diabetes? vai mitä ihmettä?!
Mulla on yli vuoden ollut todella tiheä tarve käydä vessassa (pissalla), riesa varsinkin öisin kun herään vähintään 4 kertaa yössä vessaan. Öisin myös janottaa kovasti. Tuota tiheää vessassa käynnin tarvetta on myös päivisin ja se vaivaa etenkin jos olen juonut enemmän. Esim kuntosalilta lähtiessäni käyn vessassa, silti jo alle puolen tunnin kotimatkalla tuntuu että pissaan housuun ja kotona juoksenkin heti täysiä vessaan. Tuota janontunnetta ei niinkään päivisin ole/en juo mielestäni normaalia enempää.
Tätä vaivaa tietenkin on tutkittu mm. Virtsatutkimuksin (ei tulehduksia), gynekilogisin tutkimuksin (ei mitään poikkeavaa) ja virtsarakon tähystyksellä (ei poikkeavaa) mutta syytä ei vain löydy. Sattumalta itse huomasin että tiheä virtsaamisen tarve voi olla yksi diabeteksen oire, voisiko tämän perusteella olla aihetta epäillä sitä? Isälläni on diabetes (hän todella ylipainoinen), itselläni elämäntavat kunnossa.
Tiedän ettei tämä ehkä ole se paras paikka kysellä mutta ajattelin jos joku diabeetikko/läheinen voisi kertoa kokemuksistaan. Alan turhautua jo näihin tutkimuksiin joita saa ensin vaatimalla vaatia ja sitten "ei löytynyt syytä"- paperit kouraan. Lääkärikin jo pitää varmaan lähinnä luulotautisena mutta vaiva on todellinen ja elämää haittaava.
Kommentit (9)
No jos olen ihan vasta käynyt vessassa ja iskee uusi hätä niin ei tule kauheasti, mutta aina tulee jotain kyllä (eli ei kuten vt-tulehduksessa, sekin joskus koettu) ja useimmiten siis tulee ihan "kunnolla".. Mietin vaan voiko tuollainen olla diabeteksen ainoa oire koska en ole muuta huomannut.. Ap
PS. Saa heittää myös muita ideoita mitä voisi olla. Ap
tyhjeneekö rakkosi kunnolla? Oletko mitannut verensokeriasi?
Verensokerin mittaukseen mars! Ei ole iso toimenpide.
Mee testeihin, ei se diabeetus parane vaikka miten naputtaisit täällä.
Voi olla kyse myös elimistön happamuudesta (keho pyrkii hapoista eroon). Tutkia kannattaa ilman muuta, mutta sen jälkeen parasta mitä voit tehdä ja miten voit ennaltaehkäistä (tai tilanteen mukaan hoitaa) diabetesta, on Bemer-verisuoniterapia. Se auttaa myös elimistöä poistamaan happoja, joten voi hyvinkin auttaa tuohon virtsaamistarpeeseenkin (aluksi voi pissattaa enemmän, mutta kun hapot pääsee poistumaan, tarve pissalla ravaamiseen vähenee). -Mea-
Toistuvat heräämiset pissalle yöllä voivat viitata munuaisten toiminnan heikkenemiseen. Itselläni ainakin alkoi munuaisten vajaatoiminta oireilla juuri niin, että heräsin pissahätään useita kertoja yössä, parin tunnin välein. Onko aloittajan munuaiset tutkittu?
Tuleeko sitä virtsaa paljon sitten kun menet vessaan vai melko vähän? Jos sitä tulee paljon, niin kyllä tuo diabetesasia tutkituttaa kannattaa ehdottomasti. Jos taas tulee vain vähän, vaikka oli kova hädäntunne, todennäköisesti olet vaan opettanut rakkosi sellaiseksi että se ilmoittaa kovaa pissahädäntunnetta heti kun rakossa on vähänkin virtsaa. Tässä tapauksessa rakon saa opetettua myös taas normaalimmaksi asteittain vaan väkisin pidättämällä pidempiä aikoja, vaikka se tuntuukin inhottavalta.