Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut päiväkodissa töissä nyt kymmenen vuotta ja olen yllättynyt siitä

Vierailija
04.12.2020 |

Kuinka paljon vanhempien koulutustaso korreloi lasten tuen tarpeiden ja ongelmien kanssa, eli mitä koulutetumpi vanhempi, sen paremmat oppimisedellytykset lapsella on ja sitä vähemmän tarvitaan tukitoimia. Matala koulutustaso vanhemmilla taas ennustaa käytöshäiriöitä, keskittymisvaikeuksia, lukivaikeuksia, tunne-elämän häiriöitä ym. Vain kehitysvammat ja autismi tuntuvat olevan riippumattomia vanhempien sosioekonomisesta statuksesta.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omena kauas puusta putoa ja geenit siirtyy eteenpäin. Ne lääkärit on olleet itsekin älykkäitä lapsia ja niiden lapset on perineet hyvät geenit.

Vierailija
2/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen ollut 20 vuotta peruskoulun opettaja, eikä tämä havainto hämmästytä yhtään. Tokihan sekä perintö- että ympäristötekijät vaikuttavat jälkeläisten kehitykseen ja jos molemmat on hyvää laatua niin on yleensä se lapsikin. Ja sama juttu, jos jotain häikkää on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymisvaikeudet ja lukivaikeudet ovat osin periytyviä. Niiden kanssa on vaikea opiskella, joten silloin päätyy todennäköisemmin alemmin koulutetuksi. Ja koska perinnöllisyys, lapsillakin on todennäköisesti samoja taipumuksia. Ja jos itsellä on myös, eikä ole saanut niihin tukea, ei osaa tukea lastaan ja kierre on valmis.

Tunne-elämän häiriöiden voisin kuvitella siirtyvän juuri siksi, että jos vanhemmalla on niiden kanssa ongelmia, lapsia on jälleen vaikeampi tukea, jolloin lapsi saa vastaavat ongelmat. Ja he taas omille lapsilleen. Tai ehkä ne häiriöt itsessään saattavat aiheuttaa lapselle myös ongelmia. (Jos miettii vaikka hyvin epävakaita vanhempia, siinä saa olla aika sissi lapsena, jos se ei mitenkään vaikuta.) Perinnöllisyydelläkin voi olla osansa.

Vierailija
4/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit ovat älykkäitä, mutta tarvitsevat usein muita tukitoimia, jotta pysyvät porukan mukana. Usein jäävät kuitenkin ilman tukea kun se adhd tapaus vie kaikki resurssit. Väitän että monessa tapauksessa se autistille suunnattu tuki saisi enemmän aikaan ja auttaisi autistia enemmän kuin adhd:lle suunnattu vieressä istuminen auttaa oppimiseen halutonta adhd tapausta.

Mutta tietenkin tuki menee sille joka eniten oireilee ulospäin.

Vierailija
5/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas oli päällisin puolin hyvät vanhemmat. Oikeasti olivat väkivaltaisia alkoholisteja ja minulla vaikka mitä vaikeuksia koulussa, mutta eihän niihin puututtu, koska korkeasti koulutetut vanhemmat ja hyvät työpaikat.

Vierailija
6/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas oli päällisin puolin hyvät vanhemmat. Oikeasti olivat väkivaltaisia alkoholisteja ja minulla vaikka mitä vaikeuksia koulussa, mutta eihän niihin puututtu, koska korkeasti koulutetut vanhemmat ja hyvät työpaikat.

80 - luku?

Vierailija
7/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kannattaa tarkkaan valita mille alueelle menee töihin. Meidän päiväkoti sijaitsee ns varakkaalla alueella, mutta kaupungin vuokra-asuntoja on n parin/kolmen kilometrin päässä. Ja sieltä joskus tulee niitä helmiä, joiden vuoksi on resurssoitava joku kulkemaan vierellä koko päivän.

Mitään ylimääräistä rahaa tähän ei ole, vaan se tuki on suoraan pois muilta ryhmän lapsilta.

Sitä on inkluusio.

Vierailija
8/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 - luku?

2010-luku

Vierailija
9/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vasta viime keväänä ollut ihan uutisissa se että päiväkoti-ikäisten hoitaminen on käynyt työlääksi kun ovat nykyään niin aggressiivisia ja voivat huonosti, siis osa lapsista.

Vierailija
10/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon asian johtuvan kodin ilmapiiristä. Sanon tässä, älkää valittako lasten kuullen, kannustakaa aina ja kaikissa tilanteissa lapsia. Jos lapsi kertoo parempiosaisista kavereista ja heidän kodeistaan. Kerro heti lapselle, että meillä on rakkautta ja lapsista pidetään huolta. Siivoa koti, laita hyvää ruokaa, kata kauniisti ja syökää sivistyneesti. Pue sunnuntaina lapsille päälle jotakin siistiä ja kaunista. Lähtekää yhdessä kävelylle. Viettäkää yhdessä aikaa. Lapsi oppii mikä on oikeaa ja kaunista ja hän pyrkii elämässään hyvään. Opin nämä viisaudet rutiköyhässä kodissani. Meitä on neljä lasta ja olemme kaikki korkeasti koulutettuja.

Vierailija
11/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettejat ovat tienneet tuon aina.

Lapset sinänsä ovat yhtä "hyviä" mutta ympäristö vaikuttaa niin paljon.

Lisäksi hyvin koulutetut vanhemmat usein herkemmin hakevat ammattiapua lapsilleen, jos siihen on tarvetta, ja sitoutuvat kuntoutukseen, terapiaan jne.

Vierailija
12/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikös kuitenkin ole suht yleistä, että saman perheen sisarukset voivat olla hyvinkin erilaisia ja esim. koulumenestys erilaista? Ja päätyvät myös erilaisiin ammatteihin. Ei se ainakaan epätavallista ole. Ja molemmilla sama geeniperimä ja kasvuympäristö.

Vierailija
13/115 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa! Ap puhuu puuta heinää ja kommentti on rasistinen.

Asun ja työskentelen päiväkodissa hyvällä alueella. Täällä koulutuksella ei ole mitään tekemistä lapsen käytöksen kanssa, eikä missään muuallakaan missä olen työskennellyt. Kiireisillä ja koulutetuilla vanhemmilla voi olla tottelematon, epäsiisti ja hoitamaton lapsi. Jopa useammin, kuin hieman vaatimattomammin ja rauhallisemmin elävän perheen lapsi.

Enemmän yhdessäoloa, aikaa ja kotikasvatusta lapsi saa ihan tavallisilta perheiltä.

Nepsyt on asia erikseen. Toistan, asia erikseen.

Vierailija
14/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ja työskentelen päiväkodissa hyvällä alueella. Täällä koulutuksella ei ole mitään tekemistä lapsen käytöksen kanssa, eikä missään muuallakaan missä olen työskennellyt. Kiireisillä ja koulutetuilla vanhemmilla voi olla tottelematon, epäsiisti ja hoitamaton lapsi. Jopa useammin, kuin hieman vaatimattomammin ja rauhallisemmin elävän perheen lapsi.

Enemmän yhdessäoloa, aikaa ja kotikasvatusta lapsi saa ihan tavallisilta perheiltä.

Höpöhöpö nyt.

Minä en ole ikinä nähnyt lääkärin lasten huutelevan vittua päiväkodissa. Edes köyhistä oloista adoptoidut tohtorien lapset eivät käyttäydy niin. Mutta kyllä se vittuPerkele raikaa ryhmässä päivittäin, ja ihan jonkun muun suusta kuin niiden lääkärien lapsien.

Vierailija
15/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset, jotka mm. kiroilevat päivähoidossa, lyövät omaa lastani ja rikkovat toisten askarteluja, ovat aina olleet matalasti koulutettujen vanhempien perheistä. En väitä mitään, totean vain havaitsemani.

Vierailija
16/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono-omaiset polttavat monesti tupakkaa eivätkä lopeta sitä raskausaikana. Se aiheuttaa adhd:tä, käytöshäiriöitä ja muuta. Monet äidit pilaavat itse lapsensa elämän. Ainakin joka kuudes polttaa raskausaikana.

Vierailija
17/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kasvatustieteiden maisteri mielestänne matalasti vai korkeasti koulutettu?

Vierailija
18/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö nyt.

Minä en ole ikinä nähnyt lääkärin lasten huutelevan vittua päiväkodissa. Edes köyhistä oloista adoptoidut tohtorien lapset eivät käyttäydy niin. Mutta kyllä se vittuPerkele raikaa ryhmässä päivittäin, ja ihan jonkun muun suusta kuin niiden lääkärien lapsien.

Huh huh..😞 Ei lääkäriys tee vanhemmasta automaattisesti hyvää tai lapsesta kullannuppua.

Vierailija
19/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastensuojelun sossu ja minunkin asiakkaistani 95% on matalasti koulutettujen vanhempien lapsia. Ne loput 5% voivat olla koulutettujen vanhempien lapsia, mutta häröävät sitten teineinä päihteiden kanssa.

Vierailija
20/115 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siihen syynsä, etteivät vanhemmatkaan ole korkeasti koulutettuja, eivätkä isovanhemmatkaan.