THL ja evoluutiobiologi sanasodassa sukupuolesta, THL : sukupuoli on ihmisen itsensä määrittelemä asia joka voi vaihdella
https://yle.fi/uutiset/3-11682218?origin=rss
Tieteen näkökulma:
Biologiassa sukupuolen määritelmä on Rantalan mukaan yksinkertainen:
– Koiras tuottaa paljon ja pieniä sukusoluja, ja naaras tuottaa isoja sukusoluja. Jos yksilö ei tuota ollenkaan sukusoluja, silloin henkilöllä ei ole sukupuolta
Lääketieteessä biologinen sukupuoli on Rantalan mukaan olennainen.
– Me tiedämme, että esimerkiksi sydänkohtauksen oireet ovat naisilla ja miehillä hieman erilaiset. Me tiedämme, että tietyt lääkkeet toimivat paremmin miehillä kuin naisilla tai päinvastoin.
THL tieteen vastainen intersektionaalisen feminismin tuottama väärinkäsitys (muistetaan että sama laitos, samojen henkilöiden käskystä valehteli törkeästi maskeista vastoin tutkimuksia)
THL:n Tasa-arvotiedon keskuksen kehittämispäällikkö Reetta Siukola pyrkisi välttämään ulkopuolelta tulevaa määrittelyä sukupuolesta. Hän painottaa käsitystä sukupuolen moninaisuudesta, vaikka yhteiskunnan rakenteet korostavat jakoa kahteen sukupuoleen. Se on eri ihmisillä erilainen ja tosi moninainen ja yksilötasolla sitä, miten henkilö kokee oman sukupuolensa.
Siukola puoltaakin itsemäärittelyä:
– Yksilötasolla se on järkevin tapa lähestyä sukupuolta.
Siis voiko valtion laitos kategorisesti hylätä tieteen ja alkaa tuottamaan uskomushoitoja ideologian jyrättyä tieteen?
Jos anorektikko menee sairaalaan vaatimaan laihdutusleikkausta niin tehdäänkö se hänelle vai pyritääkö mielenterveyden häiriö hoitamaan kuntoon?
Kommentit (186)
Biologinen sukupuoli on aina se, minkä ihminen on syntyessään saanut. Minulle riittää se.
Miksi yksinkertaisiakin asioita pitää vääntää nykyään vaikeammaksi? Mikä ihmisiä riivaa?
Taidampa päättää olevani nainen ja menen uimahallilla naisten pukuhuoneeseen. Luulen, että tulee äkkilähtö vaikka kuinka yrittäisin väittää olevani nainen.
Vierailija kirjoitti:
Taidampa päättää olevani nainen ja menen uimahallilla naisten pukuhuoneeseen. Luulen, että tulee äkkilähtö vaikka kuinka yrittäisin väittää olevani nainen.
Jos hallituksen ajama translain uudistusehdotus tulee voimaan, juridinen sukupuoli muuttuu ilmoitusasiaksi, ja silloin voit miehenä todellakin vain ilmoittaa väestörekisteriin olevasi nainen, saat naisen henkkarit, ja voit kävellä naisten pukuhuoneeseen, eikä kukaan voi ajaa sua sieltä pois, koska olet laillisesti nainen, vaikka oletkin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hallituksen ajama translain uudistusehdotus tulee voimaan, juridinen sukupuoli muuttuu ilmoitusasiaksi, ja silloin voit miehenä todellakin vain ilmoittaa väestörekisteriin olevasi nainen, saat naisen henkkarit, ja voit kävellä naisten pukuhuoneeseen, eikä kukaan voi ajaa sua sieltä pois, koska olet laillisesti nainen, vaikka oletkin mies.
Se hallitus vaihtuupi kolmen vuoden sisään. Onneksi.
Koko keskustelu Areenassa. Biologi iskee faktat pöytään: ihminen on nisäkäs, jolla on kaksi sukupuolta. Ei ole mitään "kolmatta sukupuolta."
Olen samaa mieltä siitä, että THL:n tulisi pysyä tiukasti tieteellisten faktojen takana. Mitään muuta sen ei tarvi edustaa.
Siis tuo biologi on saanut tappouhkauksia puhuttuaan asiasta eli esitettyään tieteellisiä faktoja!
Sillä ei todellakaan ole mitään väliä, mitä kukaan kokee tai väittää olevansa, vaan ainoastaan sillä, mitä ihminen todellisuudessa on. Tähän on tultu - yksinkertaisin mahdollinen asia joudutaan vääntämään rautakangesta.
Huomena uimahalliin ja saunaan.... taidankin olla huomenna nainen, vaikk kyll mulla kikkeli on.
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu Areenassa. Biologi iskee faktat pöytään: ihminen on nisäkäs, jolla on kaksi sukupuolta. Ei ole mitään "kolmatta sukupuolta."
Ihanaa. Kiitos. Näin se on.
Siis saahan ihmisellä olla vaikka mitä päänsisäisiä fantasioita siitä kuka ajattelee olevansa, mutta biologinen fakta on että olet sitä tai tätä, ellei sinulle ole jokin fyysinen kehityshäiriö joka tekee tulkinnan vaikeaksi.
Tässä pikku salaisuus kaikille: tämän fyysisen 1 tai 0 -asian lisäksi ketään ei oikeasti kiinnosta miksi oikein koette itsenne. Ketään ei kiinnosta. Minua ei kiinnosta. Minulla ei ole aikaa eikä energiaa eikä ole kenelläkään muullakaan. Olkaa päänne sisällä ihan mitä tahansa zorg-sukupuolta mitä haluatte. Ne biologiset vehkeet on mitä ne on ja ne on ne mitä pitäisi kirjata syntymätodistukseen, passiin etc. En halua että passeihin tulee zorg- ja xukxuk- ja pixpox- ja äntsäpäntsäkloklok-sukupuolet, joiden paperillinen byrokratia ja sosiaalinen ärsyttävyys kipataan kaikkien kansalaisten siedettäväksi ja MaKsEtTaVaKsI. Olkaa keskenänne omassa tuttavapiirissänne mitä haluatte. Älkää pliis piinatko narsismillanne koko maapalloa. Pliis. Ketään. Ei. Kiinnosta.
Kiinnostaa yhtä paljon kuin mummon posliinikokoelma. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksilö ei tuota ollenkaan sukusoluja, silloin henkilöllä ei ole sukupuolta.
Siis mitä? Vaihdevuosissa oleva nainen ei olekaan nainen? Steriili mies ei ole mies?
Sukupuoli määräytyy kromosomien mukaan biologiassa. Sillä selvä.
Eli intersukupuolinen olisi tämän määritelmän mukaan nainen vaikkei hänelle olisi kehittynyt kohtua ja munasarjoja vaan ulkoiset sukuelimet ja habitus muistuttaisivat miestä?
Tuo THL:n nainen ei osaa vastata suoraan yhteenkään kysymykseen!
Mitä ihmettä te sekoilette? Ei sukupuoli ole pelkästään biologinen seikka. Se on ehkä vähiten biologinen seikka. Se on enemmän sosiaalinen, kulttuurinen ja psykologinen asia kuin biologinen. Ne ovat kaikki ihan tieteitä, eli tieteellinen näkökulma ottaa huomioon muutkin kuin biologisen. Miten tämä uhkaa teitä niin kamalasti että nostattaa tuollaisen raivon?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te sekoilette? Ei sukupuoli ole pelkästään biologinen seikka. Se on ehkä vähiten biologinen seikka. Se on enemmän sosiaalinen, kulttuurinen ja psykologinen asia kuin biologinen. Ne ovat kaikki ihan tieteitä, eli tieteellinen näkökulma ottaa huomioon muutkin kuin biologisen. Miten tämä uhkaa teitä niin kamalasti että nostattaa tuollaisen raivon?
Katsopas nyt ensin tuo Sannikka Areenasta, että tiedät mistä tässä keskustellaan.
Voih. Kuinka näköalatonta keskustelua.
Toki kuka tahansa voi konea omaksi "sukupuolekseen" minkö itse haluaa, enkä ymmärrä miksi se olisi joltain pois.
Tässä tapauksessa asia on mielipde, jpta kuuluu kunnioittaa.
Biologisesti joka pohjautuu tieteellisesti miatattaviin faktoihin asia on eri.
Pitäkää nämä kaksi asiaa erillään ja antakaa kenen tahansa kokea itsensä miksi tahansa. Se ei vähennä teitä millään tavalla
Uteliaisuudesta pitäisi kysyä THL:ltä olisiko ok jos vaihtaisi sukupuolta. Siis paperilla, virallisiin dokumentteihin jne. Muita asioita elämässä ei muuttuisi. Jos ihminen itse määrittää niin voi määrittää että olen vuoteen 2025 saakka henkisesti mies.
Nimim.tällä hetkellä koen olevani nainen
Nainen ei tuota sukusoluja. Ne ovat hänellä jo syntyessä. Johtopäätös: naisia ei ole olemassa?
Ylijäämäjyrsijä kirjoitti:
Toki kuka tahansa voi konea omaksi "sukupuolekseen" minkö itse haluaa, enkä ymmärrä miksi se olisi joltain pois.Tässä tapauksessa asia on mielipde, jpta kuuluu kunnioittaa.
Pitäkää nämä kaksi asiaa erillään ja antakaa kenen tahansa kokea itsensä miksi tahansa. Se ei vähennä teitä millään tavalla
Jokaisella on oikeus kokea olevansa ihan mitä vain. Muun yhteiskunnan velvollisuus ei kuitenkaan ole validoida kenenkään henkilökohtaisia sukupuolikokemuksia. Kun puhutaan juridisesta sukupuolesta, sen on perustuttava biologisiin faktoihin eikä mihinkään omaan kokemukseen. Terveydenhuollossa on tiedettävä hoidettavan henkilön biologinen sukupuoli, koska miehillä ja naisilla on erilaiset riskit sairastua tiettyihin tauteihin ja oireet saattavat ilmetä eri tavalla miehillä ja naisilla, ja tässä tapauksessa puhutaan tosiaankin biologisista miehistä ja naisista eikä mistään "kokemuksista".
Ylijäämäjyrsijä kirjoitti:
Toki kuka tahansa voi konea omaksi "sukupuolekseen" minkö itse haluaa, enkä ymmärrä miksi se olisi joltain pois.Tässä tapauksessa asia on mielipde, jpta kuuluu kunnioittaa.
Jos mies kokee itsensä naiseksi, voiko hän välttää maanpuolustusvelvollisuuden?
Jos nainen kokee itsensä mieheksi, kumpaan pukuhuoneeseen hän menee uimahallissa: miesten vai naisten?
Ideologia on usein poikkiteloin kriittisen ja tieteellisen ajattelun kanssa, mutta tämä on nokkakolari. Uskomatonta ja pelottavaa!