Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Escitalopram ja raskaus.

Vierailija
18.04.2014 |

Tietääkö kukaan saako escitalopraamia käyttää raskauden aikana? Netistä lukemalla saa kahta eri tietoa joten paniikki kasvaa.. Käytän tällä hetkellä 10mg aamuisin ja raskausviikkoja 7.

Asiallisia vastauksia pyydän..

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetamisessa voi tulla sinulle vaikka minkälaisia vieroitusoireita, joten kannattaa todellakin lopettaa vähitellen.  Eli ensin 7,5 sitten 5 , sitten 2,5. oot jo puolessatoista kuukaudessa irti lääkkeestä jos vähennät systemaattisesti kahden viikon välein. 

Itse aikoinani kun lopetin niin hirveitä itkukohtauksia tuli ja sähköiskuja aivoihin.. mieli oli aivan maassa. Ne on ne vieroitusoireet, mutta ne menevät lopulta ohi. Mutta mä lopetin kerralla, en vähentänyt. Se ei tee kropalle hyvää.

Vierailija
2/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkausselosteessa maininta että ei suositella raskaana oleville, ja että käyttö harkittava hoitavan lääkärin kanssa. Nuo minulle määräsi yleislääkäri joka kyllä tiesi raskaudesta joten oletin niiden olevan turvallisia ennenkuin luin netistä asiasta tarkemmin.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette hemmetti soikoon kysele näitä asioita neuvolasta???? Kuin tyhmiä voi ihmiset olla? Kun nyt kattoo näitäkin vastauksia niin voi hyvää päivää.. Näitten neuvojenko perusteella aiot toimia.. Voi apua, onnea odotukseen vaan.

Vierailija
4/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin jo neuvolasta, mutta neuvolantäti ei tiennyt vaan käski itse ottaa selvää voinko käyttää kys. lääkettä!

-ap

Vierailija
5/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:53"]

Pakkausselosteessa maininta että ei suositella raskaana oleville, ja että käyttö harkittava hoitavan lääkärin kanssa. Nuo minulle määräsi yleislääkäri joka kyllä tiesi raskaudesta joten oletin niiden olevan turvallisia ennenkuin luin netistä asiasta tarkemmin.

Anteeksi jos nyt loukkaan sinua (en mitenkään ilkeästi kysy), mutta miten uskallat hankkia lapsia, vaikka olet sen verran masentunut että tarvitset sairauteen lääkitystä? Etkö pelkää, että esim synnytys laukaisee vielä pahemman oireen? Siis synnytyksenjälkeistä vauva-ajan masennusta tarkoitan.

-ap

[/quote]

Vierailija
6/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestät kyllä ne vieroitusoireet. Itse lopettaisin kahdessa viikossa. Ensin puoli annosta viikko ja sitten vielä siitä puolet toinen viikko. Ei ne vieroitusoireet kestä loputtomiin. Ajattelet vain, että haluat olla hyvä äiti vauvallesi jo raskausaikana, se antaa varmasti paljon voimia. Jaksat kyllä. Vaikeina hetkinä on hyvä ajatella että ei se raskauskaan ole ikuinen ja sen jälkeen voit taas lääkitä, jos koet tarvitsevasi.

Vierailija
7/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli synn.jälkeinen masennus ensimmäisen lapsen kanssa ja toki pelko sen uusimisesta nyt koko ajan taustalla. Siksi en vuosiin uskaltanutkaan raskautua uudestaan. Nyt on erilainen elämäntilanne ja toivo toisesta lapsesta suuri.

-ap

Vierailija
8/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:09"]

Kestät kyllä ne vieroitusoireet. Itse lopettaisin kahdessa viikossa. Ensin puoli annosta viikko ja sitten vielä siitä puolet toinen viikko. Ei ne vieroitusoireet kestä loputtomiin. Ajattelet vain, että haluat olla hyvä äiti vauvallesi jo raskausaikana, se antaa varmasti paljon voimia. Jaksat kyllä. Vaikeina hetkinä on hyvä ajatella että ei se raskauskaan ole ikuinen ja sen jälkeen voit taas lääkitä, jos koet tarvitsevasi.

[/quote]

Sellainen asia vaan, että jokaisen lääkkeenlopetustahti on erilainen. Se, että sinä voit lopettaa koko lääkkeen käytön 2 viikossa ei tarkoita, että joku toinen voisi. Vieroitusoireet voivat olla joillakin hankalampia kuin toisilla. Riippuu tietysti mistä annoksesta lähdetään tiputtamaan alas ja kuinka kauan lääkettä on käyttänyt.

Vierailija
9/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:09"]

[/quote]

Sellainen asia vaan, että jokaisen lääkkeenlopetustahti on erilainen. Se, että sinä voit lopettaa koko lääkkeen käytön 2 viikossa ei tarkoita, että joku toinen voisi. Vieroitusoireet voivat olla joillakin hankalampia kuin toisilla. Riippuu tietysti mistä annoksesta lähdetään tiputtamaan alas ja kuinka kauan lääkettä on käyttänyt.

[/quote]

Siis minähän vedin mao estäjät kahden vuoden jälkeen kerrasta alas ja SE ON vaarallista, olin kipeä. Mutta ei useimmat tähän pysty.

Olin jo kyllä huomioinut sen, että ssri lääkkeiden lopettaminen vaikka kerrasta ei ole vaarallista, epämukavaa kylläkin. Annostus on pieni. Ilman vieroitusoireita ei tarvitse selvitä, kyse on kuitenkin sikiön turvallisuudesta ja lääke tulisi saada pois käytöstä mieluumin ennemmin kuin myöhemmin. Kyllä kehoitukseni oli ihan perusteltu, lääkäriltä saisi saman ohjeen. Tai lastenlääkäriltä vielä tiukemman.

Vierailija
10/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tiistaina Teratologiseen, siellä on se varmin tieto, sinne lääkäritin ottavat yhteyttä.

Vierailija
11/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:08"]

Kysyin jo neuvolasta, mutta neuvolantäti ei tiennyt vaan käski itse ottaa selvää voinko käyttää kys. lääkettä!

-ap

[/quote]

no siinäpä ammattitaitoisen oloinen neuvolatäti! Sitte kannattaa varmaan kysästä neuvolalääkäriltä... Huoh!

Vierailija
12/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nro 22, oliko lapsellasi synnyttyään mitään vieroitusoireita? Eroaako hän "normilapsista" ?

-ap

Vierailija
13/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tarkkailussa 2 tuntia syntymän jälkeen, mahd. vieroitusoireiden varalta. Kaikki ollut tähän saakka täysin ok, terve 2-v poika.

Selvennyksenä, olin aiemmin, ennen raskautta, lopettanut lääkityksen pari kertaa, mutta oireiden palattua palannut lääkitykseen, joka

mahdollistaa minulle normaalin elämän.

22

Vierailija
14/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 14:01"]

Keskivaikeaan masennukseen kyseinen lääke määrätty. Nyt alkoi kyllä sen verran pelottaa että taidan todellakin vähentää 5mg aamuisin, etten vaan aiheuta vauvalle mitään hallaa :(

-ap

[/quote]

Ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi, koska täällä foorumeilla voit saada millaisia vastauksia tahansa. Oletko lukenut  pakkausselosteen? Siellä yleensä kerrotaan voiko lääkettä raskauden aikana käyttää ja mitä lääke voi mahdollisesti aiheuttaa. 

Vierailija
15/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ssri:tä ensimmäisen puolikkaan aikana ja minusta tämä kyllä näkyi ja näkyy lapsessa selvästi. Vauvana oli ylirauhallinen, ei oikeastaan itkenyt lainkaan, sen jälkeen on näkynyt muita vajavaisuuksia hermostollisessa kehityksessä. Luulisi että vaikutus on kaikkein pahin juuri silloin kun aivot kehittyvät, vaikka yleensä sanotaan että viimeisen kolmanneksen aikana ei ainakaan kannata käyttää. Mutta keskustele asiasta useammankin lääkärin kanssa.

Vierailija
16/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisteyhteenvedon mukaan ei tulisi käyttää kuin erittäin perustelluissa tapauksissa. Ei tiedossa olevia kehityshäiriön riskejä, mutta syntyvän lapsen hermovälittäjäaineiden suhteet ovat sekaisin. Tämä voi aiheuttaa moninaisia ongelmia ja lapsi saattaa tarvita korvaushoitoa. Erityisen ikävä tilanne on keskosilla, koska heidän hermostonsa on muutenkin vielä alikehittynyt.

Eli itse en käyttäisi. Bentsodiatsepiinit ovat paljon turvallisempi vaihtoehto, jos ei pysty ilman lääkitystä olemaan.

Vierailija
17/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essitalopraami-lääkeaineen vaikutuksesta sikiöön on vain vähän kliinistä tutkimustietoa. Suositus on, että lääkkeen käyttöä vältetään, ellei se ole selvästi tarpeen. Toisaalta kannattaa muistaa, että SSRI-lääkkeiden, johin myös essitalopraani kuuluu, käyttöä ei tule lopettaa äkillisesti. Lääkityksen hyödyt ja haitat tulee punnita huolellisesti terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, eli suosittelen ottamaan yhteyttä neuvolaan/lääkkeen määränneen tahoon. Mikäli lääkkeen käyttö arvioidaan tarpeelliseksi, on lapsen vointia on tärkeä seurata huolellisesti.

Lähde: Escitalopram Actavis -lääkkeen valmisteyhteenveto Fimean nettisivuilta: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/11659822.pdf

Vierailija
18/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtääkseni ihan ok varsinkin noin pienellä määrällä mutta ota sun lääkäriin yhteyttä ja keskustele asiallisesti. yleensä suositellaan vähentämään lääkettä niin pienelle annokselle kun mahd raskauden aikana ottaen huomioon että äidin terveys otetaan huomiooon myös. imettämistä ei suositella.

Vierailija
19/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan suosittele mitään bentsojen käyttöä raskauden aikana, eikä ne edes ole masennuslääkkeitä vaan lähinnä rauhoittavia ja unilääkkeinä.. niihin syntyy toleranssi ja riippuvuus herkästi.

Vierailija
20/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen on pakko kommentoida kakkosen viestiä. Ai että bentsodiatsepiinit paljon turvallisempia? Ihan nopealla vilkaisulla esimerkiksi Diapam-lääkkeen valmsiteyhteenvedossa sanotaan ihan samaa: käyttöä raskauden aikana ei suositella ellei se ole aivan välttämätöntä ja silloinkin mahdollisimman pienellä annoksella. Bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa riippuvuutta sekä äidille että syntymättömälle lapselle.

Tilannetta tuntematta on mahdotonta suositella parasta mahdollista hoitoa juuri ap:n tilanteeseen. Ap, ota yhteyttä hoitavaan tahoon ja keskustele asiantuntijan kanssa ennen kuin muutat lääkitystäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi