Olenko ainoa, joka ei vain totu maskiin?
Pää tulee kipeäksi, nenä ja silmät kuivuvat ja poskionteloihin jää samanlainen painon tunne kuin olisi poskiontelotulehdus alkamassa. Olen kokeillut erilaisia maskeja ja kaikkia vinkkejä. Onneksi työpaikalla ei tarvitse käydä kuin n. kerran viikossa, mutta kauppa- ja kirjastoasioinnit ovat olleet karseita. En enää käytäkään maskia kaupassa ja kirjastossa käyn mahdolliissmman harvoin.
Ihmettelen vain, kuinka niin moni kertoo iloisesti, kuinka maskiin tottuu.
Kommentit (82)
Minä en totu. Kaupassa ja kirjastossa käynnit on niin lyhyitä että ovat ok, mutta jos välillä joutuu menemään töihin ja pitämään pidempään, ei ole hyvä mikään maski. Olen kokeillut useampaa erilaista kankaista ja monen merkkistä kertakäyttömaskiakin.
Jos ei korvantakunen hierry rikki, ärtyy iho poskipäistä -minulla on rosacea, eikä se kestä yhtään mitään. Jos nostaa maskin niin ylös, ettei silmälasit huurru, se painaa ilkeästi alaluomia. Hengittäminen on vaivalloista ja maski kostuu ja alkaa haista tosi nopeasti. Saisi vaihtaa puolen tunnin välein.
Jos pitäisi joka päivä jotain pitää, ostaisin sellaisen visiirin. Iho ei yksinkertaisesti kestäisi jatkuvaa maskin käyttöä, oli se mitä ihmeainetta hyvänsä, koska Rosacea ei siedä mitään kosketusta, eikä arka iho korvien takanakaan. Minulle on joskus tullut silmälasinsangoistakin reaktio korvien taakse, eli ei ole vain maskiongelma.
Minusta myös tuntuu psykologisesti tosi inhottavalta peittää kasvot, enkä myöskään pidä siitä etten näe muiden kasvoja. Välttelenkin sitten kaikkia niitä menoja mitä vältellä voi. Toissapäivänä tuli kutsu verenluovutukseen, mutta enpä viitsi mennä julkisilla, kun siitä tulisi sitten vähintään pari tuntia pakotettua maskinkäyttöä, ja eihän turhaan pitäisi julkisilla ajella nyt muutenkaan... Joten verentarpeeseen kuukahtavat voivat sitten ajatella, että no, eipä ainakaan korona levinnyt.
Minusta on tosi ikävää että kun maskien hankaluudesta halutaan puhua, osa suhtautuu heti hirveän hyökkäävästi. Kukaanhan ei sanonut, että ei käyttäisi maskia. Me vaan tahdomme vertaistukea ja kokemusten jakoa siitä, että sen käyttäminen voi oikeasti olla tosi epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atooppinen iho. Tunnin, pari jos käyttää maskia, kasvoja polttelee koko loppupäivän.
Mulla on kohtuu ikävä atopia ja siihen kortisonia. Maski ei tee sille sitä eikä tätä. Mieleen tulee teikäläisistä se satu prinsessasta, herneestä ja patjapinosta...
Tiesitkö, että toisilla meistä on ihan oikeita aistiyliherkkyyksiä? Ja esim. kuuloherkän aivot aistivat ne liian kovat äänet kipuna? Aivoissa aktivoituu nimenomaan kipualueet. Sama juttu tuntoaistin kanssa.
Jos aivoissa kipualueet aktivoituvat, kipu on kokijalle ihan he-lvetin todellista, vaikkei vaikkapa jotain kudosvauriota olekaan. Jos sinulla on migreeniä, voinet kuvitella mistä on kyse: mitään ei ole varsinaisesti vialla mutta vaikka t-appaisit itsesi saadaksesi sen kivun loppumaan.
Se, että itse on tunnoton sarvikuono ei tarkoita, että niiden jotka tuntevat enemmän pitäisi vain purra hammasta ja kärsiä.
Sitäpaitsi kivun välttelystähän tässä maskivouhotuksessakin on kyse: kaltaisesi haluavat viimeisen saakka vältellä sitä elämään kuuluvaa täysin normaalia kipua, että joku läheinen kuolee.
Miksi me muut emme sitten saa vältellä omaa kipuamme? Miksi sinun teoreettisesti kohdalle osuva kipusi on tärkeämpi kuin minun juuri tällä hetkellä läsnäoleva kipuni?
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on vain siitä, ettet voi sietää mitään epämukavuutta, siitä on ap:lla kysymys.
Ei mistään muusta.
On olemassa sairauksiakin, joiden hoidot ovat erittäin rankkoja ja epämukavia ja pahaa oloa aiheuttavia ja niihin on vain totuttava ja kestettävä.
Mitäs jos ap:lla olisin sellainen, valittaisiko hän silloinkin, että en vaan kykene hoitoihin ja kuolisi sen takia pois.
Jos ja jos... eipä pitäisi sinua millään tavalla liikuttaa vaikka olisikin.
ihme haukkumista kirjoitti:
Minulle tuli vakavia reaktioita paperimaskista. Siksi siirryin kangasmaskiin. Itse oon jatkuvasti hokenut pitäkää maskia jo sillon ku ne tuli muualla käyttöön.. Sitten järkytyin että reagoin niin kovasti maskiin kun se oli naamalla 2h.
Ennenku kukaan tulee valittaa että vika on korvien välissä. Niin turha luulo, sinä et ole minä ja mitä hyödyttää valehdella asiasta jos on maskin kannalla?
Ja mitä sitte jos jolleki se ei sovi jos silti käyttää???
Tuntuu edelleen hirvältä, käytän silti. Liikun vähemmän ihmisten ilmoilla. Parperimaskissa maks aika 20min.
Sama kokemus. Hommasin maskeja jo ennen suositusta ja olin kovin tyytyväinen kun suositus tuli. Eipä tullut mieleeni että se on oikeasti niin kamala päällä! Tottakai käytän silti, mutta tosiaan on kyllä kaikki kulkeminen minimissä.
Tästäkin asiasta täytyy voida keskustella, koska joskus voi tulla joku vielä paljon vaarallisempi tauti, jolloin maskien käyttö on ihan ehdottoman välttämätöntä kaikille. Joten jonkinlainen tuotekehittely olisi paikallaan...
Pidin sitä tänään useamman tunnin ja hirveä päänsärky ja juuri tuo paine nenässä. En pidä enää. Ihan sama mitä kukakin sanoo. Eihän tuossa ole mitään järkeä!!
Minulla myös ahdistuneisuushäiriö ja ongelmana se, että en saa maskin kanssa henkeä, aivot saavat ilmeisesti ikäänkuin viestin että happi on vähissä ja tästä aiheutuu paniikkikohtaus.
Ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö on aivojen sairaus. Ihan tutkitun tiedon mukaan meidän aivot rekisteröi pienenkin hapenpuutteen ja reagoi siihen hätätilalla eli paniikkikohtauksella.
Itse käytän tästä syystä visiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saa 20 minuutissa naamansa kesimään steriilillä paperilapulla... miten te pystytte käyttämään vaatteita koko päivän???
Minä ainakaan en käytä vaatteita hengityskanavien edessä. Eivätkä vaatteet ole noin tiiviitä. Kaulaliinaahan voin pakkasella pitää suun ja nenänkin edessä ilman että happi loppuu.
Lyön vetoa, että käytät toppeja, rintsikoita, uimapukuja, alushousuja ynnä muita vaatekappaleita, jotka ovat ihan kiinni ihossasi.
En totu. Työpäivät tarvii sitä pitää. Päätä särkee ja hengästyy lähes olemattomasta. Välillä vain tarvii repiä maski sivuun ja haukkoa happea. Lisäksi lävähtää silmille tämän tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saa 20 minuutissa naamansa kesimään steriilillä paperilapulla... miten te pystytte käyttämään vaatteita koko päivän???
Minä ainakaan en käytä vaatteita hengityskanavien edessä. Eivätkä vaatteet ole noin tiiviitä. Kaulaliinaahan voin pakkasella pitää suun ja nenänkin edessä ilman että happi loppuu.
Lyön vetoa, että käytät toppeja, rintsikoita, uimapukuja, alushousuja ynnä muita vaatekappaleita, jotka ovat ihan kiinni ihossasi.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko sinusta siis tiivis kangas tai haiseva paperi suun ja nenän edessä sama asia kuin alusvaatteet?🤔
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Hommasin maskeja jo ennen suositusta ja olin kovin tyytyväinen kun suositus tuli. Eipä tullut mieleeni että se on oikeasti niin kamala päällä! Tottakai käytän silti, mutta tosiaan on kyllä kaikki kulkeminen minimissä.
Hauskaa. Hommasit maskeja ennakkoon, muttet kuitenkaan alkanut käyttää ennen suositusta.
Vierailija kirjoitti:
En voi käyttää kuin allergiavapaita terveyssiteitä ja odotan kovasti, että joku tehdas alkaisi valmistaa myös allergiavapaita kertakäyttömaskeja.
En voi käyttää läheskään kaikkia vessapapereita, olen kantanut omia käsilaukussa.
En voi käyttää rintsikoita, joissa on karheita pitsejä, keinokuitualkkareita, shampoossa ja hoitiksessa ei voi olla hajusteita, kasvovoiteessa ei voi olla öljypohjaa vaan oltava geeli, en voi käyttää petrolatum-tuotteita. Paha nikkeliallergia, allergia osalle käsidesejä.
Jatkanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa. Hommasit maskeja ennakkoon, muttet kuitenkaan alkanut käyttää ennen suositusta.
Eiköhän aika moni tehnyt niin? Minäkin ostin enkä ole hän.
se pitää asetella niin , että jostain välistä ilma virtaa, toki näin ei vastaa alkuperäistä tarkoitustaan, mutta jos on pakotettu käyttämään niin en paheksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko sinusta siis tiivis kangas tai haiseva paperi suun ja nenän edessä sama asia kuin alusvaatteet?🤔
Älä syytä minua, jos joku toinen väittää, etteivät vaatteet ole tiiviitä. Siksi toisekseen aika monella on maski, joka falskaa joka sivulta. Ei eroa yhtään kaulaliinasta, jota tuo toinen sanoo käyttävänsä vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käyttää kuin allergiavapaita terveyssiteitä ja odotan kovasti, että joku tehdas alkaisi valmistaa myös allergiavapaita kertakäyttömaskeja.
En voi käyttää läheskään kaikkia vessapapereita, olen kantanut omia käsilaukussa.
En voi käyttää rintsikoita, joissa on karheita pitsejä, keinokuitualkkareita, shampoossa ja hoitiksessa ei voi olla hajusteita, kasvovoiteessa ei voi olla öljypohjaa vaan oltava geeli, en voi käyttää petrolatum-tuotteita. Paha nikkeliallergia, allergia osalle käsidesejä.
Jatkanko?
Ei varmaan kannata. Tiina Topakka ja Kalle Kaikkitietävä pystyvät pitämään maskeja ongelmitta ja persukoululogiikallaan päättelevät sen tarkoittavan, että maski ei voi aiheuttaa mitään ongelmia kenellekään toisellekaan.
Tuleeko muille finnejä kertakäyttömaskeista? Mulle ei tule juuri koskaan finnejä, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa joku pieni yksittäinen. Nyt oon huomannut, että siihen kohtaan missä maskin nenävahvike on ja heti siihen leuan alaosaan/alle tulee vierekkäin aina useampi finni muutaman päivän päästä maskin käytöstä. Kangasmaskeista ei. En oo itse keksinyt mikä voisi olla syynä. Kangasmaskit muutenkin mukavampia päällä, tai ainakin minulle sopivat paremmin.
Miksi niihin maskeihin pitäisi tottua? : )
En mä ainakaan pidä. Tieteellinen tutkimus ei puolla niiden käyttöä, muuta kuin sairaala-oloissa. Jos sielläkään ; )
Maskeista on paljon haittoja. Lukekaa ja viisastukaa. : )
Etukäteen ajattelin ennen yhtäkään hengityssuojainta koetettuani, että ei tule mitään. Mulla on vaikea astma yms.
Harjoittelin pitämällä sitä suojainta ensin kotona. Ensin tunti ja sitten kaksi.
Jotkut kertakäyttösuojaimista haisivat pahalle ja heitin ne menemään. Muuten pärjään kyllä. Nyt on menossa setti maskeja, jotka eivät oikein kunnolla istu naamalle. Vedän päälle joko huivin tai kaulurin pitämään ne paikallaan. Tietty se huivi ja kauluri pestään käytön jälkeen.
Muu ei haittaa kuin silmälasien huurtuminen.
Mies valittaa "kuonokopista" koko ajan. Puhaltelee pef:iä 600, kun meitsin lukemat on parhaimmillaan lääkkeen kanssa 350. Olen sitten varmaan vain tottunut olemaan huonossa hapessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hömelö!
Itse en vaan pysty käyttämään maskia, koska saan siitä paniikkikohtauksen. Taustalla ahdistuneisuushäiriö, epäilty Asperger, traumojen aiheuttamaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Koin lapsena väkivaltaa ja mm. kasvoihin lyömistä, sen takia kasvot ovat minulla pahasti yliherkkä alue. Kasvojen edessä oltava runsaasti ns. raitista ilmaa ja tyhjää tilaa tai alkaa heti voimakas ahdistus. Olen todennut, että mieluummin kuljen ilman maskia kun saan julkisella paikalla pahan paniikkikohtauksen.
Maskittomuutta kompensoin pitämällä etäisyyttä muihin ihmisiin, puhumattomuudella ja hyvällä käsihygienialla. Käyn kaupassa hiljaiseen aikaan, en näe perheen lisäksi muita ihmisiä, asun pienessä kunnassa jossa tartuntoja hyvin vähän yms. Ottaa päähän kun maskia käyttämään kykenemättömiä arvostellaan itsekkäiksi, mukavuudenhaluisiksi yms. Tässähän minä ajattelen muita kun en ala hyperventiloimaan keskellä kaupan käytävää.
Oikeasti, yrittäkää ymmärtää että kaikki eivät sitä maskia pysty käyttämään yhtä helposti kuin te. Jos sinulle maskin käyttö on helppoa niin hyvä juttu, käytä sitä. Se ei tarkoita että se olisi helppoa kaikille.