Olenko ainoa, joka ei vain totu maskiin?
Pää tulee kipeäksi, nenä ja silmät kuivuvat ja poskionteloihin jää samanlainen painon tunne kuin olisi poskiontelotulehdus alkamassa. Olen kokeillut erilaisia maskeja ja kaikkia vinkkejä. Onneksi työpaikalla ei tarvitse käydä kuin n. kerran viikossa, mutta kauppa- ja kirjastoasioinnit ovat olleet karseita. En enää käytäkään maskia kaupassa ja kirjastossa käyn mahdolliissmman harvoin.
Ihmettelen vain, kuinka niin moni kertoo iloisesti, kuinka maskiin tottuu.
Kommentit (82)
Joo, sama. Tilaankin ruuat kotiin.
😂 Onneksi et ole hoitohenkilökuntaa. Kehtaatkin valittaa kun joudut pitää kauppareissulla maskia. Toiset tekee töitä päivät pitkät suojavarusteet päällä. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saa 20 minuutissa naamansa kesimään steriilillä paperilapulla... miten te pystytte käyttämään vaatteita koko päivän???
Minä ainakaan en käytä vaatteita hengityskanavien edessä. Eivätkä vaatteet ole noin tiiviitä. Kaulaliinaahan voin pakkasella pitää suun ja nenänkin edessä ilman että happi loppuu.
Lyön vetoa, että käytät toppeja, rintsikoita, uimapukuja, alushousuja ynnä muita vaatekappaleita, jotka ovat ihan kiinni ihossasi.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko sinusta siis tiivis kangas tai haiseva paperi suun ja nenän edessä sama asia kuin alusvaatteet?🤔
Älä syytä minua, jos joku toinen väittää, etteivät vaatteet ole tiiviitä. Siksi toisekseen aika monella on maski, joka falskaa joka sivulta. Ei eroa yhtään kaulaliinasta, jota tuo toinen sanoo käyttävänsä vaivatta.
En ollut kukaan noista aiemmin kommentoineista, mutta syytä sinua erittäin huonosta luetun ymmärtämisestä. Mietipä missään kontekstissa tuossa puhuttiin siitä vaatteiden tiiviydestä. _Kaulaliina pakkasella suun edessä_ on aivan eri asia kuin vaatteet yleensä. Tiukkoja nahka- ja lateksihoujakin voi käyttää aivan ongelmitta jaloissa, mutta koetapa pukea ne yhtä tiiviisti naaman eteen. Onnistuuko pitäminen yhä ongelmitta? Ai ei vai, kas kummaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Hommasin maskeja jo ennen suositusta ja olin kovin tyytyväinen kun suositus tuli. Eipä tullut mieleeni että se on oikeasti niin kamala päällä! Tottakai käytän silti, mutta tosiaan on kyllä kaikki kulkeminen minimissä.
Hauskaa. Hommasit maskeja ennakkoon, muttet kuitenkaan alkanut käyttää ennen suositusta.
Hommasin ennakkoon kun ajattelin että suosituksen tullessa käy vessapaperit kun jengi alkaa hamstrata. Tietenkään en käyttänyt ennakkoon, meidän paikkakunnallamme oli silloin hyvin vähän tartuntoja enkä ollut nähnyt ensimmäistäkään maskia kenelläkään.
Jos maskin käyttö tuntuu niin epämiellyttävältä, että se vähentää ihmisten liikkumista julkisilla paikoilla, senhän pitäisi olla maskifanaatikoillekin pelkästään hyvä juttu. Epidemian leviämisenkin kannata erittäin hyvä juttu. Vain talouden kannalta on huono juttu, jos ihmiset kuluttavat aiempaa vähemmän, mutta sille ei voi nyt mitään. Maskifanaatikot voivat aivan hyvin kuluttaa niidenkin puolesta, jotka pysyvät mieluummin kotona kuin laittavat maskin naamalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saa 20 minuutissa naamansa kesimään steriilillä paperilapulla... miten te pystytte käyttämään vaatteita koko päivän???
Minä ainakaan en käytä vaatteita hengityskanavien edessä. Eivätkä vaatteet ole noin tiiviitä. Kaulaliinaahan voin pakkasella pitää suun ja nenänkin edessä ilman että happi loppuu.
Lyön vetoa, että käytät toppeja, rintsikoita, uimapukuja, alushousuja ynnä muita vaatekappaleita, jotka ovat ihan kiinni ihossasi.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko sinusta siis tiivis kangas tai haiseva paperi suun ja nenän edessä sama asia kuin alusvaatteet?🤔
Älä syytä minua, jos joku toinen väittää, etteivät vaatteet ole tiiviitä. Siksi toisekseen aika monella on maski, joka falskaa joka sivulta. Ei eroa yhtään kaulaliinasta, jota tuo toinen sanoo käyttävänsä vaivatta.
Kaulaliina on kyllä merkittävästi löyhempään kudottu kuin mikään maski, vaikka olisi tiivistä silkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muille finnejä kertakäyttömaskeista? Mulle ei tule juuri koskaan finnejä, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa joku pieni yksittäinen. Nyt oon huomannut, että siihen kohtaan missä maskin nenävahvike on ja heti siihen leuan alaosaan/alle tulee vierekkäin aina useampi finni muutaman päivän päästä maskin käytöstä. Kangasmaskeista ei. En oo itse keksinyt mikä voisi olla syynä. Kangasmaskit muutenkin mukavampia päällä, tai ainakin minulle sopivat paremmin.
Minulla tulee Rosacea-patteja. Pari tuttua hoitajaa on kertonut, että "teiniakne" on aktivoitunut kun naama hautuu kosteassa lämmössä maskin alla kaiken aikaa. Jollakulla puhkesi perioraalidermatiitti.
Nuo kertakäyttömaskithan eivät todellakaan ole steriilejä, kuten joku väitti. Niissä voi olla mitä hyvänsä valkaisuaineita, väriaineita, homeen- ja palonestoaineita. Lisäksi ovat aika karkeita, varsinkin reunoista, harvan iho kestää sellaista hankausta 8 h/vrk.
Tuossa on siis useita eri tekijöitä, jotka voivat ärsyttää ihoa: lämpö ja kosteus, kemikaalijäämät ja mekaaninen hankaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muille finnejä kertakäyttömaskeista? Mulle ei tule juuri koskaan finnejä, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa joku pieni yksittäinen. Nyt oon huomannut, että siihen kohtaan missä maskin nenävahvike on ja heti siihen leuan alaosaan/alle tulee vierekkäin aina useampi finni muutaman päivän päästä maskin käytöstä. Kangasmaskeista ei. En oo itse keksinyt mikä voisi olla syynä. Kangasmaskit muutenkin mukavampia päällä, tai ainakin minulle sopivat paremmin.
Nytkin kauhea paise leuassa. Eipä noita normaalisti enää ole tullut muuten...ja siis kertismaskeista, mitä töissä joutuu pitämään. Enkä ole ainoa kukkimaan alkanut työmaallani.
Toteaminen on eri asia kuin valittaminen. Minulle maski aiheuttaa kipeän ihon. Käytän silti maskia, enkä valita ääneen. Tähän ketjuun voin todeta, että ei sovi minun iholleni, ei se silti ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
😂 Onneksi et ole hoitohenkilökuntaa. Kehtaatkin valittaa kun joudut pitää kauppareissulla maskia. Toiset tekee töitä päivät pitkät suojavarusteet päällä. Naurettavaa.
Ja heistäkö se ei sitten ole epämukavaa? Kyllä hoitajatkin kertovat, että päätä särkee ja esim. nenästä vuotaa verta. Yhteinen ikävä kokemus se on, pakko on pitää, mutta toiset pärjäävät maskien kanssa paremmin kuin toiset. Itsekin pidän maskia töissä koko päivän, joidenkin maskien kanssa päätä särkee niin kovasti että olen käytännössä työkyvytön, ja nyt onneksi olen löytänyt maskin jota voin pitää ilman, että tulen siitä sairaaksi. Minusta on ihan hyvä, että ihmiset jakavat kokemuksia ja huomataan, ettei kenenkään tarvitse olla superihminen, jota ei mikään hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee Rosacea-patteja. Pari tuttua hoitajaa on kertonut, että "teiniakne" on aktivoitunut kun naama hautuu kosteassa lämmössä maskin alla kaiken aikaa. Jollakulla puhkesi perioraalidermatiitti.
Nuo kertakäyttömaskithan eivät todellakaan ole steriilejä, kuten joku väitti. Niissä voi olla mitä hyvänsä valkaisuaineita, väriaineita, homeen- ja palonestoaineita. Lisäksi ovat aika karkeita, varsinkin reunoista, harvan iho kestää sellaista hankausta 8 h/vrk.
Tuossa on siis useita eri tekijöitä, jotka voivat ärsyttää ihoa: lämpö ja kosteus, kemikaalijäämät ja mekaaninen hankaus.
Mulle tulee kertismaskista, vaikka käytän max 2h kerrallaan yhden kerran viikossa. Jännä, kun yleensä ei iho reagoi mihinkään. Taitaa siellä siis melkoisia myrkkyjä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ilmeisesti ärsyttää se nenämetallikin, kun pidin tänään maskia vähän pidempään niin silmien alla oli sellainen ärtynyt nenämetallin mittainen viiru. Olen todella heristynyt nikkeliallergikko.
Olen myös jonkinasteinen pölyallergikko ja nuo maskit satavarmasti imevät itseensä tehdaspölyä valmistuspaikassaan. Lisäksi kiinatuonneissa on arvatenkin homeenestot jne. myrkyt.
Ihan hoitajana minäkin tässä olen valittanut. Kyllä sitä maskia pidetään, kun pakko on mutta ei se siitä helppoa tee.
Moni kollega näyttää kokevan maskin aivan samalla tavalla, kuin minäkin.
En totu maskiin, käytän kun on pakko eli kun käyn ihmisten ilmoilla. Maski tuntuu helposti lipsuvan pois tai muuten vain istuvan hassusti. Ja kun sitä ei saisi korjata ja hipelöidä, mutta joskus on pakko. Desinfioin kädet sen jälkeen heti kuin mahdollista.
Kokeilin pari kertaa enkä saanut hengitettyä.
Ei ole koskaan ollut näin paljon yskää kuin maskien käytön aikana! Tuleeko niistä jotakin keuhkoihin!?? Ihan kertakäyttömaskeja käyttäny.Kökköh koko ajan.huoh.
Vierailija kirjoitti:
Pöpi. Valittaja. Henkinen vauva.
Sulla taas on mt ongelmia.
Mää teen suht raskasta siivoustyötä ja meillä tuli nyt myös maskipakko. Olen myös raskaana. Maskia pitäessä tulee ihan karsea olo, raskauden aiheuttama pahoinvointi voimistuu todella paljon. Päätä särkee koko ajan, ei auta panadoli. Töissä tuntuu, että pökerryn. Pelottaa ihan jotain rappukäytäviä mopata, kun päästä heittää ja tuntuu että pian horjahtaa.
Kauppareissut sujuu maskin kanssa ihan ok, kun voi kävellä rauhallisesti eikä siellä ostoksilla luuhaa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mää teen suht raskasta siivoustyötä ja meillä tuli nyt myös maskipakko. Olen myös raskaana. Maskia pitäessä tulee ihan karsea olo, raskauden aiheuttama pahoinvointi voimistuu todella paljon. Päätä särkee koko ajan, ei auta panadoli. Töissä tuntuu, että pökerryn. Pelottaa ihan jotain rappukäytäviä mopata, kun päästä heittää ja tuntuu että pian horjahtaa.
Kauppareissut sujuu maskin kanssa ihan ok, kun voi kävellä rauhallisesti eikä siellä ostoksilla luuhaa pitkään.
Keskustele työterveyslääkärin kanssa. Maski aiheuttaa liikkuessa jo 6 minuutissa happivajetta ja sinulla on vauvakin, jonka hapensaantia sinun pitää ajatella!
Miten sä et tajua, että tässä oli nyt kyse näistä papereista ja kankaista, joita pidetään suun ja nenän edessä peittäen ihmisen HENGITYSTIET?! Puetko sinä rintsikat ja alushousut suun ja nenän eteen? Sitten kun puet, niin voit tulla vertaamaan näitä kireitä vaatteita siihen maskiin. Mutta siihen asti, pidä se pääs kii.