Millaisen tuomion voi saada salakuuntelusta ja yksityiselämän
kunnian ja kotirauhan rikkomisesta? Saako ensikertalainen oikeasti vankilatuomion?
Kommentit (40)
Myös ylläpito voi ilmoittaa asiasta suoraan poliisille tai uhrille itselleen. Kuulin huhun, että stalkkaajan viestejä poistettiin av:lta eräänä päivänä.
Tämä aihe on tärkeä ja ajankohtainen.
Ymmärrättehän arvon mammat, että myös aviomiehienne sähköpostin ja puhelimen tonkiminen kuuluu samaan salakuuntelukategoriaan ja on rikollista toimintaa.
Tiedän että jossain on henkilöitä, jotka ovat kuulleet jutun stalkkaajalta itseltään tai nähneet tai kuulleet muita todisteita. Kukahan/ketkä muuten alapeukuttaa viestejä, joissa rohjaistaan ilmiantamaan stalkkaaja?
Puolison kännykän tutkiminen, sähköpostin ja Facen tutkiminen ilman lupia ja vaikkapa alastomana salaa valokuvaaminen on juuri tätä. Se on rikollista toimintaa, josta ei uskalleta ilmoittaa.
Ketä haluat suojella, nro 15? Stalkatun henkilön puoliso ei aivan varmasti ole salakuvannut puolisoaan.
Äitini entinen miesystävä sai puolen vuoden lähestymiskiellon.
Vastaus yksi: Liian pienen.
Vastaus kaksi: Valitettavasti käytännössä ei.
No niin, nimiä kehiin. Ilmoittakaa henkilölle, joka voi viedä asiaa varmuudella eteenpäin. Ihminen joka salaa kuvaa toista ei ansaitse luottamustanne.
Jaa millaisen tuomion? No sellaisen, että joutuu elämään inhottavan, tunkeilevan itsensä kanssa koko elämän. Minun ei tarvitse. En laske sitä hänen kanssaan elämiseksi, että hän kyttää kaikki tekemiseni. Siinä ei ole mitään vuorovaikutteisuutta.
Eipä minulla ole juuri mitään salattavaakaan, käyttäköön rauhassa aikansa kyttäämiseen jos hänellä sitä aikaa sellaiseenkin riittää. Eipä tarvitse minun murehtia, että hän musertuisi töidensä alle kun ehtii vaivannäköä harrastaa. Minä elän elämääni ja nautin siitä.
Toisen ihmisen kodin sisällä tapahtuvien toimien stalkkaaminen, salaa kuvaaminen ja nauhoittaminen ei ole enää ihan harmitonta puuhaa vaan mennyt aivan liian pitkälle. Jos hyväksyt hänen toimintansa olet itse samanlainen sika.
Mikäs juttu tämä on? Stalkkaatko itse vai oletko joutunut stalkkauksen uhriksi?
Epäilemme että eräs on joutunut stalkkauksen uhriksi. Mies on ilmeisesti kuvannut salaa ja nauhoittanut mitä kodissa tapahtuu, todennäköisesti myös urkkinut jotain kautta muita tietoja uhrista sekä pyytänyt tuttujaan tai muita henkilöitä kyttäilemään uhrin tekemisiä. Jos joku on nähnyt nauhoitteita tai kuullut henkilön repostelevan tiedoilla, joiden alkuperä on epäselvä, ottakoon yhteyttä johonkin tahoon joka voi selvittää asian.
Stalkkaaja on siis uhrille tuntematon mies, ei hänen aviomiehensä.
OT, mutta mistä te muut kirjoittajat pystytte avauksestä päättelemään, että ap ei itse ole stalkkaaja tai uhri? Parin rivin tekstistä?
Kunnian loukkaaminen taitaa olla hankalimmin todistettava. Ei riitä, että uhrille tulee paha mieli. Teosta pitää olla ratkaisevaa haittaa uhrin työlle ja asemalle ja se pitää voida todistaa. Googlea penkomalla löytyy varmaan tietoa STT:n ja Hiihtoliiton johdon välisestä kunnianloukkausjutusta. Siitä voi katsoa vähän osviittaa.
Elektronisesta seurannasta (salakuuntelu ja -kuvaaminen) luulisi saavan todisteita helpommin. Samoin jostakin intimiteettisuojan ja yksityisyyden loukkaamisesta. Jos vaikka stalkkaaja laittaa kännykkäkuvan uhrista ottamassa alasti aurinkoa pihallaan ja laittaa sen nettiin + uhrin osoitteen ja siitä seuraa uhrille epämiellyttävyyttä. Tai jos tekijä tekee uhrin nimissä esim. netissä uhria haittaavia asioita.
Kadulla vaanimisesta pitää itse hankkia todisteet, ainakin aluksi.
Jokainen on syytön kunnes hänet todistetaan syylliseksi, se on länsimainen oikeuskäsitys. Rangaistus mitataan todisteiden pitävyyden ja teon aiheuttaman haitan mukaan. Yleensä kai sakkoja tai ehdollista. Jos rikkoo lähestymiskieltoa toistuvasti, uhkaa henkeä ja terveyttä rangaistus voi olla kovempi. Ei ole mitään "A johtaa B:hen"-kaavaa.
Juuri edellä mainittujen asioiden takia niiden, jotka tietävät asiasta jotain pitää viedä asiaa eteenpäin. Stalkkaaminen on tapa, ja uhriksi valikoituu seuraavalla kerralla taas uusi henkilö. Lisäksi stalkkaaja aiheuttaa itselleen häpeää.
Mistä kumpuaa stalkkaajan tarve ottaa tavallinen ihminen hampaisiinsa? Todennäköisesti stalkkaajassa itsessään on jotain, jota yrittää piilotella kyykyttämällä tavallista ihmistä.
Joutuu elinikäiseen vankeusrangaistukseen lusimaan oman kehonsa sisällä pääsemättä sieltä elinaikanaan pois.
On tärkeää, että asia voidaan todistaa useamman ihmisen voimin. Siksi juuri sinun, joka tiedät jotain, velvollisuus on ilmoittaa poliisille. Ilmiantajat voivat pysyä nimettöminä jos on aihetta epäillä että heille koituisi asiasta ongelmia.