akateemiset eivät pärjää duunareille palkoissa
Akateemiset eivät pärjää duunareille palkoissa!
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:39"]
siisti sisatyö ja säännöllinen päivätyö, sitä saa akteemisella koulutuksella.
[/quote]
tiesitkö, että akateemiset työpaikat on luotu , jotta ihmiset eivät käyttäisi aivojaan ja järjestäisi päättäjille hikisiä oloja. nyt heille annetaan turhia hommia joilla vangitaan aivot
[/quote]
Aivan. Esim opettajat, lääkärit, juristit, diplomi-insinöörit, papit, eläinlääkärit, ekonomit, tutkijat. Turhia hommia kaikki, nih!
[/quote]
muuten hyvä vastaus paitsi mitä pappi ja ekonomi tekevät listallasi :D
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:39"]
siisti sisatyö ja säännöllinen päivätyö, sitä saa akteemisella koulutuksella.
[/quote]
tiesitkö, että akateemiset työpaikat on luotu , jotta ihmiset eivät käyttäisi aivojaan ja järjestäisi päättäjille hikisiä oloja. nyt heille annetaan turhia hommia joilla vangitaan aivot
[/quote]
Aivan. Esim opettajat, lääkärit, juristit, diplomi-insinöörit, papit, eläinlääkärit, ekonomit, tutkijat. Turhia hommia kaikki, nih!
[/quote]Pappi jos mikä on esimerkki ammatista, johon ei pitäisi sotkea yliopistoja. Ymmärrän että teologia on tiedettä, mutta uskonto ei.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:48"]
No itse olen valmistunut ammattikoulusta ja korkeakoulusta. Työni on siistiä sisätyötä, josta maksetaan hyvä liksa, saa nähdä maailmaa firman piikkiin, saa tutustua uusiin ihmisiin, jne. Kaiken lisäksi minulla on joka vuosi se 6kk lomaa ja 6kk töitä. En siis ole akateeminen, mutta tyytyväinen työhöni ja ammattiini.
[/quote] Ja sit sä heräsit! Missään ammatissa ei ole 6 kuukautta LOMAA. [/quote]Talvet uitossa ja kesät kansakoulun opettajana.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:07"]
Hyvinpalkatut duunarityöt olivat pääosin miesten töitä (paperi-, rakennus-, raide- jne.) ja huonosti palkatut akateemiset työt naisten ammatteja (sosiaali-, kirjasto-, koulutus- jne.).
[/quote]Ei ole olemassa enää miesten ja naisten töitä. Kyllä nainen voi hankkiutua verturinkuljettajaksi ja mies kirjastonhoitajaksi. Jostaisn syystä nainen vaan on mielummin matapalkattu ja korkakoulutettu, kuin matalakoulutettu ja korkeapalkattu. Aika mielellään täälläkin viljellään sanaa akateeminen.... Kyse on valinnoista.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:48"]No itse olen valmistunut ammattikoulusta ja korkeakoulusta. Työni on siistiä sisätyötä, josta maksetaan hyvä liksa, saa nähdä maailmaa firman piikkiin, saa tutustua uusiin ihmisiin, jne. Kaiken lisäksi minulla on joka vuosi se 6kk lomaa ja 6kk töitä. En siis ole akateeminen, mutta tyytyväinen työhöni ja ammattiini.
[/quote]
Ja sit sä heräsit! Missään ammatissa ei ole 6 kuukautta LOMAA.
[/quote]
Esim asfaltintekijät ovat töissä 6kk ja 6kk, eli koko talven ovat lomalla.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:10"]
Tuosta listasta voi lukea suoraan ammatit, joihin ei oikeasti tarvita yliopistokoulutusta. Tarviiko kirjatotädin tai museotyöntekijällä tai taitelijalla oikeasti olla korkeakoulututkinto?
[/quote]
Niin kirjastossahan tarvitsee osata lukea, käyttää tietotekniikkaa, ymmärtää kirjojen sisällöstä, ymmärtää luokittelujärjestelmiä, osata kieliä, osata esitelmöidä, kouluttaa, pitää työpajoja, viestiä, olla asiakaspalvelulla, jne -----
Museotyöntekijä? Niin museossahan on arvokasta kulttuuriperintöä, joka ei säily itsestään vaan tarvitaan konservaattorit (jotka ovat kukin erikoistuneet omaan materiaaliinsa), tarvitaan esineiden kuljetuksesta ja oikeasta varastoinnista vastaavia henkilöitä, näyttelyiden rakentamiseen ja suunnitteluun erikoistuneita henkilöitä, esinekokoelmista, esinelainoista ynnä muusta byrokratiasta tietäviä henkilöitä, ja jotta esineitä kannattaa yleensä säilyttää, pitää olla tutkijoita, jotka tietävät niistä esineistä jotain - mitähän niitä näyttelyitä tehtäisiin, jos esine on koinsyömä ja hajoaa, eikä kukaan tiedä kenen keräämä se on, mistä ja milloin, miltä ajalta se on ja mitä sillä on tehty? Tai taidemuseossa: kuka haluaa katsella taulua, jossa on reikiä, värit haalistuneet eikä tiedetä kenen maalamaa, milloin ja mitä esittää?
Voi voi, on sivistyksen taso kyllä Suomessa alhainen kun nämä itsestään selvät asiat ovat tuntemattomia. Suuri osa museoista Suomessa ei ole yksityisiä vaan verorahoilla ylläpidettyjä, koska ne esittelevät kansalaisille ja kuntalaisille meidän suomalaisten yhdessä omistamaa kulttuuriperintöä.
Vai luuletko että jossain Amerikoissa joku "Kukkenhaim" ylläpitäisi suomalaisten, saamelaisten, ja suomalais-ugrilaisten kansojen kulttuuriesineitä ja taidetta?
Taitelijan urasta en viitsi edes vääntää, eikös ole aika selvä että harva pystyy ilman koulutusta alalle - tuosta vaan varmaan metalligrafiikkaa tai kuvanveistoa pystyy kuka tahansa tekemään harrastuksenaan?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:48"]No itse olen valmistunut ammattikoulusta ja korkeakoulusta. Työni on siistiä sisätyötä, josta maksetaan hyvä liksa, saa nähdä maailmaa firman piikkiin, saa tutustua uusiin ihmisiin, jne. Kaiken lisäksi minulla on joka vuosi se 6kk lomaa ja 6kk töitä. En siis ole akateeminen, mutta tyytyväinen työhöni ja ammattiini.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
useimmat asvaltintyöntekijöt eivät ole 6 kuukautta lomalla, vaan lomautettuna tai tylttömänä, mikä on varsin eri asia. Eikä se merenkulkualantypntekijäkään puolta vuotta LOMALLA ole, vaan suurimman osan siitä vapaavuorolla...
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
useimmat asvaltintyöntekijöt eivät ole 6 kuukautta lomalla, vaan lomautettuna tai tylttömänä, mikä on varsin eri asia. Eikä se merenkulkualantypntekijäkään puolta vuotta LOMALLA ole, vaan suurimman osan siitä vapaavuorolla...
[/quote]
kyllä se vapaavuoro lasketaan lomaksi, vaikka siltäajaltakin maksetaan palkka. Kyllä merellä puhutasn että lähdetään lomille, kun se törni on laivalla lusittu. Sen loman aikana sast tehdä mitä lystää ja monet menevät mm thaimaaseen ja muuten vaan matkailevat.
Mä oon korkeakoulutettu, tienaan alle 2500 euroa kuukaudessa, mieheni on duunari ja tienaa 6000-10 000 euroa kuukaudessa. Tasan ei käy onnenlahjat...
Mieheni kävi työkkärin vuoden kestävän koulutuksen. Ja tienaa nyt 5000 e bruttopalkkaa. Töissä on 4 päivää (12h) ja sitten 6 vapaalla. Tässä kuussa tuli tulospalkkio joten brutto oli 6400e. Itse opiskelen lastentarhanopettajaksi. Nyt oon äitiyslomalla mutta syksyllä taas jatkan.
Mieluummin painan kunnolla duunia sen 8-10h päivässä, kuin sipsuttelen korkeilla koroilla tai istun sisätiloissa perseelläni koko työpäivän ja sen jälkeen kotona sama homma.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:39"]
Tuosta listasta voi lukea suoraan ammatit, joihin ei oikeasti tarvita yliopistokoulutusta. Tarviiko kirjatotädin tai museotyöntekijällä tai taitelijalla oikeasti olla korkeakoulututkinto?
[/quote]
Niin kirjastossahan tarvitsee osata lukea, käyttää tietotekniikkaa, ymmärtää kirjojen sisällöstä, ymmärtää luokittelujärjestelmiä, osata kieliä, osata esitelmöidä, kouluttaa, pitää työpajoja, viestiä, olla asiakaspalvelulla, jne -----
Museotyöntekijä? Niin museossahan on arvokasta kulttuuriperintöä, joka ei säily itsestään vaan tarvitaan konservaattorit (jotka ovat kukin erikoistuneet omaan materiaaliinsa), tarvitaan esineiden kuljetuksesta ja oikeasta varastoinnista vastaavia henkilöitä, näyttelyiden rakentamiseen ja suunnitteluun erikoistuneita henkilöitä, esinekokoelmista, esinelainoista ynnä muusta byrokratiasta tietäviä henkilöitä, ja jotta esineitä kannattaa yleensä säilyttää, pitää olla tutkijoita, jotka tietävät niistä esineistä jotain - mitähän niitä näyttelyitä tehtäisiin, jos esine on koinsyömä ja hajoaa, eikä kukaan tiedä kenen keräämä se on, mistä ja milloin, miltä ajalta se on ja mitä sillä on tehty? Tai taidemuseossa: kuka haluaa katsella taulua, jossa on reikiä, värit haalistuneet eikä tiedetä kenen maalamaa, milloin ja mitä esittää?
Voi voi, on sivistyksen taso kyllä Suomessa alhainen kun nämä itsestään selvät asiat ovat tuntemattomia. Suuri osa museoista Suomessa ei ole yksityisiä vaan verorahoilla ylläpidettyjä, koska ne esittelevät kansalaisille ja kuntalaisille meidän suomalaisten yhdessä omistamaa kulttuuriperintöä.
Vai luuletko että jossain Amerikoissa joku "Kukkenhaim" ylläpitäisi suomalaisten, saamelaisten, ja suomalais-ugrilaisten kansojen kulttuuriesineitä ja taidetta?
Taitelijan urasta en viitsi edes vääntää, eikös ole aika selvä että harva pystyy ilman koulutusta alalle - tuosta vaan varmaan metalligrafiikkaa tai kuvanveistoa pystyy kuka tahansa tekemään harrastuksenaan?
[/quote]joo joo ja sitten sinne tulee joku kouluja käymätön sivari suorittamaan palvelustaan ja pärjää työssä ihan yhtähyivin kuin nämä kahden tonnin korkeakoulutetut.
Minä pärjään. Valitsin alani hyvin. Hyväpalkkaisiin töihin nopeasti haluavat fiksut naiset voisivat valita sähköasentajan, putkiasentajan, muurarin tai maalarinhommat hoitohommien sijasta.
t. TUTA-DI
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 11:39"]Minä pärjään. Valitsin alani hyvin. Hyväpalkkaisiin töihin nopeasti haluavat fiksut naiset voisivat valita sähköasentajan, putkiasentajan, muurarin tai maalarinhommat hoitohommien sijasta. t. TUTA-DI[/quote]
Oli mulla TUTA kakkosvaihtoehtona. Valitettavasti se ykkönen tärppäsi (MSc in Arch.), enkä tullut vaihtaneeksi vaikka moneen kertaan asiaa vakavasti mietin. Organisaatiorakenteiden ja kokojen (Suomessa, ei niinkään globaalisti) vuoksi olisi ollut paljon nykyistä osuvampi ala minulle.
Onnittelut hyvästä valinnasta!
#35, jäin 0,1 pisteen päähän arkkitehtiosastolta ja harmitti aikanaan tosi paljon : )
t. Tuta-DI
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 12:16"]#35, jäin 0,1 pisteen päähän arkkitehtiosastolta ja harmitti aikanaan tosi paljon : ) t. Tuta-DI[/quote]
Seuraavalla kerralla olisit päässyt läpi, no oli ehkä onnea ettet päässyt.
Minulle sopisi suurissa organisaatioissa toimiminen, miksei hieman pienemmissäkin, mutta tavallaan liian inertian estäminen ja muutoksen edistäminen jähmeissä koneistoissa olisi mukava haaste, prosessin viilaaminen (hah, arkkitehti joka melkeinpä nautiskelee lukemalla Lean-prosesseista). Tällä alalla haasteet taas ovat triviaaleissa asioissa, joissa ei voi fiksata idoottimaisuuksia, joita ei toimivassa organisaatioissa koskaan olisi edes ollut. Ja koko toimiala niin erikoinen tässä maassa, ettei toisilta toimialoilta taida löytyä aivan vastaavia ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]joo joo ja sitten sinne tulee joku kouluja käymätön sivari suorittamaan palvelustaan ja pärjää työssä ihan yhtähyivin kuin nämä kahden tonnin korkeakoulutetut.
[/quote]
Se sivari tuskin joutuu tai kykenee pyörittämään koko puljua ja kannattelemaan tietotaidollaan laajoja kokonaisuuksia. Ilman muuta museoissa(kin) on sellaisia suorittavan tason tehtäviä, joita voi suorittaa vähäisemmällä koulutuksella ja oppia toisen opastamana. Mutta (museologiaa opiskelleena) voin myös paljastaa, että maallikon ja oikeasti alaa opiskelleen museoymmärryksessä on melkoinen ero. Näkeehän niitä toki edelleen, mistään mitään tietämättömien perustamia kotiseutumuseoita. Ne menevät täydestä niille, jotka kuvittelevat museon olevan vanhojen esineiden säilytysnäyttely, jonka kuka tahansa voi pistää pystyyn ja ylläpitää.
Monipuolisesti humanistisia aloja opiskelleena voin todeta, ettei muilla ole missään määrin todellista syytä kokea ylemmyyttä humanisteihin nähden. Humanisti on opiskellut oman alansa lisäksi ajattelun taitoa. Meillä on syvällisen erikoistietämyksen lisäksi keskimääräistä laajempi katsantokanta asioihin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 10:07"]
Jaa mua huvittaa nää yliopistoa käymättömät, jotka luulevat tietävänsä jotain humanistisista aloista.
Oletkos koskaan ajatellut miten esim. sellaisia humanisteja kuin arkeologit?
[/quote]
Miksi te näette vaivaa yrittäessänne kuvailla akateemisia ammatteja noille, joiden mielestä ne ovat turhia hommia? Eivät he arvosta arkeologeja (paitsi jotain Indiana Jonesia), museotyöntekijöitä tai keitään muitakaan, vaikka kuinka kuvailisitte työn vaativuutta ja raskautta.
Eivätkä he ymmärrä sitäkään, että jos nyt jostain syystä yksi ikäluokka jättäisi yliopistot väliin ja siirtyisi duunariammatteihin, niin heiltä itseltään saattaisi loppua työt.
[/quote]
[/quote]
On. Merenkulkualalla. Jos et sitä pysty sisäistämään niin se on sinun ongelmasi. Merenkulkualalla ollaan puolet vuodesta töissä ja puolet vuodesta lomalla+oikeat lomat. Työvuorot mm nesteellä menee näin että 6 viikkoa töissä ja 6 viikkoa vapaalla. Eli laskeppa siitä.