Apua kiitos. Lukiolainen on näköjään ottanut tosi laiskasti opiskelun ja nyt sillä on ennen joulua tosi paljon palautettavia tehtäviä. Teini on ihan murtunut. Mitä tässä voi tehdä?
On kuulema kaksi esseetä, joku uusintakoe tulossa (ei ole varmaa, mutta luuli että meni ihan perseelleen koeviikolla matikka) ja jonkun kirjan lukeminen ja raportointi. On ihan loppu, makaa sängyssä eikä suostu edes aloittamaan. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta miten? Pakkohan nuo on saada tehtyä. Nuo kaikki on siis rästihommia edellisestä jaksosta, opet on jo paljon joustaneet ja antaneet vielä lisäaikaa. Nyt koko ajan tulee uuden jakson tehtäviä päälle.. teini hukkuu työmäärän alle
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy meinaako käydä lukion vai meneekö ammattikouluun
Ei kovin rakentavaa kommunikointia teinin kanssa. Mitätöivää eikä ainakaan yhtään kannustavaa.
Apu tästä teinille on nolla.Mitenniin mitätöivää? Jos ei kerran lukio-opinnot suju, on aika vaihtaa opiskelupaikkaa. Mitä niillä nelosilla, vitosilla ja kutosilla tekee? Tai jollain papereilla, jossa c on paras arvosana? Ammattikoulussa on vaihtoehtoja. Ei kaikista ole lukioon, ei siinä ole mitään hävettävää tai lannistavaa. Parempi todeta tosiasiat ajoissa.
Jaa, no ehkä sinulla on tapana puhua lapsillesi noin, että luovuta ajoissa kun sinusta ei mitään tule ja turhaan kurottelet minnekään.
Onneksi minulle ei vanhempani koskaan sanoneet noin. En tiedä mitä tuollaisella negatiivisuudella voittaa.
Sinulle ehkä parempi mieli kun muutkaan ei pärjää.
Olettekohan tulleet ajatelleeksi, ettei noita 2.lukiovuoden numeroita kukaan kysele, kun yo-todistus on tulevaisuudessa kädessä? Pääasiahan on se, että oppii jotain, ei pelkät numerot. Oppi on pohjana tuleville opinnoille eli paljon tärkeämpää, kuin se onko numero 7 vai 9. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Yhden esseen tekemiseen menee noin 2 h, kirjanlukemiseen yksi päivä. Mikä on ongelma. Laiska teini? Niitähän on maailma täynnä. Kysy aikooko elää loppuelämänsä asunnottomana alkoholistina vai mikä on tulevaisuuden suunnitelma hällä. Potku persieeseen , nyt!
Riippuu aika paljon esseestä. Mulla menee yliopistossa melkein kuukauden päivät yhteen esseeseen. Vaikea ois rykästä 25 sivua kahdessa tunnissa kun vaatii useamman lähteen lukemista ja kysymyksen asettelua.
Ohhoh, monella alalla kandintutkielma on sen 25-30 sivua. Kertaakaan ei omassa kanditutkinnossani tullut vastaan yli 10 sivun kurssiesseetä. Lukiossa ei edes tarvitse useinkaan käyttää sisäisiä viitteitä ja usein lähteitä ei tarvitse olla yhtä paljon.
Aijaa. Mun yläkoululaisenkin pitää laittaa viitteet ja lähteet kaikkiin esseisiin.
Sisäiset viitteet sivunumeroineen vai lähdelista tekstin loppuun? Mun lukiolaisella on nyt vasta alkanut tulla viitekäytänteiden harjoittelua ja viitteidenhallintaa, eikä todellakaan voida puhua mistään yliopistotasoisista esseistä. Yläkoulussa ei esseitä juuri edes kirjoiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, olen yliopistossa. Tehtävien aloitus viivästyi, ja nyt on paljon tekemistä vikoille viikoille. Taakka tuntuu niin musertavalta, ettei huvittaisi. Mutta teinillesi vinkkinä: nyt vaan listalle missä on ekana palautus ja mikä on kiireellisin, sitten yksi kerrallaan tekemään. Mukava asento ja vaikka vähän herkkuja pöytään niin kyllä se siitä. Vaikka olisi kiire, kannattaa tehdä ajatuksella ja yrittää nauttia oppimisesta. Enää ei ole paljoa jäljellä ja sitten ei jää lomalle mitään tehtäviä.
Ja palautettu essee on parempi kuin täydellisyyksiin hiottu. Ei tarvitse olla priimaa, kunhan on palautettu. Etenkin aineissa, joita ei aio kirjoittaa.
Hei ihanaa että on kohtalontovereita! Miullakin ihan hirvee ahdistus tehtävien suhteen ja täällä vaan av:ta luetaan... Teinille tsemppiä!
Tsemppiä sullekin! Nyt vaan pari kynttilää päälle, jotain rentoa musiikkia (esim. lo-fi Youtubesta), rennot vaatteet päälle, tehtävälista valmiiksi ja sitten hommia tekemään. Kyllä tää tästä!
Kiitos paljon tsempeistä! Kyllä tämä tosiaan tästä :)
Meillä oli kerran sama tilanne, tehtiin hommat perheen kesken porukalla ja siinä se, tärkeintä siinä tilanteessa oli vain se, että ne vaan tehtiin.
Syitä tehtävien kasaantumiseen oli muitakin, kuin pelķkä laiskuus
Lukiolaisen on hyvä myös muistaa, että lukiossa kannattaa panostaa niihin aineisiin mitä aikoo kirjoittaa ja tarvitsee jatko-opintoihin hakiessa. Muut voi vähän vetää vähemmällä kuin 100% effortilla, hyvin mutta turhia stressaamatra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Yhden esseen tekemiseen menee noin 2 h, kirjanlukemiseen yksi päivä. Mikä on ongelma. Laiska teini? Niitähän on maailma täynnä. Kysy aikooko elää loppuelämänsä asunnottomana alkoholistina vai mikä on tulevaisuuden suunnitelma hällä. Potku persieeseen , nyt!
Riippuu aika paljon esseestä. Mulla menee yliopistossa melkein kuukauden päivät yhteen esseeseen. Vaikea ois rykästä 25 sivua kahdessa tunnissa kun vaatii useamman lähteen lukemista ja kysymyksen asettelua.
Ohhoh, monella alalla kandintutkielma on sen 25-30 sivua. Kertaakaan ei omassa kanditutkinnossani tullut vastaan yli 10 sivun kurssiesseetä. Lukiossa ei edes tarvitse useinkaan käyttää sisäisiä viitteitä ja usein lähteitä ei tarvitse olla yhtä paljon.
Tervetuloa yliopistoon jossa ei voida järjestää luento-opetusta koska ei ole tiloja alias ei ole rahaa maksaa tilavuokraa ja etäopetusta on vastustettu tekijänoikeussyistä henkeen ja vereen. Korvaavina suoritustapoina pitäisi olla tentti tai essee mutta yleensä essee koska laitoksen henkilökunnan asenteet. Yksi järkevä henkilö sieltä onneksi löytyy joka suostuu tekemään tentin joten tehdään sitten tämän henkilön pitämiä kursseja vaikka muut olisivat 100 kertaa kiinnostavampia.
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄
Oikeasti ihanaa että jotkut vanhemmat välittää ja tukee lastaan.
Suomen peruskoulu opettaa lahjakkaat lapset laiskoiksi. Keskiarvoon 9,8 riittää tunnilla hereillä olo ja läksyjenteko. Lukiossa läksyjä on huomattavasti enemmän, lisänä esseitä, ryhmätöitä ja projekteja.
En ihmettele, että ennen helpolla päässyt ei osaa rytmittää töitä. Ennen ne ehti tehdä viime tipassa.
Kyse ei varmasti ole siitä, ettei teini haluaisi tai edes laiskuudesta. Vaan siitä, että kerääntynyt työmäärä pelottaa ja ahdistaa. Teini tarvitsee emotionaalista tukea ja tsemppiä, ja kyllä se siitä lutviutuu. Tuttu tunne myös itselle, aivan kauhea palan tunne kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄
Se sun käymäsi lukio oli kyl ihan eri tasoa kuin tämä nykyinen.
Surkea luuseri sinustakin silti tuli.
Täytyy muuten kommentoida että bs:ää. Tiedät toki itsekin.
Tsekkaa vaikka noita lukiokirjoja 80-90-2000-2010 -luvuilta. Esim fysiikassa ei tässä opsissa enää opita vaihtovirtaa, että siltä osin helpompaa...
...ja matematiikassa mm. derivoinnin hoitaa geogebra. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että oppilaalla on todellinen vastuu syysuhteiden sisäistämisestä, joskus ennen saattanut järjen valo syttyä ikään kuin vahingossa.
..
Aloitukseen: 1h per essee, nuo hommat ovat nimittäin pehmoista lässytystä. Tiedeaineissa ongelmanratkaisu ottaa hieman pidempään. Tsemiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei varmasti ole siitä, ettei teini haluaisi tai edes laiskuudesta. Vaan siitä, että kerääntynyt työmäärä pelottaa ja ahdistaa. Teini tarvitsee emotionaalista tukea ja tsemppiä, ja kyllä se siitä lutviutuu. Tuttu tunne myös itselle, aivan kauhea palan tunne kurkussa.
Joo näin meillä tosiaan oli käynyt. Luulin aivan tosissani aluksi, että poika on laiskistunut, mutta kun juteltiin niin totuus kävi ilmi. Selvästi on lamaantunut, mutta katsottiin yksi essee, mitä poika alko tekemään. Siinä oli häntä eniten kiinnostava aihe. Tuossa se koittaa kirjoittaa. Vähän vaikealta näyttää, nyt joku tunnelukko jysähtänyt oikein kunnolla päälle. Mutta kyllä se yrittää, poika itse pyysi pizzaa palkkioksi jos saa tehtyä noita eteenpäin ja lupasin. Yritys on kova vaikka lukko on päällä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama juttu itselleni!
Auta sitä. Siis yhdessä sen kanssa perseet penkkiin ja teette yhdessä niitä tehtäviä. Jos sillä on joku ahdistus tai masennus niin se on aivan mahdotonta "ottaa itseään niskasta kiinni" ja aloittaa.
Postit laput auttaa mua kun on joku isompi projekti mikä pitää suorittaa, kirjoitan jokaisen suorittettavan asian yhteen lappuun ja liimaan ne laput seinälle, siitä on sitten mukava katsoa kun ne laput vähenee pikkuhiljaa hommia tehdessä, jättimäinen tekemättömien töiden määrä tuntuu paljon helpommin käsiteltävältä kun sen näkee visuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta rajansa kaikella. Milloin sen nuoren sitten on aika itsenäistyä? Mitä lukion jälkeen? Yliopisto-opinnoissa äiti vielä päätä silittämäsdä? Kyllä nämä peräkammarin pojat tiedetään.
Kyllä lukiossa opettajat olettavat ja odottavat opiskelijoilta jo itsenäisyyttä. Ei kukaan täysjärkinen ihminen hoida lukioikäisen asioita kouluun päin, vasn kyllä se on nuoren omaa elämänpiiriä ja nuoren vastuulla. Nuori voi toki kotona kertoa asioita ja pyytää apua, mutta nuori itse viestittelee kouluun, ei vanhempi. Niin kiinni ei lapsissaan saa olla että vielä lukiossakin laittelisi viestejä opettajille. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäminen ja tukeminen muuttuvat nopeasti henkiseksi väkivallaksi ja tukahduttamiseksi
Kysyin omalta abiltani olenko ollut liian passiivinen kun en ole ollut yhteydessä opettajiin vaan hän on joutunut itse hoitamaan kaiken, uusinnat ja muut sopimiset aikatauluista ja korvaavuuksista.
Katsoi minua kuin hullua. Olisi kuulemma erittäin noloa jos yrittäisin hoitaa asioita hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun käymäsi lukio oli kyl ihan eri tasoa kuin tämä nykyinen.
Surkea luuseri sinustakin silti tuli.
Täytyy muuten kommentoida että bs:ää. Tiedät toki itsekin.
Tsekkaa vaikka noita lukiokirjoja 80-90-2000-2010 -luvuilta. Esim fysiikassa ei tässä opsissa enää opita vaihtovirtaa, että siltä osin helpompaa...
...ja matematiikassa mm. derivoinnin hoitaa geogebra. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että oppilaalla on todellinen vastuu syysuhteiden sisäistämisestä, joskus ennen saattanut järjen valo syttyä ikään kuin vahingossa.
..
Aloitukseen: 1h per essee, nuo hommat ovat nimittäin pehmoista lässytystä. Tiedeaineissa ongelmanratkaisu ottaa hieman pidempään. Tsemiä.
Sinun aikanasi lukion arvosanoilla ei pyritty opiskelemaan.
Ja lukio on ainakin 10 kertaa vaativampaa nykyään. Esimerkiksi äidinkielestä ei pääse edes läpi niillä siunn aikaisilla aineillasi.
Lukiot on myös valtavia nykyään, kaikkea muutetaan koko ajan kesken juoksun. Ja opiskelijat jää tosi heitteille. Tämä kaikki on korostuneet potenssiin miljoona tänä koronasyksynä.
Ei hätää, nykyäänhän on kurssimuotoinen lukio, jonka voi suorittaa myös neljässä vuodessa. Ja luultavasti kannattaakin, koska yo-kokeen tulokset on nostettu tärkeimpään asemaan korkeakouluhaussa. Nyt vaan valitsemaan mitkä kurssit on pakko saada läpi ja mitkä voi jättää myöhemmäksi.
Omalla alallani luentokurssien työmäärä on huomattavasti pienempi kuin esseellä tai tenttimällä suoritettavien. Luentokursseilla ei ole pakko olla edes läsnä ja kolmosen saa kun lukee diat läpi edellisenä iltana. Esseesuorituksen vaatimukset on suunnilleen toisen kandin kirjoittajamista vastaavat mutta opintopisteitä saa puolet vähemmän ja tentteihin on kirjakaupalla luettavaa mutta paljon helpompi kuin essee. Maisterivaiheessa ei oo ollu juuri yhtään luentokursseja tarjolla ja työmäärä on ollut järkyttävä. Vielä pitäisi jaksaa vääntää 100 sivun gradun mutta kiinnostus on nolla kun on kirjottanut 100 sivua esseitä.