Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyynnyttekö terapeutin puheista?

Vierailija
15.04.2014 |

Pidän terapeutistani mutta lähes joka kerta joku jää ärsyttämään. Olen nyt vähän yli vuoden käynyt terapiassa. Yksi ongelma on että hän ei tartu antamiini puheenaiheisiin. Hän on varmasti huomannut miten vaikea minun on ottaa vaikeat kokemukseni esiin.

Esimerkiksi tänään aloitin kertomalla ystävästäni jolla on perheen kanssa ongelmia ja hän on puhunut siitä paljon minulle. Yritin kääntää sitten aiheen itseeni tuomalla ilmi yhtäläisyyksiä noista perheongelmista ja miten itse olen kokenut. Asiat nimittäin vaivaavat kovasti vielä tänäkin päivänä vaikka tapahtumista on aikaa. No, terapeutti kommentoi sanomisiini "voi voi.." ja kyseli jatkuvasti ystäväni tilanteesta, esim ovatko hänen vanhempansa eronneet, onko sisaruksia yms. Koko aikani meni ystävän juttujen selvittämiseen. Kyseessä ei ole yksittäinen juttu vaan näin käy usein. Sanotaanko että tässä vuoden aikana noin 10 käyntiä on ollut sellaisia mihin olen tyytyväinen ja saanut puhuttua kunnolla omista asioita. Eikö kyseessä ole kuitenkin minun terapiani?

Terapeutti on kuitenkin luonteeltaan mukava. Onko tämä nyt sitä että meillä ei kuitenkaan synkkaa? En millään jaksaisi vaihtaa terapeuttia enää. Miten teillä menee terapeutin kanssa?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä tosiaan on joka lähtöön. Itse teen julkisella joten mun käynnit ei potilaalle maksa mitään (paitsi verojen kautta tietysti) mutta harkitsen ammatinharjoittajaksi ryhtymistä, eli oma vastaanotto pystyyn. Vähän jännittää että miten pärjää ja saanko asiakkaita mutta rohkea rokan syö. Olen myös miettinyt miten voisin toteuttaa ns pro bono toimintaa. Varmaan pitäisi ensin vakauttaa toimeentulo ja saada asiakaskuntaa, mutta jos yritys lähtee toimimaan hyvin niin jotain voisi keksiä. Se ei ole ihan helppo juttu, eikä ainakaan sen tyyppinen että joku saa terapiaa ilmaiseksi. Haluaisin että mahdollisimman moni hyötyisi. Voisikohan se sitten olla nettisivuilla joku kysymys-vastaus juttu. Pitää miettiä. Luulen että avuntarvitsijoita on koko ajan enemmän ja kaikilla ei ole varaa yksityiselle ja julkinen puoli melko tukossa. T.   t. 24,27,28, 30, 32 ja 41

Vierailija
42/44 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain huudot tänään. Ennenkin on korottanut kyllä ääntään koska "on halunnut tehdä oman mielipiteensä minulle selväksi" mutta tämänpäiväinen meni kyllä huutamisen puolelle. Se siitä luottamuksesta, tosin sitä ei ole pitkään aikaan enää ollutkaan, koska edes hän ei saa muutettua tosiasioita miksikään. Tulen käynneistä usein vain entistä ahdistuneemmaksi.

Mitä voi oikeasti tehdä jos elämä alkaa tuntua liian raskaalta elämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, ymmärrän hyvin. Tuo on sitä psykologien logiikkaa ja itsellä kokemusta samanlaisesta. Ilkeämielinen voisi sanoa, että haluavat lypsää tuottavaa lehmää mahdollisimman pitkään. ;) Psykologisi saattaa ajatella, että kaikki terapiassa puhuttu asia on hyvästä ja auttaa asiakasta eteenpäin, näin ainakin se psykologi jonka kanssa itse olen jutellut, selitti. Hänkin takertuu minusta välillä epäolennaisuuksiin ja jää usean kommentin verran jaarittelemaan jostain minun näkökulmastani aivan turhasta asiasta, jonka olen sattunut sivulauseessa mainitsemaan. Hän sitten kerran selitti minulla, että hän uskoo "ihan kaikki" mistä terapiassa puhutaan, voi olla hyödyllistä ja auttaa (vaikka puhuisi tiskaamisesta tai jostain).

Paha vaan, että siinä alkaa kyllä useimmilla tulemaan lompakon pohja vastaan, jos ne kumminkaimat ja kaikki mahdolliset elämänalat kolutaan terapiassa läpi... :/ Siksi itsekin kritisoin tuollaista lähestymistapaa ja toivoisin jotenkin fokusoidumpaa otetta.

Vierailija
44/44 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu terapiaprosessiin. Näin minulle on sanottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän