Naisvaltaiset työpaikat ja kiusaaminen?
Pitääkö paikkansa, että naisvaltaiset työpaikat on pahimpia kiusaamispesäkkeitä? Mistä se johtuu, jos näin on?
Itse olen kuullut erityisesti varhaiskasvatuksen hirviömäisistä paikoista, joissa työntekijät uupuu ja vaihtuu yhä kiihtyvällä tahdilla. Kuulostaa pahalta, että juuri ne tärkeintä työtä tekevät, pienten lasten kanssa olevat, joutuvat kärsimään huonosta johtamisesta ja kiusaamisesta. Todella huolestuttavaa, jos näin on. Sen täytyy heijastua myös lapsiin.
Kommentit (60)
Pitää paikkansa.
Erityisesti sitä aiheuttaa kiusaajien tympeät työolot. Tehdään jotain lukujen kopioimista paikasta toiseen tai ollaa kroonikko-osastolla sairaalassa. Tätä työhön turhautumista kostetaan kiusaamalla muita, että saisi jotain jännitystä työpäiviin. Haastavammissa työtehtävissä tai -ympäristöissä, esimerkiksi päivystyksessä, ei esiinny niin paljon kiusaamista.
Eritynen vaaran merkki on, jos tiimistä 1-2 on tehnyt sitä työtä yli 10 vuotta, ja kaikki loput vaihtuvat säännöllisesti.
"Miehet ei yleensä kiusaa naisia."
Tämä on totta omienkin kokemusten perusteella. Mikähän siinäkin sitten on?
Pitää paikkansa.
Minulle (mies) perehdyttäjäni (nainen joka oli lähtemässä firmasta) toivotti onnea matkaan ja arveli minun pääsevän miehenä helpommalla talousosastolla. Vuoden päästä en ihmetellyt mitä hän tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
"Miehet ei yleensä kiusaa naisia."
Tämä on totta omienkin kokemusten perusteella. Mikähän siinäkin sitten on?
Oman heimon naisia kuuluisi suojella. Työpaikka nyt vain on eräs heimokulttuurin ilmentymä.
Miehet suojelee naisia, naiset puukottaa toisiaan selkään.
Omakohtaista kokemusta on aloittajan kuvaamasta kiusaamisesta kiusatun roolissa, tosin perusopetusalalta. Itse jouduin sekä lähimmän työparin että esimiehen yhteisen kiusaamisen kohteeksi. Jouduin siksi vaihtamaan työpaikkaa.
Naiset vaan tuppaa olemaan toisilleen niin pirun kateellisia, että se johtaa usein jonkinlaiseen kiusaamiseen. Tämän joudun itsekin naisena myöntämään. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo hoito-ja palvelualalla ihan peruskauraa. Näitä yhdistää naisten suuri osuus työpaikoilla, vuorotyö ja huono palkkaus työhön nähden. Vuorotyö itsestään altistaa huonolle ilmapiirille, koska vängätään niistä vuoroista ja lomista. Mitä isompi työyhteisö myöskin kyseessä, niin sitä enemmän henkilökemioihin liittyvää kärhämää tulee. Olisi ideaalista jos työpaikoilla olisi tasaisesti miehiä ja naisia, vaikuttaa positiivisesti ilmapiiriin, olen huomannut koska itse SAAN työskennellä ”sekatyöpaikassa”, eikä tosiaan ole mitään ämmäilyä.
Tässä tullaan juuri siihen, että miehet ja naiset eivät ole niin tiiviisti tekemisissä keskenään. Ja se on hyvä asia. Pysyy kummasti välit kunnossa kun ei yritetäkään olla jotain bestiksiä, vaan ollaan vaan viileästi työtovereita. Toki voi tulla jotain ihastumisdraamaa naisten ja miesten välille.
Miehet ihan yhtä pahoja kiusaajia toisiaan kohtaan, kokemuksesta puhun. Olen siis mies, ja töissä raskaalla alalla jossa pelkkiä miehiä töissä. Parhaat työilmapiirit on löytyneet paikoista, joissa on tasaisesti miehiä ja naisia.
Terveisin mies.
Kyllä, mutta osaa miehetkin kiusata juoruta ja syrjiä.
Olen sen verran iäkäs, että on tullut nähtyä monen monta työpaikkaa.
Jokaisella niistä naiset ovat kiusanneet toisiaan. On liian helppoa sanoa, että aina olisi kyse kateudesta, vaikka osassa epäilemättä. Naiset ovat vaan mestareita puhumaan pahaa toisista, ja jopa valehtelemaan, jos se heidän tarkoituksiinsa sopii.
Kaikki naiset jotka täällä sanovat ettei vaan heidän työpaikallaan kiusata, he eivät välttämättä tiedä mitä heistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostainhan tulee sanonta nainen on naiselle susi. Me olemme Euroopan kärkimaita koulu ja työpaikkakiusaamisessa. Meillä on paljon masennusta ja olemattomat käytöstavat, esimerkiksi kaikki ei moikkaa koskaan naapureitaankaan.
Taas naisia saa YLEISTÄÄ.
Mies on tasan pahin susi naiselle. Miehet ne teitä Rai*Kaa, ahdistelee Aalto-yliopistossa ja estää tyttölasten syntymän. Nyt loppuu se naisten leimaaminen. Miehet ta**aa ja lyö naisia, silti kitisette naisista. Miksi miehistä ei puhuta näin? Valtaosa rikollisista on miehiä, eikä sitä silti saa sanoa. Miehistä ei saa sanoa edes faktoja, naisia vastaan saa heti kääntää kaiken.
Mitä ihmettä kitisette miesten yleistämistä kun teette naisille sitä koko ajan? Mies on pahin susi, miehet ne teidän turvallisuutta uhkaa ;) siellä ne miehet ahdistelee ja sulkee teitä ulos kerhoista. Vaan eipä mies ole koskaan syyllinen, nainen saa heti leiman.
Katsokaapa niitä Rai*kaustilastoja. Kumpi sukupuoli edustaa tekijänä? ;) Taitaa mies olla susi!
Voisitko pysyä ketjun aiheessa tai avata oman ketjun tuosta miesten harjoittamasta sorrosta?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ihan yhtä pahoja kiusaajia toisiaan kohtaan, kokemuksesta puhun. Olen siis mies, ja töissä raskaalla alalla jossa pelkkiä miehiä töissä. Parhaat työilmapiirit on löytyneet paikoista, joissa on tasaisesti miehiä ja naisia.
Terveisin mies.
Olen mies, joka on ollut naisvaltaisissa työpaikoissa kaupan ja ravintola-alalla, ja kyllä naiset on aivan järkyttäviä käärmeitä ja paskanpuhujia, sekä kieroilijoita. Homotellaan miehiä, jotka ei suostu naisten ahdisteluun
Ei kiusaaminen sukupuolta katso. Miehet ja naiset osaavat sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hoito-ja palvelualalla ihan peruskauraa. Näitä yhdistää naisten suuri osuus työpaikoilla, vuorotyö ja huono palkkaus työhön nähden. Vuorotyö itsestään altistaa huonolle ilmapiirille, koska vängätään niistä vuoroista ja lomista. Mitä isompi työyhteisö myöskin kyseessä, niin sitä enemmän henkilökemioihin liittyvää kärhämää tulee. Olisi ideaalista jos työpaikoilla olisi tasaisesti miehiä ja naisia, vaikuttaa positiivisesti ilmapiiriin, olen huomannut koska itse SAAN työskennellä ”sekatyöpaikassa”, eikä tosiaan ole mitään ämmäilyä.
Tässä tullaan juuri siihen, että miehet ja naiset eivät ole niin tiiviisti tekemisissä keskenään. Ja se on hyvä asia. Pysyy kummasti välit kunnossa kun ei yritetäkään olla jotain bestiksiä, vaan ollaan vaan viileästi työtovereita. Toki voi tulla jotain ihastumisdraamaa naisten ja miesten välille.
Niin ja ehkä sekin että naiset vertailee esim. työnjälkeään muihin naisiin todella raadollisesti, mutta miesten ja naisten välillä taas on joku armollisempi ymmärrys, jolloin moni asia ei olekaan niin vakava, ja muututaankin jopa avuliaaksi sitä toista kohtaan. Ja tietysti usein on rehellisesti toimivampaa ja hyödyllisempää kun olisikin sekä miehiä että naisia töissä koska omaavat erilaisia vahvuuksia työnteonkin kannalta.
Olen ollut töissä useissa naisvaltaisissa työpaikoissa, mutta ylivoimaisesti pahin kokemus oli kunnan työpaikassa, jossa oli paljon eri-ikäisiä, korkeasti koulutettuja naisia vailla etenemismahdollisuuksia. En edelleenkään käsitä, mikä saa eläkeikää lähestyvät kollegat katkeroitumaan niin pahasti, että nuorempia työkavereita pitää piinata ja kiusata päivittäin. Eikä kukaan tehnyt asialle mitään, hyssyteltiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusaaminen sukupuolta katso. Miehet ja naiset osaavat sitä tehdä.
Googletapa asiasta, kultapieni.
Jopa THL on naisvaltaiset alat kiusaamislaitoksiksi todennut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa että päiväkodeissa on huono työilmapiiri, raskaaseen työhön ja huonoon paikkaan tympäännytään ja väki vaihtuu tiuhaan.
Mistä huono työilmapiiri tulee työpaikkaan? Lastenko kautta, vai heidän vanhempiensa? Vai pilaako päiväkodin johto ilmapiirin huonolla johtamisellaan? Vai tuleeko se jostain/joistain työntekijöistä? Tai mikä osuus on kuntapäättäjien toimilla tai lainsäätäjän vaatimuksilla?
ap
Aivan ylimitoitetut vaatimukset, ei resursseja, kiire, alisrvioiminen, kuulluksi tulemattomuus. Se, ettei omaan työhön voi juurikaan vaikuttaa.
Pohjois-Pohjanmaalla terveyskeskuksessa työskennellessäni sain osakseni työpaikkakiusaamista. Vanhempi esimiesasemassa oleva nainen vittuili ja kiusasi ja viisastelee edelleen samassa suojatyöpaikassa. Missään muualla en ole kokenut tuollaista käytöstä, joten uskon, että vika ei ollut minussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla työpaikoilla ongelma on monesti tuo, että osa porukasta yrittää liikaa luoda jotain yhteisöllisyyttä ja "me olemme yhtä perhettä" -henkeä. Kun tällaiseen paikkaan osuu hitaammin lämpiävä, työkeskeinen tai luonteeltaan itsenäinen työntekijä, eivät kaikki osaa käsitellä asiaa kypsästi vaan ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena. Monille iskee tarve palauttaa tällainen ihminen "ruotuun" sen sijaan, että antaisivat tutustumisen tapahtua puolin ja toisin omalla painollaan. Naiset ovat ylipäätään herkempiä sosiaalisille vihjeille ja ilmapiirille, millä on hyvät puolensa. Kääntöpuolena sitten se, että kaikkea ylitulkitaan, kaikki poikkeava on outoa ja no-no ja kaikki pitää tehdä juuri niin kuin on aina ennenkin tehty. Naisvaltaisissa työyhteisöissä kiusaamisen juurisyy onkin usein huono erilaisuuden sietokyky ja rajattomuus (ei tehdä eroa työ- ja yksityisminän välille).
Vierailija kirjoitti:
Jostainhan tulee sanonta nainen on naiselle susi. Me olemme Euroopan kärkimaita koulu ja työpaikkakiusaamisessa. Meillä on paljon masennusta ja olemattomat käytöstavat, esimerkiksi kaikki ei moikkaa koskaan naapureitaankaan.
Se sanonta on kyllä oikeasti "Ihminen on ihmiselle susi". Joku vain on naisvihassaan muuttanut sen noin.
Mitä sanot siitä ilmiöstä, miten miehet kiusaavat miesvaltaisten työpaikkojen (ainoita) naisia? Yksi esimerkki oli poliisivoimista.
Eli THL valehtelee?