Lempi taiteilijasi? Miksi?
Kuka on lempi taiteilijasi, ja mikä on lempi teoksesi? Laittakaa myös linkki kuvaan:)
Kommentit (32)
Vincent van Gogh: Olkikattoiset mökit
Linkin kuva ei tee teokselle oikeutta - käyn joka kerta Pariisissa käydessäni katsomassa tätä. Myös Tähyiyö on pea, ja Kirsikankukat sekä perunansyöjät van Gogh .museossa Amsterdamissa.
Kotimaisista Schjerbeck on suosikkini, nykytaiteilijoista Juha Tammenpään grafiikat miellyttävät silmää.
Rothko. Giacometti. Pollock. Äh näitä on paljon...
Joku muusikko varmaan. En kovin kauaa jaksa möllöttää samaa maalausta, veistosta tai grafiikkaa. Monet AMK/yliopistotaiteilijat tekevät myös huonompaa jälkeä kuin lapset. Musiikissa on enemmän se vaatimus, että pitää osata jotain ja miellyttää suurempaa yleisöä.
-Mies 29v-
Kalervo Palsa, ehdottomasti. Miehen taide ei jätä ainakaan minua kylmäksi.
Vapautuminen on taideteos, joka kuvaa omaa elämääni erinomaisen traagisella tavalla. Loppujen lopuksi olen vain kyrpäni varassa leijuva mitättömyys. Kyrpäni joka kuljettaa minua kuin pässiä narussa ja johon minä loppujen lopuksi itse tukehdun. http://www.phinnweb.org/links/gallery/pic/kalervopalsa1.gif
Damien Hirst on rikas paskiainen, jota ympäröi kohtuuton hype, mutta pakko rakastaa tyyppiä, joka myy timantein koristellun kallon 50 miljoonalla. Eilisessä dokkarissa Hirst sanoi, että siitähän sitä tekee taidetta, mitä ympärillä on, ja hänellä nyt sattuu olemaan mahdollisuus ostaa timantteja teoksiaan varten.
Jani Leinonen omine kalloineen on pelkkä halpa Young Artists -jäljittelijä. Kotimaisista vähän vastaavaa poppistaidetta tekevistä miestaiteilijoista Anssi Kasitonnilla on paljon enemmän elämänmyönteistä huumoria ja omaa näkemystä.
Komppaan ysiä. Mutta jos yksi olisi pakko sanoa, niin Johannes Vermeer, hänen kuvissaan olevan valon ja intiimiyden tähden. Eli lähden klassiseen suuntaan, 1600-luvulle. Googlaamalla löytyy.
Mutta on Mark Rothkokin kyllä ihan suurenmoinen ... Onneksi taide ei ole urheilua, jossa vain yksi voi olla "paras".
Yhdyssanoista huomautan minäkin. :)
Hugo Simberg ja varsinkin garafiikka. Hänen teokset ovat jotenkin voimakkaan herkkiä ja koskettavia. Symboliikkaa. Raskaissa aiheissa mukana huumoria ja toivoa. En osaa perustella. Teokset vaan koskettaa jostain syystä.
Neljä ylitse muiden:
Georges Seurat, koska pidän pointillismista.
Juhani Palmu, koska pidän yöllisten kyläidyllien rauhasta.
Martta Wendelin, koska pidän kansallisromanttisista perhekuvauksista.
Rudolf Koivu, koska hänen satumaalauksensa saavat mielikuvituksen lentämään.
samaa mieltä nro 12:n kanssa leinosesta. keisarin uudet vaatteet. anssi kasitonni on hyvä vertailukohta, vaikka eri kategoriassa sinänsä toimivat. anssi tekee mahtavaa työtä!
Paul Gauguinin Tahitilla maalatut teokset, etenkin naiset. Suomalaisista on vaikea valita suosikkia, kultakauden taiteilija se kuitenkin varmaan olisi.
Joku mainitsi Pollockin, se on mun mielestä mielenkiintoinen suosikki:)