Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetkö töihin, jos et ole nukkunut yöllä?

Vierailija
04.12.2020 |

Miten on?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsitän kysymyksen niin, ettei oikeasti ole nukkunut yöllä laisinkaan. Siis sekuntiakaan. Useissa töissä ihminen, joka työvuoron lopulla on valvonut esim. sen 36 tuntia putkeen, on tosi paha turvallisuusriski. Puhumattakaan siitä, että kyvyttömyys nukkua tuollaisessa tilanteessa on yleensä seurausta henkilökohtaisen elämän kriisistä, vakavista mielenterveysongelmista jne. Eli siis ihan eri asia kuin se, että katsot Netflixiä pari tuntia myöhempään etkä saa 8h unta.

Menisin tuollaisessa tilanteessa lääkärille, en töihin.

Vierailija
42/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin on pakko mennä. Opiskelupaikkaan jätän menemättä jos ei ole läsnäolopakollista opetusta, jonka korvaaminen menisi vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. Toistaiseksi en kyllä ole vavonutkaa ilman siihen olisi syynä sairaus (esim. kova kipu johon peruskipulääkkeet ei tehoa) tai elämän tilanne (läheisen äkillisen kuoleman aiheuttama stressi) aiheuttaa muutenkin se että en ole työkykyinen.

Vierailija
44/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin käsitin kysymyksen niin että jos ei ole nukkunut yöllä ollenkaan eikä niin että jos et ole saanut kunnon yöunia :D Totta kai menen töihin jos olen nukkunut vain 4-5 tuntia.

Vierailija
45/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi nukkunut ollenkaan, en välttämättä menisi töihin. Ei töiden teosta mitään tulisi niin väsyneillä aivoilla. Harvoin kuitenkaan niin tapahtuu.

Joskus oli tilanne, että nukuin todella pitkän ajanjakson 2-5 tuntia yössä, nuo 5 tunnin unet olivat harvinaisia "hyviä öitä". Oli siis paha unettomuus, ja aika nopeasti tuli kyllä hakeuduttua lääkäriin sen sijaan, että olisi yrittänyt sinnitellä töissä.

Yksi tai kaksi huonosti nukuttua yötä ei vielä suuresti haittaa ainakaan minun työssäni, johon kuljen julkisilla eikä kukaan akuutisti kärsi, vaikka tekisin jonkun mokan.

Vierailija
46/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko näin yleistä, että ihmiset eivät nuku ollenkaan?! Minkä ihmeen takia? Itse avasin ketjun vain koska ihmettelin koko kysymyksen järkeä.

Omalla kokemuksella epäsäännöllisellä työajalla on haastavaa pitää rytmi elämässä, ja siten nukkua hyvin.

Huonosti nukkuminen on eri asia kuin ettei nukkuisi ollenkaan. Huonosti nukkuu varmaan jokainen joskus, mutta oletan että hyvin harvoin MUUTEN TERVE ihminen valvoo koko yön.

"Huonosti nukkuminen" voi tarkoittaa mitä tahansa väliltä, "ei saanut unta ollenkaan - nukkui katkonaisesti tai liian vähän".

Vierailija
47/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai? Eihän se mikään syy ole saikuttaakaan, kun ei ole kipeä.

Riippuu varmaan vähän alasta, autonkuljettajia en suosittelis samoilla silmillä menemään töihin valvotun yön jälkeen.

Vierailija
48/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun yöllä.

Vierailija
49/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ammatissani riskeeraisin monia ihmishenkiä valvotuilla öillä, joten en menis töihin.

Vierailija
50/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Poden voimakasta unettomuutta, ja yksi valvottu yö johtaa toiseen ja kolmanteen, joten se ylivireys on pakko katkaista alkuunsa. Lisäksi en ole fyysisesti koskaan sairas, siis koskaan. Jos olen unettomuuden takia pari päivää sairaslomalla vuodessa, se vastaa suurin piirtein samaa mitä joku toinen työntekijä on poissa flunssan tai mahataudin takia.

Tuomitkaa vain, mutta olen ollut osastolla pitkien unettomuusjaksojen takia, joten jos haluan pysyä työkykyisenä, on pakko ottaa asia vakavasti. Unettomuus sairautena ei ole sitä, että tulee bileistä myöhään kotiin tai katsoo liikaa Netflixiä eikä ehdi nukkumaan kahdeksaa tuntia. 

Vierailija
51/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksvuorotyössä hoitajana olen useinkin nukkunut vain 5-6h. Olen iltavirkku ja aamuvuoroon meno on tuskaa. Onneksi on myös iltavuoroja. Tekisin varmaan vain öitä jossain toisessa paikassa jos mulla ei olisi perhettä.

Sanotko "en nukkunut yöllä" jos nukuit kuitenkin 5-6 tuntia? Mistä lähtien 5 = 0...

No joo ehkä en sitten ymmärtänyt kysymystä oikein. Kyllä se minulla silti vaikuttaa jos parikin viikkoa kerkiää nukkua vain vähän työssä jaksamiseen. Onneksi ei ole virheitä sattunut mutta riski siihen on. Eikö sekin ole pientä unettomuutta tässä yhteiskunnassa jos ei saa unta kuin vasta puolilta öin?

Vierailija
52/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Mikäli yö on mennyt esim. kovan migreenin kourissa oksentaen ja suihkussa, en mene enkä todennäköisesti tekisi töitä edes kotoa. Mikäli en vain muuten vaan saa unta, teen töitä normaalisti tai ehkä lyhyemmän päivän. Mutta itselläni on mahdollisuus tehdä etätöitä, joten en väsyneenä vaaranna kenenkään henkeä tai voi tehdä mitään mittavaa vahinkoa (esim. tarkkuutta vaativassa tuotantotyössä). Sama logiikka pätee alaisiini.

Mikäli työskentelisin itse fyysisessä tarkkuutta vaativassa työssä, en menisi töihin nukkumattoman yön jälkeen. Ja tässä tarkoitan siis yötä, jolloin oikeasti en ole nukkunut yhtään - en yötä, jolloin on nukuttu huonosti tai vähän.

Vierailija
53/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Poden voimakasta unettomuutta, ja yksi valvottu yö johtaa toiseen ja kolmanteen, joten se ylivireys on pakko katkaista alkuunsa. Lisäksi en ole fyysisesti koskaan sairas, siis koskaan. Jos olen unettomuuden takia pari päivää sairaslomalla vuodessa, se vastaa suurin piirtein samaa mitä joku toinen työntekijä on poissa flunssan tai mahataudin takia.

Tuomitkaa vain, mutta olen ollut osastolla pitkien unettomuusjaksojen takia, joten jos haluan pysyä työkykyisenä, on pakko ottaa asia vakavasti. Unettomuus sairautena ei ole sitä, että tulee bileistä myöhään kotiin tai katsoo liikaa Netflixiä eikä ehdi nukkumaan kahdeksaa tuntia. 

Hienoa, että osaat kuunnella itseäsi ja olet oppinut, miten saat pidettyä unettomuuden kurissa. Jos joku tuollaiset toimintatavat tuomitsee, niin saa kyllä mennä itseensä - sinähän huolehdit hyvinvoinnistasi ja työkyvystäsi!

Vierailija
54/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on vaan mennä. Mielelläni nukkuisin ja heräisin säännöllisesti mutta kun oikea elämä ei vaan mene niin sulavasti. Välillä en saa unta ollenkaan ja pyörin sängyssä aamuun asti. Muutenkin herään tosi väsyneenä.

Heräsin ennen todella aikaisin jotta ehtisin tehdä omia töitä ja harrastaa liikuntaa ennen töihinlähtöä mutta jouduin luopumaan siitä tavasta koska liikun autolla.

55/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin!

37v menty 2-4h unilla joten en olisi ehtinyt töihin ikinä!

Vierailija
56/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elääkö joku oikeasti niin luksuselämää ettei tarvitse mennä töihin jos vielä nukuttaisi? Kivempi jäädä kotiin pelaa pleikkarilla?

Vierailija
57/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai? Eihän se mikään syy ole saikuttaakaan, kun ei ole kipeä.

Haluaisitko olla sellaisen linja-auton kyydissä, jonka kuski ei ole nukkunut 24 tuntiin?

Tai että kun olet sairaalassa, lääkkeitäsi jakaa sairaanhoitaja joka ei ole nukkunut?

24 tunnin valvominen vastaa promillen humalaa, 36 tunnin 1,5 promillen.

Monetå tekee töitä väsyneenä tai kännissä ja pärjää loistavasti.

Vierailija
58/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni joskus stressin takia yöunet. Neljänä yönä peräkkäin nukuin joka yö 2 h. Perjantaina oli pakko soittaa töihin etten voi tulla kun tuntui, että pää leviää siihen paikkaan.

Samaa on kyllä aina työelämässä. Tekisin mieluiten samoilla silmillä vaikka kolme 12 h päivää ja nukkuisin loput normaalisti, mutta eipä sellaisia hommia löydä noin vain. On pakko nököttää töissä ma-pe 8-16 ja aina ahdistaa ja on otettava lääkkeitä joihin niihinkin tulee toleranssi. Ei auta mitkään stressinpoistokeinot, ei mikään!

Vierailija
59/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen jos olen siis nukkunut tunnin tai pari.

Ei ole kokemusta viimeiseltä 20v että en olisi nukkunut tai torkkunut hetkeäkään. Eikä ole kokemusta kroonisesta unettomuudesta. Lisäksi mulla ei ole kenenkään henki vaarassa jos hölmöilen töissäni.

Vierailija
60/84 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä.

No, jos unettomuus johtuu siitä että olenkipeä, niin sitten varmaan en mene. Siis jos on kuumetta tai joku selkäsärky niin pahana tai migreenivalot vilkkuneet pitkin yötä silmissä, niin sitten olen saikulla. Saatan korkeintaan lähteä lääkäriin, jos olo on tarpeeksi paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän