Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Periytyykö ABO-veriryhmä sukupuolen mukaan?

Vierailija
15.04.2014 |

Eli voiko lapsen sukupuolesta päätellä veriryhmän, jos vanhempien veriryhmät tiedossa? Kiitos.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa.

Vierailija
2/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta ÅBO-veriryhmästä... Kuuloostaa joltain turkulaiselta terroristijärjestöltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos tietää vanhempien (ja isovanhempien) veriryhmät voi päätellä melko todennäköisesti lapsen veriryhmän tahi mahdolliset skenaariot.

Vierailija
4/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Mutta jos tietää vanhempien veriryhmän, siitä voi päätellä jotain lapsen tulevasta veriryhmästä. Mitkä veriryhmät teillä on?

Vierailija
5/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:36"]

En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta ÅBO-veriryhmästä... Kuuloostaa joltain turkulaiselta terroristijärjestöltä.

[/quote]

oletko tyhmä? Aloituksessa lukee ABO. Et tainnut tunnistaa?

Vierailija
6/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä idiotismiä

Vierailija
7/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyy x-kromosomissa. Eli voi päätellä.

Vierailija
8/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:36"]

[/quote]

Hahah ei ole totta ettei joku tiedä termiä ABO veriryhmien yhteydessä

Vierailija
9/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB0-veriryhmä riippuu yhdestä geenistä, joka sijaitsee yhdeksännessä kromosomissa[3]. Tästä geenistä esiintyy kolme alleelia, joista käytetään myös merkintöjä 0, A ja B. Näistä 0 on väistyvä, molemmat muut dominoivia.[3] Jokainen lapsi perii tästä geenistä molemmilta vanhemmiltaan jonkin alleelin. Jos hän perii molemmilta vanhemmiltaan alleelin 0, veriryhmäksi tulee 0. Jos hän perii toiselta vanhemmaltaan alleelin A, toiselta alleelin B, veriryhmäksi tulee AB. Muussa tapauksessa jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin A, veriryhmäksi tulee A, ja vastaavasti jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin B, veriryhmäksi tulee B. (WIkipedia)

Vierailija
10/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:59"]

AB0-veriryhmä riippuu yhdestä geenistä, joka sijaitsee yhdeksännessä kromosomissa[3]. Tästä geenistä esiintyy kolme alleelia, joista käytetään myös merkintöjä 0, A ja B. Näistä 0 on väistyvä, molemmat muut dominoivia.[3] Jokainen lapsi perii tästä geenistä molemmilta vanhemmiltaan jonkin alleelin. Jos hän perii molemmilta vanhemmiltaan alleelin 0, veriryhmäksi tulee 0. Jos hän perii toiselta vanhemmaltaan alleelin A, toiselta alleelin B, veriryhmäksi tulee AB. Muussa tapauksessa jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin A, veriryhmäksi tulee A, ja vastaavasti jos hän perii ainakin jommaltakummalta vanhemmaltaan alleelin B, veriryhmäksi tulee B. (WIkipedia)

[/quote]

A, B ja O ovat siis vasta-aineita punasolujen pinnalla.

Vierailija
11/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A ja B ovat antigeenejä. Veriryhmästä O antigeeni puuttuu, siitä nimikin. Eli veriryhmät saavat nimensä antigeenin, ei vasta-aineen mukaan.

Vierailija
12/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo wikipedia ihan pidä paikkaansa. Ei lapselle tule välttämättä veriryhmä A, vaikka toisella vanhemmalla olisikin. Jos on vaikka A ja O vanhemmat, lapsille voi tulla kumpi tahansa.

Vierailija
13/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:18"]

Ei tuo wikipedia ihan pidä paikkaansa. Ei lapselle tule välttämättä veriryhmä A, vaikka toisella vanhemmalla olisikin. Jos on vaikka A ja O vanhemmat, lapsille voi tulla kumpi tahansa.

[/quote]

Ei kukaan niin väittänytkään. Et tajua mistään mitään. Toinen puhui perimisestä ja toinen ominaisuudesta.

Vierailija
14/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.veripalvelu.fi/www/3453

Tuosta näkyy eri variaatiot.

Vierailija
15/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:21"]

[/quote]

Ei kukaan niin väittänytkään. Et tajua mistään mitään. Toinen puhui perimisestä ja toinen ominaisuudesta.

[/quote]

Noin juuri wikipedia väittää

Vierailija
16/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuossa Wikin jutussa onkin ilmaistu niin päin, että jos lapsi perii jommaltakummalta A:n, niin sitten hänen veriryhmänsä on A, paitsi tietty jos toiselta vanhemmalta on perinyt B:n, jolloin veriryhmä on AB. 

Jos sitten ajatellaan vanhemmista käsin, niin A:n taustalla voi olla genotyyppi, jossa A:n ja O:n alleeli ja O:n taustalla puolestaan genotyypissä molemmat O:n alleelit, joten lapset voivat olla A tai O. 

Vierailija
17/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit vielä ne plussat ja miinukset. Itse olen O-, eli minun vertani voidaan antaa kenelle tahansa. Ikävä kyllä, itse voin vastaanottaa vain Omiinus -verta. En koskaan uskalla mennä verenluovutukseen sen takia. Mietin, että jos vanhemmilleni (jotka siis luonnollisesti ovat molemmat myös O miinusta) sattuu jotain, saan luovutettua heille heti verta.

Vierailija
18/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia siis esittää asian väärin. Mutta ei se olekkaan luotettava tietolähde.

Vierailija
19/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:30"]

Ja sit vielä ne plussat ja miinukset. Itse olen O-, eli minun vertani voidaan antaa kenelle tahansa. Ikävä kyllä, itse voin vastaanottaa vain Omiinus -verta. En koskaan uskalla mennä verenluovutukseen sen takia. Mietin, että jos vanhemmilleni (jotka siis luonnollisesti ovat molemmat myös O miinusta) sattuu jotain, saan luovutettua heille heti verta.

[/quote]

Saat luovuttaa kerralla 500g ja se ei pelasta sun vanhempia....

Kun luovutat verta, sitä kyllä melko nopeasti kehittyy lisää, ei sua kuivaksi "luovuteta".

Vierailija
20/40 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:30"]

[/quote]

Mitä ihmettä tällä tarkoitat? Miksi et uskalla mennä verenluovutukseen? Ja jos vanhempasi joutuisivat vaikka johonkin onnettomuuteen, et sinä voisi heille samantien verta luovuttaa. Sairaalassa annetaan verivalmisteita eli vaikka puhdistettua plasmaa tai punasoluja, ei "kokonaista" verta. Lisäksi se tilataan Veripalvelusta, jossa verivalmisteelle on tehty tarkat ristisopivuuskokeet jotta veriryhmästä ollaan sataprosenttisen varmoja ennen potilaalle antoa. Ei todellakaan onnistuisi mikään pikaluovutus paikan päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi