Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

painonhallinta on joillekin helppoa, koska heidän kehonsa on ominaisuuksiltaan siihen luotu

Vierailija
04.12.2020 |

Minulle on ihan sama, vaikka tähän tulee kuinka paljon tahansa alapeukkua ja nälvimistä "läskin ulinasta". Voin jo nyt sanoa haluatko miljonääriksi termein, lukitsen vastauksen, eli pysyn komenttieni takana.
Ensinnäkään en ole aivan sairaanloisen ylipainoinen, mutta suurimman osan elämästäni olen ollut varsin selkeästi ylipainoinen, niin nytkin. Lähden ensinnäkin siitä, että moni pitää itseään reippaina, kun harrastavat paljon liikuntaa ja sillä pivät itsensä solakkana ja kunnossa. Totuus on, nämä tyypit nauttivat siitä liikunnasta, eivät he sitä muutoin tekisi. Heidän kroppansa täyttyy mielihyvähormoneista, kun saavat tehdä niitä liikuntasuorituksia, se on heidän yksilöllisen kehonsa ominaisuus. Heille on suorastaan kauheaa ja syvästi masentavaa, jos pitäisi olla pari kuukautta jalka paketissa tekemättä mitään.
Minä taas en ole koskaan pitänyt liikunnasta. En edes silloin parikymppisenä, kun olin ollut suht normaalipainoinen ja ihan kohtalaisessa fyysisessä kunnossa. Liikunta aiheuttaa minulle negatiivisia tunteita ja koen, että se on, kuin tekisi epämiellyttävää palkatonta fyysistä työtä. Minun kehoni ei toimi siten, että se palkitsee mielihyvällä liikuntasuorituksesta, vaan reaktio on pikemminkin päinvastainen. Kuka sitä jaksaa koko ajan tehdä hommaa jota inhoaa? Se on vähän sama, kun toitottaisi masentuneelle, että olepas nyt vaan reipas ja ota itseäsi niskasta kiinni ja muuta ajattelutapaasi. Kun ei niin ei.
Toinen on sitten esim makean syöminen. Minulle se on kuin huumetta. Saatan vetää koko suklaalevyn vartissa ja helposti. Sitten taas jollekin mielihyvä-liikuntaintoiselle tuo olisi mahdoton tehtävä. Hänen elimistönsä ja päänsä ei tunne mielihyvää siitä, että mättää kerralla suklaalevyn naamaan. Hänelle saattaa tulla stoppi jo yhden tai kahden rivin jälkeen. Eikä se ole sitä, että hänellä on vain niin hyvä itsehillintä, vaan sitä, että hän ei kertakaikkiaan halua syödä enempää, koska elimistö pistää stopin. Hänen elimistönsä reagoi suurempaan määrään suklaata ällötyksen tunteella, joten kyllähän se on silloin helppo lopettaa, koska reaktio on luontainen.
Joo, voitte haukkua niin että tuntuu, mutta kuten todettua, pysyn kannassani.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on juuri sellainen, että liikunta ei tuo mitään mielihyvää ja herkut taas tuovat.

Silti hän liikkuu säännöllisesti, ei syö ylettömästi herkkuja ja on terve ja hoikka. Koska hän hän välittää itsestään ja omasta terveydestään.

Etsi se vähiten epämiellyttävä liikuntamuoto. Aseta järkevät rajat herkuille. Aikuinen terve ihminen kyllä pystyy siihen.

Vierailija
42/44 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan oikein ymmärtänyt minkä takia pitää syödä älyttömästi esim. jotain suklaata? Joskus nuorena tyttönä olin Prisman kassalla ja teki mieli sanoa ylipainoiselle joka osti mm. donitseja ym. että etköhän oo jo ottanut tarpeeksi mutta en sitten kuitenkaan viitsinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin vuosikausia, että olen yksi niistä jotka eivät vaan kerta kaikkiaan saa mielihyvää liikunnasta. Mulla on kuitenkin hyvä itsekuri, ja jatkoin sitä liikkumista kuitenkin. Parin kuukauden aktiivisen liikkumisen jälkeen sitä yhtäkkiä huomasikin että enää ei oo lenkin tai salin jälkeen paska fiilis, vaan oikeestaan tuntuu aika hyvältä. Uskon, että kaikki kyllä pystyvät tuntemaan sitä mielihyvää jos vaan tarpeeksi kauan jaksavat liikkua. Eikä sen mielihyvän aina tarvi muutenkaan olla sitä, että liikuntasuorituksen jälkeen ollaan jossain kauheissa endorfiinihuuruissa. Se mielihyvä voi tulla siitäkin, että esim. salilla huomaa, että jaksaa tehdä kovemmilla sarjapainoilla kuin ennen, eli kunto on kasvanut ja näkee miten sillä omalla kovalla työllä on tosiaankin ollut jokin vaikutus.

Vierailija
44/44 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun vastaukset osoittavat, että muutkin kuin liikunnasta endorfiinikiksejä saavat harrastavat kuntoliikuntaa voidakseen paremmin ja pysyäkseen terveinä.

Toki on ymmärrettävää, että juuri mukavuudenhaluinen, herkkuja ylensyövä, sohvannurkkaan jäävä lihava ihminen ajattelee että kaikki muutkin tekevät valintoja lyhyen tähtäimen säväreiden perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi