Sinä joka vihaat sisustuksessa maalaisromantiikkaa, sisustustarroja, tähtikuvioita, sisustusliikkeitä ja valkoista valkoisen päällä
Kerropas millainen sisustus sinulla itselläsi on?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Noh, nuo aloituksessa kuvatut asiathan ei ole sisustamista vaan koriste-esineillä ja elementeillä koristelua. Sisustaminen ja sisustusarkkitehtien työ on niiden suurten elementtien suunnittelu, seinä- katto- ja lattiamateriaalit, kalustuksen kokonaisuus ja materiaalit, keittiösuunnittelu, kylpyhuonesuunnittelu jne.
Sen jälkeen tulee sit koristelun eli koristetyynyjen vuoro, jota nykyään "sisustamiseksi" kutsutaan.
Ei. Arkkitehtuuri on arkkitehtuuria (myös sisustus-) ja sisustaminen on sisustamista. Arkkitehti ja sisustusarkkitehti päättävät seinien, ikkunoiden ja kiintokalusteiden paikat ja jakavat pintojen suunnittelun sisustussuunnittelijan kanssa. Sisustussuunnittelija lisäksi kalustaa, valaisee ja somistaa.
Somistaja on se joka ”koristelee” tai stailaa.
Jugend (koska 1934 rakennettu talo).
Tarrat on aika hölmöjä, ja tikkaat ja muut kuluneita trendejä. Itse pyrin ajattomaan sisustukseen. Niin että mukana on kalusteita eri maista missä olemme asuneet, sekä eri vuosikymmeniltä ja jopa vuosisadoilta, mikään ei ole muotia, mutta kaikki sopii jotenkin yhteen. Maanläheiset sävyt, meillä on olohuoneessa tummanruskeaa puuta ja ruskeita ja harmaita sävyjä, pieniä määriä punaista. Minusta se on lämmintä ja rauhallista, mutta elän kyllä helposti sen asian kanssa, että valkoisella sisustajat eivät siitä tykkää.
Meillä on skandinaavinen tyyli, eli Ikean ja Artekin suoralinjaisia huonekaluja. Mitään maalaisromanttista, sisustustarraa, tekstiä tai pikkukuviollisia tekstiilejä meille ei tule. Asutaan niin ahtaasti, että sisustustikkaitakaan ei mahdu, enkä edes keksisi niille käyttöä. Eivät myöskään ole ajattomia, vaan viittaavat hyvin vahvasti 2010-lukuun.
No kaikkea tavallista mutta ei mitään hiton rihkamapskaa. Vaaleaa puuta, päävärinä luonnonvalkoinen ja vihreä, tehosteina vaaleanpunainen ja keltainen.
Kalusteina on paljon lipastoja ja kaappeja, jotta kaikki tavarat saa piiloon, en ole kovin siisti ihminen joten se helpottaa elämää, kun ei ole järjesteltäviä esineitä esillä. Rakastan säilytyskalusteita. Omistamallani tavaralla tulee olla käyttötarkoitus. En omista esim sisustustyynyjä, sillä ne vaan keräävät pölyä ja ovat aina tiellä ja pitäisi aina järjestellä niitä. Torkkupeittoja on, sillä minulla on usein kylmä.
Italialaista designia, musta kangassohva esim Cassinalta. Lisäksi erittäin kalliit stereolaitteet ”sisustavat” olohuonetta.
Keittiössä paksuja kuparipannuja, valurautapannuja ym.
Usein ihmiset, jotka kertovat rakasatavansa sisustamista, ovat juuri niitä, jotka keräävät kaiken krääsän kotiinsa, minkä kaupoissa näkevät.
Ei tavallisesti kotia tarvitse koko ajan *sisustaa*.
Tyylejä on monenlaisia, omani on ehkä pelkistetty skandinaavinen, puuta, valkoista, harmaata. Väriä tulee matoista verhoista etc. En minä silti vihaa kuvaamaasi sisustustyyliä, lähinnä vihaan pölynpyyhkimistä, joten välttelen esim sisustustikkaita etc.
Vierailija kirjoitti:
Usein ihmiset, jotka kertovat rakasatavansa sisustamista, ovat juuri niitä, jotka keräävät kaiken krääsän kotiinsa, minkä kaupoissa näkevät.
No miksi sisustamista ei saisi harrastaa siinä missä mitä tahansa muuta?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin sisustan kotiani vuoden aikojen mukaan, eli esimerkiksi vaihdan tekstiilejä ym. En keräämällä kaupasta kaiken maailman krääsää ja tilpehööriä kotiini.
En minä sitä vihaa, minua ei kiinnosta niin kauan kuin se on jonkun muun koti. Itselleni tuo voisi olla ongelma lähinnä parisuhteessa, jos puoliso haluaisi sisustaa yhteisen kodin noin, mutta onneksi on harvassa sellaiset miehet.
Itselläni on renessanssisisustus, ja ainoa valkoinen asia on joidenkin huoneiden seinät, katto ja pari koriste-esinettä. Sisustuksessa on paljon viherkasveja ja tummia antiikkipuisia kalusteita, tekstiilit ovat värikkäitä mutta antiikkityyliin sopivia, ei moderneja kuoseja. Tiukka antiikista en ole, on mulla esim aalto-maljakoita ja Toikan lintuja. Ja keittiössä ihan modernit kodinkoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tavallisesti kotia tarvitse koko ajan *sisustaa*.No miksi sisustamista ei saisi harrastaa siinä missä mitä tahansa muuta?
Ihan samoista syistä, miksi ei saisi kantaa pikamuotia kotiinsa. Se on turhaa kulutusta. On kaksi eri asiaa, että pitää harmonisesta ympäristöstä, ja että pakonomaisesti ”sisustaa” markkinoinnin uhrina.
-eri.
Värikäs, boheemi, kotoinen, lämmin, paljon retroa ja vintage designia. Laadukasta, mutta kodikkaan näköistä, pikkuhiljaa löydetty esineitä ja huonekaluja sekä mm. kunnostettu vanhoja parempaan kuntoon ja oman maun mukaiseksi etc. Vältetään yli kaiken Ikeaa sekä "sisustusmuotioikkuja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassista tyyliä. Siihen ei tarrat ja tähtitaivaat kuulu.
Klassinen tyyli on juurikin valkoista, joka kestää aikaa.
Ei klassinen tyyli ole väreistä välttämättä kiinni, mm. kaikki perusvärit ovat ok. Kyse on kokonaisuudesta ja tyylistä, ei jostain yhdestä väristä.
Ainiin ja paljon viherkasveja! t. edellinen
Vierailija kirjoitti:
50-luvun sisustus 50-luvun talossa
Ja mulla 60-luvun sisustus sen ajan talossa. Tiikkisenkit jne olleet jo kaksikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, nuo aloituksessa kuvatut asiathan ei ole sisustamista vaan koriste-esineillä ja elementeillä koristelua. Sisustaminen ja sisustusarkkitehtien työ on niiden suurten elementtien suunnittelu, seinä- katto- ja lattiamateriaalit, kalustuksen kokonaisuus ja materiaalit, keittiösuunnittelu, kylpyhuonesuunnittelu jne.
Sen jälkeen tulee sit koristelun eli koristetyynyjen vuoro, jota nykyään "sisustamiseksi" kutsutaan.
Ei. Arkkitehtuuri on arkkitehtuuria (myös sisustus-) ja sisustaminen on sisustamista. Arkkitehti ja sisustusarkkitehti päättävät seinien, ikkunoiden ja kiintokalusteiden paikat ja jakavat pintojen suunnittelun sisustussuunnittelijan kanssa. Sisustussuunnittelija lisäksi kalustaa, valaisee ja somistaa.
Somistaja on se joka ”koristelee” tai stailaa.
Totta, olet oikeammassa kuin minä tuon edellisen kirjoittaja. Täysin.
Oman kodin "sisustaminen" on somistamista ja koristelua, ei sisustamista.
Tavallinen tyyli. Käytännössä pitää ottaa huomioon lemmikit ja puolison tavarat ja maku siten että koti palvelee kaikkia ja on mukavan rentoa. Värejä ja viherkasveja (jotka tosin jouduttu sijoittamaan ylös kissojen ulottumattomiin).
Riippuu talosta ja asunnosta!
Sisustus ja koristelu sen mukaan millainen on talo tai asunto, tietenkin.
Ei moderniin suomalaiseen kerrostaloasuntoon voi liimata päälle maalaisromantiikkaa tai tehdä holvikaaria ja kreikkalaista sinivalkoista lomakylää. Maalaistaloon taas on turha yrittää mitään Bauhaussia värkätä.