Miksei tarpeeksi riitä kaikille tai esim. sinulle?
Ihmettelen usein, miksi osalle ei riitä mikään ja osa näistä kokee suurena vääryytenä senkin, jos verorahoja kohdistetaan vähimmäistoimeentulon ylläpitämiseen. Kuka tarvitsee niin monen tuhannen euron kk-palkkaa? Miksei sellaisista summista voisi antaa osaa köyhimmille? En vain ymmärrä. Eikö ole tarpeeksi, jos on rahaa elämiseen ja asumiseen kohtuudella.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:37"]
21: Minä puhuin ihan vain siitä, että 100 000 euroa tienaava pomo ei todennäköisesti tee 10 kertaa enemmän työtä kuin 10 000 euroa tienaava pomo.
"Esimerkiksi osakeyhtiön laissa säädetty tehtävä on tuottaa omistajille eli osakkeenomistajille voittoa."
Tuon tosiaan huomaa työilmapiirissä, eikä mitenkään positiivisesti. Olin vuosia sitten töissä firmassa, joka ei ollut listautunut pörssiin. Teimme työtä tarjotaksemme hyvää palvelua, joka auttaisi asiakasta sekä tuottaisi firmalle rahaa, joka näkyi myös työntekijöiden palkoissa.
Erehdyin sitten (vaihtelua kaivatessani) hakemaan töihin saman alan yritykseen, joka oli pörssissä. Täysi erehdys. Nyt teinkin työtä vain, jotta osakkeenomistajat saisivat rahansa. Työntekijät olivat vain pelinappuloita. Vaikka yhtiön kirjallisissa "arvoissa" oli mainittu asiakas ensimmäisenä, ylhäältä aina muistutettiin, mistä oikeasti oli kyse: osakkeenomistajista. Lopetin parin vuoden kuluttua. En pystynyt enää tuntemaan iloa työstäni.
Nykyisin olen ihan eri alalla ja palkkani on mitätön. Olen tyytyväisempi näin, kuin tienatessani rahaa jollekin pörssikeinottelijalle, joka ehkä vain istuu kotonaan.
-14
[/quote]
Hienoa että sinulla on ylevät arvot! Talouselämä ja palkkatasot eivät valitettavasti pyöri sen mukaan, mikä työ on arvokasta vaan sen mikä tuottaa markkinoilla. Olisi tietenkin ihanaa että sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet ja päiväkodintädit saisivat parempaa palkkaa mutta kuka kumma heidän korkean palkkansa maksaisi. Eikä tämä ole mielipiteeni vaan fakta. t:2
minulle kelpaa verojen maksu, jos rahat tosiaan menevät yhteiseen hyvään ja niiden tukemiseen, jotka eivät muuten pärjää. mutta sitä en sulata, että joku ei viitsi mennä töihin tai kouluun ja ruinaa etten minä ole ansainnut rahojani ja tuleroja pitäisi tasata. halusin työhön, josta saan hyvää palkkaa ja olen siihen päästäkseni tehnyt töitä ja opiskellut silloin kun muut ovat juoneet kaljaa tai maanneet kotona. mihin sinä rahojani tarvitset, sinähän tyydyt vähempään?
maailma olisi tosiaan parempi paikka, jos kaikki tyytyisivät vain siihen minimiin mutta minä ainakin myönnän haluavani asioita. haluan matkustaa, rakentaa kauniin talon, harrastaa, tukea käsintehtyä tuotantoa, käyttää palveluita (kampaaja, hammaslääkäri tms.) syödä laaturuokaa ja näyttää maailmaa lapsilleni. valitettavasti siihen tarvitaan rahaa.
Tarkoitin juurikin sitä, että miksi ihmiset vastustavat veroja ja verotulojen kohdistamista vähempituloisille ja hyvinvointiin. Kirjoitin "kuka tarvitsee niin monen euron kk-palkkaa", jolla tarkoitin suurimpia palkkaluokkia. Toki niistä toisaalta kerätään veroja paljon. Itse maksan ainakin mielummin verot hyvinvointiyhteiskunnassa, kuin maassa, jossa valtio ei tue kansalaisiaan. ap
Samaa mieltä olen ap kanssasi. Kukaan meistä ei voi tietää ennalta, millaisia vaikeuksia elämässään tulee kohtaamaan. Kaikki sairaudetkaan eivät näy välttämättä ulospäin. Valitettavasti moni ymmärtää vasta sitten, kun sattuu omalle kohdalle.
Veroprosenttiani saa minun puolestani nostaa. Koen suurempana vääryytenä sen 1 % eliitin kohtuuttomat tulot.
Moni unohtaa, että vaikka verot nostaisivat elinkustannuksia tuloihin nähden, niin toisaalta monet asiat ovat hyvinvointivaltion ansiosta ilmaisia tai halvempia. Riskit ovat myös pienempiä, jos on edes jonkinlainen turvaverkko.
Nämä 1% maksavat myös veroja, ja todella isoja rahoja. Joku raja pitää olla kuitenkin minusta verojen maksussakin. Suomessa ei saa edes kuolla ilman että sitäkin verotetaan. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että olen saanut Suomelta terveydenhuoltoa ja opintotukea ja olen omilla veroillani maksanut monien muidenkin...eikä se haittaa. Mutta se, että kaikkien verojen jälkeenikin joku nillittää että saan liikaa palkkaa niin kyllä ärsyttää.
Helppo on sanoa, että rikkailta vain rahaa pois. Kuitenkin kannattaa siinä muistaa, että he omilla rahoillaan myös sijoittavat uusiin yrityksiin, luovat työpaikkoja ja ostavat palveluita (--> rahaa muille). Ehkä tässä tulontasausajattelussa myös unohtui se, että rikkaille ei usein maksa palkkaa valtio, vaan yksityinen yritys, jossa näiden hyväpalkkaisten henkilöiden panos on äärimmäisen tärkeä yrityksen toiminnalle. Kyllä ne rikkaat pomot tekee aika paljon kaikkea muuta kuin kittaa viinaa saunailloissa...tai muuten he eivät ole nykyaikana enää kauaa pomoina. Kaukana ovat ne ajat jolloin rikkaat perijät kiskoivat tulonsa tehdastyöläisten selkänahasta. t:2
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 04:53"]
Nämä 1% maksavat myös veroja, ja todella isoja rahoja. Joku raja pitää olla kuitenkin minusta verojen maksussakin. Suomessa ei saa edes kuolla ilman että sitäkin verotetaan. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että olen saanut Suomelta terveydenhuoltoa ja opintotukea ja olen omilla veroillani maksanut monien muidenkin...eikä se haittaa. Mutta se, että kaikkien verojen jälkeenikin joku nillittää että saan liikaa palkkaa niin kyllä ärsyttää.
Helppo on sanoa, että rikkailta vain rahaa pois. Kuitenkin kannattaa siinä muistaa, että he omilla rahoillaan myös sijoittavat uusiin yrityksiin, luovat työpaikkoja ja ostavat palveluita (--> rahaa muille). Ehkä tässä tulontasausajattelussa myös unohtui se, että rikkaille ei usein maksa palkkaa valtio, vaan yksityinen yritys, jossa näiden hyväpalkkaisten henkilöiden panos on äärimmäisen tärkeä yrityksen toiminnalle. Kyllä ne rikkaat pomot tekee aika paljon kaikkea muuta kuin kittaa viinaa saunailloissa...tai muuten he eivät ole nykyaikana enää kauaa pomoina. Kaukana ovat ne ajat jolloin rikkaat perijät kiskoivat tulonsa tehdastyöläisten selkänahasta. t:2
[/quote]
En näe mitenkään vääränä kenenkään palkkaa, se olisi kateutta. Tarkoitin esim. nykyisenlaisia veroja ja "verot on ryöstö" ja "loisia ei saa tukea" -tyyppistä ajattelua. En ymmärrä miksei veroja saisi käyttää yhteiseen hyvään, eikä tämä ollut sinulle kohdistettua. Ymmärrän toisaalta katkeruuden niin raskaasti verotetulta ylimmältä tuloportaalta kuin alimmankin tuloluokan kateuden, jos sellaista on. Pointti olikin se, että eikö ole pääasia, jos kaikilla on tarpeeksi elääkseen.
Verot tulee nimeenomaan käyttää yhteiseen hyvään. Siitä on vaan epäselvyyttä, mikä se hyvä on. Onko parempi antaa nälkäiselle antaa kala vai onki.
Mulla on tarkoitus lopettaa tyonteko 45 vuotiaana ja elää sen jälkeen tuotoilla. Sitä varten pitää kerätä enemmän omaisuutta, kuin mitä kädestä suuhun elämiseen tarvitsen.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 05:45"]
Verot tulee nimeenomaan käyttää yhteiseen hyvään. Siitä on vaan epäselvyyttä, mikä se hyvä on. Onko parempi antaa nälkäiselle antaa kala vai onki.
Mulla on tarkoitus lopettaa tyonteko 45 vuotiaana ja elää sen jälkeen tuotoilla. Sitä varten pitää kerätä enemmän omaisuutta, kuin mitä kädestä suuhun elämiseen tarvitsen.
[/quote]
Olen henk koht sitä mieltä, että sekä kala että onki tarvitaan. Jos on nälkäinen, ei jaksa kalastaa ja valmistaa ateriaa saaliista. Tämä pointti joskus unohtuu turhan kärjistetyssä julkisessa keskustelussa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 05:48"]
[/quote]
Olen henk koht sitä mieltä, että sekä kala että onki tarvitaan.
[/quote]
Ja sitten ihmetellään kun ei mikään riitä. Näinkin pelkistetyssä valintatilanteessa ensimmainen mieleentuleva vaihtoehto on hetimullekaikkitännenyt.
Tottakai olen tyytyväinen. Minulla on kaikki mitä tarvitse ja paljon enemmänkin.
Hei ap.
Pidin aloituksestasi.
Ihmiskunta tuntuu olevan esim. mainonnan keinoin valjastettu haluamaan koko ajan enemmän ja enemmän. Johtavatko juuret kenties varhaiseen keräilykulttuuriimme? Jos ajatellaan vaikka 100v taaksepäin, vilja- ja ruokavarastot turvasivat hengissäselviämisen. Mutta mitä kaiken ylellisen haluamisella nyt pyritään turvaamaan? Sosiaalista statustako? Vai illuusiota kaiken hallinnasta?
Kohtuus kaikessa, sanotaan. Myös kirkossa kannustetaan ihmistä elämään kohtuudessa kaikilla osa-alueilla. Ympäristön kannalta kohtuus on ylitetty jo moneen kertaan. Omassa elämässään jokaisen kannattaa haluamisistaan kysyä niiden perimmäistä motiivia: tarvitsenko välttämättä esimerkiksi kaiken 'pakko saada' kulutushyödykkeen? Vai mihin sitä oikeastaan tarvitsenkaan?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 04:53"] näiden hyväpalkkaisten henkilöiden panos on äärimmäisen tärkeä yrityksen toiminnalle.
[/quote]
Kukaan ei ole miljoonien kuukausipalkan arvoinen, mutta toki moni (ehkä sinäkin) ajattelee noin, jos haluaa itselleenkin samanlaiset rahat.
"Ympäristön kannalta kohtuus on ylitetty jo moneen kertaan."
Totta. Ja tätä menoa maapallo ei yksinkertaisesti kestä. Luulisi jokaisen, jolla on lapsia, olevan asiasta huolissaan.
[/quote]
Paljonko olet laskenut tarvitsevasi? Itselläni on myös taloudellinen itsenäisyys tavoitteena, mutta en tiedä, ehdinkö siihen ihan nelivitosena vielä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:32"]
Kuka tarvitsee niin monen tuhannen euron kk-palkkaa? Miksei sellaisista summista voisi antaa osaa köyhimmille? En vain ymmärrä.
[/quote]
Et varmaan ymmärräkään, jos lähdet siitä oletuksesta, että ihmisten kovalla työllä ja vaivannäöllä ansaitsemat rahat ovat lähtökohtaisesti yhteistä omaisuutta, josta voi ottaa ja jakaa kenelle tahansa milloin tahansa. Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan oleta näin. Vuosituloni ovat aikuisiällä vaihdelleet viiden ja viidenkymmenenviiden tuhannen euron välillä, mutta ne ovat aina olleet minun aikaani ja energiaani, jotka olen vaihtanut rahaksi työpaikalla (työnantajan voitoksi). Miksi on yllättävää, että haluan itse valtaa siihen, miten nuo rahat käytetään?
Harrastukset valitettavasti vie rahaa. Harrastan valokuvausta, siihen laitan rahaa silloin tällöin, uutta objektiivia, valoja, taustamatskuja, bensaa matkoihin jos pitää ajaa johonkin. Lisäksi maalaan ja piirrän, menee rahaa maaleihin, papereihin, muihin tarvikkeisiin. Käyn myös salilla, kuukausimaksu (onneksi pieni) ja satunnaiset pakolliset vaateostot kuuluu asiaan.
Onneksi jotenkin pärjää kun opiskelen työttömyystuella enkä joudu ostamaan ruokia ja maksamaan vuokraa yksin. Kyllähän joku mielellään näistäkin tuista leikkaisi, mutta sitten alkaisi elämä olla jo aika ankeaa, kun joutuisi harrastuksista luopumaan.
Olisi voinut lukea keskustelua enemmänkin, ennen kuin vastasi.
Mutta siis, nippanappa hengissä selviäminen ei ole aina kaikkien etu. On ihmisiä jotka passivoituu, masentuu ja vaikka alkoholisoituu, jos elämä on liian tyhjää. Työtön ja rahaton ja mitään omistamaton ihminen on hyvin altis sellaiselle. Jos yhteiskunta tukee edes jotain toimintaa, on se kaikkien etu. Minä en ainakaan valita verorahojen menosuunnasta, vaikka Kreikkaan menikin ja Suomessakin olisi ollut tarvetta, se on vain yksi osa niistä.
Verorahoista tukea saan minäkin, jotta voin tehdä tulevaisuudestani parempaa ja onnellisempaa.
-18-
21: Minä puhuin ihan vain siitä, että 100 000 euroa tienaava pomo ei todennäköisesti tee 10 kertaa enemmän työtä kuin 10 000 euroa tienaava pomo.
"Esimerkiksi osakeyhtiön laissa säädetty tehtävä on tuottaa omistajille eli osakkeenomistajille voittoa."
Tuon tosiaan huomaa työilmapiirissä, eikä mitenkään positiivisesti. Olin vuosia sitten töissä firmassa, joka ei ollut listautunut pörssiin. Teimme työtä tarjotaksemme hyvää palvelua, joka auttaisi asiakasta sekä tuottaisi firmalle rahaa, joka näkyi myös työntekijöiden palkoissa.
Erehdyin sitten (vaihtelua kaivatessani) hakemaan töihin saman alan yritykseen, joka oli pörssissä. Täysi erehdys. Nyt teinkin työtä vain, jotta osakkeenomistajat saisivat rahansa. Työntekijät olivat vain pelinappuloita. Vaikka yhtiön kirjallisissa "arvoissa" oli mainittu asiakas ensimmäisenä, ylhäältä aina muistutettiin, mistä oikeasti oli kyse: osakkeenomistajista. Lopetin parin vuoden kuluttua. En pystynyt enää tuntemaan iloa työstäni.
Nykyisin olen ihan eri alalla ja palkkani on mitätön. Olen tyytyväisempi näin, kuin tienatessani rahaa jollekin pörssikeinottelijalle, joka ehkä vain istuu kotonaan.
-14