Oletko rasisti?
Itse en ole nähnyt tai tavannut ihmistä joka ei olisi rasisti.
Kaikki ei vaan sitä tiedosta, vaan syyttelevät muita ja samalla syyllistyvät rasismiin.
Kommentit (108)
Kristiina xx kirjoitti:
Ikääntyneiden syrjintä rekrytointitilanteessa pitäisi myös laskea rasismiksi.
Ikääntyneeltä odottaisi vaikuttavampaa ansioluetteloa kuin nuorelta? Joten jos ikääntyneen ceeveessä lukee että enpä ole mitään tehnyt pariinkymmeneen vuoteen niin ei paljon minua vakuuta.
Mutta mitä siis itse tarkoitit tällä?
Faith kirjoitti:
Ymmärrän rasismin biologisiin ominaisuuksiin (eli tässä tapauksessa ihonväri, silmien väri ja monet muut fyysiset piirteet) perustuvaksi torjunnaksi, syrjinnäksi, yhtäläisen ihmisarvon tunnustamattomuudeksi, vihaksi. Rasismiin kuuluu myös em. ryhmään kuuluvan yksilön näkeminen (negatiivisten) stereotypioiden kautta.
Tuon stereotypioiden kautta näkemisen osalta olen samaa mieltä ap:n kanssa: jokainen ajattelee yleistysten kautta, ainakin tiedostamattaan, ja se koskee myös ulkonäön ns. rotuominaisuuksia. Tämä itsessään ei mielestäni vielä tarkoita, että ihminen olisi rasisti, vaan vasta se, jos ymmärtää tämän, muttei kyseenalaista yleistyksiään kohdatessaan toisen ihmisen. Rasismi-sanassa tuo ismi-pääte viittaa uskomusjärjestelmään; se on siis omaksuttu uskomusjärjestelmä, tietoinen asenne.
Tältä pohjalta en sanoisi olevani rasisti, vaikka minunkin aivoni prosessoivat informaatiota yleistysten kautta. Pyrin kyseenalaistamaan ylesistykseni.
Kulttuuri (ihmisten teot) eivät kuulu biologian ja siten rasismin piiriin, vaan niitä pitää arvioida moraalisesti. Jotkut kulttuurit ovat parempia kuin toiset (vaikkei mikään kulttuuri tässä maailmassa ei ole täydellisen hyvä).
Paljon tekstiä, vähän asiaa. Lue tilastoja ja tule sitten luennoimaan.
En kuulu joukkoon, oon toisenlainen. Eli en ole persu.
Määrittele rasìsti. Se että ei katso hyvällä joidenkin ilmeisesti kulttuurista johtuvaa perseilyä ei ole rasismia koska siinä ei pyritä rodulliseen ylivaltaan. Ne perseilijät siihen taas saattavat siihen pyrkiä ja heihin tuo määritelmä silloin sopii.
Mitä silloin 2015 tapahtui? Tuli paljon ulko maa lais ia. Ei hyvä juttu. Haluan että ymmärrän, en lukenut silloin uutisia. Voiko joku avata.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Ymmärrän rasismin biologisiin ominaisuuksiin (eli tässä tapauksessa ihonväri, silmien väri ja monet muut fyysiset piirteet) perustuvaksi torjunnaksi, syrjinnäksi, yhtäläisen ihmisarvon tunnustamattomuudeksi, vihaksi. Rasismiin kuuluu myös em. ryhmään kuuluvan yksilön näkeminen (negatiivisten) stereotypioiden kautta.
Tuon stereotypioiden kautta näkemisen osalta olen samaa mieltä ap:n kanssa: jokainen ajattelee yleistysten kautta, ainakin tiedostamattaan, ja se koskee myös ulkonäön ns. rotuominaisuuksia. Tämä itsessään ei mielestäni vielä tarkoita, että ihminen olisi rasisti, vaan vasta se, jos ymmärtää tämän, muttei kyseenalaista yleistyksiään kohdatessaan toisen ihmisen. Rasismi-sanassa tuo ismi-pääte viittaa uskomusjärjestelmään; se on siis omaksuttu uskomusjärjestelmä, tietoinen asenne.
Tältä pohjalta en sanoisi olevani rasisti, vaikka minunkin aivoni prosessoivat informaatiota yleistysten kautta. Pyrin kyseenalaistamaan ylesistykseni.
Kulttuuri (ihmisten teot) eivät kuulu biologian ja siten rasismin piiriin, vaan niitä pitää arvioida moraalisesti. Jotkut kulttuurit ovat parempia kuin toiset (vaikkei mikään kulttuuri tässä maailmassa ei ole täydellisen hyvä).
Paljon tekstiä, vähän asiaa. Lue tilastoja ja tule sitten luennoimaan.
Mistä olet eri mieltä? Mitä tilastoja tarkoitat?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kommenttiani ei julkaistu :D :D :D MIssä on sananvapaus?
Vierailija kirjoitti:
Määrittele rasìsti. Se että ei katso hyvällä joidenkin ilmeisesti kulttuurista johtuvaa perseilyä ei ole rasismia koska siinä ei pyritä rodulliseen ylivaltaan. Ne perseilijät siihen taas saattavat siihen pyrkiä ja heihin tuo määritelmä silloin sopii.
Olet väärässä. Olet rasisti. Kun näet lain vastaista vääryyttä sinun täytyy kutsua poliisi paikalle, riippumatta siitä onko tekijät muumeja vai telepatteja.
Jos teet eron olet rasisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Olet rasisti. Kun näet lain vastaista vääryyttä sinun täytyy kutsua poliisi paikalle, riippumatta siitä onko tekijät muumeja vai telepatteja.
Jos teet eron olet rasisti.
Sanoinko hyväksyväni kenenkään perseilyä? Miksi bussimatkan maksamisen vaatiminen muumilta on ihan normaalia, mutta kun sitä vaatii hemulilta niin se onkin rasísmia?
Hemulit siellä tulee jonossa sisään joista yksi vaan maksaa matkansa. Väärin.
Ei ole rasismia kyseenalaistaa joidenkin kulttuurien toimintaa, etenkin jos siinä on mukana toisten vahingoittaminen. Muuten minulla ei ole p*skaakaan väliä minkä näköinen ja oloinen ihminen on. Kunhan toimii yhteiskunnassa niinkuin pitää, mieluiten opettelee maan kielen ja käy töissä.
Ihminen vaikuttaa olevan rasisti ihan automaattisesti, se on meillä selkärangassa. Toki sitä vastaan voi tietoisesti taistella, mutta jotkut eivät halua edes yrittää.
Muistan lukeneeni aika mielenkiintoisesta tutkimuksesta, jossa tavoitteena oli mitata rasismia ampumiskokeella. Ampumaradalla tuli vastaan erinäköisiä kohteita ja osalla oli ase kädessä ja osalla ei. Mitattiin sitten muun muassa sitä, että kuinka nopeasti ampumispäätös tehdään ulkonäön perusteella. Lopputuloksissa paljastui, että mustaihoiset testihenkilöt ampuivat mustaihoisia kohteita jopa herkemmin kuin muut ryhmät. Olivat siis rasistisempia omiaan kohtaan kuin muut. Aikamoista.
Tämä ei siis ole niin yksinkertainen asia että kukaan voisi julistaa itseään ei-rasistiksi. Erot ovat vain siinä, että kuka haluaa pyrkiä siitä pois ja kuka ei.
Olen roturealisti. Kaikki ei vain ole ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole rasisti enkä halua ap että tunnet minua.
Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä. Viisaat tunnustavat olevansa rasisteja, tyhmät valehtelijat kiistävät.
En ole rasisti mutta kuitenkin...
Varmasti olen. Mulle on ihan saakeli sama minkä värinen joku on mutta per seilyä en siedä. Per seily liittyy liian vahvasti tiettyihin kulttuureihin.
Olen jos se tarkoittaa sitä, että sanoo todennettuja totuuksia jostain etnisestä ryhmästä. Nykyään ei saisi sanoa ääneen esimerkiksi että i**?laisten osuus sexuaalirikollisuudesta on suurempi kuin muiden väestöryhmien.
Olen. Olen jo 56v ja rasisti tiettyjä ihmisiä kohtaan, yksilöinä, en ihmisryhmänä. Tiedostan, että yhden/ kahden ihmisen käyttäytymisen perusteella, ei kokonaista ihmisryhmää voi tuomita. Mutta en voi sille mitään, että tietty ihmisryhmä aiheuttaa itselleni rasistisia tuntemuksia.
Uskon tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen väristä välittämättä. Menee kaikkiin suuntiin.
Vaikea kysymys, sillä kysymys on itselleni määrästä, ei laadusta. Rasismi tarkoittaa laatua, mutta olennainen kysymys on määrä. En ole rasisti yksittäistä ihmistä kohtaan yksilönä oli hän sitten vaikka kuun pimeältä puolelta lähtöisin. Ryhmänä kuitenkin olen rasisti häntä kohtaan. Jos bändissäni olisi musta saksofonisti, niin pitäisin häntä täysin samanarvoisena, jopa itseäni ylempänä. Ryhmänä en kuitenkaan halua maahani miljoonaa hänen kaltaistaan, koska sillä olisi paljon huonoja seurauksia maalleni.
Kysymys oletko rasisti on siis tavallaan pölhö, väärä.