Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka, jossa ihmisillä on tapana tehdä lomillakin töitä sekä jättää lakisääteiset tauot pitämättä

Vierailija
04.12.2020 |

Kuinka pitkään olet tällaisessa työpaikassa jaksanut työskennellä? Miten totuit työkulttuuriin?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan työelämässä pitää itse osata tauottaa ja pitää vapaansa. Useimmilla työnantajilla on kulttuuri joka ottaa sinusta kaiken irti.

En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole aikaa juoda kahvia. Eri asia jos työnkuva on tasoa palomies. Mutta kaikissa muissa töissä on aina aikaa pitää taukoja. 

Aina on näitä tyyppejä joilla kertyy jäätävät määrät saldoa ja pitämättömiä lomia. Jos työnantaja sen sallii niin ok, mutta yleensä on jo rajattu paljonko tunteja on sisässä.

Tyypit jotka eivät osaa tauottaa, saavat kiireen tunnusta jotain kicksejä. 

Annoin yläpeukkua, koska noin sen pitäisi olla. Mutta meillä kun joku menee tauolle, niin esimies tulee Excelin kanssa perässä. Lounastauolla se tulee jonkun soittolistan kanssa, että soitapa nämä 4 asiaa nyt siinä samalla. Emme saa edes palkkaa lounastauoilta, ja silti esimies puuskuttaa tauolle taulukoineen teettämään töitä. Saldoja meillä kertyy 30 tuntiin asti, ja sen ylimeneviä ei enää saa pitää tunti tunnista pois. Ongelma on se, että 8 tunnin työpäivän jälkeen esimies tulee pyytämään, että "teetkö vielä tämän kun pitäis olla aamulla valmis tämmöinenkin". Ja aamulla ennen työpäivän alkua hän jo soittaa työasioissa ja pakottaa vaikkapa työmatkalla soittamaan asiakkaalle. Sillä lailla niitä sit saldoja kertyy ja se kehtaa vielä ihmetellä mistä. Sanomattakin selvää, että meillä kaikki tekohengittää firmaa, joka on tehnyt miljoonatappiota jo 6 vuotta. Otetaan nuoria ja nälkäisiä töihin, minimipalkalla, imetään kuiviin ja uusia on jonossa oven takana koska ala on vetovoimainen.

Vierailija
62/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan työelämässä pitää itse osata tauottaa ja pitää vapaansa. Useimmilla työnantajilla on kulttuuri joka ottaa sinusta kaiken irti.

En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole aikaa juoda kahvia. Eri asia jos työnkuva on tasoa palomies. Mutta kaikissa muissa töissä on aina aikaa pitää taukoja. 

Aina on näitä tyyppejä joilla kertyy jäätävät määrät saldoa ja pitämättömiä lomia. Jos työnantaja sen sallii niin ok, mutta yleensä on jo rajattu paljonko tunteja on sisässä.

Voihan se noinkin nähdä. Mun mies taas yritti edellisvuonna kolmeen otteeseen pitää lomiaan pois, esimies vastasi aina että ei onnistu, on liian kiire. Sai lopulta pitkän väännön jälkeen pitää lomansa pienissä pätkissä.

Lomia ei saa pätkiä pieniin pätkiin, laitonta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla sellaisia työntekijöitä, jotka tekevät omalla ajallaan töitä, jos eivät ehdi työajalla. Taukoja jätetään pitämättä. Esimiehet päivystävät usein koko ajan, tekevät töitä tietokoneella iltaisin ja viikonloppuisin. Jne. Yhdessä siivousfirmassa ylempi esimies sekaantui lomallaan työjärjestelyihin, vaikka alemman esimiehen piti ne hoitaa. Oli työnarkomaani.

Vierailija
64/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tällainen "työn sankari"

On muuten ihan hlvtin rasittava, aina naukuu ja itkee väsymistä, ja ettei edes vessaan ehdi. Kun ei pidä niitä taukojaan.

Työn jälki ei sekään ole kovin kummoista, kun tyyppi on niin väsynyt ja hajamielinen, ettei muista mitä on sopinut eri ihmisten kanssa. Ja sitten pitää tuhat kertaa soitella ja meilata perään..

Vierailija
65/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suurin osa asiantuntijatöistä on tuollaisia. Ainakin yksityisellä. En ole itse muita tehnytkään. Toisaalta, välillä voi lopettaa aikaisemmin tai hoitaa omia asioita päivän aikana. Se ja kymppitonnien bonukset tasaavat taakkaa. 

Vierailija
66/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa muunlaisia työpaikkoja olekaan.

Höpö höpöä. Miten otat esimerkiksi jostain konepajalta monen tonnin painoisen kappaleen mukaasi lomalle ja sitä työstät omalla työstökeskuksellasi. Ei tulisi mieleenikään mennä lomalla työpaikalle ja ei kun polttoleikkaamaan ilmaiseksi, pidämme myös taukomme ja jopa pidemmät kuin ne on merkitty johonkin sääntöihin.

Miesvaltaisilla duunarialoilla ylimääräisen tekeminen ilman korvauksia ei tulisi kysymykseenkään. Siisteissä sisätöissä olevat ovat joko todella tyhmiä lampaita tai peloteltu ja aivopesty tekemään ilmaiseksi töitä.

Tai saadaan todella hyvää palkkaa ja jousto timii myös toiseen suuntaan aina kun on tarvis. Bää vaan sullekin, köyhä. 

Onko joku toimistosihteeri sinusta malliesimerkki hyväpalkkaisesta ihmisestä?

------------------

Täällä konttorirotta, netto 1700€ kuussa. En tee minuuttiakaan palkkatöitä omalla ajalla.

Vierailija
67/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-tyttöystävä teki töitä 10 tuntia vuorokaudessa + kotona 6 tuntia. Nukkui sitten loput ajasta. Ei varmaan tarvitse arvailla miksi on exä.

Vierailija
68/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se noinkin nähdä. Mun mies taas yritti edellisvuonna kolmeen otteeseen pitää lomiaan pois, esimies vastasi aina että ei onnistu, on liian kiire. Sai lopulta pitkän väännön jälkeen pitää lomansa pienissä pätkissä.

Sepä se eli jos niitä lomia kerää aivan liikaa niin niitä mahdoton järkevästi pitää. Miehesi voisi opetella pitämään puoliaan.

Edellisen esimiehen aikana ne lomat saikin pitää ajallaan mutta uusi pomo tykkäsi pitää toimiston kiireisenä. Kun lomaa pyydettiin oli vastaus että en minäkään pidä lomia. Samalle esimiehelle ei ole mikään ongelma soitella tai varata palavereja esim. viikonlopulle ja jos viestiin ei vastata parissa tunnissa tulee sanomisia. Kyse ei siis ole miehen heikkoudesta, vaan siitä että ko. henkilö on aikamoinen pomomies (toki hänellä onkin alalla hankalan ihmisen maine)... Mies ratkaisi asian lähtemällä firmasta, nykyisessä työpaikassa asiat taas sujuu.

Vierailija
69/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, itse olen ollut yli 20 v. liike-elämässä, mukavasti aina saanut ylennyksiä ja palkkaa, mutta aina duunia on melko vähän. Välillä on tietty kausia kun enemmän ja silloin ne hoidetaan, mutta jos otetaan mediaanitunnit vaikka vuodelta, niin aika paljon sitä luppoaikaa on aina ollut. Ja sama homma, vaikka ala ja yritys on vaihtunut...

Vierailija
70/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurin osa asiantuntijatöistä on tuollaisia. Ainakin yksityisellä. En ole itse muita tehnytkään. Toisaalta, välillä voi lopettaa aikaisemmin tai hoitaa omia asioita päivän aikana. Se ja kymppitonnien bonukset tasaavat taakkaa. 

Mitkä bonukset? Ei ole näkynyt pankkitilillä.

Vierailija
71/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Suomessa muunlaisia työpaikkoja olekaan.

Höpö höpöä. Miten otat esimerkiksi jostain konepajalta monen tonnin painoisen kappaleen mukaasi lomalle ja sitä työstät omalla työstökeskuksellasi. Ei tulisi mieleenikään mennä lomalla työpaikalle ja ei kun polttoleikkaamaan ilmaiseksi, pidämme myös taukomme ja jopa pidemmät kuin ne on merkitty johonkin sääntöihin.

Miesvaltaisilla duunarialoilla ylimääräisen tekeminen ilman korvauksia ei tulisi kysymykseenkään. Siisteissä sisätöissä olevat ovat joko todella tyhmiä lampaita tai peloteltu ja aivopesty tekemään ilmaiseksi töitä.

Tai saadaan todella hyvää palkkaa ja jousto timii myös toiseen suuntaan aina kun on tarvis. Bää vaan sullekin, köyhä. 

Onko joku toimistosihteeri sinusta malliesimerkki hyväpalkkaisesta ihmisestä?

------------------

Täällä konttorirotta, netto 1700€ kuussa. En tee minuuttiakaan palkkatöitä omalla ajalla.

Moni tekee.

Vierailija
72/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen esimiestehtävissä valtiolla ja joudun huomauttamaan ihmisiä siitä, ettei lomalla edes saa tehdä töitä. Tosi moni lähettelee sähköposteja iltaisin ja viikonloppuisin ja pitää lomat pakon edessä todellisuudessa töitä tehden.

Miten ihmiset ovat tätä toimintaansa perustelleet?

"Pidän työstäni niin paljon." "Pitää näitä asioita kuitenkin edistää."

Miltä tuo esimiehenä on tuntunut? Varmasti sitten osa porukka on tuolla menolla välillä poissa pelistä uupumuksen takia?

Ei se hyvältä tunnu. He uupuvat, tekevät virheitä ja jotkut myös olettavat, että muutkin vähintään lukevat heidän viestejään vapaalla.

Vierailija
73/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Vierailija
74/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Kuka muka saa asiantuntijatyössä kymppitonnien bonuksia? Trolli?

Vierailija
75/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Sellainen asiantuntija joka luo työnantajalleen riittävästi arvoa ja tuo taloon rahaa.

Ei varmaan tarkoitettu julkisen sektorin HR-asiantuntijaa, perhostutkijaa tms.

Vierailija
76/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Myyjien bonukset voi helposti olla 3 kk palkka, joten laskepa siitä.

Vierailija
77/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Myyjien bonukset voi helposti olla 3 kk palkka, joten laskepa siitä.

Kuinka paljon se nostaa työtehoa, että jättää kahvitauon väliin?

Vierailija
78/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee, niin alkaa jo arvostaa meidän kellokorttisysteemiä. Oma esimiehemme on sanonut, että meille ei liukuvaa työaikaa tule ja perustellut sitä työntekijöiden edulla. Esimerkiksi omia menoja on helpompi suunnitella, kun tietää että työpäivä loppuu tasan 15.30 riippumatta siitä miten paljon hommia jää rästiin. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään hänen kantaansa, vaikka joskus onkin tuntunut hölmöltä että kiireet kasaantuu joillekin päiville (ylityötä ei saa tehdä ilman erillistä lupaa) ja toisaalta välillä on luppoaikaa. Joskus sitä on ajatellut että se työaikapankki voisi olla hyväkin juttu, mutta toki siinä voi olla riski työntekijöiden hyväksikäyttöön jolloin teetetään ylityötä ilman ylityökorvausta.

Vierailija
79/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normisettiä lakifirmoissa. Niin kauan painetaan 24/7 että päästään partneriputkeen, sitten voi jo vähän höllätä ja partnerina vaikka nostaa jalat pöydällekin välillä. Eikä ylitöistä makseta, kuuluvat toimenkuvaan nuoremmilla. Nuorethan toki jaksaakin painaa.

Näin se tosiaan on. Lakimiehenä saa oikein kunnolla kaivaa, jos tahtoo työpaikan, jossa noudatetaan työaikalakia. Nyt kun olen sellaisessa, en taida uskaltaa hevillä vaihtaa.

Vierailija
80/80 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse olen ollut yli 20 v. liike-elämässä, mukavasti aina saanut ylennyksiä ja palkkaa, mutta aina duunia on melko vähän. Välillä on tietty kausia kun enemmän ja silloin ne hoidetaan, mutta jos otetaan mediaanitunnit vaikka vuodelta, niin aika paljon sitä luppoaikaa on aina ollut. Ja sama homma, vaikka ala ja yritys on vaihtunut...

Suunnilleen sama. Ohjelmisto-ala, keskijohto. Venyn kun pitää, häivyn työpaikalta kun ei ole tekemistä. Osa työntekijöistä tekee saman tyylisesti, ok mulle, ovat yleensä juuri niitä jotka saavat aikaan kun tarvitsee. Osa kerää palkan siitä että ovat paikalla, just kuten sopimuksessa lukee. Sekin on ihan ok, niinhän sitä on sovittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä