Olenko ainoa, joka ei vain totu maskiin?
Pää tulee kipeäksi, nenä ja silmät kuivuvat ja poskionteloihin jää samanlainen painon tunne kuin olisi poskiontelotulehdus alkamassa. Olen kokeillut erilaisia maskeja ja kaikkia vinkkejä. Onneksi työpaikalla ei tarvitse käydä kuin n. kerran viikossa, mutta kauppa- ja kirjastoasioinnit ovat olleet karseita. En enää käytäkään maskia kaupassa ja kirjastossa käyn mahdolliissmman harvoin.
Ihmettelen vain, kuinka niin moni kertoo iloisesti, kuinka maskiin tottuu.
Kommentit (82)
Höpö höpö. Vika ei tarvitse olla suuri, kun se on korvien välissä. Koittakaa nyt uhrautua yhteisen hyvän vuoksi, että saataisiin tartunnat laskusuuntaan. Lopettakaa itsenne jatkuva tarkkaileminen, että mistä nyt kutittaa ja mistä punottaa. Pidän tuollaista suhtautumista luulosairautena.
En tiedä mikä siinä on mutta itse alan hyperventiloimaan heti kun laitan maskin naamalle. Eilen laitoin kauppaan mennessä maskin ja oli pakko poistua juosten ulos hengittämään ja mieheni jäi hoitamaan kauppaostokset loppuun. Olen aiemmin saanut paniikkikohtauksen kerran, mutta tuo oli vielä jotain kamalampaa.
En itsekään ole totuttautunut maskiin enkä aiokaan totuttautua. Joissain pakollisissa tilanteissa olen sitä pitänyt, esim eläinlääkärissä.
Ja kyllä siinä hapen saannissa on eroa kuin yöllä ja päivällä siinä onko maskia vai ei. Maski päässä puhuessa hengästyy nopeasti ja joutuu välillä pitämään ihan hengitystaukoja vaikka normaalisti puhuisikin. Tuntuu, että happi loppuu kesken. Ja jos yli puoli tuntiakin joutuu pitämään alkaa päätä särkeä ja väsyttää. Sitten, kun ottaa sen maskin pois, niin se tuntuu aivan ihanalta se happi, mikä keuhkoihinsa saa. Tosiaan ihan kuin olisi ollut tukehtumaisillaan hapen puutteeseen.
Mun pitäis töissä käyttää pölysuojana ppf3 suojainta, mutta en pysty. En kykene myöskään näitä maskeja, en kertakäyttöisiä enkä kestoja.
En saa happea.
Käynkin mahdollisimman harvoin kaupassa ja silloin kyllä sen maskin laitan, mutta en todellakaan mielelläni. Kaikki muu asiointi on nyt mun osalta seis. Viimeksi kävin kaupassa viime viikon maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäis töissä käyttää pölysuojana ppf3 suojainta, mutta en pysty. En kykene myöskään näitä maskeja, en kertakäyttöisiä enkä kestoja.
En saa happea.
Käynkin mahdollisimman harvoin kaupassa ja silloin kyllä sen maskin laitan, mutta en todellakaan mielelläni. Kaikki muu asiointi on nyt mun osalta seis. Viimeksi kävin kaupassa viime viikon maanantaina.
Ffp3 piti kirjoittamani.
Mulla on myös atooppinen iho. En millään haluaisi kiusata ihoani millään ylimääräisellä, kun se ärtyy muutenkin aina ja kaikesta.
Maskin kanssa on vaikea olla: tuntuu inhottavalta hengitellä omaa hiilidioksidiaan, maski on kuuma, yläreuna nousee silmiin, vaikka kuinka kikkailisin lenkkien kanssa jne. Meillä töissä on meteliä, joten maskin kanssa ei kuule senkään vertaa kuin muuten, kun ei nää suun liikkeitä.
Yritän silti sietää maskia ja käyttää sitä, jos on pakko. Kovin paljon en työpaikan ja ruokakaupan lisäksi edes kulje missään.
On se kyllä jännä, että tästä asiasta ei saisi edes keskustella? Miksi ap ei saisi tuoda esille sitä että maski on hänestä todella epämukava? Heti ollaan huutelemassa prinsessaksi ym. Useampi tunti maskissa on taatusti kamalaa, varsinkin allergisille, astmaatikoille ym. Monille se aiheuttaa nenäverenvuotoakin.
Nyt se on yläkoululaisillakin koko päivän käytössä ja tätä kyllä anteeksi nyt maskifanaatikot! Kyseenalaistan. Koulujen ei olla todettu olevan niitä leviämispaikkoja ja siellä nyt istutaan maskit naamalla koko pitkän päivän. Näistä limakalvot, iho yms. kärsii ja sitä myöten myös suorastaan altistaa koronalle. Epäilen myös miten hygieenistä se maskien vaihto kouluissa mahtaa olla..?
Jotain rotia ja järkeä näihin maskitouhuihinkin voisi tulla!
No jos olet pitänyt maskia vain kirjastossa, kaupassa ja kerran viikossa töissä, niin ethän sinä edes ole yrittänyt totutella siihen. Kokeile pitää viikon verran joka päivä kahdeksan tuntia. Sitten voit ottaa kantaa tottumiseen.
T. Eräs joka opettaa murrosikäisiä koko päivän maskin läpi
Minä opetan 6-7h päivässä maskin kanssa. Vielä samassa tilassa kymmenien lasten ja nuorten kanssa. Tuntuu vähän kummalliselta, että se muutaman minuutin maski on kamala. kokeilkaa vaikka tuo 6h ja puhua kovalla äänellä koko ajan.
Aivot alkaa yllättävän nopeasti kärsimään hapen puutteesta ja oireita ilmaantuu. Maski myös likaantuu, ihmiset näprää niitä koko ajan + monissa vielä muovipölyä ja ties mitä hengitysteitä ja ihoa vähintäänkin ärsyttävää kamaa. Ja kyseessä kuitenkin tauti, josta 99,99 prosenttia selviää ongelmitta, yli 70-vuotiaistakin 94,6 prosenttia (lähde: CDC). Jätän lampaille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä siinä on mutta itse alan hyperventiloimaan heti kun laitan maskin naamalle. Eilen laitoin kauppaan mennessä maskin ja oli pakko poistua juosten ulos hengittämään ja mieheni jäi hoitamaan kauppaostokset loppuun. Olen aiemmin saanut paniikkikohtauksen kerran, mutta tuo oli vielä jotain kamalampaa.
Sitten sinä et käytä maskia.
Tuskin kukaan haluaa, että maskin takia pitää joutua kärsimään paniikkikohtauksista. Ihan jokaikisen ei tarvitse pitää maskia, kunhan valtaosa käyttää. Siksi toivon, ettei ihmiset ihan niin jyrkästi tuomitsisi niitä, jotka ei käytä. Toivoisin myös, että maskia käyttämättömät olisivat niitä samoja, joilla on siihen jokin terveydellinen syy.
Varmaan kovempi paikka kauniille naisille kun elämä ei enää olekaan 100% easy mies kun kaikkea ei saa ihan vai olemalla olemassa
Vierailija kirjoitti:
No jos olet pitänyt maskia vain kirjastossa, kaupassa ja kerran viikossa töissä, niin ethän sinä edes ole yrittänyt totutella siihen. Kokeile pitää viikon verran joka päivä kahdeksan tuntia. Sitten voit ottaa kantaa tottumiseen.
Tätä minäkin epäilen monien kohdalla, että kun sitä käyttää vain harvoin niin ek ehdi tottua. Minullakin alkuun tuntui vöhän ikävältä, mutta kun töissä sitä jatkuvasti pitää niin ei sitä enää edes huomaa.
Joudun pitämään töissä koko päivän maskia. Olen täysin nuutunut, aivot ei pelaa, enkä jaksa tehdä kotona mitään. Päätä särkee, huono olo. En erottaisi, olenko saanut koronan vai johtuuko huono olo maskista.
Vierailija kirjoitti:
Lol
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi totutella, jos ei ole ihan pakko? Parempi vaan jättää käymättä sellaisissa paikoissa, joissa maskia pitäisi käyttää. Järkevämpää mennä omalla autolla kuin julkisilla. Parempi jättää kirjastot, kampaajat yms kokonaan väliin. Mua ei ainakaan edes kiinnosta totutella maskiin.
- eri -
Minulle tuli vakavia reaktioita paperimaskista. Siksi siirryin kangasmaskiin. Itse oon jatkuvasti hokenut pitäkää maskia jo sillon ku ne tuli muualla käyttöön.. Sitten järkytyin että reagoin niin kovasti maskiin kun se oli naamalla 2h.
Ennenku kukaan tulee valittaa että vika on korvien välissä. Niin turha luulo, sinä et ole minä ja mitä hyödyttää valehdella asiasta jos on maskin kannalla?
Ja mitä sitte jos jolleki se ei sovi jos silti käyttää???
Tuntuu edelleen hirvältä, käytän silti. Liikun vähemmän ihmisten ilmoilla. Parperimaskissa maks aika 20min.
Käyn kaupassa 2 viikon välein eli käytännössä olen karanteenissa kaikki väliajat enkä tapaa ketään. Vaihdoin kaupankin kalliiseen lähikauppaan ja käyn siellä silloin kuin oletan ettei juuri muita ole. En laita maskia. Kokeilin enkä saanut henkeä. Jää ostokset tekemättä maski päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sinä et käytä maskia.
Tuskin kukaan haluaa, että maskin takia pitää joutua kärsimään paniikkikohtauksista. Ihan jokaikisen ei tarvitse pitää maskia, kunhan valtaosa käyttää. Siksi toivon, ettei ihmiset ihan niin jyrkästi tuomitsisi niitä, jotka ei käytä. Toivoisin myös, että maskia käyttämättömät olisivat niitä samoja, joilla on siihen jokin terveydellinen syy.
Äidilläni on sydänsairautta ja hän hengästyy välillä hyvinkin vähästä tai täysin mitättömästä syystä, siis ilman maskia. Joka kerta, kun ollaan ihmisten ilmoilla liikenteessä (eli lähinnä lääkärissä tai kaupassa), hän kokee sosiaalista painetta käyttää maskia ja potee huonoa omaa tuntoa, koska ei sitä pidä. Ja joka ikinen kerta joudun monesti sanomaan, että ei sitä tarvitse pitää, ei ole pakko, ÄLÄ laita. Ja se käyttääkö joku maskia vai ei, ei kuulu muille pätkääkään. Katson aina murhaavasti jokaista maskinaamaista, joka tuijottaa tms meitä maskittomia. Ei kuulu teille, pitäkää vain huoli omista asioistanne!
Kysymys on vain siitä, ettet voi sietää mitään epämukavuutta, siitä on ap:lla kysymys.
Ei mistään muusta.
On olemassa sairauksiakin, joiden hoidot ovat erittäin rankkoja ja epämukavia ja pahaa oloa aiheuttavia ja niihin on vain totuttava ja kestettävä.
Mitäs jos ap:lla olisin sellainen, valittaisiko hän silloinkin, että en vaan kykene hoitoihin ja kuolisi sen takia pois.