Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kiitos. Lukiolainen on näköjään ottanut tosi laiskasti opiskelun ja nyt sillä on ennen joulua tosi paljon palautettavia tehtäviä. Teini on ihan murtunut. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
05.12.2020 |

On kuulema kaksi esseetä, joku uusintakoe tulossa (ei ole varmaa, mutta luuli että meni ihan perseelleen koeviikolla matikka) ja jonkun kirjan lukeminen ja raportointi. On ihan loppu, makaa sängyssä eikä suostu edes aloittamaan. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta miten? Pakkohan nuo on saada tehtyä. Nuo kaikki on siis rästihommia edellisestä jaksosta, opet on jo paljon joustaneet ja antaneet vielä lisäaikaa. Nyt koko ajan tulee uuden jakson tehtäviä päälle.. teini hukkuu työmäärän alle

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄

Se sun käymäsi lukio oli kyl ihan eri tasoa kuin tämä nykyinen.

Surkea luuseri sinustakin silti tuli.

Täytyy muuten kommentoida että bs:ää. Tiedät toki itsekin.

Tsekkaa vaikka noita lukiokirjoja 80-90-2000-2010 -luvuilta. Esim fysiikassa ei tässä opsissa enää opita vaihtovirtaa, että siltä osin helpompaa...

...ja matematiikassa mm. derivoinnin hoitaa geogebra. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että oppilaalla on todellinen vastuu syysuhteiden sisäistämisestä, joskus ennen saattanut järjen valo syttyä ikään kuin vahingossa.

..

Aloitukseen: 1h per essee, nuo hommat ovat nimittäin pehmoista lässytystä. Tiedeaineissa ongelmanratkaisu ottaa hieman pidempään. Tsemiä.

Sinun aikanasi lukion arvosanoilla ei pyritty opiskelemaan.

Ja lukio on ainakin 10 kertaa vaativampaa nykyään. Esimerkiksi äidinkielestä ei pääse edes läpi niillä siunn aikaisilla aineillasi.

Lukiot on myös valtavia nykyään, kaikkea muutetaan koko ajan kesken juoksun. Ja opiskelijat jää tosi heitteille. Tämä kaikki on korostuneet potenssiin miljoona tänä koronasyksynä.

Tiedoksesi: Vaikeisiin opiskelupaikkoihin on aina ollut vaikeaa päästä. Ymmärtänet, että opiskelijoiden kognitiiviset kyvyt olivat samanlaisia jo noin sata tuhatta vuotta sitten...ajasta sitten hieman riippuu, mikä ala vetää parhaimmistoa.

Opiskelutekniikat ovat meille järjen edustajille olleet myös samoja antiikista alkaen. Äidinkielen ainekirjoituksesta revin muuten 97 pistettä, joten pysyn kannassani, pehmoisten puhuminen ei tuota ongelmia. Toki olen myöhemmin myös kirjoittanut rahaa vastaan (rahapulassa) ja myös suunnitellut tapoja kirjoittaa - rahaa vastaan - joten voi olla, että näkökulmani poikkeaa esim. omastasi.

Yliopistossa muuten haasteita tuottivat lähinnä opintomateriaalien niukkuus - suoritin ensimmäisen tutkintoni juuri ennen voimakkainta digiaaltoa, joten kirjastossa piti hieman private dick:ailla palautusaikojen ja kirj.h. kierrosaikojen parissa. Matematiikassa ja tekniikassa näitä ongelmia ei onneksi ole.

Summa summarum sulle kirjoittelija: Jos lukio tuntuu vaikealta, se johtuu siitä että olet ns. p4ska. Sori siitä, vai tarttisko iha itte jottai tehrä..?

Ap:lle: Aikataulut ja opiskelutekniikat tärkeitä, mikäli tähtää korkeakouluun.

Aika hyvä ohjesääntö on ollut 45min + 15min tauko.

Vierailija
82/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lukion ekalla? Se työmäärä on yläkouluun verrattuna iso ja on voinut yllättää. Jos tuntuu liian työläältä niin vielä ehtii vaihtamaan koulua. Yliopistossa ei ainakaan nimittäin työmäärä vähene..

Yliopistossa työmäärä kyllä väheni reilusti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lukion ekalla? Se työmäärä on yläkouluun verrattuna iso ja on voinut yllättää. Jos tuntuu liian työläältä niin vielä ehtii vaihtamaan koulua. Yliopistossa ei ainakaan nimittäin työmäärä vähene..

Yliopistossa työmäärä kyllä väheni reilusti

Juuri näin.

Itse olen käynyt kurssimuotoisen lukion ja se oli kyllä eri planeetalta kuin tämä luokaton versio, jossa oppilaan pitää heti suunnitella oma lukujärjestyksensä. Miksihän tuohon on menty? Ryhmät vaihtuvat koko ajan. Pitkän matematiikan ryhmässä noin 40 oppilasta.

Päivät on pitkiä, lähes jatkuvia kaksoistunteja. Opettajat vaihtavat lennosta jo sovittuja koepäiviä tai esseen palautuspäiviä toiseen aiheuttaen yhtäkkiä tulevia ruuhkia. Ammattitaidotonta menoa ulkopuolelta katsottuna. Oppilaan näkökulmasta asioita ei katsota.

Vierailija
84/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Yhden esseen tekemiseen menee noin 2 h,   kirjanlukemiseen yksi päivä. Mikä on ongelma. Laiska teini? Niitähän on maailma täynnä. Kysy aikooko elää loppuelämänsä asunnottomana alkoholistina vai mikä on tulevaisuuden suunnitelma hällä. Potku persieeseen , nyt!

Riippuu aika paljon esseestä. Mulla menee yliopistossa melkein kuukauden päivät yhteen esseeseen. Vaikea ois rykästä 25 sivua kahdessa tunnissa kun vaatii useamman lähteen lukemista ja kysymyksen asettelua.

Lukio-opet pistää kyllä lukematta hylätyks jos palautat esseenä 25 sivun jutun. Ei heillä ole aikaa lukea tutkielmien pitusia esseitä ja tehtävänantoakaan ei sellanen enää noudata, esseessä on tietty annettu tehtävä ja jos lähdet liirumlaarumia sepustamaan aiheen vierestä niin hylätty tulee. hyvä lukioesseen suosituspituus ihan ylppäreissäkin on 3-4 sivua.

Vierailija
85/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistuttaa lapselle, että tärkeintä on saada kurssit suoritetuksi ja, että oppii ne asiat, ei arvosana. Kirjoitusten arvosana on se mikä ratkaisee ja siellä ei ole mitään merkitystä jonkin kurssin arvosanalla.

On hyvä taktiikka aloittaa siitä kiinnostavimmasta aiheesta ja palkita itseä, kun on saanut homman hoidettua. Voit myös auttaa lastasi esseiden ja kirja-arvostelun teossa juttelemalla niiden aiheista tämän kanssa vapaamuotoisesti. Joskus on helpompi saada ajatukset kasaan, kun juttelee niistä ensin toisen kanssa. Kirja-arvostelua varten voitte vaikka lukea molemmat kyseisen kirjan ja pitää siitä pienen lukupiirin ja pohtia yhdessä mitä ajatuksia se herätti. Sen pohjalta on sitten helpompi lähteä kirjoittamaan arvostelua.

Kannattaa myös kokeilla ajatuskartan tekoa ennen kuin alkaa kirjoittamaan. Sitä olen itse hyödyntänyt ylioppilaskokeissa ja pääsykokeissa. Kirjoittaa vain paperille ensin 5-10 minuutin aikana kaiken mitä aiheesta tietää. Sitten voi lähteä miettimään, missä järjestyksessä niistä kirjoittaa. Kokeissa ei tietenkään ole mahdollista selvittää puuttuvia tietoja mutta nyt tuon ajatuskartan tekemisen jälkeen, voi tarkastaa mitä unohtui.

Hienoa, että jaksat auttaa lukiolaistasi. Itse laitoin äitini kuulustelemaan minulta koealueita vielä lukiossakin, sillä joskus oli helpompaa vain kertoa läpi koealuetta kuin lukea sitä. Muista myös taottaa lukemista/kirjoittamista. Vaikka ulkoilu ei ehkä houkuttelisi, niin ihan pieni kävelykin (10-30 min) voi piristää kesken kirjoituksen. Lähde vaikka mukaan. Samalla voitte jutella joko työn alla olevasta työstä tai ihan mistä tahansa.

Vierailija
86/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄

Se sun käymäsi lukio oli kyl ihan eri tasoa kuin tämä nykyinen.

Surkea luuseri sinustakin silti tuli.

Täytyy muuten kommentoida että bs:ää. Tiedät toki itsekin.

Tsekkaa vaikka noita lukiokirjoja 80-90-2000-2010 -luvuilta. Esim fysiikassa ei tässä opsissa enää opita vaihtovirtaa, että siltä osin helpompaa...

...ja matematiikassa mm. derivoinnin hoitaa geogebra. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että oppilaalla on todellinen vastuu syysuhteiden sisäistämisestä, joskus ennen saattanut järjen valo syttyä ikään kuin vahingossa.

..

Aloitukseen: 1h per essee, nuo hommat ovat nimittäin pehmoista lässytystä. Tiedeaineissa ongelmanratkaisu ottaa hieman pidempään. Tsemiä.

Sinun aikanasi lukion arvosanoilla ei pyritty opiskelemaan.

Ja lukio on ainakin 10 kertaa vaativampaa nykyään. Esimerkiksi äidinkielestä ei pääse edes läpi niillä siunn aikaisilla aineillasi.

Lukiot on myös valtavia nykyään, kaikkea muutetaan koko ajan kesken juoksun. Ja opiskelijat jää tosi heitteille. Tämä kaikki on korostuneet potenssiin miljoona tänä koronasyksynä.

Tiedoksesi: Vaikeisiin opiskelupaikkoihin on aina ollut vaikeaa päästä. Ymmärtänet, että opiskelijoiden kognitiiviset kyvyt olivat samanlaisia jo noin sata tuhatta vuotta sitten...ajasta sitten hieman riippuu, mikä ala vetää parhaimmistoa.

Opiskelutekniikat ovat meille järjen edustajille olleet myös samoja antiikista alkaen. Äidinkielen ainekirjoituksesta revin muuten 97 pistettä, joten pysyn kannassani, pehmoisten puhuminen ei tuota ongelmia. Toki olen myöhemmin myös kirjoittanut rahaa vastaan (rahapulassa) ja myös suunnitellut tapoja kirjoittaa - rahaa vastaan - joten voi olla, että näkökulmani poikkeaa esim. omastasi.

Yliopistossa muuten haasteita tuottivat lähinnä opintomateriaalien niukkuus - suoritin ensimmäisen tutkintoni juuri ennen voimakkainta digiaaltoa, joten kirjastossa piti hieman private dick:ailla palautusaikojen ja kirj.h. kierrosaikojen parissa. Matematiikassa ja tekniikassa näitä ongelmia ei onneksi ole.

Summa summarum sulle kirjoittelija: Jos lukio tuntuu vaikealta, se johtuu siitä että olet ns. p4ska. Sori siitä, vai tarttisko iha itte jottai tehrä..?

Ap:lle: Aikataulut ja opiskelutekniikat tärkeitä, mikäli tähtää korkeakouluun.

Aika hyvä ohjesääntö on ollut 45min + 15min tauko.

Tiedoksesi: Ennen pyrittiin pääsykokeilla. Nykyään pyritään  yo-arvosanoilla.

Ja ihan kaikkeen muuhun soopaasi lyhyt vastaus: Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Et tiedä yhtikäs mitään. Ei sinulle jaksa edes vastata.

Vierailija
87/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen kirjoittamisesta sen verran, että itse kirjoitin aikoinani kahta pistettä vaille täydet äidinkielestä.

Kun nyt olen seurannut esikoisen lukiota, arvioisin saavani samalla kirjoitelmalla nykyään korkeintaan C:n.

Vierailija
88/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ihanaa että jotkut vanhemmat välittää ja tukee lastaan.

No joo, mutta rajansa kaikella. Milloin sen nuoren sitten on aika itsenäistyä? Mitä lukion jälkeen? Yliopisto-opinnoissa äiti vielä päätä silittämäsdä? Kyllä nämä peräkammarin pojat tiedetään.

Kyllä lukiossa opettajat olettavat ja odottavat opiskelijoilta jo itsenäisyyttä. Ei kukaan täysjärkinen ihminen hoida lukioikäisen asioita kouluun päin, vasn kyllä se on nuoren omaa elämänpiiriä ja nuoren vastuulla. Nuori voi toki kotona kertoa asioita ja pyytää apua, mutta nuori itse viestittelee kouluun, ei vanhempi. Niin kiinni ei lapsissaan saa olla että vielä lukiossakin laittelisi viestejä opettajille. Sairasta.

Miksi pitää aina heti olla niin itsenäinen, ettei teini-ikäinen saa apua pyytää ja olla joskus vähän hukassa ja apua vailla?

Meillä perheessä saa kaikki pyytää ja purkaa huoliaan ja kaikki auttavat miten voivat. Minä olen aikuinen ja on minustakin kiva kun perhe kannustaa ja tukee. Niin miksi sen teinin pitää itse selviytyä, kyllä aikuiseksi ehtii kasvaa.

Vierailija
89/92 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo aikuinen yliopisto-opiskelija ja edelleen avaudun opintoihin liittyvästä ahdistuksesta joko miehelle tai äidille. Mies tsemppaa, kun teen esseetä pari tuntia ennen deadlinea tai luen kauhealla kiireellä tentteihin. :D Kyllä aikuisetkin kaipaa joskus tsemppiä tai turvan tunnetta, puhumattakaan lukiolaisesta joka vasta harjoittelee akateemisia taitojaan! Ei missään nimessä kannata opettaa teinille, että jos joskus nyt tulee tehtyä tyhmästi ja laiminlyötyä kouluhommat, niin ei edes kannata yrittää. Ehdottomasti tuetaan niin, että teini pääsee vielä tuosta yli. Johan millä tahansa alallakin voi hommat kasaantua, ja on ehdottoman tärkeä taito päästä yli tuosta ahdistuksesta niin, että saa ne tehtyä.

Vierailija
90/92 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinisi tekee yhden tehtävän kerrallaan. Loppuun. Sitten seuraavan.

Helppoa.

Vierailija
91/92 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen peruskoulu opettaa lahjakkaat lapset laiskoiksi. Keskiarvoon 9,8 riittää tunnilla hereillä olo ja läksyjenteko. Lukiossa läksyjä on huomattavasti enemmän, lisänä esseitä, ryhmätöitä ja projekteja.

En ihmettele, että ennen helpolla päässyt ei osaa rytmittää töitä. Ennen ne ehti tehdä viime tipassa.

Siis oikeasti! Ärsyttää aivan jumalattomasti. Yläasteella suurin piirtein tein läksytkin jo koulussa ja kotiin jäi ainoastaan kokeisiinluku ja pari hassua projektia, yleensä nekin tehtiin tunneilla. Sitten taas lukiossa oli isku vasten kasvoja kuin per_keleesti yhteen kurssiin opettaja saa mahdutettua hommaa. Saisko näitä hommia jaettua vähän tasaisemmin yläasteen ja lukion välillä? Yläasteen olis saanut hyvin pakettiin kahdessa vuodessa ja lukioon olis voinut varata neljä vuotta.

T: abi

Vierailija
92/92 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukiossa koulussa jossa on ollut koronaa ja/tai myös yläkoulu samassa?

Ainakin meidän ysiluokkalaisen koulu on ollut täyttä kaaosta koronan takia tänä syksynä.

Ensin ei tehty mitään, sitten iski tartuntakierteiden suma moneksi viikoksi ja nyt juostaan hulluna opetusta kiinni, eikä kukaan opi mitään koska opetus on liian nopeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi