Työpaikka, jossa ihmisillä on tapana tehdä lomillakin töitä sekä jättää lakisääteiset tauot pitämättä
Kuinka pitkään olet tällaisessa työpaikassa jaksanut työskennellä? Miten totuit työkulttuuriin?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Työskentelisin normaalisti, en siis lähtisi juttuun mukaan.
Ei muuten onnistu muutoin kuin kauniin ajatuksen tasolla. Jos olet tuollaisessa työpaikassa, niin se on joko lähdettävä mukaan tai sitten irtisanottava itsensä. Tai toki voit valita oman tiesi, mutta työpaikkasi ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen ja muut työyhteisön jäsenet helposti eristävät sinut toimintasi takia.
Vaikka olisi olemassa erinäisiä säädöksiä työaikojen, palkkojen ja muiden suhteen, niin on työpaikkoja, joissa niitä kierretään. Näissä työpaikoissa on yleensä aina pomona sellainen jäävuori-diktaattori, jonka kanssa kukaan ei halua tukkanuottasille, koska tietävät sen olevan lopun alkua. Eikä joukkovoimaa uskalleta käyttää, koska pelätään, että sitten kaikilta loppuu työt.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että jokaisen pitää ottaa itsekin vastuuta omasta työhyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Aika harvassa työssä oikeasti vaaditaan jatkuvasti päivän venyttämistä, ja kertyneet saldotkin pitää yleensä pitää pois jossain järjellisessä ajassa. On pitkälti omaa valintaa, että lopettaa työnsä ajoissa. Vastaavasti ajoissa lopettaminen vaatii sitä, että pystyy työpäivän aikana keskittymään ja edistämään oleellisia ja kriittisimpiä asioita.
Toinen asia on tietysti johtajasopimuksella työskentelevät, heillähän ei ole määritelty työaikaa.
Ja mitkä ihmeen lakisääteiset tauot, ei niitä toimihenkilöillä ole.
On se totta tuokin, mutta meidän alalla on aika yleistä, etteivät ihmiset ehdi pitää lomiaan, saatikka sitten saldoja pois. Minulla taitaa olla muutaman vuoden saldot säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että jokaisen pitää ottaa itsekin vastuuta omasta työhyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Aika harvassa työssä oikeasti vaaditaan jatkuvasti päivän venyttämistä, ja kertyneet saldotkin pitää yleensä pitää pois jossain järjellisessä ajassa. On pitkälti omaa valintaa, että lopettaa työnsä ajoissa. Vastaavasti ajoissa lopettaminen vaatii sitä, että pystyy työpäivän aikana keskittymään ja edistämään oleellisia ja kriittisimpiä asioita.
Toinen asia on tietysti johtajasopimuksella työskentelevät, heillähän ei ole määritelty työaikaa.
Ja mitkä ihmeen lakisääteiset tauot, ei niitä toimihenkilöillä ole.
Väärin: toimihenkilöt ovat työaikalain piirissä ja heille kuuluva myös tauot. Myös TES voi määrittää ne.
Nykyajan työelämässä pitää itse osata tauottaa ja pitää vapaansa. Useimmilla työnantajilla on kulttuuri joka ottaa sinusta kaiken irti.
En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole aikaa juoda kahvia. Eri asia jos työnkuva on tasoa palomies. Mutta kaikissa muissa töissä on aina aikaa pitää taukoja.
Aina on näitä tyyppejä joilla kertyy jäätävät määrät saldoa ja pitämättömiä lomia. Jos työnantaja sen sallii niin ok, mutta yleensä on jo rajattu paljonko tunteja on sisässä.
Tyypit jotka eivät osaa tauottaa, saavat kiireen tunnusta jotain kicksejä.
Useimmat parikolme kertaa keskipalkan tienaavat tekevät töitä iltaisin, viikonloppuisin ja lomalla. Sen vuoksi heille siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämässä pitää itse osata tauottaa ja pitää vapaansa. Useimmilla työnantajilla on kulttuuri joka ottaa sinusta kaiken irti.
En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole aikaa juoda kahvia. Eri asia jos työnkuva on tasoa palomies. Mutta kaikissa muissa töissä on aina aikaa pitää taukoja.
Aina on näitä tyyppejä joilla kertyy jäätävät määrät saldoa ja pitämättömiä lomia. Jos työnantaja sen sallii niin ok, mutta yleensä on jo rajattu paljonko tunteja on sisässä.
Voihan se noinkin nähdä. Mun mies taas yritti edellisvuonna kolmeen otteeseen pitää lomiaan pois, esimies vastasi aina että ei onnistu, on liian kiire. Sai lopulta pitkän väännön jälkeen pitää lomansa pienissä pätkissä.
Normisettiä lakifirmoissa. Niin kauan painetaan 24/7 että päästään partneriputkeen, sitten voi jo vähän höllätä ja partnerina vaikka nostaa jalat pöydällekin välillä. Eikä ylitöistä makseta, kuuluvat toimenkuvaan nuoremmilla. Nuorethan toki jaksaakin painaa.
suklaakakkulapio kirjoitti:
Useimmat parikolme kertaa keskipalkan tienaavat tekevät töitä iltaisin, viikonloppuisin ja lomalla. Sen vuoksi heille siitä maksetaan.
Miksi luulet aloituksen käsittelevän lähinnä jotain erityisen hyväpalkkaisia ihmisiä? Ehei, tällaista painetta on ihan peruspuurtajallakin. Ei venymistä mitenkään erikseen hyvällä palkalla korvata.
Vierailija kirjoitti:
Normisettiä lakifirmoissa. Niin kauan painetaan 24/7 että päästään partneriputkeen, sitten voi jo vähän höllätä ja partnerina vaikka nostaa jalat pöydällekin välillä. Eikä ylitöistä makseta, kuuluvat toimenkuvaan nuoremmilla. Nuorethan toki jaksaakin painaa.
Koskeeko tuo myös sihteereitä? Kun jaksaa painaa ylitöitä, niin jonain päivänä voi olla partnerina, vaikka osaaminen olisi taloushallinnosta?
Vierailija kirjoitti:
14v olin Nokialla tuollaisessa työympäristössä, sitten vaihdoin firmaan, jossa huomaisn, että en edes halua tehdä lomalla töitä. Jaksoin sitä putiikkia 5v, nyt pari vuotta talossa, jossa taas lomakkin tekee töitä mielellään, jos tarve on. Ja vkonloppuna.
Mitä saat irti viikonloppuisin työskentelystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se noinkin nähdä. Mun mies taas yritti edellisvuonna kolmeen otteeseen pitää lomiaan pois, esimies vastasi aina että ei onnistu, on liian kiire. Sai lopulta pitkän väännön jälkeen pitää lomansa pienissä pätkissä.
Sepä se eli jos niitä lomia kerää aivan liikaa niin niitä mahdoton järkevästi pitää. Miehesi voisi opetella pitämään puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelisin normaalisti, en siis lähtisi juttuun mukaan.
Ei muuten onnistu muutoin kuin kauniin ajatuksen tasolla. Jos olet tuollaisessa työpaikassa, niin se on joko lähdettävä mukaan tai sitten irtisanottava itsensä. Tai toki voit valita oman tiesi, mutta työpaikkasi ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen ja muut työyhteisön jäsenet helposti eristävät sinut toimintasi takia.
Vaikka olisi olemassa erinäisiä säädöksiä työaikojen, palkkojen ja muiden suhteen, niin on työpaikkoja, joissa niitä kierretään. Näissä työpaikoissa on yleensä aina pomona sellainen jäävuori-diktaattori, jonka kanssa kukaan ei halua tukkanuottasille, koska tietävät sen olevan lopun alkua. Eikä joukkovoimaa uskalleta käyttää, koska pelätään, että sitten kaikilta loppuu työt.
Tuttu teki niin, että oli jo hakeutumassa muualle töihin. Porukasta useampikin oli toimimassa niin. Sanoivat johdolle, että lähtevät kävelemään, jos ei palkka nouse. Eikä palkka noussut, joten ainakin kolme ihmistä lähti muihin hommiin. Jäävien palkat nostettiin sen jälkeen :)
Olen esimiestehtävissä valtiolla ja joudun huomauttamaan ihmisiä siitä, ettei lomalla edes saa tehdä töitä. Tosi moni lähettelee sähköposteja iltaisin ja viikonloppuisin ja pitää lomat pakon edessä todellisuudessa töitä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Olen esimiestehtävissä valtiolla ja joudun huomauttamaan ihmisiä siitä, ettei lomalla edes saa tehdä töitä. Tosi moni lähettelee sähköposteja iltaisin ja viikonloppuisin ja pitää lomat pakon edessä todellisuudessa töitä tehden.
Miten ihmiset ovat tätä toimintaansa perustelleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidän työstäni niin paljon." "Pitää näitä asioita kuitenkin edistää."
Eksä on pankkialalla ja kyllä oli enemmän naimisissa niiden asiakkaiden kuin minun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa muunlaisia työpaikkoja olekaan.
Höpö höpöä. Miten otat esimerkiksi jostain konepajalta monen tonnin painoisen kappaleen mukaasi lomalle ja sitä työstät omalla työstökeskuksellasi. Ei tulisi mieleenikään mennä lomalla työpaikalle ja ei kun polttoleikkaamaan ilmaiseksi, pidämme myös taukomme ja jopa pidemmät kuin ne on merkitty johonkin sääntöihin.
Miesvaltaisilla duunarialoilla ylimääräisen tekeminen ilman korvauksia ei tulisi kysymykseenkään. Siisteissä sisätöissä olevat ovat joko todella tyhmiä lampaita tai peloteltu ja aivopesty tekemään ilmaiseksi töitä.
Jep. Kyllä lauantaina on saatava +50% ja su +300%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidän työstäni niin paljon." "Pitää näitä asioita kuitenkin edistää."
Miltä tuo esimiehenä on tuntunut? Varmasti sitten osa porukka on tuolla menolla välillä poissa pelistä uupumuksen takia?
Minä työskentelen asiantuntijatehtävissä noin sadan hengen tunnetussa yrityksessä ja täytyy sanoa, että kyllä meillä todella pitkään mulkoiltaisiin, jos joku lomalla tekisi töitä! Ei kukaan tee. Aivan ylin johto on tavoitettavissa lomalla, mutta eivät hekään lomiensa aikana varsinaisesti töitä tee tai työpaikalla ole. Jotkut viikonloput ja illat asia erikseen, jos on joku hektinen homma meneillään, mutta nekin ovat poikkeustapauksia, ei meillä kukaan säännönmukaisesti esim. viikonloppuisin työskentele. En ole tajunnutkaan kuinka poikkeuksellista tällainen työkulttuuri taitaa olla.