Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kiitos. Lukiolainen on näköjään ottanut tosi laiskasti opiskelun ja nyt sillä on ennen joulua tosi paljon palautettavia tehtäviä. Teini on ihan murtunut. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
05.12.2020 |

On kuulema kaksi esseetä, joku uusintakoe tulossa (ei ole varmaa, mutta luuli että meni ihan perseelleen koeviikolla matikka) ja jonkun kirjan lukeminen ja raportointi. On ihan loppu, makaa sängyssä eikä suostu edes aloittamaan. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta miten? Pakkohan nuo on saada tehtyä. Nuo kaikki on siis rästihommia edellisestä jaksosta, opet on jo paljon joustaneet ja antaneet vielä lisäaikaa. Nyt koko ajan tulee uuden jakson tehtäviä päälle.. teini hukkuu työmäärän alle

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 15 v. vai 18 v?

Vierailija
22/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei ole lukemaan. Tarvitaan myös rekkakuskeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset nyt vain sieltä tekemättömistä yhden tehtävän täksi päiväksi. Ja vahdit että tekee kanssa. Sitten on helpompi jatkaa toisen työn kimppuun, kun ottaa asian kerrallaan eikä hirveänä tehtävävuorena.

Vierailija
24/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan lukio tuollaiselle oikea paikka ollenkaan?

Välillä voi aikuinenkin väsähtää. Tyhmä kommentti.

Vierailija
25/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy meinaako käydä lukion vai meneekö ammattikouluun

Vierailija
26/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄

Vierailija
27/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukiolaisia vahdita - tekee jos tekee

Vierailija
28/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tehtävämäärä on ihan normaali tavallisen viikon työmäärä. Ehditte tekemään suurimman osan jo tämän viikonlopun aikana.

Vierailija
29/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä teinillä on yhtään älliäpäässään, niin ehkä vähitellen alkaa ymmärtää, mitä tarkoittaa vastuun otto tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. 

Vierailija
30/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen joka esseetä pitää maata masiksessa niin ehkä lukio ei sovi. Siellä tehdään töitä ja huonoilla papereilla ei tee mitään

Vierailija
31/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus. Enpä osaa kuvitella että mun vanhemmat olis murehtineet miten saa tehtävät tehtyä lukiossa 🤣 Kyllä ne piti Ihan Itse hoitaa. Meille opetettiin tätä jo ala-asteella. Sitä sanotaan vastuun kantamiseksi. Olen syntynyt -82. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Millaisia lusmuja te oikein kasvatatte nykyään 🙄

Se sun käymäsi lukio oli kyl ihan eri tasoa kuin tämä nykyinen.

Surkea luuseri sinustakin silti tuli.

Vierailija
32/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun lukiolaisella ei ole ollut koko lukioaikana vastaavaa, on nyt abi. Kaikki hommat on hoituneet ajallaan. Tosin hän onkin alusta alkaen suhtautunut koulunkäyntiin hyvin ja jopa silloin ennen koronaa kun oli kuumeessa kaksi viikkoa, sopi itsenäisesti opettajien kanssa kuinka korvaa poissaolot ja suorittaa puuttuvat tehtävät. Minun korviini ei kuulunut mitään. Kurssit on suoritettu.

Olisiko teinin opiskelutaidoissa nyt vikaa?

Vierailija
33/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ennen joka esseetä pitää maata masiksessa niin ehkä lukio ei sovi. Siellä tehdään töitä ja huonoilla papereilla ei tee mitään

Eihän se masennus välttämättä liity esseeseen mitenkään vaan vaikka korona-ahdistukseen, ravinnepuutoksiin, huonoon uneen jne.

Itse koin masennusoireita lukiossa, kun menetin toisen vanhempani. Itse koulu ei ahdistanut yhtään.

Vierailija
34/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen masennus. Vai voisiko olla diagnosoimaton oppimisvaikeus?

Mun lasta hoidettiin masentuneena pari vuotta ilman mitään tulosta/edistymistä. Lukiossa se alkoi. Vasta nyt korkeakoulussa ovat hoksanneet että ehkä voi olla muutakin ja nyt tutkitaan autismi/ADHD-akselilla.

Vierailija
35/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lukio ei ole se ongelma vaan masennus tai näköalattomuus

Vierailija
36/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lukiolaisia vahdita - tekee jos tekee

En mäkään vahtinut, varsinkaan kun lapsi ei ollut kotona vahdittavana. Mutta kyselin kyllä miten menee ja kannustin tsemppaamaan niiden juttujen kanssa, joita tarvitaan jatko-opinnoissa. Yksi tällainen fysiikan kurssi huoletti, kun se meni huonosti. Ja saman fysiikan alueen kurssi jäi ekalta korkeakouluvuodelta rästiin. 

Vaikka lukiolainen tekee sen työn itse, niin voi sitä silti yrittää muistuttaa elämän tosiasioista.

Vierailija
37/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta teiniä. Auta priorisoimaan tehtävät. Katsotte yhdessä tehtävät lapulle järjestykseen mikä on tehtävistä kiireellisin ja tärkein. Seuravaksi tärkein, mitkä ovat nopeasti tehtäviä tehtäviä, joista pääsisi nopeasti eroon jne. Jos aikataulu on mahdoton, niin miettii ne tehtävät mistä tulee vähiten damagea, ottaa opettajaan yhteyttä ja/tai uusii kurssin.

Sitten suunnitelma. Tämä ensin tänään, sitten huomenna tämä. Tehtävä kerrallaan ja möykky lähtee purkautumaan.

Älä mäkätä asiasta 🙂.Teini on varmasti lamaantunut ja masentunut kun on tajunnut tilanteen. Totea, ettei mitään hätää ole, asia saadaan järjestykseen. Jos teiniä auttaa, niin järjestä hänet työskentelemään samaan tilaan missä itse olet. Usein auttaa kun saa teinin vain aloittamaan työn. Kun teini saa edes yhden tehtävän tehtyä niin alkaa valo näkyä, että hän selviää tästä.

Onko taustalla jotain muuta, väsymystä? Tämä korona-aika ja etätyö/opiskelu on monille raskasta. Jos teini on vetänyt jaksonsa liian tiukoiksi ja uupunut siitä, niin opoon yhteyttä ja seuraava kurssi löysemmäksi. Ajatus kevyemmästä seuraavasta jaksosta auttaa puristamaan tehtävät valmiiksi.

Eikä sekään haittaa, jos putoaa kurssilta. Mitä sitten, kurssi sinne tai tänne. Jos käy lukiota puoli vuotta pidempään niin lyhyt aikahan se ihmiselämässä on. Pääasia, että jaksaa lukion loppuun ja saa lakkinsa.

Näitä hetkiä tulee kaikille. Olen näitä samoja juttuja tehnyt omien lukiolaisteni kanssa. Välillä lukio on uuvuttavaa aikaa. Tsemppiä vaan sinne!

Vierailija
38/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mun lukiolaisella ei ole ollut koko lukioaikana vastaavaa, on nyt abi. Kaikki hommat on hoituneet ajallaan. Tosin hän onkin alusta alkaen suhtautunut koulunkäyntiin hyvin ja jopa silloin ennen koronaa kun oli kuumeessa kaksi viikkoa, sopi itsenäisesti opettajien kanssa kuinka korvaa poissaolot ja suorittaa puuttuvat tehtävät. Minun korviini ei kuulunut mitään. Kurssit on suoritettu.

Olisiko teinin opiskelutaidoissa nyt vikaa?

Mun lukiolaisella oli välillä vaikeaa saada rotia itseensä jos tehtävät vähän kasaantuivat. Helposti lamaantui työkuorman edessä. Tarvitsi silloin pientä järjestelyapua ja tukea, että homma lähti taas rullaamaan.

Sai lakin viime keväänä ja kirjoitti LLLEE.

Vierailija
39/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta teini alkuun esseissä? Et tietenkään siis itse ala sitä raapustamaan, vaan heittelet pari ideaa. Tai auta tekemään ensimmäinen lause, niin teini pääse alkuun. Itseäni vaivasi lukiossa nimenomaan se etten saanut edes aloitettua koko työtä, mutta heti kun sen ensimmäisen lauseen tai kappaleen sain kirjoitettua, niin loppu tuli vähän kuin itsestään.

Vierailija
40/92 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä syksynä koulut on olleet kaaoksessa koronan takia.

Se paskavyöry kaatuu sitten koteihin tällaisena hallitsemattomana vyörynä.

Mun lukiolaisen lukio on onneksi fiksusti johdettu ja he on olleet paljon etäopetuksessa. Näin opettajat ja opiskelijat on säilyneet terveinä. Ei ole ollut sijaisia, eikä hommat ole kasaantuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi