Millainen nainen ei käy koskaan äitinsä haudalla? Hauta sijaitsee samassa kuapungissa missä nainen asuu!
Kommentit (65)
rva 56 kirjoitti:
Minä varmaan olisin sellainen, tosin äitini 82 v elää. Isäni taas kuoli - 84, ja olen jokaisena pyhäinpäivänä., jouluna, syntymäpäivänä, kuivina kesäpäivinä kuullut äidiltäni, että pitää käydä haudalla. Se on elämää suurempi asia.
Olenkin sanonuttyttärilleni, että mun hauta saa rauhassa kasvaa koiranputkea, ja juhlapyhien ohjelman voi suunnitella elävien ehdoilla. Hauta vaan seurakunnan hoitoon.
Äitini on minulle läheinen, ja ajattelen häntä varmaan jokainen päivä, mutta hauta ei liity siihen mitenkään!
Miksi seurakunnan pitää saada rahaa sinun hautapaikkasi hoidosta? Summat ovat todella korkeitakin, ei siellä millään kympillä pelata edes.
Tuhkathan pitää olla uurnassa takanreunalla eikä missään maankolossa toisella puolen suomea
Tuskinpa äiti enää siitä välittää käynkö hänen haudallaan vai en. Itselleni se ei ole merkityksellinen paikka. Käykööt ne haudoilla, jotka kokevat saavansa siitä lohtua tms. merkityksellisyyttä.
Mitään ikuisia kivipaaseja ei ainakaan tarvitse.Onko se rahastusjuttu.
puinen risti riittää kanssaihmisten elinajan.
Miksi haudalla pitäisi ravata jatkuvasti? Naapureiden takiako?
Vierailija kirjoitti:
Minä en käy, koska vaikka äidin kuolemasta on jo kohta 10 vuotta, niin koen sen henkisesti niin raskaana. En ole vieläkään täysin toipunutitini kuolemasta. Äitini oli ja on tärkein ja rakkain ihminrn maailmassa. Toista samanlaista ei tule koskaan. RIP, rakas äiti 💗
Sama juttu. En käy, koska se aiheuttaa tuskaa ja tuntuu hautausmaalla niin tyhjältä. Sen sijaan rakkaani elää kotonani muistoissa esimerkiksi valokuvissa ja läheisissäni. Jokainen kokee hautausmaalla käynnin eri tavalla. Jollekin se on taas hyvinkin tärkeä paikka. Annetaan jokaisen kaivata omalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
rva 56 kirjoitti:
Minä varmaan olisin sellainen, tosin äitini 82 v elää. Isäni taas kuoli - 84, ja olen jokaisena pyhäinpäivänä., jouluna, syntymäpäivänä, kuivina kesäpäivinä kuullut äidiltäni, että pitää käydä haudalla. Se on elämää suurempi asia.
Olenkin sanonuttyttärilleni, että mun hauta saa rauhassa kasvaa koiranputkea, ja juhlapyhien ohjelman voi suunnitella elävien ehdoilla. Hauta vaan seurakunnan hoitoon.
Äitini on minulle läheinen, ja ajattelen häntä varmaan jokainen päivä, mutta hauta ei liity siihen mitenkään!Miksi seurakunnan pitää saada rahaa sinun hautapaikkasi hoidosta? Summat ovat todella korkeitakin, ei siellä millään kympillä pelata edes.
Seurakunnan haudanhoito on palvelu, siinä missä muukin palvelu. Maksan mielelläni itse siitä, että hauta on siisti ja kukat kasteltu, ilman että itse ramppaan siellä.
Mummoni on haudattu isoon sukuhautaan, jonka hoidon maksamme kimppaan kahden siskoni kanssa. Kustantaa reilu 50€ per nuppi, en pidä mahdottomana.
Summalla srk ostaa kukat ja maksaa työntekijöiden palkat, ei siinä srk rikastu
Sellainen kuin minä. Äitini kuoli 30 v. sitten, viimeisen 15 vuoden aikana olen käynyt kerran hänen haudalla. Ei minulla ole mitää hautoja vastaan, eikä äitiäni vastaan, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi käydä siellä... Äitini elää tarinoissa, joita kerron tyttärelleni/miehelleni, muistoissani, sisarusteni kanssa jutellessamme, mutta mielestäni haudalla tai sen kivellä ei ole oikein mitään tekemistä äitini kanssa. Mieheni tykkää käydä isänsä haudalla, joten siellä käymme (eri hautausmaa kuin missä äitini on). Mieheni siis käy enemmän, minä sen mukaan millainen fiilis. Siis lähinnä toivooko mieheni että tulen mukaan, haluanko katsella kaunista hautausmaata (jouluna kynttilämeri) vai onko tähdellisempää tekemistä. Olen kertonut tyttärelleni ja miehelleni, että itse toivon polttohautausta ja tuhkilla saavat tehdä mitä haluavat. Minusta olisi mukavaa, jos ripottelisivat ne mereen, mutta jos he haluavat laittaa ne hautausmaahan ja kiven/laatan muistoksi, niin ihan fine. Eihän se minua enää hetkauta, missä ne tuhkat ovat, enemmän se vaikuttaa niille jälkeen jääville, jos haluavat jonkin paikan missä muistella.
Googlatkaa ihan huviksenne haudanhoitomaksut vaikka Espoossa. Ainakaan minä en näe mitään järkeä maksaa jostakin nurmikonpläntistä satoja euroja. Jos vaikka uurnapaikan hinta on vuodessa liki 100 e, viidessä vuodessa näytti olevan lähes 500 e, niin mikä ketun järki sitä summaa on maksaa vaikka 25 vuotta? Ei haudassa ole mitään.
rva 56 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rva 56 kirjoitti:
Äitini on minulle läheinen, ja ajattelen häntä varmaan jokainen päivä, mutta hauta ei liity siihen mitenkään!Miksi seurakunnan pitää saada rahaa sinun hautapaikkasi hoidosta? Summat ovat todella korkeitakin, ei siellä millään kympillä pelata edes.
Seurakunnan haudanhoito on palvelu, siinä missä muukin palvelu. Maksan mielelläni itse siitä, että hauta on siisti ja kukat kasteltu, ilman että itse ramppaan siellä.
Mummoni on haudattu isoon sukuhautaan, jonka hoidon maksamme kimppaan kahden siskoni kanssa. Kustantaa reilu 50€ per nuppi, en pidä mahdottomana.
Hohhoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äiti siellä haudassa ole. Se on vain kivi, jossa on äidin nimi, ei sitä tarvitse palvoa.
Mikä hemmetin kivi?
No hemmetin hautakivi.
https://www.kivilahde.fi/hautakivet/
Rakkaat ihmiset säilyy mielessä muutenkin kuin haudalla käymällä.
rva 56 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rva 56 kirjoitti:
Pitäisikö tuollakin asialla alkaa hifistelemään? :D
Vaikkapa sellainen, jonka äiti oli väkivaltainen.
En ole koskaan käynyt vanhempieni haudalla.En ollut äidin hautajaisissakaan.
Johtuu sairaudestani.Monen 100km välimatkasta.
Lähetin ihanan siipien suojassa nukkuvan enkelin hautamuistomerkin viereen.
Taivaassa tavataan!
Meikäläinen. Tosin ei olla samassa kaupungissa, mutta hautuumaalle on n. 30km matkaa tästä meiltä. Mutta mä olen tasapuolinen kaikkia kohtaan, en käy: isäni, kummankaan mummoni tai vaarini haudalla myöskään. Miksi kävisin? Jos en hetiä muista kuin haudalla käymällä, niin tuskin he sitten ovat muistamisen arvoisia?
Vierailija kirjoitti:
rva 56 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rva 56 kirjoitti:
Summalla srk ostaa kukat ja maksaa työntekijöiden palkat, ei siinä srk rikastuPitäisikö tuollakin asialla alkaa hifistelemään? :D
Kertoisitko minullekin että mikä tuossa oli hifistelyä? ei oikein aukene minulle
Vierailija kirjoitti:
Miksi haudalla pitäisi ravata jatkuvasti? Naapureiden takiako?
Ilmeisesti siksi, että kyttääjät saisivat mielenrauhan eivätkä joutuisi valvomaan yökausia miettien otsikossa olevaa kysymystä? :D
Voi sitä muistaa vaikka valokuvia katsellen nojatuolissa.
Sama käydä katsomassa jotain muuta satunnaista kiveä jossain, vaikka tossa omalla takapihalla. On helpompaa. Ei se haudalla käyminen sille kuolleelle mitään anna. Eikä kellekään.