Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"monet koronasuositukset on suunnattu valkokaulustyöntekijöille, ja duunareiden ei ole mahdollista noudattaa ohjeita yhtä tiukasti."

Vierailija
03.12.2020 |

"Koronasuositukset soveltuvat paremmin tietotyöläisille kuin fyysisiin töihin. Myös suositusten viestintä kohdistuu siistiä toimistotyötä tekeville,"

" Maskin käyttö on ihan eri asia niille, jotka tekevät töitä kotitoimistossa ja käyvät kerran viikossa kaupassa maskin kanssa kuin niille, jotka ovat kahdeksan tuntia työpaikalla tekemässä vaikka siivoustyötä maskin kanssa."

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5957e5da-00a1-4375-a819-5823225b…

Niinpä niin. Helppo on näiden konttorirottien paheksua oikeaa työtä tekevien maskivastustelua.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli fyysisessä duunissa maskipakko jo ennen kuin kaverilla toimistotöissä. 

Vierailija
2/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava keskustelunavaus, mutta miksi kuitenkaan keskustella ihmisen kanssa, joka luokittelee työt niiden fyysisyyden perusteella oikeisiin töihin ja ilmeisesti leikkitöihin (?).

Parempaa keskustelua saisit aikaiseksi osoittamalla hieman kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tekee sairaalassakin pitkän päivän duunia maski päässä.

Vierailija
4/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme ulkotöitä ja taukotiloissamme (sellaisia koppeja, muistuttavat hieman niitä merikontteja) pitäisi käyttää kasvomaskia, mutta kuitenkin syömme eväämme noissa samoissa tiloissa ja maski päällä ruokailu ei onnistu.

Vierailija
5/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin näkyy syyllistäminen. Jos joku sanoo ettei korona pahemmin vaikuta omaan elämään, käy töissä kuten ennen eikä siitä kohtaamisia tai turvavälejä saa aikaiseksi, alkaa alanuolia sadella.

Jo keväällä kaikessa keskustelussa ja kolumneissa oli nähtävissä että eyätyötä tekevät alkoivat kuvitella että se on kaikille mahdollista.

Vierailija
6/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ajan käynyt töissä. Missään välissä kukaan ei ole työpaikalla välittänyt vähentää riskiä saada koronaa. Me tehdään työmme kuten ennenkin, ei vaikuta työpaikan toimintaan muulla kuin että työnjohtoa emme saa tavata.

Vierailija
7/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin näkyy syyllistäminen. Jos joku sanoo ettei korona pahemmin vaikuta omaan elämään, käy töissä kuten ennen eikä siitä kohtaamisia tai turvavälejä saa aikaiseksi, alkaa alanuolia sadella.

Jo keväällä kaikessa keskustelussa ja kolumneissa oli nähtävissä että eyätyötä tekevät alkoivat kuvitella että se on kaikille mahdollista.

Vaikea uskoa, että etätyöläiset lähtökohtaisesti ajattelisivat, että tuotantolaitoksia tai vaikkapa vanhainkoteja ja sairaaloita voidaan operatiivisella tasolla pyörittää etänä. Varmasti osa onkin näin pihalla yhteiskunnan toiminnasta, mutta tuskin alapeukut pelkästään tästä ovat johtuneet.

Vierailija
8/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee tilanteen hyvin Stora Enson 150 korona tartunnasta ja herra ties kuinka monesta altistuneesta.

Vierailija
9/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, etätyötä nyt ei voi kaikki tehdä, mutta mikään muu suositus ei kyllä ole mitenkään alakohtainen. Siellä joutuu raksamiehet monesti muutenkin vaikka asbestipuruissa ja pölyisissä töissä pitämään paljon tiiviimpääkin maskia kuin nämä koronamaski, terveydenhuollossakin tehdään ihan normisti monesti rankkaakin fyysistä työtä maski naamalla. Että ei nyt voi olla siitä kiinni. Itse asiassa omaan tuttavapiiriin kuuluu ihminen, joka syksyllä juoksi Vantaan maratonin maski naamalla alle neljään tuntiin, joten eiköhän sitä bussia pysty ajamaan ja laattoja saumaamaan tai lattioita pesemään sen maskin kanssa myös.

Vierailija
10/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä maskin käyttämisestä. Korviin sattuu ja välillä tuntuu, että happi loppuu, mutta sellaista se nyt vain on, ja tuskin se kenenkään mielestä varsinaisesti hauskaa on.

Vierailija
11/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemme ulkotöitä ja taukotiloissamme (sellaisia koppeja, muistuttavat hieman niitä merikontteja) pitäisi käyttää kasvomaskia, mutta kuitenkin syömme eväämme noissa samoissa tiloissa ja maski päällä ruokailu ei onnistu.

Voisiko niitä ruokailuja mitenkään porrastaa niin, että turvavälit kuitenkin olisi mahdollista pitää? Vai onko työn rytmi sellainen, että tauko väkisinkin tulee kaikille samaan aikaan? Ruokailu nyt ei ole pahin riski sinänsä, jos ette ruokaillessanne kovaan ääneen kailota, vaan jätätte ne keskutelut sitten sinne työn lomaan ulkotiloihin.

Vierailija
12/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä oli fyysisessä duunissa maskipakko jo ennen kuin kaverilla toimistotöissä. 

Olen huomannut saman, aina kun toimistolle tulee ulkopuolista raksa tai asennusporukkaa niin maskit on naamalla, sitten vetäisen itsekin pikaisesti että oltaisiin samiksia.

Vierailija
13/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on ihan hyvä nosto. Ihmismieli on rakennettu niin että usein helposti ajatellaan muiden elämän olevan samanlaista kuin mitä oma on. Olen itse etätyöläinen (ja, kyllä tämäkin on ihan oikeaa työtä) ja ymmärrän kyllä tuon pointin maskeista, eihän niiden pitkäaikainen käyttö nyt hirveän mukavaa ole. Olen itse peräänkuuluttanut ennemminkin turvavälien perään, koska niiden käytön ei pitäisi suurimman osan aikaa olla vaikeaa jos vaan kaikki toimivat yhteen. Ainakin omassa kaupassa tätä jo näkyykin kiitettävästi, pitää vaan itsekin muistaa että nyt ei ole niin kiire, ehtii odottamaan hetkosen.

Vierailija
14/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, etätyötä nyt ei voi kaikki tehdä, mutta mikään muu suositus ei kyllä ole mitenkään alakohtainen. Siellä joutuu raksamiehet monesti muutenkin vaikka asbestipuruissa ja pölyisissä töissä pitämään paljon tiiviimpääkin maskia kuin nämä koronamaski, terveydenhuollossakin tehdään ihan normisti monesti rankkaakin fyysistä työtä maski naamalla. Että ei nyt voi olla siitä kiinni. Itse asiassa omaan tuttavapiiriin kuuluu ihminen, joka syksyllä juoksi Vantaan maratonin maski naamalla alle neljään tuntiin, joten eiköhän sitä bussia pysty ajamaan ja laattoja saumaamaan tai lattioita pesemään sen maskin kanssa myös.

Aha. Tuleeko tuttavapiirisi ihminen tekemään työni kun minä en pysty edes tunnin työmatkaa maskia käyttämään?

Vierailija
15/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän hyvin sen, että kaikki sellaiset työntekijät passitetaan etätöihin, jotka voivat tehdä työnsä etänä. Ovat näin poissa niiden jaloista, joiden on pakko tehdä työnsä siellä työpaikalla.

Se, mitä olen maskipakon alla työskentelevien juttuja kuunnellut, voin todeta, että nuorten elimistö tottuu nopeasti siihen 8 tuntia päivässä maski naamalla työskentelyyn, vaikka työ olisi fyysisesti raskastakin. Kun taas keski-ikäisillä on vaikeuksia maskien kanssa, koska elimistö ei totu vähähappisempaan hengitysilmaan samalla tavalla kuin nuorilla. Jopa astmaa sairastava teini tottuu maskiin nopeammin kuin perusterve viisikymppinen.

En todellakaan vähättele maskien aiheuttamaa tuskaa, vaikka itse olen joutunut pitämään maskia max 1,5 tuntia kerrallaan. 2 tuntia maski naamalla on kuulemma se, missä kohtaa monilla ikäisilläni alkaa päässä tuntumaan. Parikymppinen tyttäreni sanoi pystyvänsä huutamaan 4 tuntia putkeen maski naamalla.

Terveydenhoitaja sanoi, että aluksi heillä oli ohje, että max 2 maskia/työvuoro, ja se aiheutti päänsärkyä, kun joutui sen hengitysilman kostuttaman maskin läpi hengittämään. Nyt saavat vaihtaa tarpeen mukaan, ja 2 tuntia on kuulemma ehdoton maksimi samalla maskilla.

N51

Vierailija
16/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä huoltoyhtiössä toimistohommissa. Huoltomiehille tuli heti maskit ja käsidesit sekä ohjeistus välttää asiakaskontakteja. Eli jos jonkun kotiin mennään tekemään huoltotöitä, olisi asukkaiden hyvä pysyä toisessa huoneessa tai muuten mahdollisimman kaukana. Riskiryhmäläisten koteihin ei mennä tekemään kuin välttämättömimmät työt. Olisiko ap:n mielestä ollut parempi, ettei niille huoltomiehille/asiakkaille olisi tullut mitään ohjeistusta?

Ja onko se nyt yllätys, ettei joissain duunarihommissa voida noudattaa koronasuosituksia yhtä hyvin kuin toimistohommissa. Ei se kampaaja voi leikata hiuksia asiakkaalta joka istuu kahden metrin päässä maski naamalla. Eikä vartija voi taltuttaa jotain riehuvaa tyyppiä ohjeistamalla sitä pitkän matkan päästä.

Vierailija
17/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ylimielisyys on sitä muiden vähättelyä.

Vierailija
18/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Tuleeko tuttavapiirisi ihminen tekemään työni kun minä en pysty edes tunnin työmatkaa maskia käyttämään?

Ihmiset, joilla on terveydellinen peruste olla käyttämättä maskia ovat asia erikseen. Näitä ihmisiä ei varmasti kukaan tarkoituksella kritisoi. Kuitenkin kun katselee liikennevälineissä ja yleisissä tiloissa liikkuvia maskittomia, ei heillä kaikilla voi olla terveydellistä perustetta.

Eiköhän tässä kirjoittaja tarkoittanut sitä, että eihän kukaan nyt tykkää maskin käytöstä, mutta terveen ihminen selviää siitä ja monessa fyysisessä ammatissa henkilösuojaimet ovat arkipäivää.

Vierailija
19/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, joilla on terveydellinen peruste olla käyttämättä maskia ovat asia erikseen. Näitä ihmisiä ei varmasti kukaan tarkoituksella kritisoi. Kuitenkin kun katselee liikennevälineissä ja yleisissä tiloissa liikkuvia maskittomia, ei heillä kaikilla voi olla terveydellistä perustetta.

Eiköhän tässä kirjoittaja tarkoittanut sitä, että eihän kukaan nyt tykkää maskin käytöstä, mutta terveen ihminen selviää siitä ja monessa fyysisessä ammatissa henkilösuojaimet ovat arkipäivää.

Onko hänellä kokemusta aiheesta vai perustaako näkemyksensä yhteen tuttuun? Näin hän tietää miltä tuntuu tehdä fyysistä työtä maskin kanssa ja voi puhua kaikkien muiden puolesta?

Vierailija
20/24 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee tilanteen hyvin Stora Enson 150 korona tartunnasta ja herra ties kuinka monesta altistuneesta.

Miten kaiken pelastavat maskit eivät siellä toimineet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan