Minkä takia niin monet kiukustuvat, kun kuulevat että sijoitamme lapsilisät?
Osaamattomuus? Kateus? Mikä teitä vaivaa? Ei se ole meidän vika, että teidän on vaan pakko kuluttaa ja tuhlata rahanne turhaan materiaan. Kumma kun omat kaverit ja sukulaiset osoittautuvat tuollaisiksi käärmeiksi.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ette tarvi tukia jos on varaa sijoittaa. Hyvätuloisilta pitäisi poistaa lapsilisät ja kaikista vähätuloisimmille jakaa enemmän.
Ne nuoret kuitenkin ryyppää ja juhlii lapsilisät opiskeluaikoina, tätkö varten maksamme veroja? Opintotuella ei todellakaan juhlita, nimenomaan säästetyt lapsilisät kyseessä.
Ei se raha vähätuloisille kuulu. Menkää töihin, kouluttautukaa, ryhtykää yrittäjiksi, ponnistelkaa. Miksi se raha pitäisi teille ilmaiseksi antaa? Verotusta pitäisi keventää ja reilusti, jotta työnteosta tulisi oikeasti paljon houkuttelevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Meillä lapsilisät menee lasten vaatteisiin. Kahteen kasvavan vaatteisiin menee rahaa. Esikoinen rymyää kaiken ihan varmuudella rikki.
Säästövinkki: osta kirpputorilta ja aina liian isoja vaatteita, niin on kasvuvaraa.
Kirppareilla on pääsääntöisesti kauhtunutta ylihintaista lumppuja myynnissä. C
Omasta mielestä varsin fiksua mikäli siihen on taloudellinen mahdollisuus. Kaikilla sitä ei ole. Tosin oon myös sitä mieltä jos sille rahalle ei oo todellista tarvetta niin sitä ei kuuluisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Keksitty juttu. Jos sijoittaisitte lapsilisät, ette mölyäisi siitä kenellekään, ette varsinkaan vähäisimmille. Keksi seuraavaksi joku parempi tarina.
Minkäs minä voin sille jos kysyvät niistä?
Ap
Jokaisella on mahdollisuus sijoittaa lapsilisät. Ei kai kukaan ole järkevä laskenut lapsen hankintaa lapsilisien varaan. Meillä esikoinen sai viime vuonna 18 vuotta täytettyään lähes 100ke potin. Sijoitettiin lapsilisät aina puolivuosittain ja vuotuinen tuotto muodostui 10% pintaan. Toiselle lapselle on tulossa vielä vähän isompi potti näillä näkymin parin vuoden päästä. Nämä ovat valintoja, eivät kohtaloita.
Monet vanhemmat sijoittavat viinaan.
Kaikkea ei pidä kertoa, parisuhteessakin pieni välimatka.
Millä lailla teillä tulee kavereiden tai sukulaisten kanssa puhetta lapsilisistä? Itse en ole IKINÄ puhunut siitä, mihin ne käytän, tai että kuinka paljon säästän ja miten. Jos tilanne on joku sellainen, että joku mainitsee vaikka "pitää ostaa Nico-Janicalle uudet talvikengät, onneksi ens viikolla tulee lapsilisät", niin jos siihen menet vastaamaan, että "meillä sijoitetaan lapsilisät", niin tuo kuulostaa vaan junttimaiselta töksäyttelyltä ja kuulostaa siltä, että tarkoituksesi on lesoa muille. Vaikka itse laitan säästöön lapsilisiä isomman summan /kk, niin minuakin ärsyttäisi tuollainen kommentointi.
Samoin, jos asia tulee ilmi niin, että itse otat asian puheeksi, vaikka: "Mihin te sijoitatte lapsilisät ja millä korolla? Me sijoitetaan _____ ja korko on ______" niin kyllähän tuollainenkin kuulostaa vaan tosi ärsyttävältä. Vaikka itsekin sijoittaisi ne, niin alkaisi kyllä helposti jurppia tuollainen.
Eli kerrohan tarkemmin, miten kaverisi ja sukulaisesi ovat päässeet selville siitä, että sijoitatte lapsilisät? Itse en osaisi ollenkaan sanoa kavereistani, keillä on sijoituksia ja keillä ei, ja mitä he tekevät lapsilisilleen. Ehkä sinun ei kannata keskustella tuollaisista aiheista muiden kanssa. Raha-asiat, säästöt ja sijoitukset ei koskaan ole hyvä puheenaihe. Kai sitä nyt kavereiden kanssa jotain muutakin juteltavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on mahdollisuus sijoittaa lapsilisät. Ei kai kukaan ole järkevä laskenut lapsen hankintaa lapsilisien varaan. Meillä esikoinen sai viime vuonna 18 vuotta täytettyään lähes 100ke potin. Sijoitettiin lapsilisät aina puolivuosittain ja vuotuinen tuotto muodostui 10% pintaan. Toiselle lapselle on tulossa vielä vähän isompi potti näillä näkymin parin vuoden päästä. Nämä ovat valintoja, eivät kohtaloita.
Kaikilla on tähän mahdollisuus suomessa. Kaikki lapset sen rahan saavat. Ne vanhemmat jotka eivät käytä tätä mahdollisuutta turvata lastensa tulevaisuutta, ovat vain tyhmiä ihmisiä.
Jos AP oikeasti sijoittaa ne johonkin, ei hän olisi täällä trollaamassa lauantai iltapäivällä. Voiko olla tyhmempää kuin tuo Ap kuuluttaaihan vieraille kuinka hän laittaa lapsuuteen tarkoitetut valtiola saadut rahat omiin sijoituksiina. Sijoittamiessa on aina riskejä. Ystäväni menetti lasten tilit avioeron yhteydessä. Muistakaa ne eivät ole suojassa vaaan 3 lapsen lpslisät isä vei mennessään. Lapset eivät koskaan sitten saaneet mitään. Isä pelaa, ei tule elatusmaksujakaan, vain uhkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Ovat ne sikäli kohtaloita, että itsekin olen saanut taloudellisesti turvatun elämän vain syntymälle perheeseen, jossa toinen vanhemmista oli kovatuloinen. Minusta kuulostat joltain nousukkaalta, kun et tällaista perusasiaa ymmärrä vaan puhut "omista valinnoista". Aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on tähän mahdollisuus suomessa. Kaikki lapset sen rahan saavat. Ne vanhemmat jotka eivät käytä tätä mahdollisuutta turvata lastensa tulevaisuutta, ovat vain tyhmiä ihmisiä.
Eivät minunkaan vanhempani sijoittaneet lapsilisiäni. En silti katso elämäni olevan turvatonta. Vanhempieni minulle ostamassa asunnossa asun aika huolettomasti. Eli rautalangasta vääntäen: vaikka pankin sijoitusneuvoja sinulle varmasti muuta väitti, sijoitukset eivät ole ainoa keino elää taloudellisesti turvattua elämää.
Valtio voisi ohjeistaa ettei niitä saa laittaa sijoitukseen. Otetaan sitten pois jossei nosta niitä.Vielä 60 -luvulla posti lähetti rahat takaisin , jos niitä ei haettu postista. Hyvä systeemi.
Mikäpä siinä jos silti tarjoaa lapsilleen tarvittavan. Sitä en kuitenkaan hyväksy että esimerkiksi lasten kysyessä voisiko aloittaa kohtuuhintaisen harrastuksen vanhemmat sanovat ei ole varaa vaikka on hyvät tulot jotka valuvat vanhempien opintolainoihin, asuntolainaan, autolainaan, säästöihin, sijoituksiin jne. Jos minä haluan asua uudessa asunnossa ja ajaa uudelle autolla ja olen ottanut opintolainaa ne ovat minun valintojani ja niiden takaisinmaksu ei voi estää lasten tarpeisiin vastaamista.
Miksi kukaan puhuu omista raha-asioistaan yleensäkkään yhtään kenellekkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu niille lapsille, joiden vanhemmat eivät ole sijoittaneet lapsilisiä? Kuolevatko he nuorina, jos kerran tulevaisuus ei ole turvattu, vai joutuvatko he myymään munuaisen saadakseen ruokaa, vai mitä heille tapahtuu? Vai evätäänkö heiltä pääsy yliopistoon, ja joutuvat tyytymään siivoojan ammattiin, vaiko mitä?
Käyttäkää lapsilisät ruokaan ja lasten vaatteisiin. Tehkää sijoitukset palkkatuloillanne. Ongelma ratkaistu.
Minulla on sen verran reilut vanhemmat että sain lapsilisät omalle pankkitilille, sillä nimensä mukaisestihan ne kuuluvat lapsille. Vanhemmillani oli opettajina kaupungin vakituiset virat, joten heidän taloutensa oli hyvin turvattu.
No kateus tietenkin, d44? Kaikilla ei vain ole taloudellista älyä.