Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla lapsilisät menevät säästöön lapsilleen, mihin ne menevät?

Vierailija
15.04.2014 |

Me ostetaan tällä hetkellä osakkeita 100 eurolla ja 100 euroa menee säästöön korkeakorkoiselle tilille. Tilit kuitenkin vielä vanhempien nimissä. Kohta pitäis alkaa vanhimmalle ainakin siirtämään.

millälailla te muut säästätte ja koska aiotte antaa rahat?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä vanhemman nimiin kannata säästöjä laittaa, tulee veroja. Satasen kuussa voi verottomasti antaa lapselle yksi ihminen, kaksi vanhempaa tuon kaksisataa. Mutta jos omiin niminen säästätte, ja annatte vasta, kun lapset ovat isoja, siitä meneekin verot.

Meillä on lapsilla kuukausittaiset rahastosijoitukset. Ja korkeakorkoisten säästötili. Ja sitten oma käyttötili.

Vierailija
2/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi että lahjaveron joutuu maksamaan mikäli sitten aikuisena siirrät rahat\osakkeet lasten nimiin. Itse säästän lasten nimissä olevaan rahastoon, jossa 50% sijoitetaan osakkeisiin. Hyvin on tuottanut tähän asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän omalle tililleni. Olen 25-v. ja lapsi on 2v. Omat vanhempani säästivät minulle huimat rahasummat säästötilille ja minulla oli osakkeita, joista oli pääomatuottoja. Tämä oli todella suuri ongelma, koska en saanut pääomatuottoja heti 18-v. käyttööni, mutta ne luonnollisesti otettiin huomioon esim. kelan opintorahan tulorajoissa ja verotuksessani. Oli myös muita ongelmia, kun hain jotain etuutta tai esim. vuokra-asuntoa kaupungilta, jossa piti ilmoittaa omaisuuden arvo. Minulla ei siis ole hyviä kokemuksia siitä, että lapsen omalle tilille talletetaan rahaa. Parempi mielestäni avustaa vanhempana suorasti, esim. antamalla rahaa opiskeluaikana jne., maksamalla juttuja.

Vierailija
4/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:06"]

Säästän omalle tililleni. Olen 25-v. ja lapsi on 2v. Omat vanhempani säästivät minulle huimat rahasummat säästötilille ja minulla oli osakkeita, joista oli pääomatuottoja. Tämä oli todella suuri ongelma, koska en saanut pääomatuottoja heti 18-v. käyttööni, mutta ne luonnollisesti otettiin huomioon esim. kelan opintorahan tulorajoissa ja verotuksessani. Oli myös muita ongelmia, kun hain jotain etuutta tai esim. vuokra-asuntoa kaupungilta, jossa piti ilmoittaa omaisuuden arvo. Minulla ei siis ole hyviä kokemuksia siitä, että lapsen omalle tilille talletetaan rahaa. Parempi mielestäni avustaa vanhempana suorasti, esim. antamalla rahaa opiskeluaikana jne., maksamalla juttuja.

[/quote]

Tämä siis tapauksessa, jossa vanhemmalla ei ole agendaa avustaa suurilla summilla opiskeluaikana. Jos lapsen on tarkoitus pärjätä opiskeluaika vanhemman ajoittaisella avustuksella, mutta pääosin omalla työllään ja asua opiskelija-asunnoissa jne. eikä vanhempien omistusasunnossa, ei lapsen nimissä olevasta omaisuudesta ole kuin haittaa hänelle. Olen minäkin asunut kolme vuotta äitini omistusasunnossa, mutta sieltä poismuuton jälkeen pääomatuotot ovat hankaloittaneet elämääni ja edelleen hankaloittavat, mm. hakiessani kotihoidontukea (nimissäni on siis pääomatuottoja, joita en saa kuukausittain käyttööni ja tämä vaikuttaa tukien suuruuteen).

Vierailija
5/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi säästettiin rahastoihin, myöhemmin osakkeisiin. Olen ostanut myös S-osuuskauppojen jäsenyyksiä, sellaisia mitkä maksaa vähintään 10% osuuspääoman korkoa. Rikka rokassa jne.

Meidän systeemi on sellainen, että kumpikin vanhempi laittaa joka kuussa 111€ lapsen tilille. Tililtä siirrän rahat välittäjälle ja ostan osakkeita kun 1000€ on kasassa, noin suurin piirtein. Osinkoja tulee vuodessa jotain 1200€, joten niistäkin on jo jotain iloa. 

Lapsi on nyt 13-vuotias, joten hän saa nämä sijoitukset omaan hallintaansa viiden vuoden päästä. Toistaiseksi hän ei ole juuri sijoittamisesta kiinnostunut, mutta minulle riittää tässä vaiheessa että hän on tarkka ja fiksu rahankäyttäjä ja osaa tehdä Exceliin kahdenkertaista kirjanpitoa.

Vierailija
6/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääomatulot ovat niin suuria, että niiden takia ei opintotukea saa, niin ei sitä ehkä sitten tarvitsekaan. Omaisuutta opintotuessa ei huomioida.

Vierailija
7/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:09"]

[/quote]

Tämä siis tapauksessa, jossa vanhemmalla ei ole agendaa avustaa suurilla summilla opiskeluaikana. Jos lapsen on tarkoitus pärjätä opiskeluaika vanhemman ajoittaisella avustuksella, mutta pääosin omalla työllään ja asua opiskelija-asunnoissa jne. eikä vanhempien omistusasunnossa, ei lapsen nimissä olevasta omaisuudesta ole kuin haittaa hänelle. Olen minäkin asunut kolme vuotta äitini omistusasunnossa, mutta sieltä poismuuton jälkeen pääomatuotot ovat hankaloittaneet elämääni ja edelleen hankaloittavat, mm. hakiessani kotihoidontukea (nimissäni on siis pääomatuottoja, joita en saa kuukausittain käyttööni ja tämä vaikuttaa tukien suuruuteen).

[/quote]

Minä vierastan tuota ajattelutapaa, mikä sinulla on. Jos oman lapseni opintotuki pienenee sen vuoksi, että hänellä on hieman osinkotuloja, en pidä sitä ollenkaan pahana asiana, päin vastoin. Minulla on tähtäimenä se, että lapsella on pääomatuloja jotka auttavat häntä tulemaan toimeen. Sosiaalitukien maksimointi ei pidä olla mikään elämää ohjaava teema, vaan omillaan toimeentuleminen. Pieni pesämuna ja pääomatulot auttavat pysymään poissa sossun luukulta ja hyvä niin!

Vierailija
8/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä antaa 18-vuotiaalle suuria rahasummia hallittavakseen.

Vierailija
9/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:09"]

[/quote]

[/quote]

Minä vierastan tuota ajattelutapaa, mikä sinulla on. Jos oman lapseni opintotuki pienenee sen vuoksi, että hänellä on hieman osinkotuloja, en pidä sitä ollenkaan pahana asiana, päin vastoin. Minulla on tähtäimenä se, että lapsella on pääomatuloja jotka auttavat häntä tulemaan toimeen. Sosiaalitukien maksimointi ei pidä olla mikään elämää ohjaava teema, vaan omillaan toimeentuleminen. Pieni pesämuna ja pääomatulot auttavat pysymään poissa sossun luukulta ja hyvä niin!

[/quote]

siis eihän kyse ole opintotuesta vaan tulorajoista. Jos pääomatuloja on paljon, ei voi tehdä työtä opintojen aikana menettämättä opintotukea ja asumislisää. Se ajaa tilanteeseen, jossa on pakko olla nostamatta noita tukia, koska niihin ei ole oikeus. Silloin on pakko työskennellä opintojen aikana kaksi kertaa enemmän kuin kaverit. Tilanne on siis plusmiinusnolla, koska tällöin pääomatuotoista ei ole hyötyä. Ellei sitten elä niillä ja vanhempien avustuksilla, minkä mainitsin yhdeksi vaihtoehdoksi. Mutta jos ei, on aika haastavaa opiskella ilman että saa mitään tukia.

Vierailija
10/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä sain kyllä lapsen jo tuossa iässä... Hyvin on pärjätty :)

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:13"]

Ei ole järkeä antaa 18-vuotiaalle suuria rahasummia hallittavakseen.

[/quote]

Vierailija
11/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on pääomatuloja yli 20 000 euroa, eli et saa yhtään opintotukea, omaisuutesi on kohtuullisen suuri, ja pääomatuloillasikin elää opiskelija kohtuullisesti. Miksi et saisi käyttää niitä, jos et syö pääomaa?

Vierailija
12/18 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten miettiä sitäkin, että millainen rahankäyttäjä siitä lapsesta mahtaa vartuttuaan tulla.. Kaverini sai kaikki lapsilisät itselleen jostain 13-vuotiaasta lähtien, ja hän tuhlasi ihan joka pennin, osti vaatteita, meikkejä, levyjä, karkkia, myöhemmin alkoholia jne (myös kavereille). Kun hän lähti opiskelemaan, ei hänellä ollut mitään varallisuutta. Itselläni puolestaan oli viisaat vanhemmat, rahat menivät minun käyttötililleni ja erilliselle säästötilille, ja sain nostaa käyttötililtä rahaa vain perustelemalla tarpeen vanhemmilleni (esim. uudet talvikengät joka toinen vuosi). Vanhemmat myös ohjasivat rahojani rahastoihin, ja jippii, kun lähdin opiskelemaan, rahaa oli minulla säästössä kymmeniä tuhansia. Selvisin koko opiskeluajan opintotuilla ja säästöillä ja kesätöillä, ja velkaa ei ole penniäkään.

Vierailija
13/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman tapauksen, jossa kiltille tyttärelle ostettiin oma asunto-osake 19-vuotiaalle, siis pk-seudulta. Pian hänelle ilmestyikin erittäin ihastunut pelimies, joka nopealla vauhdilla halusi myös naimisiin. Näin he sitten menivät naimisiin. Kahden vuoden kuluttua mies halusi , että asunto myydään, kätevämpää asua vuokralla. Paljastuikin sitten että mies oli istunut Keravan vankilassa ja oli siellä oppinut kaikki petosmiesten temput. Mies vei kaikki rahat ja teki lisää velkaa.  Vanhemmat olivat tehneet virheen, että laittoivat sen asunnon nuoren ihmisen nimiin.  Meilläkin on perheasunto, jossa lapsemme asuu kumppaninsa kanssa. Aiomme pitää sen omissa nimissä. Itse saavat ostaa omansa ,  silloin sitä vasta arvostaa. Annamme heille kuitenkin rahaa ja ruokakasseja. Hän saa opintotukea. Siinä ei exellit auta kun tytär rakastuu hulttioon. Ei niitä köyhät kiinosta. Kaikki jo kokenut.

Vierailija
14/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetissä lasten omilla nimillä tilit, säästän heille pelkästään rahastoihin ainakin tällä hetkellä. Toki nuo siirtyvät heidän hallintaansa kun täyttävät 18v joten toivottavasti olen ehtinyt opettaa järkevää rahan käyttöä siihen mennessä..

Vierailija
15/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuten miettiä sitäkin, että millainen rahankäyttäjä siitä lapsesta mahtaa vartuttuaan tulla.. Kaverini sai kaikki lapsilisät itselleen jostain 13-vuotiaasta lähtien, ja hän tuhlasi ihan joka pennin, osti vaatteita, meikkejä, levyjä, karkkia, myöhemmin alkoholia jne (myös kavereille). Kun hän lähti opiskelemaan, ei hänellä ollut mitään varallisuutta. Itselläni puolestaan oli viisaat vanhemmat, rahat menivät minun käyttötililleni ja erilliselle säästötilille, ja sain nostaa käyttötililtä rahaa vain perustelemalla tarpeen vanhemmilleni (esim. uudet talvikengät joka toinen vuosi). Vanhemmat myös ohjasivat rahojani rahastoihin, ja jippii, kun lähdin opiskelemaan, rahaa oli minulla säästössä kymmeniä tuhansia. Selvisin koko opiskeluajan opintotuilla ja säästöillä ja kesätöillä, ja velkaa ei ole penniäkään.

Kaverin nuoruus oli siis hauska ja sinä istuit kotona ne vanhat talvikengät jalassa. No, kai sitäkin joku haluaa muistella.. tirsk.

Vierailija
16/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava mummi antoi yhdella lapsenlapsistaan perinnöksi vanhan kaupunkitalon. Kun tyttö oli aivan varaton joutui hänen isänsä maksamaan lämmityksen ja kiinteistövakuutukset ym. kulut. Heillä oli muualla omakotitalo ja suuri talo" kesämökkinä ". Piti sitä kiinteistöä ja pihapiriä myös hoitaa. Se jouduttiin kuitenkin pian myymään aivan vieraalle. Muut samalla paikalla asuvat sukulaiset olisivat sen ostaneet, mutta eipä heille kerrottu siitä mitään. Kaikki meni haaskuuseen, talo on kasvanut umpeen, tytön elämä on pk-seudulla perheineen. Siis kannatta katsoa kenelle tetamenttaa. Terv, isosta suvusta.

Vierailija
17/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin Ruotsin Superrahastoon laitan.

Vierailija
18/18 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tilille 40€/kk, josta "lapsi" tekee sijoitukset pari kertaa vuodessa. Mummonsa perinnöstä laitoin silloin sen 4000€/3v täyteen. Näillä rahoilla, jos en silloin pysty jelppaamaan tai jos osottautuu huithapeliksi rahan kanssa, voi makasaa lukion/autokoulun/opiskelut. Tai sitten saa lukiokirjat ja autokoulun lisäksi, jos vaikuttaa järkevälle rahankäyttäjälle.

Viikkorahat ja sukulaisilta lahjat laitetaan käyttötilille / isommat summat säästötilille, niillä ostelee silloin tällöin jotain.

Eli ipanalla 3 tililä, 2 hallitsee itse ja tuo 3. on sijoitusten vastatili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän