Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-v. ei halua aikuisena äidiksi, vaan kuolla mieluummin. Kuinka selitän?

Vierailija
19.04.2014 |

Jouduin tässä iltatoimien aikana visaisen pulman eteen:

6-vuotias tyttöni sanoi yhtäkkiä, että hän ei halua aikuisena lapsia eikä tulla äidiksi, vaan aikoo kuolla ennen aikuiseksi tuloa. Kun lähdin varovaisesti kyselemään tästä ja antamaan vastausta, tajusin samalla, että miten ihmeessä tähän tämän ikäiselle vastataan? Kertoako miehen ja naisen rooleista, kuukautisista, raskaudesta vai mitä ihmettä?

Meillä on nyt lähipiirissä muutama raskaana oleva ja siitä tämä juttu kumpusi tytön kertoman mukaan. Sanoin, että eihän kaikki naiset halua lapsia ja ei kaikkien tarvitse tulla äideiksi. Sitten lisäsin, että jotkut ei saa lapsia vaikka haluaisivat.

Mutta pikkuneitipä sanoi, että miten sitten estetään ettei tule raskaaksi? Niin, niin... Lupasin, että mietin vastausta yön yli ja sitten kerron. Nyt nukkumaan...

Eli miten olette selvinneet näistä tilanteista? Ja mitä kertoa 6-vuotiaalle?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kuolemisesta vaan sen verran, että 6-vuotiailla on joku vaihe menossa, jossa kuolema pohdituttaa. Omat (4 kpl) lapseni ovat kaikki siinä 6 vuoden kieppeillä puhuneet kuolemisesta, toiset enemmän ja toiset vähemmän eikä siinä tosiaankaan ole mistään lapsen itsetuhoisuudesta tai kuolemanhalusta tai mistään muusta kuin ikään kuuluvasta, ohimenevästä jutusta.

Vierailija
2/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä alkaisi 6-vuotiaalle puhua mistään pillereistä ja kondomeista, vaan todellakin tuossa kohtaa riittää ympäripyöreästi sanottu, esim. että on erilaisia keinoja, joista kuulee sitten isompana lisää, lasten ei tarvitse niistä vielä tietää. Tuon ikäisillä ne jutut tahtovat tulla leikkeihinkin, ja olisi jo aika outoa kuulla eskarilaisen puhuvan e-pillereistä ja kondomeista.

Rehellisesti lapselle toki pitää vastata, mutta ei yksityiskohtiin mennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain yksiselitteisesti, että lapsia ei ole pakko hankkia, jos ei halua.

Vierailija
4/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi tytölle on tullut negatiivinen kuva naisena olemisesta. Oletko miettinyt mistä johtuu?

Vierailija
5/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:54"]

Selvästi tytölle on tullut negatiivinen kuva naisena olemisesta. Oletko miettinyt mistä johtuu?

[/quote]

Naisena oleminen ei ole sama asia kuin naisena oleminen. Tietenkään.

Vierailija
6/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mun 5-vuotiaalle kertonut jo kuukautisista yms ja synnytyksestä tietää paljonkin. Hän oikein rakastaa kuunnella näitä aikuisten juttuja, joita tietenkin kerron järkeä käyttäen enkä latele totuuksia kertaheitolla :)

Niin ja hän on pienestä asti sanonut ettei koskaan halua lapsia, jotenkin mielenkiintoista kun itse halusin pienestä pitäen lapsia paljon. Saas kattoo muuttuuko mieli ;)

Vierailija
7/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:48"]

Niin ja hän on pienestä asti sanonut ettei koskaan halua lapsia, jotenkin mielenkiintoista kun itse halusin pienestä pitäen lapsia paljon. 

[/quote]

Mäkin sanoin jo tosi pienenä etten ikinä halua lapsia, en tiennyt mitään kuvottavampaa kuin pikkuvauvat, raskausmahat yms. jo silloin 6v.

En vieläkään halua lapsia, ja pelkäsin aikuiseksi kasvamista, koska luulin, että naisena joutuu tekemään lapsia, saatoin myös puhua noita kuolemajuttuja lapsena, koska en nähnyt mitään hyvää aikuisten elämässä, koska joutuu tulemaan raskaaksi jne.

Jotkut tietää jo ihan pieninä ettei kiinnosta tuollaiset asiat, en esim. suostunut leikkimään vauvanukeillakaan, nekin oli mielestäni kuvottavia, samoin jotkut "kotileikit", joista jotkut tykkäsivät.

Olen siis nykyään jo reippaasti yli 30, ja melkolailla samaa mieltä noista asioista kuin 6v.

Selittäisin kyllä ap:na sille lapselle, että aikuisena naisena ei ole pakko hankkia lapsia, ettei se pelkää sitä niin kuin itse pelkäsin.

Vierailija
8/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:48"]

Niin ja hän on pienestä asti sanonut ettei koskaan halua lapsia, jotenkin mielenkiintoista kun itse halusin pienestä pitäen lapsia paljon. Saas kattoo muuttuuko mieli ;)

[/quote]

Toivottavasti kunnioitat lapsesi mielipidettä etkä yritä bingota häntä myöhemmin lapsenlapsikuumeessakin. Itse olen tiennyt ihan pienestä pitäen, etten halua lapsia.

Vierailija
9/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 6-vuotias tietää, miten lapsia tehdään. Aika surullista, ettei ap ole kertonut, vaikka lapsi on kysynyt. Ei tietenkään yksityiskohtia, mutta sen, että isä työntää pippelin äidin pimppiin, sikiönkehiityksen ja synnytyksen. Miksei 6-vuotiaalle voi puhua?

Ei ole ihmekään, että lasta ahdistaa, kun äiti ei voi puhua ehkäisystä edes yleisellä tasolla. Tuo yön yli nukkuminen kuulostaa siltä, että äidillä on jokin ongelma.

Vierailija
10/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhosin lapsena kaikkea naiseuteen liittyvää koska oma äitini tai hänen roolinsa perheessä oli minusta epämieluisa. Tuollaiset kommentit olisivat voineet tulla minun suustani lapsena.

Sanoin aina, että en mene koskaan naimisiin enkä hanki lapsia. Puhuin myös kuolemasta ja yritin itsemurhaa 9-vuotiaana.

Vierailija
11/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa palstamammojen ongelman. Miksi ei voi puhua seksistä lapsille aivan kuin se olisi tabu tai jotain? Vahingoittaako asiallinen tieto muka jotenkin lasta, no ei! Onko nämä 11-vuotiaat äidit sitten parempi asia kuin se, että kerrottaisiin rehellisesti lasten tekemisestä, menkoista ym. Ne saa sen tietää viim. Ekaluokalla isommilta lapsilta, joten kertokaa ja keskustelkaa. Eipä tule shokkina tulevaisuudessa ja takaatte sen, että lapsenne voi paremmin jutella kanssanne mistä vain jos asioihin vain suhtaudutaan rempseästi.

Vierailija
12/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain, että äidiksi ei tarvitse tulla, jos ei halua. Mitäs muutakaan siinä sepittelemään.

Vierailija
13/40 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:48"]

[/quote]

Toivottavasti kunnioitat lapsesi mielipidettä etkä yritä bingota häntä myöhemmin lapsenlapsikuumeessakin. Itse olen tiennyt ihan pienestä pitäen, etten halua lapsia.

[/quote]

En tietenkään! Hän on täysin vapaa päättämään omasta elämästään! Enkä usko että 20 vuoden päästä olisin muuttanut mieleni ja alkaisin häntä lastentekoon painostamaan. Tai eihän sitä koskaan tiedä paljonko itse päästään sekoaa.

Vierailija
14/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisit sanonut vain ympäripyöreästi, että on monia tapoja estää raskaaksi tuleminen tai että raskaaksi ei voi tulla jos ei halua. Tämä olisi varmasti riittänyt tuon ikäiselle.

Vierailija
15/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asiallisesti ehkäisystä, ei tarvitse yksityiskohtia antaa mutta sanot, että vaihtoehtoja on jos ei lapsia halua. Jos et ole vielä kertonut, mistä lapset tulevat, niin nyt on sen aika. Hänhän on kai jo esikoulussa? Älä muuten missään tapauksessa sano, että hän muuttaa mielensä myöhemmin, että sinä haluaisit lastenlapsia tms. Korosta valinnanmahdollisuutta ja sitä, ettei hänen tarvitse vielä miettiä asiaa.

Vierailija
16/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on riittänyt kun olen sanonut että kerron lisää myöhemmin, sitten kun lapsi on sen ikäinen että tarvitsee tiedon.

Vierailija
17/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi kertoa kuusivuotiaalle ehkäisystä. Jos rehellisesti kerrot, että on monia keinoja estää raskaaksi tuleminen ja vaikka mainitset niistä muutamia, se voi hyvinkin rauhoitata tyttöä.

Vierailija
18/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selität asian liian epämääräisesti, saattaa lapsesi alkaa pelätä raskaaksi tulemista. Itse pelkäsin lapsena, että jos nielaisee siemenen (hedelmän) voi tulla raskaaksi tai vähintäänkin puu kasvaa mahasta läpi.

Vierailija
19/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Future teen-mom in making. 

Vierailija
20/40 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan olisin sanonut, että on olemassa pillereitä joita syömällä ei tule raskaaksi. Tai sitten, että jos miehensä kanssa päättää että lapsia ei hankita, niin niitä ei tule. Tuskimpa tulee jatkokysymyksiä. Yleensä lapset tyytyvät aika yksinkertaiseen selitykseen- Vaikka totuudessa pysyisikin ei tarvitse mennä lasten kanssa inhorealismiin eli selittämään sitä, että joskus se ehkäisy pettää.

Henk.koht. ei ole kokemusta kysymyksestä koska oma tyttäreni (nyt 8 v) on halunnut jo 5 v lähtien 10 lasta. Kaikkiin kysymyksiin olen kuitenkin aina vastannut totuudenmukaisesti. Olisin ehkä tuossa sinun tilanteessasi selittänyt myös, että tyttäresi ei tarvitse saada lapsia jos ei halua aikuisena, mutta myös kertonut kuinka onnellinen sinä itse olet äitinä. Ja kuinka ihanaa se odotus oli, kun tyttäresi oli mahassasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi