Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaissokeri 7.5, onko minulla diabetes?

Vierailija
16.04.2014 |

Voi ristus että ahdistaa moinen lukema. Voiko tämä olla ohimenevää?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että josku harvoin 1-tyypin diabetes voi puhjeta nuorelle aikuiselle. Ap:n liikunnat ja ruokavalio ja painoindeksi ei ole tyypilline 2-tyypin diabetekselle. Vaikka varmaan poikkeuksia löytyy sairastuneissa.

Vierailija
42/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lisäkokeita, nykyään yksi poikkeava arvo riittää diagnoosiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla, ap, voi olla LADA eli hitaasti kehittyvä ykköstyypin diabetes (Latent Autoimmune Diabetes in Adults). Itse olen aina ollut normaalipainoinen eikä minulla ollut muitakaan diabeteksen riskitekijöitä. Sairastuin Lada-tyypin diabetekseen 35-vuotiaana. Vaadi ihmeessä lisätutkimuksia, ei kannata antaa korkean verensokerin tehdä tuhojaan elimistössä. Jos eivät julkisella puolella tutki kunnolla, mene yksityiselle. Tutkituta GAD-arvo, siitä selviää, onko 1- vai 2-tyypin diabetes.

Vierailija
44/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:15"]

Edelleen en tiedä, mikä tuo HbA1C-koe on, minulle on aina puhuttu ihan vain yksinkertaisesti paastoarvoista ja sokerirasituksesta. Sokerirasitustestissä kävin ja siinäkin arvot lähempänä rajaa, kuin normaalia. Silloin pyydettiin seuraamaan tilannetta itse. Muutto toiselle paikkakunnalle ja yritin kysellä uudelta SH:lta, miten tämän kanssa pitäisi toimia. Ja ei kuulemma syytä huoleen, hänen mielestään. Ei varmaan pitänyt tilannetta vakavana, kun näki fyysisestä olomuodosta, että olen hoikka ja liikun aktiivisesti, mutta sehän ei aina kerro kaikkea. En tiedä, tekikö saman olettamuksen, että paastoarvot otettu vain kerran eikä mitään muita testejä (kuten sokerirasitusta).

Pitää kysyä lääkäriltä mielipidettä asiaan.

[/quote]

Pitkäaikaissokeri (HbA1C), johon aloittaja viittasi, kertoo noin parin kuukauden ajalta verensokerin tasosta. Tämän muuttumiseen menee siis enemmän aikaa.

Paastoarvoa tutkittaessa mitataan verensokeri, joka kertoo juuri sen hetkisen tilanteen. Se muuttuu minuuteissa, jos syöt (vs nousee) tai harrastat liikuntaa (laskee). Sokerirasituksen aikanahan ei pitäisi liikkua, koska se voi laskea verensokeria ja näin antaa virheellisen tuloksen. Terveellä ihmisellä verensokeri muuttuu tuskin kovin paljoa, koska elimistö tuottaa insuliinia  tarvittavan määrän, mutta diabeetikoilla ainakin.

Sinuna juttelisin lääkärin kanssa. Kakkostyypin diabetestä voi olla hoikilla ja liikunnallisillakin henkilöillä ja sitten on esimerkiksi tuo edellisen kirjoittajan esittämä vaihtoehto.

Vierailija
45/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, älä jää kuuntelemaan hömppäneuvoja, niitä kun löytyy laidasta laitaan. Jokaisella vastaantulijalla on varmasti juuri se oikea tieto asiasta, varsinkin tästä asiasta (ravinto, liikunta -> sairaudet). 

Jos (siis jos) sinulle jonain päivänä diagnosoidaan diabetes ja olet jo laiha rimpula, syöt terveellisesti, liikut paljon ja on vahvat lihakset, ei näistä palstoista ole enää suurta hyötyä. Nykytiedon valossa joutunet pilleri- tai insuliinihoitoon ja saat jotain viilausta ruokailuihin. Sitten alkaa taas homma pelittää.

Vierailija
46/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on niitä, jotka kuvittelee että diabetes tulee sokerista ja sokeria ei saa syödä? :D

Ap, arvosi on koholla huomattavasti. Minulla on kakkostyypin diabetes (sokerirasitus tehty useita kertoja) ja pitkäsokerini on alle 6. 

Vierailija
47/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:31"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:17"]

Mulle on sairaanhoitaja sanonu, ettei lähemmäs 7:n paastoarvoa voi pitää vielä diabeeteksen rajana, keskiverrosta poikkeava arvo, mutta ei syytä diagnoosiin eikä muuhun. Ketä näissäkin on syytä uskoa?

[/quote]

Voitko tuon alapeukuttamisen sijaan vaikka ihan aikuisten oikeasti kommentoida?

Tämä peukkusysteemi on ihan perseestä, tämmösessäkin keskustelussa haluaisi sitä keskustelua, eikä mitään helvetin peukutuksia ilman mitään viestiä, kun asia huolestuttaa itseänikin. Perkeleen hiljaiset peukuttajat :D.

[/quote]

Laihduta, ja ala liikkua joka päivä puoli tuntia-tunti reipasta liikuntaa, jos et niin jo tee.

[/quote]

Onko pakko laihduttaa, jos ei ole lihava? Jos kehon rasvaprosentti on siinä 16 hujakoilla salitreenin ansiosta, liikun viikossa 4-5 päivänä, joinakin päivinä jopa 3 tuntia (ellei enemmän) putkeen? Miten paljon minun pitää liikkua vielä lisää ja mihin mittoihin laihtua? Anteeksi, mutta helvetin ärsyttävää yleistämistä. Ei kaikki ihmiset ole lihavia ja liikkumattomia, joillakin voi olla ihan oikeasti perinnöllisesti häikkää sokeriaineenvaihdunnassa.

[/quote]

Lue tuo lääkäri Antti Heikkilän kirja "Diabeteksen hoito ruokavaliolla":

http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=53

Ja  ryhdy noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Diabeteksesi katoaa ihan itsestään. Olen itsekin parantanut oman II-tyypin diabetekseni vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Samoin suurin osa sukuani. Joten tiedän kokemuksesta, että vähähiilihydraattinen ruokavalio on diabeteksen ehdottomasti tehokkain hoitomuoto.

[/quote]

Paljonko on kolesterolisi ja verenpaineesi?

[/quote]

Kokonaiskolesteroli oli jotain vähän yli neljä. Huono alhaisempi, mitä saa olla (en muista niitä rajoja), hyvä korkeampi, mitä pitäisi olla. Verenpaineessa yläpaine on yleensä siinä 100-110 välillä, joskus matalampikin ja alapainen jotain 60.

Mä en kyllä ihan aikuisten oikeasti usko, että keinomakeutusaineet ja margariinit minua ainakaan parantaa. Sairastin mittausten ihan alkuvaiheessa syömishäiriötä, vältin rasvaa, käytin vähärasvaisimpia juustoja, margariineja ja muita rasvattovia tuotteita sekä keinomakeutusaineita. Silloin näistä sokeriarvoista ensimmäistä kertaa huomattiin, että on koholla. Parannuin pikkuhiljaa syömishäiriöstä ja muutin ruokavaliota luonnollisempaan suuntaan, eli pyrin välttämään prosessoituja tuotteita. Tuoreus, luomu, luonnollisuus ja lähiruoka- periaatteella, mukana vähän myös raaka-ravinnon juttuja, ja nuo paastoarvot laski sen verran, ettei diabetesta silloin todettu, mutta sanoi kyllä, että arvoja pitää pitää silmällä. Sokerirasitus tehtiin tuolloin ja sekin oli koholla, mutta ei sairauden lukemissa.

Toki sokeria voisin vieläkin vähentää ruokavaliosta, mutta en sitä muutenkaan lotraa. Kahvissa käytän, muuten en. Herkkuja (sokerisia) en syö välttämättä useaan viikkoon ja silloin kun syön, pyrin pitämään määrät mahdollisimman kohtuullisina. Alkoholia juon sen viinilasillisen silloin tällöin (en joka päivä todellakaan). Toki senkin joku jättäisi pois, mutta haluan joskus ihan nauttiakin tästä elämästä ilman, että kyttäisin jatkuvasti, syönkö mahdollisimman terveellisesti ja eläisinkö täydellisen ihanteen mukaan. Tuotakin on tullu kokeiltua ja seurauksena oli syömishäiriö, ei kiitos enää...en suostu uskomaan, että kukaan lääkäri tietäessään ruokavalioni tokaisisi, että ompas paljon petrattavaa, vaan pikemminkin sanoisi, että syön todella terveellisesti. Liikun myös päivittäin koirien kanssa, mutta en laske sitä liikunnaksi siinä määrin, miten minä sanan käsitän. En suoraan sanottuna usko, että vaikka minulla onkin suuri riski sairastua diabetekseen, se tarkoittaa sitä, etten ikinä saisi nauttia mitään sokerista tai juoda tippaakaan alkoholia.

Tuo sokerin mittaus ruoan jälkeen oli kyllä hyvä vinkki. Saisi itse vähän tietoa siitä, missä nykyään noin suurinpiirtein mennään.

Vierailija
48/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:28"]

Hunaja ja intiaanisokerit eivät ole sen parempia kuin tavis sokerikaan. Nopeita hiilareita kaikki tyynni. Pois vain sellaiset ruokavaliosta, niin saat sokerit kuntoon.

[/quote]

En kyllä usko ihmeparantumiseen, että jos jätän ihan kaiken sokerin ja hunajan koko loppelämäkseni pois ruokavaliosta, maagisesti parantuisin täysin :D. Nämä minun nauttimat määrät ovat jo nyt keskivertosuomalaiseen nähden todella, todella pieniä. Ja valkoisella sokerilla ja nuilla muilla vaihtoehdoilla olen kyllä huomannut olevan suuria eroja, valkoista sokeria en siedän vain hyvin pieniä määriä, siitä tulee ihan älyttömän huono olo.

Vierailija
49/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te lätisette "selkeästi" kakkostyypin diabeteksestä ja elämäntapamuutoksista. Nykyään on yleistynyt ykköstyypin puhkeaminen 30-40 -vuotiailla. Ja siihen ei auta mikään elämäntapamuutos vaan insuliinin piikittäminen! Tuo arvo on niin korkea, että vaatii ehdottomasti lisätutkimuksia ja vasta-aineiden selvittämistä.

Vierailija
50/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:33"]

Montako alkoholiannosta juot viikossa? Vastaa rehellisesti.

[/quote]

Riippuu viikosta. En välttämättä ollenkaan, joskus juon esim. kahtena iltana sen lasillisen. En osaa keskiverrosti sanoa, miten nuo viikot vaihtelevat, koska se riippuu siitä, tekeekö sitä lasillista mieli. Yleensä ei tee, joskus tekee muutamana iltana. Vaihtelee todella paljon, juonko edes sitä yhtä, vai juonko lasin muutamana iltana. Toki viihteellä käyn joskus, olen kuitenkin opiskelija, mutta sielläkin harvemmin ja määrät ovat vähäisiä. Ehkä keskivertoisesti kerran kuussa ja silloin illan aikana juon jotain 2-8 annosta.

Vierailija
51/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 09:09"]

Edelleen en tiedä, mikä tuo HbA1C-koe on, minulle on aina puhuttu ihan vain yksinkertaisesti paastoarvoista ja sokerirasituksesta. Sokerirasitustestissä kävin ja siinäkin arvot lähempänä rajaa, kuin normaalia. Silloin pyydettiin seuraamaan tilannetta itse. Muutto toiselle paikkakunnalle ja yritin kysellä uudelta SH:lta, miten tämän kanssa pitäisi toimia. Ja ei kuulemma syytä huoleen, hänen mielestään. Ei varmaan pitänyt tilannetta vakavana, kun näki fyysisestä olomuodosta, että olen hoikka ja liikun aktiivisesti, mutta sehän ei aina kerro kaikkea. En tiedä, tekikö saman olettamuksen, että paastoarvot otettu vain kerran eikä mitään muita testejä (kuten sokerirasitusta).

[/quote]

Pitkäaikaissokeri (HbA1C), johon aloittaja viittasi, kertoo noin parin kuukauden ajalta verensokerin tasosta. Tämän muuttumiseen menee siis enemmän aikaa.

Paastoarvoa tutkittaessa mitataan verensokeri, joka kertoo juuri sen hetkisen tilanteen. Se muuttuu minuuteissa, jos syöt (vs nousee) tai harrastat liikuntaa (laskee). Sokerirasituksen aikanahan ei pitäisi liikkua, koska se voi laskea verensokeria ja näin antaa virheellisen tuloksen. Terveellä ihmisellä verensokeri muuttuu tuskin kovin paljoa, koska elimistö tuottaa insuliinia  tarvittavan määrän, mutta diabeetikoilla ainakin.

Sinuna juttelisin lääkärin kanssa. Kakkostyypin diabetestä voi olla hoikilla ja liikunnallisillakin henkilöillä ja sitten on esimerkiksi tuo edellisen kirjoittajan esittämä vaihtoehto.

[/quote]

Tämä ja tuo edellinen viesti toi jo sitä toivomaani tietoa (tai vinkkejä), näistä oli todella paljon apua, kiitos! Pitää keskustella lääkärin kanssa vakavasti ja kertoa kaikista näistä aikaisemmista mittauksista ja huolestani asian suhteen. Jos ei terveyskeskuksessa oteta tosissaan, niin sitten yksityiselle. Ja sitä ennen mitata nuita arvoja itse kotona.

Vierailija
52/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo pitkäaikaissokeri 6.3 ja olin normaalipainoinossa. Vähensin hiilihydraatteja ruokavaliosta ja tiputin painoa. Puolen vuoden jälkeen sokeriarvo oli tippunut 5.3.

Vierailija
53/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

Tämä ja tuo edellinen viesti toi jo sitä toivomaani tietoa (tai vinkkejä), näistä oli todella paljon apua, kiitos! Pitää keskustella lääkärin kanssa vakavasti ja kertoa kaikista näistä aikaisemmista mittauksista ja huolestani asian suhteen. Jos ei terveyskeskuksessa oteta tosissaan, niin sitten yksityiselle. Ja sitä ennen mitata nuita arvoja itse kotona.

[/quote]
Olen tuon lainaamasi viestin kirjoittanut. Diabeetikkolapseni pitkäaikaissokeri on 7,2 - 7,7. Ensimmäinen arvo on ok, jälkimmäinen tyydyttävä.

Jos sinulla on verensokerimittari, niin tee parimittauksia eli mittaa verensokeri ennen ruokaa ja kaksi tuntia sen jälkeen. Sillä tavoin diabeetikotkin säätävät inskamääriä kohdalleen. Jos saat noita pareja mitattua, niin ne kannattaa lääkärille kertoa.

Hyvää jatkoa sinulle! Hakeudu lääkärin luo, niin asia etenee johonkin suuntaan.

Vierailija
54/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Olen tuon lainaamasi viestin kirjoittanut. Diabeetikkolapseni pitkäaikaissokeri on 7,2 - 7,7. Ensimmäinen arvo on ok, jälkimmäinen tyydyttävä.

Jos sinulla on verensokerimittari, niin tee parimittauksia eli mittaa verensokeri ennen ruokaa ja kaksi tuntia sen jälkeen. Sillä tavoin diabeetikotkin säätävät inskamääriä kohdalleen. Jos saat noita pareja mitattua, niin ne kannattaa lääkärille kertoa.

Hyvää jatkoa sinulle! Hakeudu lääkärin luo, niin asia etenee johonkin suuntaan.

[/quote]

Lisäys vielä, parimittaukseen tietenkin kellonajat ja jos mahdollista niin lista siitä, mitä olet ensimmäisen mittauksen jälkeen syönyt. Ainakin siis hiilaria sisältävistä ruuista (peruna, pasta, viljat, hedelmät, marjat, maitotuotteet). Diabeetikothan laskevat vain ruuan hiilarit, mutta se voi olla hankalaa, jos homma ei ole tuttua.

Vierailija
55/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:44"]

Vieläkö on niitä, jotka kuvittelee että diabetes tulee sokerista ja sokeria ei saa syödä? :D

Ap, arvosi on koholla huomattavasti. Minulla on kakkostyypin diabetes (sokerirasitus tehty useita kertoja) ja pitkäsokerini on alle 6. 

[/quote]

ei se sokerin syöminen todellakaan ole hyväksi kakkostyypin diabeetikolle.

Vierailija
56/63 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:33"]

Montako alkoholiannosta juot viikossa? Vastaa rehellisesti.

[/quote]

Riippuu viikosta. En välttämättä ollenkaan, joskus juon esim. kahtena iltana sen lasillisen. En osaa keskiverrosti sanoa, miten nuo viikot vaihtelevat, koska se riippuu siitä, tekeekö sitä lasillista mieli. Yleensä ei tee, joskus tekee muutamana iltana. Vaihtelee todella paljon, juonko edes sitä yhtä, vai juonko lasin muutamana iltana. Toki viihteellä käyn joskus, olen kuitenkin opiskelija, mutta sielläkin harvemmin ja määrät ovat vähäisiä. Ehkä keskivertoisesti kerran kuussa ja silloin illan aikana juon jotain 2-8 annosta.

[/quote]

Haimasi on aika lujilla, kun pieni nainen juo 8 annosta alkoholia illassa. Älä ihmeessä rasita sisuskalujasi tuolla tavalla.

Vierailija
57/63 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 04:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 04:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 04:13"]

Kuten ap huomaat, edellisistä viesteistä löytyy sitä eläinrasvojen nimeen vannovien propagandaa. Se ei ole virallisten ravitsemussuositusten mukaista. Sinä päätät itse, mitä valitset.

[/quote]

Siis sinä kehotat noudattamaan ruokavaliota, jonka uusin tiede on todennut ihmiselle vaaralliseksi?

Taidat olla näitä ihmisiä, jotka polttivat noitina roviolla niitä, jotka totesivat, että maapallo on pyöreä. Sinun mielestäsi maapallo on varmaan edelleenkin litteä, koska joku auktoriteetti on joskus niin väittänyt.

Kannattaisi pysytellä uusimman tieteen kyydissä, eikä takertua vanhoihin vääriin uskomuksiin, jotka on jo aikaa sitten kumottu.

Suomen viralliset ravintoruositukset ovat valitettavasti vielä 20 vuotta ajastaan jäljessä. Pekka Puska lähti tänä vuonna eläkkeelle, joten ehkä ne viralliset suositukset saadaan oikean tieteen piiriin jo lähitulevaisuudessa. Ruotsin virallisissa ravintosuosituksissa noudatetaan jo uusinta oikeaa tiedettä. Suomessa olemme tapamme mukaan muutaman vuoden muuta maailmaa jäljessä.

[/quote]

Minä noudatan virallisia ravitsemussuosituksia. Sinä voit syödä ihan mitä haluat. Jokainen ihminen tekee päätöksensä itse. Meillä on eri näkemykset asioista ja tuskin tämä debatti saa meitä kumpaakaan muuttamaan näkemyksiämme.

[/quote]

Suomessa suuri ongelma on se, että viralliset ravitsemussuositukset eivät ole lääkäreiden laatimia, vaan ravitsemustieteilijät laativat ne. Ravitsemustieteilijöillä taas ei ole mitään hajua ihmisen elimistön toiminnasta ja sairauksista.

Muissa maissa lääkärit laativat ravitsemussuositukset. He kun ovat sairauden ja terveyden asiantuntijoita. Ravitsemustieteilijät eivät ole.

Suomessa pitäisikin välittömästi siirtyä tutkijalääkäreiden laatimiin ravitsemussuosituksiin. Silloin saataisiin oikeat, tieteeseen perustuvat ravitsemussuositukset. Samanlaiset kuin Ruotsissa ja muissa sivistysmaissa.

Nyt kansaa johtaa harhaa sairauksien syntyprosesseista mitään tietämätön ravitsemustieteilijöiden joukko. Ei lääkärit. Heiltä ei kukaan kysy, vaikka juuri lääkärit kritisoivat suomalaisia ravintosuosituksia vääriksi.

Ravitsemussuositusten laatijoiden pitäisi olla lääkäreitä ja niiden pitäisi pohjautua tieteeseen. Ei mihinkään maatalouden lobbaamaan leipä- ja rypsiöljyn mainontaan, kuten nyt on asian laita.

Vierailija
58/63 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 02:17"]

Mulle on sairaanhoitaja sanonu, ettei lähemmäs 7:n paastoarvoa voi pitää vielä diabeeteksen rajana, keskiverrosta poikkeava arvo, mutta ei syytä diagnoosiin eikä muuhun. Ketä näissäkin on syytä uskoa?

[/quote]

Voitko tuon alapeukuttamisen sijaan vaikka ihan aikuisten oikeasti kommentoida?

Tämä peukkusysteemi on ihan perseestä, tämmösessäkin keskustelussa haluaisi sitä keskustelua, eikä mitään helvetin peukutuksia ilman mitään viestiä, kun asia huolestuttaa itseänikin. Perkeleen hiljaiset peukuttajat :D.

[/quote]

Laihduta, ja ala liikkua joka päivä puoli tuntia-tunti reipasta liikuntaa, jos et niin jo tee.

[/quote]

Onko pakko laihduttaa, jos ei ole lihava? Jos kehon rasvaprosentti on siinä 16 hujakoilla salitreenin ansiosta, liikun viikossa 4-5 päivänä, joinakin päivinä jopa 3 tuntia (ellei enemmän) putkeen? Miten paljon minun pitää liikkua vielä lisää ja mihin mittoihin laihtua? Anteeksi, mutta helvetin ärsyttävää yleistämistä. Ei kaikki ihmiset ole lihavia ja liikkumattomia, joillakin voi olla ihan oikeasti perinnöllisesti häikkää sokeriaineenvaihdunnassa.

[/quote]

Noudatatko diabeetikon ruokavaliosuositusta? Painoindeksisi?

[/quote]

Mikä on diabeetikon ruokavaliosuositus? Painoindeksi vähän päälle 20.

[/quote]

http://www.diabetes.fi/files/308/Ruokavaliosuositus.pdf

En tiedä, onko tämän jälkeen tullut uudempaa, mutta tämäkin on ihan hyvä.

[/quote]

Vaaleita jauhoja en juurikaan käytä, en syö leivoksia enkä pullaa, kuin todella harvoin. Karkkia en syö joka viikko, alkoholia kohtuullisesti (viinilasillinen usein mutta kännejä harvemmin), rasvoissa en todellakaan käytä teollisia rasvoja enkä makeutukseen teollisia makeutusaineita, vaan hunajaa, intiaanisokeria ynnä muita, mutta en valkaistua sokeria.  Proteiinin saantia pitäisi varmaan laskea tarkemmin tämän kasvissyönnin (syön munia, kalaa ja maitotuotteita) takia, mutta paljon menee vihanneksia, juureksia, salaattia, hedelmiä ja marjoja. 

[/quote]

Ruokavaliosi on varsin hiilaripitoinen. Kannattaa alkaa laskea niitä ja kokeilla vähähiilarisempaa, ei mitään Atkinsia kuitenkaan. Diabeetikon ruokavaliosuosituksen voi unohtaa, siinä on aivan liikaa hiilareita, varsinkin leipää, jota ihminen ei todellakaan tarvitse kahta palaa enempää päivässä. Pasta on parempaa, se sulaa hitaasti eikä nosta niin paljon verensokeria. Kannattaa ensin yrittää saada sokereita alaspäin vähähiilarisella, koska lääkityksen aloittamisen jälkeen melkein kaikki lihovat, insuliinihan vie energiaa soluihin. En tunne ketään, joka olisi onnistunut laihduttamaan lääkityksen aloitettuaan muulla kuin vähähiilarisella. Tai no, isoisäni, joka lopetti syömisen käytännössä kokonaan ja kuoli lopulta sydänkohtaukseen vähärasvaisella, korkeahiilarisella "virallisterveellisellä".

Vierailija
59/63 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
60/63 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paastoverensokeri plasmasta 5,5. Onko sellainen lukema, josta voi helposti nousta vuosien saatossa heikentyneeksi sokeritasoksi ja lopulta diabetekseksi?!

sori kun kyselen tässä, en kehannu omaa ketjua aloittaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän