Aiheuttaako mikään sairaus korkeaa alapainetta?
Oon yrittänyt ettiä tietoa, mutta hyvin vähän löytyy. Mulla siis pelkästään korkea alapaine (reilusti yli 90 joka mittauksella) eikä lääkäriltä saa oikeen apua asiaan. Diureetit sain vuosi sitten muttei niistä oo ollu mitään apua.
Voiko pitkään korkealla oleva alapaine aiheuttaa jotain?
Kellään samanlaista ongelma?
Kommentit (38)
Lihavuus. Varsinkin yhdistettynä suhteelliseen "tiukkaan" kroppaan eli lihaksikkuutteen. T. Lääkäritäti
Vierailija kirjoitti:
Korkea verenpaine on haitallista kaikille sisäelimille ja valtimoille. Se voi esimerkiksi vaurioittaa sydämen läppiä ja aiheuttaa aivoinfarkteja ja sydäninfarkteja.
Nuorilla kohoaa tyypillisesti just alapaine ensin. Vanhemmilla ihmisillä on sitten enemmän korkeita yläpaineita myös.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00034
Tuossa linkissä on tosiaan oikeaa ja asiallista tietoa verenpaineesta. Korkea verenpaine ei alkuun tunnu miltään. Vasta kun ollaan huippukorkeissa lukemissa, saattaa jonkin verran esim. päänsärkyä esiintyä.
Tapaan jatkuvasti työssäni nuoria ihmisiä (30-40v) joilla on hoitamaton verenpainetauti ja sen seurauksena aivoinfarkti tai aivoverenvuoto. Eli uudelleen lääkäriin mars mars. Lääkityksen tehostus?
Kyllä sun paineet kestää, koko elämän
Sinccis
Aika hullu ketju.
Kannattaisi tutustua paine-eroon, miten suositukset laaditaan ja miksi joillakin voi olla synnynnäisesti korkeampi tai matalampi verenpaine kuin suositukset.
Aivoinfarktilla ja aivoverenvuodolla on paljon muita riskitekijöitä. Mikäli esimerkiksi aivoverisuonet eivät kestä verenpaineen nousua, ei silloin ihmisen pidä liikkua perseeltään yhtään mihinkään.
Alapaineen saa esimerkiksi karppaamalla laskemaan yllättävän nopeasti. Jättämällä sokerit ja höttöhiilarit pois voi kokeilla. Vaikutus on nopeampi kuin suolan poisjättämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kanssa alapaine korkealla, tuota luokkaa ja välillä paljon enempikin, mutta yläpaine oli kyllä myös, ja ihan verenpainetauti oli sitten kyseessä. Nuorehkolla, hoikalla, terveelliset elämäntavat omaavalla minulla. :/ Lääkkeet ovat onneksi tehonneet ja tuoneet suuren avun olotilaani, joka oli välillä jo ihan kaamea lukemien huidellessa korkealla. Perimä ja stressi, siinä se, näin mulle sanottiin. Millä vältät sitä isointa stressiä tässä elämässä, kun paikoitellen todella hullussa työelämässä esim. on pikkupakko yrittää pysytellä mukana?? Mä vaan kysyn. :(
Mulla sama! Paitsi että perimä pelkästään, nimenomaan hurjempi se alapaine. 18-vuotiaana diagnoosi. Elämäntavat ihan ok ja todella hoikka! Lääkkeillä pysyy kurissa ja järjestyksessä :)
Uniapnea saattaa pitää alapaineen korkealla.
Etenkin mittaustulos aamuisin.
Palstan paineet nyt?
2020.
Uusi vuosikymmen.
Näyttäisi olevan juuri mitattuna yläpaine 184, alapaine 95 pulssi vain 66. Päässä vinkuu inhottavasti ja tippa vihloo. Ei meinaa verenpainelääkkeet oikein tehota. Mittari väittänyt pari vuorokautta rytmihäiriöistä...
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan juuri mitattuna yläpaine 184, alapaine 95 pulssi vain 66. Päässä vinkuu inhottavasti ja tippa vihloo. Ei meinaa verenpainelääkkeet oikein tehota. Mittari väittänyt pari vuorokautta rytmihäiriöistä...
Kurkku myös kipee ja sillee. Saapa näkee mikä siellä kiukuttelee.
Mitkä on koronan oireet, vain vähän kerrotaan.
Yllättäen kova alkoholin käyttö myös nostaa. Joillakin ihmisillä kasvot punoittaa ja pää näyttää olevan räjähtämäisillään koko ajan.
Mulla on ollut alapaine vuosia 90-100 ja aina vaan seurataan ja seurataan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 09:27"]
En ole lääkäri, mutta voisiko olla perinnöllistä?
Tunnetko itsesi sairaaksi, ap? Ellet ja olet normaalipainoinen, syöt monipuolisesti ja liikut, nukut hyvin ja vatsa toimii, ehkä sinulla on vain tuollainen "ominaisuus"?
Kun haluat mitata verenpaineen monta kertaa peräkkäin, pidä mittauksissa pidempiä taukoja - kirjoitit mitanneesi verenpaineen kolme kertaa parin minuutin välein. Pidä ainakin vartti väliä, tee ja ajattele jotakin muuta ja mittaa sitten uudestaan. :)
Korkea verenpaine ei ole harmiton ominaisuus, vaan tila joka oikeasti salakavalasti tuhoaa elimistöä. Moni ei tätä käsitä ja lopettaa esimerkiksi lääkityksen tai ei jaksa ylläpitää terveitä elämäntapoja, koska ei "tunne itseään sairaaksi". Tuloksena voi olla esim läppävuoto joka vaatii leikkauksen.
Läppävuoto ei ole ainoa ongelma korkeassa verenpaineessa, munuaiset tuhoutuu myös vähitellen sekä aivoinfarkteja pukkaa jos ei hoida verenpainetta joko ensin laihduttamalla ja jos se eitoimi/ on jo laiha niin sitten lääkkeillä.
Korkea verenpaine voi olla myös munuaissairauden oire, kun munuaiset ovat menossa poks, nousee verenpaine ensin. Munuaisten vajaatoiminta ei välttämättä oireile mitenkään erktyisesti ennenkuin ne on jo todella huonossa kunnossa. Eli pyytäkää lääkäriltä myös kreatiini ja varsinkin eGFR luku joka kertoo miten munuaiset toimii. Pelkkä kreatiini ei kerro kaikkea.
Katoin tota fimlabia, mutta se toimi ilmeisesti vaan tampereen läheisyydessä? Oon pkseudulta niin tulis ehkä vähän turhan pitkä matka. :(
Oon synnyttäny 1,5vuotta sitten eli varmaan kroppa on jo selvinnyt siitä shokista :)
Mä en juurikaan lisää suolaa ruokaan. Sillon tällöin syödään eineksiä eli niissä tietty on, mutta uskaltaisin veikata etten syö liikaa suolaa.
"aina" on ollu vähän jumitusta niska-hartiaseudulla, muttei ne oo toistaseks aiheuttanu mitään huimausta. Nää huimaukset on ihan uus juttu ja tullu tän muun oirehdinnan kanssa.
ainoot lääkkeet mitä syön oli ne diureetit jotka loppu hetki sit ja joista ei ollu MITÄÄN apua. Ja sitten migreenikohtauksiin kohtauslääkitys.
Diacorin hinta on vähän huokeempi sentään mitä kuvittelin :)