettei päiväkotiin voi tuoda omia leipomuksia hygieniasyistä.
Karkit taidettiin siis tosiaan kieltää koko kunnan päiväkodeissa. Tästäkös erään lapsen äiti pahoitti mielensä kun se tapahtui juuri hänen piltin synttäreiden ennen. Hänen lapsensa oli monena iltana itkenyt kun ei saa juhlia 3-vuotis synttäreitä rakkaan päiväkotiryhmänsä kanssa.
Mä olen melkoisen ylpeä kun kuulin kylillä raivokastakin urputusta kuinka joku tiukkis oli valittanut ja vaatinut tälläistä käsittämätöntä sääntöä päiväkoteihin. Päiväkodeissa oltiin kyllä tyytyväisiä, sieltä en kuullut valituksia.
Se olis hienoa jos joku vielä luulisi, että jouduin kauheastikkin asian kanssa painimaan, mutta se ei ole totta. Luulen, että sille hommalle oli jo pitkään ollut tilaus ja nyt se vaan toteutettiin kun ensimmäinen vanhempi siitä valitti.
Oletko Espoosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei osallistu uskonnon opetukseen eikä uskonnollisiin tilaisuuksiin koulussa. Vapaa-ajalla käydään kirkkohäissä ja muissa tapahtumissa, joihin on kutsuttu. Lisäksi yhden lapsen harrastus vie joskus kirkkoon esiintymään. Mikä tässä on kummallista?
Se että ei olla uskonnottomia johdonmukaisesti. Ilmeisesti halutaan koulussa jotenkin tehdä numeroa omasta ”erikoisesta” lapsesta kun asia ei muuten näytä olevan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ei olla uskonnottomia johdonmukaisesti. Ilmeisesti halutaan koulussa jotenkin tehdä numeroa omasta ”erikoisesta” lapsesta kun asia ei muuten näytä olevan ongelma.
Ei me olla muslimejakaan mutta ollaan käyty moskeijassa ja menisin muslimien perhejuhliin jos kutsuttaisiin. Silti ei koulussa osallistuttaisi kyseisen uskonnon tilaisuuksiin. Onko tämä tosiaan epäjohdonmukaista?
Isä joka tiesi aina kaiken paremmin. Siis joka asian.
"Hyvät uudet saappaat teidän Mikolla jalassa" SE ON KUULE NIIN; ETTEI LAPSET MITÄÄN SAAPPAITA TARVII; KARAISTUU VARPAAT.
"Olis hyvä opetella kengännauhojen sitomista, että koulussa sitten pärjää ilman apua" KUULE; MUN LAPSI ON SELLANEN; ETTÄ SE KYLLÄ PÄRJÄÄ MISSÄ VAAN.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on omituista, että opettajan käytös muuttuu jos oppilaan vanhempi on johtotehtävissä tai erityisen koulutettu.
Tai se jos vanhempi ottaa yhteyttä kouluun koulussa oppitunnilla tapahtuneessa pahoinpitelyssä niin kouluun ilmoittajan poika saa jälki-istuntoa.
Vaikka oppilaan äiti otti koululle yhteyttä eikä itse oppilas ollut osallinen.
Näin se yliopiston käyneet tekevät hommansa. Tosin heidän gradut on kyllä vähän heppoisia verrattuna muihin.
Tiedän, että on hölmöä vastata provoilijan viestiin, mutta vastaan nyt kuitenkin: Kuinka monta gradua olet lukenut, että pystyt tekemään tuollaisen päätelmän. Graduja kun ei yleensä ole tapana lukea kuin alan opiskelijoilla, kun miettivät aihetta omaan graduunsa. Toisin sanoen taisit keksiä omasta päästäsi tuon väitteen.
Eräs vanhempi ilmoitti, että koululla ei ole mitään todisteita lapsensa teoista, kun lapsi rikkoi paikkoja. Tapauksen oli nähnyt rehtori, kaksi opettajaa, avustaja ja kymmenkunta oppilasta. Äidin mukaan silminnäkijät valehtelevat ja vain valvontakameran kuva on luotettavaa. Seuraavalla kerralla kyseinen avustaja oli kuvannut omalla puhelimellaan tapahtumat. Tällä kerralla äiti teki rikosilmoituksen avustajasta, joka oli salakuvannut...
Että tällaista vanhemmuutta
Olen ilmoittanut moneen kertaan oman luokan vanhemmille, että tarkistan Wilman vielä noin 10 minuuttia ennen ensimmäisen oppitunnin alkua noin 8.05. Koulupäivän aikana voin ehtiä Wilmaan, mutta yritän vastailla viesteihin viimeistään ilta-päivällä.
Eräs äiti laittaa kaiken maailman kysymyksensä aina klo 8.20. Yleensä kysymykset ovat vieläpä sellaisia, että niihin vastaaminen ei ole kiireellistä ja hän löytäisi vastaukset myös itse. Klo 9:än mennessä hän on ehtinyt kysyä jo kolmeen neljään kertaan, ettenkö aio vastata ja rikon virkavelvollisuuttani, jos en vastaa. Seuraavaksi viestit lähtevät rehtorille. Meillä on kaksi ensimmäistä oppituntia yhteen ja ensimmäiselle välitunnille lähdettyäni rehtori käy usein pilke silmäkulmassa kuittaamaassa, että vastasin taas puolestasi... Rehtori on myös viestittänyt tälle äidille, että wilma ei ole pikaviestintäkanava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olis hienoa jos joku vielä luulisi, että jouduin kauheastikkin asian kanssa painimaan, mutta se ei ole totta. Luulen, että sille hommalle oli jo pitkään ollut tilaus ja nyt se vaan toteutettiin kun ensimmäinen vanhempi siitä valitti.Oletko Espoosta?
En ole.
Mutta jos useammassa kunnassa on tehty tällänen päätös, niin kai se on ollut henkilökunnan ja useamman vanhemman puolesta ihan toivottu ja arkea helpottava muutos.
Mun lapsen luokalla on oppilas, jonka äiti soittaa opettajalle tuon tuosta. Se pysäytti mut kerran ostarin pihassa ja kysyi: "Ootko soittanut tällä viikolla Sirpalle? Se ei siis vastaa!! Mä maanantaina soitin sille ja sanoin siitä asiasta ja keskiviikkona kyselin siltä tätä ja eilen mun oli pakko soittaa sille vielä uudestaan siitä ja tästä asiasta!". Asiat oli aivan jonninjoutavia valituksia asioista, mihin opettaja ei edes pysty vaikuttamaan. Mä katon monttu auki sitä naista ja vastasin vaan, että en ole kolmeen vuoteen soittanut opettajalle kertaakaan ja Wilmassa vastaan niihin viesteihin, joihin pyydetään reagointia.
Käy hieman sääliksi sitä opettajaa.
Mulla on jo neljä lasta aloittanut koulutaipaleen ja yhden kerran olen laittanut opettajalle viestiä kun näin koulun ohi kulkiessani, että erästä oppilasta kiusattiin, yhden kerran kiitin käsityönopettajaa kun oli tehnyt erään poikkeuksen lapseni kohdalla ja tämä opettajan "lepsuilu" säännöissä oli suunnattoman tärkeä tapaus lapselleni. Kerran olen joutunut kysymään tarkennusta mitä tuli läksyski, kun lapseni oli viikon poissa koulusta ja kaverilta kysyttäessä vastaukset oli niin päättömiä, ettei sen perusteella saanut tehtyä esitelmää. Mä en voi kuvitellakaan, että joku käyttäisi Wilmaa muulla tavalla tai joka viikko, jos siellä ei ole erikseen pyydetty vastaamaan.
Suurinosa vanhemmista on jollain tavalla aivoista nyrjähtäneitä
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut moneen kertaan oman luokan vanhemmille, että tarkistan Wilman vielä noin 10 minuuttia ennen ensimmäisen oppitunnin alkua noin 8.05. Koulupäivän aikana voin ehtiä Wilmaan, mutta yritän vastailla viesteihin viimeistään ilta-päivällä.
Eräs äiti laittaa kaiken maailman kysymyksensä aina klo 8.20. Yleensä kysymykset ovat vieläpä sellaisia, että niihin vastaaminen ei ole kiireellistä ja hän löytäisi vastaukset myös itse. Klo 9:än mennessä hän on ehtinyt kysyä jo kolmeen neljään kertaan, ettenkö aio vastata ja rikon virkavelvollisuuttani, jos en vastaa. Seuraavaksi viestit lähtevät rehtorille. Meillä on kaksi ensimmäistä oppituntia yhteen ja ensimmäiselle välitunnille lähdettyäni rehtori käy usein pilke silmäkulmassa kuittaamaassa, että vastasin taas puolestasi... Rehtori on myös viestittänyt tälle äidille, että wilma ei ole pikaviestintäkanava.
Jos olet oikeasti opettaja, niin mikä ihme on ilta-päivä? Jotain ylä-koulun juttujako, vaiko perus-koulun? 🤣
Leila Koo kirjoitti:
Ammattikoulun valmistavalla luokalla olevan opiskelijan huoltaja väitti, että sanon hänen lastaan tyhmäksi. Ei millään ymmärtänyt, kun selitin että nuori ei vain osaa asioita, jotka peruskoulussa olisi pitänyt oppia, mutta se ei johdu nuoren tyhmyydestä.
Huoltajat olivat katsoneet läpi sormien nuorensa lintsaamista ja suorastaan rohkaisseet käyttäytymään huonosti koulussa. Eivät olleet piitanneet opettajien huoliviesteistä vaan syyttäneet opettajia siitä, että nuori ei pärjää.
Todella surullinen tapaus, sillä nuoressa olisi ollut potentiaalia, mutta koti ei ollut tukenut koulunkäyntiä. Nuori ei ollut tyhmä vaan väärän kotikasvatuksen pilaama.
"Se on opettajan ammattitaidottomuutta ettei poika opi asioita vaikkei poika edes käy tunneilla!"
Minusta se on omituista, että opettajan käytös muuttuu jos oppilaan vanhempi on johtotehtävissä tai erityisen koulutettu.
Tai se jos vanhempi ottaa yhteyttä kouluun koulussa oppitunnilla tapahtuneessa pahoinpitelyssä niin kouluun ilmoittajan poika saa jälki-istuntoa.
Vaikka oppilaan äiti otti koululle yhteyttä eikä itse oppilas ollut osallinen.
Näin se yliopiston käyneet tekevät hommansa. Tosin heidän gradut on kyllä vähän heppoisia verrattuna muihin.