Miksi vanhemmat eivät säästä lapsilleen?
HS: Alle 18-vuotiaiden lasten säästötileillä on keskimäärin noin 1 900 euron verran. Rahastosijoittaminen on kuitenkin nousussa, jopa suora osakesijoittaminen lasten nimissä. Mutta onhan tuo alle kaksi tonnia aika onneton määrä.
Kommentit (9)
Säästän itselleni, jotta voin auttaa lapsiani taloudellisesti. Olen kuitenkin inhorealisti. Ja vaikka parhaan kykyni mukaan lapsiani kasvatan ja järkevää rahankäyttöä opetan, aina ei voi tietää, miten asiat menee. Kuka joutuu mieron tielle, kenen sormissa raha polttelee.
Monella tulot menevät aivan sen päivittäisen elämän kustantamiseen.
Koska tulot on niin pienet että mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa. Säästäisin jos se olisi mahdollista, mutta kun ei ole.
me säästettiin. Toinen lapsi jo 21v ja hänellä kaikki lapsilisät menneet säästötilille.
Nuorempi täytti juuri 14v ja myös hänen kaikki lapsilisänsä säästetty.
Miljoona suomalaista elää köyhyysrajalla. Siinä on aika monta lapsiperhettä. Kyllä ne kaikki elämiseen menee. Ja hetihän ne bilettämiseen menee kun käsiinsä rahaa saa.
No ei oo jääny penniäkään säästöön. Siksi. Parempi laittaa vähät rahat elämiseen nyt.
Onneksi minulle ei oltu säästetty. Elin aika villiä elämää täysikäistyttyäni ja rahat olisi palaneet huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
me säästettiin. Toinen lapsi jo 21v ja hänellä kaikki lapsilisät menneet säästötilille.
Nuorempi täytti juuri 14v ja myös hänen kaikki lapsilisänsä säästetty.
Minun vanhempani tekivät näin minun ja veljeni kanssa. Veljellä säästöt meni opiskeluaikana puhtaasti elämiseen, minulla on vielä jokunen tonni jäljellä. Arvostan kovasti vanhempiani siitä, ettei tarvinnut ikinä ottaa opintolainaa eikä miettiä, että jos tulee isompi ostos esim. tietokone, että mistä joutuu karsimaan. Myönnän aikuisiällä käyttäneeni säästöjä huoletta myös turhuuksiin, esim. mekkoihin, mutta silloinkin niin, että budjetti oli olemassa ja tilillä on edelleen hätävara olemassa.
Puolisolleni sen sijaan ei ole säästetty mitään ja nyt kun haluaisin säästää meidän lapsellemme lapsilisät, ei siihen suostu, vaan haluaa käyttää viimeistä senttiä myöten lapsen menoihin. Minua harmittaa, koska niin kauan kuin palkka juoksee molemmilla, olisi voinut ne lapsilisät laittaa lapselle ja sitten kun tulot tippuu, käyttää lapseen. No, ei auta kuin tehdä kompromisseja. Säästötilin haluan lapselle, mutta täytyy sitten vain sopia vaikka, että niin kauan kuin lapsi on vauvaiässä eikä osaa kovin kummoisia joululahjoja kaivata, laitetaan joululahjat ainakin vanhempien toimesta rahana säästötilille ja samoin isovanhemmat ja kummit saa sinne säästää. Kyllä sillä edes muutaman tonnin kasaan raapaisee siihen mennessä, kun lapsi on täysi-ikäinen.
Koska teini-iässä se tili tyhjenee.