Periytyykö ABO-veriryhmä sukupuolen mukaan?
Eli voiko lapsen sukupuolesta päätellä veriryhmän, jos vanhempien veriryhmät tiedossa? Kiitos.
Kommentit (40)
Pikkanen korjaus, kyllä sairaalassa annetaan kokovertakin, kun tarvitaan nimenomaan kaikki esim. hyytymistekijät nopeammin kuntoon.
Tuoreveri =
enintään 24 tuntia ennen käyttöä luovutettu kokoveri (johon on hyytymättömyyden ja säilyvyyden takaamiseksi lisätty sitraattia, fosfaattia, dekstroosia ja adeniinia)
O on itse asiassa 0, eli siitä puuttuu A ja B -tekijät kokonaan. Rhesustekijän olemassaolo kerrotaan siinä perässä + tai - merkillä.
Kolme verenluovutustapaa
Verenluovutustapoja on yhteensä kolme: kokoverenluovutus, plasmanluovutus ja verihiutaleiden luovutus. Kokoverta voi luovuttaa kaikissa verenluovutuspisteissä. Plasmaa ja verihiutaleita voi luovuttaa vain Helsingissä.
Kun puhutaan verenluovutuksesta, tarkoitetaan yleensä kokoverenluovutusta. Siinä luovuttaja luovuttaa punasoluja, plasmaa ja verihiutaleita. Suomessa tarvitaan lähes tuhat kokoverenluovutusta joka arkipäivä. Kokoverta voi luovuttaa kaikissa verenluovutuspisteissä.
Kun puhutaan afereesista, tarkoitetaan joko plasmanluovutusta tai verihiutaleiden luovutusta. Niissä laite ottaa talteen vain veriplasmaa tai verihiutaleita ja palauttaa muut osat takaisin luovuttajan verenkiertoon. Plasmaa voi luovuttaa Kivihaan ja Sanomatalon veripalvelutoimistoissa. Verihiutaleita voi luovuttaa Kivihaan veripalvelutoimistossa vain kutsusta.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:32"]
Wikipedia siis esittää asian väärin. Mutta ei se olekkaan luotettava tietolähde.
[/quote]
Wikipedia esittää tämän asian täysin oikein (vaikkei olekaan 100% luotettava tietolähde). Et itse ilmeisesti oikein ymmärrä alleelin käsitettä. Alleeli tarkoittaa yksittäistä geenin muotoa joka sijaitsee tietyssä paikassa kromosomissa. Sukupuolikromosomit X ja Y sekä kromosomipoikkeavuudet poislukien geeniin sisältyy kaksi alleelia. AB0-veriryhmissä vaihtoehtoisia alleeleja on kolme: A, B ja 0 ja kullakin ihmisellä on näitä kaksi, yksi kummaltakin vanhemmalta. Periytyvä alleeli valitaan satunnaisesti vanhemman kahdesta alleelista. Eli lapsi voi periä genotyyppiä AB olevalta vanhemmaltaan joko alleelin A tai B. Jos hän on perinyt alleelin A, hänen verityyppinsä on joko A tai AB. AB tulee kyseeseen vain siinä tapauksessa, että hän on perinyt toiselta vanhemmalta alleelin B, jolloin taas voidaan päätellä, että tämän vanhemman genotyyppi on BB, B0 tai AB.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:40"]
Jeesus mikä ääliö. Ei kokoverta siirretä kenellekään, et voi luovuttaa omaa vertasi vanhemmillesi. Siitä säälittävästä puolesta litrasta jota sinusta saa, tulee punasoluja, plasmaa ja trombosyyttejä, ja jokainen luovutetaan erikseen sitä tarvitsevalle. Veren prosessointi ei tapahdu hetkessä, joten vanhempasi ehtivät kuolla moneen kertaan tyttärensä luovutuksia odottaessa.
[/quote]
EH, sanoinko missään vaiheessa olevani tytär? No, oli miten oli, hamstraanpa vereni ihan vain itselläni. 0miinus -veri käy kenelle tahansa, mutta uskoni ihmiskuntaan on heikoissa kantimissa. Miksi vapaaehtoisesti muka luovuttaisin verta juuri sinunkaltaisillesi toisten haukkujille?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:30"]
Ja sit vielä ne plussat ja miinukset. Itse olen O-, eli minun vertani voidaan antaa kenelle tahansa. Ikävä kyllä, itse voin vastaanottaa vain Omiinus -verta. En koskaan uskalla mennä verenluovutukseen sen takia. Mietin, että jos vanhemmilleni (jotka siis luonnollisesti ovat molemmat myös O miinusta) sattuu jotain, saan luovutettua heille heti verta.
[/quote]
Mitä ihmettä tällä tarkoitat? Miksi et uskalla mennä verenluovutukseen? Ja jos vanhempasi joutuisivat vaikka johonkin onnettomuuteen, et sinä voisi heille samantien verta luovuttaa. Sairaalassa annetaan verivalmisteita eli vaikka puhdistettua plasmaa tai punasoluja, ei "kokonaista" verta. Lisäksi se tilataan Veripalvelusta, jossa verivalmisteelle on tehty tarkat ristisopivuuskokeet jotta veriryhmästä ollaan sataprosenttisen varmoja ennen potilaalle antoa. Ei todellakaan onnistuisi mikään pikaluovutus paikan päällä.
[/quote]
Pikaluovutusta käytetään esimerkiksi suurien terrori-iskujen yhteydessä, jolloin luovutusverestä on pulaa. Tällöin verta ei tietenkään ehditä tarkastaa (muuta kuin veriryhmä) vaan se viedään heti sairaalaan.
Jos toinen vanhempi on A, hänen lapsensa perii tämän alleellinen, mutta ei välttämättä ole itse A. Riippuen toiselta vanhemmalta peritystä alleellista. Eli Wikipedia on väärässä väittäessään, että lapsi on aina A, jos perii sen alleellin toiselta vanhemmalta.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:57"]
Jos toinen vanhempi on A, hänen lapsensa perii tämän alleellinen, mutta ei välttämättä ole itse A. Riippuen toiselta vanhemmalta peritystä alleellista. Eli Wikipedia on väärässä väittäessään, että lapsi on aina A, jos perii sen alleellin toiselta vanhemmalta.
[/quote]
Jos perit yhdeltä vanhemmalta alleelin A ja toiselta alleelin 0, olet A0 eli veriryhmäsi on A. Jos perit toiselta alleelin A ja toiseltakin A, olet AA ja veriryhmäsi on A. Jos perit toiselta alleelin A ja toiselta B, olet AB ja veriryhmäsi siis on AB. Eli lapsella on aina alleelia A.
Vastaava juttu alleelilla B.
Ja jos molemmilta vanhemmiltaan saa alleelin 0, eli olet 00 ja siispa olet veriryhmältäsi O.
Kokoverta ei käytännössä Suomessa ikinä anneta nykyisin, koska ei ole sota/terroristi tms. tilanne. Veri tsekataan aina ensin ja koko veri jaetaan osiin.
t. Veripalvelussa työskennellyt sairaanhoitaja
Isäni oli O ja luovutti verta usein, ainakin vanhan tiedon mukaan sitä kun pystyi antamaan kaikille.
Kukaan meistä lapsista ei ole O, ei siskoni eikä veljeni. Minä olen muistaakseni AB. Hitsi, en muuten edes muista mikä olen. Raskausaikanahan se on kyllä testattu. Sen tiedän, ettei meistä kukaan perinyt isän veriryhmää.
32, 0-veriryhmän omaava ei voi oikeastaan saada jälkeläistä, jolla olisi AB. Se vaatisi aika harvinaisen mutaation. Muut kyllä mahdollisia riippuen äidin veriryhmästä.
32, äitisi on sitten varmaan AB jolloin lapset a tai b.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 05:07"]
32, 0-veriryhmän omaava ei voi oikeastaan saada jälkeläistä, jolla olisi AB. Se vaatisi aika harvinaisen mutaation. Muut kyllä mahdollisia riippuen äidin veriryhmästä.
[/quote]
Mahdollista, en tosiaan muista. Vähän pelottavaakin. Vois miuten olla, etä olen A. Tuo harvinainen O ei kyllä periytynyt siis meille kolmelle lapselle eikä toki myöskään lapsenlapsille.
Ei O ole harvinainen, se on yleisemmästä päästä...
Se on nolla siis eikä O.
0+ on erittäin yleinen
0- on erittäin harvinainen
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:57"]
[/quote]
Jos vaikka luettaisiin se artikkeli tai edes lainaus, ennen kuin ruvetaan inttämään: "Jos hän perii molemmilta vanhemmiltaan alleelin 0, veriryhmäksi tulee 0. Jos hän perii toiselta vanhemmaltaan alleelin A, toiselta alleelin B, veriryhmäksi tulee AB. Muussa tapauksessa jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin A, veriryhmäksi tulee A, ja vastaavasti jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin B, veriryhmäksi tulee B"
Eli genotyypit AA ja A0 edustavat veriryhmää A. Jos lapsi ei ole AB, riittää, että toiselta vanhemmalta on peritty alleeli A.
[/quote]
Itse asiassa mendelointivirheitä tapahtuu jonkin verran.
Jaa, kukahan täällä oikein jankkaa tuosta "nolla"-verestä. Kyllä minä ainakin jatkossakin aion suonissani kuljettaa O-verta, enkä mitään nollasekundaa. Näin mulle 90-luvulla opetettiin ja aion jatkossakin uskoa SPR:n faktaa, enkä jankkaajaa. Ja eilen verta luovuttaessani kyllä siinä pussin päällä edelleen luki O eikä 0.
T: laboratoriohoitaja
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 08:02"]
[/quote]
Itse asiassa mendelointivirheitä tapahtuu jonkin verran.
[/quote]
Yleisyydestä en yhtäkkiä löytänyt tietoa, mutta aikanaan (kymmenisen vuotta sitten) silloisessa oppikirjassa mainittiin, että ovat äärimmäisen harvinaisia.
Jeesus mikä ääliö. Ei kokoverta siirretä kenellekään, et voi luovuttaa omaa vertasi vanhemmillesi. Siitä säälittävästä puolesta litrasta jota sinusta saa, tulee punasoluja, plasmaa ja trombosyyttejä, ja jokainen luovutetaan erikseen sitä tarvitsevalle. Veren prosessointi ei tapahdu hetkessä, joten vanhempasi ehtivät kuolla moneen kertaan tyttärensä luovutuksia odottaessa.