Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka olette olleet työelämässä kun olette menettäneet vanhemman

Vierailija
17.04.2014 |

Miten paljon saa sairaslomaa? Itsellä työ, jossa täytyy olla totaaliskarppina koko ajan asiakaskuntaan päin. En voi itkeskellä salaa työtä tehdessä. Miten jaksan pääsiäisen jälkeen?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä saikkua mutta työnantajan ei tarvitse maksaa palkka/sairausloma-ajan korvausta, koska kyse ei ole sairaudesta eli aivan sama vaikka pyytäisi palkatonta vapaata.

Vierailija
2/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani vanhempasi kuoleman vuoksi.

Sairaslomaa saa ihan tarpeen mukaan, yksilöllisesti. Ihmiset on erilaisia jotkut eivät koe tarvitsevansa sairaslomaa ollenkaan, 3 päivästä viikkoon on aika normi poissaolo.  Pisimpään oli poissa nelikymppinen mies kun hänen isänsä kuoli, oli sairaslomalla jotain 4-5 kuukautta.

-  esimies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on varmaan ihan työpaikkakohtaista. Itse sain viikon palkallista saikkua, kun oma isä kuoli. Pomo vielä käski hakemaan, itse olisin varmaan jäänyt töihin. Siinä sitten hoidin kaikki hautajaisiin liittyvät asiat, jne. Olisin sinänsä hyvin voinut olla töissä, todellinen suru kolahti vasta puolen vuoden päästä hautajaisista.

Asiakaspalvelualalla minäkin.

Vierailija
4/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:38"]Saahan sitä saikkua mutta työnantajan ei tarvitse maksaa palkka/sairausloma-ajan korvausta, koska kyse ei ole sairaudesta eli aivan sama vaikka pyytäisi palkatonta vapaata.

[/quote]

Kyllä tarvitsee, jos on sairausdiagnoosi.

Vierailija
5/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:38"]Saahan sitä saikkua mutta työnantajan ei tarvitse maksaa palkka/sairausloma-ajan korvausta, koska kyse ei ole sairaudesta eli aivan sama vaikka pyytäisi palkatonta vapaata.

[/quote]

Vierailija
6/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ei ole sairaus. Olin poissa vain hautajaispäivän joka osui perjantaille. Lähiomaisen hautajaispäivä on meillä palkallinen vapaa.

Vierailija
7/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:38"]

Saahan sitä saikkua mutta työnantajan ei tarvitse maksaa palkka/sairausloma-ajan korvausta, koska kyse ei ole sairaudesta eli aivan sama vaikka pyytäisi palkatonta vapaata.

[/quote]

Kyllä ne sairaslomat on käytännössä kirjoitettu siten että työnantaja maksaa palkan. Suru on ihan normaalitunne, mutta ei niitä sairaslomia suruun kirjoiteta.

- esimies

Vierailija
8/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:42"]

[/quote]

[/quote]

No siinäpä se, kun suru ei taida olla sairaus.

Vierailija
9/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ei ole sairaus, mutta jos on fyysisiä oireita, unettomuutta, sydämentykytyksiä ym voi saada saikkaria.

Vierailija
10/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin saa päivän lomaa. Ainakin silloin kun mun isä kuoli. Se tosin oli odotettua.

Vierailija
11/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikon sairaslomalla isäni kuoltua. Ihan palkallisella, en enää muista mikä oli diagnoosi. En olisi kyennyt töihin. Ja palattuani, saattoi itku tulla kesken työn. Onneksi oli oma toimisto, jossa tirauttaa.

Vierailija
12/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso tai oma lapsi kuolee niin työpaikan lekuri varmaan kirjoittaa sairaslomaa, ainakin yhdelle mun työkaverille kävi niin, mutta oman vanhemman kuoleman kohdalla, jos itse on jo aikuinen ja itsenäinen, niin saa tyytyä hautajaislomaan.

Vierailija
13/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sairauslomaa sen päivän ja yhden päivän hautajaislomaa. joku työkaveri on ollut pari päivää sairauslomalla, mutta vain pari. Yleensä ihmiset on olleet suht normaalisti töissä. Toki ymmärretäänja yritetään helpottaa. Työkaverin isä on just sairaalassa syövän takia, ja kaikki ymmärtää, että työpanos ei ole täydellinen.

Vierailija
14/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani viikon. Nykyisin sairasloman ehdotukset ovat kiristyneet ja ainakaan meillä (iso kuntatyönantaja) ei enää saisi palkallista. Kuten joku totesi suru ei ole sairaus. Äkillisen stressireaktion takia voi saada kolme päivää.

Vierailija
15/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani viikon. Nykyisin sairasloman ehdotukset ovat kiristyneet ja ainakaan meillä (iso kuntatyönantaja) ei enää saisi palkallista. Kuten joku totesi suru ei ole sairaus. Äkillisen stressireaktion takia voi saada kolme päivää.

Vierailija
16/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs äiti ei saanut sairaslomaa lapsensa kuoleman vuoksi.

Vierailija
17/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtäkään päivää. Suru ei ole sairaus, jonka vuoksi on oltava palkallisella  lomalla. Akuutti stressireaktiokin on diagnoosi, jonka vuoksi ei tarvitse maksaa sairausajan palkkaa, jos työnantaja tarjoaa tilalle työtä, jossa ikuisuudesta ei ole haittaa.

Reilumpaa olisi ottaa palkatonta vapaata. Miksi työantajan pitää maksaa siitä, että jonkun isä tai äiti on kuollut?

Vierailija
18/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan hullulta, että perheenjäsenen kuolema ei oikeuta sairauslomaan. Joo, suru ei ole sairaus, mutta harvoin henkilö on kykeneväinen töihin heti menetyksen kohdattuaan. Oma äitini kun kuoli (opiskeluaikanani), niin olin ensinnäkin poissa asuinkaupungistani pari viikkoa surevan perheeni luona, ja palattua omaan kotiini vaivasi unettomuus, itkeskely ja masennus useamman kuukauden ajan. Hainkin sitten lopulta siskon kannustuksen avittamana apua, kävin terapiassa ja olin opinnoista sairauslomalla kolme kuukautta.

Tietysti surun ja menetyksen kohtaaminen on kaikilla erilaista, eikä kenenkään menetystä tai reaktiota siihen pidä väheksyä tai kummeksua. Mutta itse en olisi mitenkään pystynyt töihin tuolloin äitini kuoleman jälkeen.

Vierailija
19/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin voi saada akuuttiin stressireaktioon kolme päivää. Sitten jos tulee muuta oiretta, niin sen mukaan. Suru ei ole sairaus, mutta saattaa silti aiheuttaa työkyvyttömyyttä tai fyysisiä oireita. Kun itse jokunen vuosi sain todella rankkoja uutisia erästä perheenjäsenestä, järkytyin niin, että verenpaine nousi taivaisiin ja sain sydänoireita. Sain saikkua muutaman päivän, ja käskyn levätä. Olisiko pitänyt terveyden kaupalla olla töissä, vain koska ongelmien takana oli järkytys ja suru?

Ap:lle toivon jaksamista. Toivottavasti saat sairauslomaa, jos sitä tarvitset.

Vierailija
20/73 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden päivän pois isäni kuoltua. Olin kouluttaja, joten en ehkä olisi ollut parhaimmillani.