Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ajatteletko joskus salaa että masentuneet = laiskoja ?

Vierailija
18.04.2014 |

Otsikossahan tuo kysymys jo tuli, ajatuksia?

En kehtaisi livenä tälläisiä ajatuksia ääneen sanoa, ja pyrin olemaan masentuneella kaverille tukena. Mutra joskus hiipii tälläisiä ajatuksia mieleen kun kaikki "kivat" jutut tuntuu onnistuvan mutta kämpän ylläpito ja opiskelut ei. Vähän ikävä fiilis kun tekisi mieli vaan laukoa kliseitä, "nyt vaan ryhdistäydyt! Asenteesta kiinni! " yms mutta saan pidettyä suuni supussa. Mikä neuvoksi? Miten masentuneita voi ymmärtää oikeasti?

Piti vaan avautua ...

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi entinen tuttavani on juuri tälläinen, hän käyttää masennusta syynä vain jäädä sairauslomalle ja kokonaan pois töistä. Omien sanojensa mukaan ei pysty käymään töissä, koska joutuu kohtaamaan muita ihmisiä etc. muualla kyllä pystyy käymän. En pysty ymmärtämään tälläisiä ihmisiä....

Vierailija
22/70 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 15:15"]Yksi entinen tuttavani on juuri tälläinen, hän käyttää masennusta syynä vain jäädä sairauslomalle ja kokonaan pois töistä. Omien sanojensa mukaan ei pysty käymään töissä, koska joutuu kohtaamaan muita ihmisiä etc. muualla kyllä pystyy käymän. En pysty ymmärtämään tälläisiä ihmisiä....

[/quote]

Siis sinähän et tiedä muuta kuin sen mitä hän kertoo. En minäkään kerro kavereilleni masennuksestani ja sen syistä yhtään mitään. Ne asiat eivät kuulu heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:47"]

On aivan turha kysellä mistään asiasta jos ei ole itse kokenut. Ikinä et voi tietää miltä tuntuu olla asperger ellet ole itse, ikinä et voi tietää mille tuntuu olla masentunut ellet ole itse ollut jne... On ihan turha edes yrittää ymmärtää, sen sijaan että yritätte ymmärtää olkaa tukena ja auttakaa saamaan apua jos ei muuta! 

[/quote]

Tämä on ihan höpöhöpöä. Yhtä hyvin voisi väittää, ettei oikojahammaslääkäri voi ymmärtää purentavirheistä, kun ei kerran ole sellaisesta itse kärsinyt. Masentunut voi tarjota masentuneelle vertaistukea, mutta muutoin sellainen suhde on kuin sokea taluttaisi toista sokeaa. Käyttäessään toista sairasta oman käytöksensä peilisuhteena ei ainakaan edistä paranemistaan. Varmaankin on helpompaa ja kivuttomampaa pysytellä siinä omassa kuplassa ja suorastaan hätistää terveet pois luotaan, mutta se on vain omaan sairauteen rakastumista.

Vierailija
24/70 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennusdiagnoosi ja itestäni tuntuu helvetin laiskalta.

tulevaisuus ei näyttäydy

päivä kerrallaan samoilla rutiineilla.

ei sinällään millään oo oikein väliä.. että näin

Vierailija
25/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneissa on sekä laiskoja että ahkeria. Itse paloin loppuun ja masennuin liiallisen työnteon seurauksena. En jaksanut nousta sängystä. Se on tiedätkö aivan ihanaa kun joskus saa sen fiiliksen lähteä viihteelle ja unohtaa masennuksen! Pitäisikö siitä kieltäytyä vai jäädä silloinkin kotiin makaamaan? Mieti nyt itse innostutko enemmän bileistä vai työpäivästä...

Vierailija
26/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea masennus on oikeasti lamauttavaa. Sen sijaan on näitä, joita alkaa aina "masentamaan" kun pitäisi jotain tylsää tehdä, mutta yhtään ei masenna jos on jotain hauskaa luvassa. Oikeasti masentunut ei innostu edes siitä hauskasta. Diagnosoinnin jätän psykiatreille kuitenkin. Jos joku siis on masennusdiagnoosin saanut, uskon, että on saanyt sen aiheesta.

Vierailija
27/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit masentunut ymmärtäisit mutta kun et selvästikkään ole niin et ymmärrä. Luuletko tosiaan että masentuneet ihmiset haluavat olla "laiskoja". Yksinkertaisesti kun alotuskyky on nollassa niin sitä vaan lamautuu eikä pysty mihinkään. Ja jos ihmisellä on todettu masennus Se ei tarkoita etteikö joskus voisi olla hyviäkin kausia jolloin ei masenna niin paljon. Siihen masennukseen kun ei voi vaikuttaa, jos voisi niin tuskin kukaan sitä itselleen haluaisi.

Vierailija
28/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta aidolta masentumiselta, jos kivat jutut kiinnostavat. Kyllä meidän nörttipojalla kun masis iski, jäi jopa tietsikalla pelaaminen. Silloin tajuttiin, että nyt on asiat tosi huonosti. 

Vierailija
29/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni olen välillä niin ajatellut, ulkopuolisten silmissä olen enemmänkin työnarkomaani.

Vierailija
30/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin masentunut tuttavani on patalaiska. Masennus oli vain hyvä keino saa pitkä sairausloma.

Vierailija
31/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On masentumista ja "masentumista". Kyllä se on ihan ihka oikea sairaus johon saa hoitoa. Mutta nämä en jaksa enkä viitsi-vätykset ovat oma lukunsa. Eivät viitsi ottaa minkäänlaista vastuuta elämästään missään vaiheessa. Kaikki on aina muiden syytä,töitä ei voi mitenkään tehdä ja sit pitää vinkua kun raha ei riitä mihinkään. Ei heru pätkän vertaa sympatiaa.

Sen sijaan tunnen sympatiaa sairastuneita kohtaan ja sellaisia työttömiä jotka haluavat töitä mutta eivät niitä ponnisteluista huolimatta saa.

Vierailija
32/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskivaikeasti masentunut ja pidän itseäni erittäin laiskana. Halveksin itseäni sen vuoksi. En jaksa tehdä yhtään mitään. En haluaisi olla näin laiska. Haluaisin jaksaa siivota, opiskella, nähdä kavereita, harrastaa, elää. En vaan pysty ryhdistäytymään, ilmeisesti juuri nimenomaan laiskuuteni vuoksi. :(

Vierailija
33/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennustakin on eri tasoista. Osa ei pysty oikeasti edes viemään roskia ulos tai käymään kaupassa. Osa taas on täysin työn tai koulun rasittama ja nimenomaan se masentaa, mutta muu elämä vielä sujuu.

Vierailija
34/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan toistaiseksi tullut ajateltua noin. Sen sijaan usein ajattelen, että riippuvaiset (tupakoitsija, alkoholistit, peliriippuvaiset jne) ovat vain selkärangattomia.

Vierailija
35/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on että sairas tekee edes jotain!

Vierailija
36/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut niin. Ja kun ystävälläni todettiin masennus, tajusin miten hirveä olotila sen täytyy olla. Hän jutteli, hoiti lastaan normaalin tuntuisesti, mutta sanoi ettei aina jaksa nousta sängystä ylös eikä mikään tunnu oikeastaan miltään. Silmissä oli niin tuskainen, mutta samalla tyhjä ja pohjaton katse, että minua pelotti. Ei olisi tullut mieleenkään patistella ryhdistäytymään! Toivoin vain että jaksaa jotenkin elää päivästä toiseen, ja onneksi lääkityksen avulla alkoi pikkuhiljaa toipua.

Vierailija
37/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joskus ajattelen juuri noin.

Vierailija
38/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni adhd-ihminen saa virheellisesti masennusdiagnoosin. Adhd:n oireena on nimenomaan ryhtymisen vaikeus eli toiminnanohjauksen ongelmat. Eli näyttää ulospäin laiskuudelta.

Vierailija
39/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Joskus pakotan itseni lähtemään jonnekin ulos kavereiden kanssa (koska kaikki sanoo, että se tekee hyvää masentuneelle) ja näyttelen iloista (ettei kaverit hylkää koska kukaan ei jaksa negatiivisia ihmisiä) mutta usein olen niin stressaantunut siitä lähtemisestä, että itken vessassa ehkä jopa tunnin ennen lähtöä. Kauheen vaikea ehtiä minnekään ajoissa.

Vierailija
40/70 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:39"]

Olen keskivaikeasti masentunut ja pidän itseäni erittäin laiskana. Halveksin itseäni sen vuoksi. En jaksa tehdä yhtään mitään. En haluaisi olla näin laiska. Haluaisin jaksaa siivota, opiskella, nähdä kavereita, harrastaa, elää. En vaan pysty ryhdistäytymään, ilmeisesti juuri nimenomaan laiskuuteni vuoksi. :(

[/quote]

Niin minäkin syyttelin itseäni kun olin vielä keskivaikeassa vaiheessa. Masennus ei parane itseään syyttelemällä ja ponnistelemalla. Se pahenee vain tuolla tavalla. Itse jouduin sairaalaan, kun en tuota tajunnut.

Masentuneena ei tarvitse tuntea syyllisyyttä jos tekee joitain kivaa, sehä on itsensä hoitamista. Enemmän ihmisestä on terveenä hyötyä kuin sairaana. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi