Mihin asumaan Tampereelle?
Aiomme muuttaa Tampereelle. Ei olla asuttu siellä, eli ei suuremmin tiedetä eri asuinalueiden hyvistä ja huonoista puolista. Kertokaapa omia mielipiteitänne, hyviä ja huonoja puolia.
Lähtökohdat: Kaksi pientä lasta ja kolmas suunnitteilla. Arvostan siis hyviä, lähellä olevia lapsiperhepalveluja: kerhotoiminta, neuvolat, kirjasto, kaupat, puistot. Uimarantakin olisi mieleinen. Hyvät (julkisetkin) liikenneyhteydet keskustaan. Rauhallinen ympäristö ja hyvä lähikoulu, ei mikään mammutti. Jos vapaasti saisin valita niin Tampereen lounaispuolella, koska siellä suunnalla asuvat isovanhemmat. Hervantaan muutettaisiin muuten, mutta mies vastustaa sitä, kun siellä on liikaa ulkomaalaistaustaisia... 'Muuten se mielestäni täyttää useimmat ehdot hyvin.
En millään jaksaisi muuttaa ensin vuokralle "tunnustelemaan" fiiliksiä...
Kommentit (39)
Tuo on vähän haasteellinen, mutta edellisissä ei mainittu Muotialaa, Viinikkaa eikä Iidesrantaa, Veisu/Koivistonkyläkin varmasti passaisi teille :)
Pyynikillä on tosi kaunista, mutta surkeat lähipalvelut ja kallista!
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 19:19"]
Tuo on vähän haasteellinen, mutta edellisissä ei mainittu Muotialaa, Viinikkaa eikä Iidesrantaa, Veisu/Koivistonkyläkin varmasti passaisi teille :)
[/quote]
Eihän noissa oo uimarantaa...
Suosittelen lämpimästi Pispalaa! Koulu on, muutama päiväkoti, kauppoja, keskustaan pääsee helposti, kirjasto lähellä, ranta lähellä ja todella kaunis paikka!
Katsopa
Hallila
Vuores
Messukylä
Kauppi
Järvensivu
Näistä voisi löytyä.
Hervannassa on sekä monelaisia asuinalueita että monenlaisia asukkaita. Rauhallisempaa ympäristöä samalta ilmansuunnalta voisin ehdottaa uudelta Vuoreksen alueelta (http://www.tampere.fi/vuores.html).
Hervannalla on tosiaan "maine", mutta useamman vuoden kokemuksella pikkulapsiperheenä mulla on hyvät kokemukset. Erinomaistan arjen palvelujen, harrastusmahdollisuuksien, puistojen, metsien, uimarantojen läheisyys kilometrin säteellä tekee arjesta sujuvaa. Sekä tietty julkiset yhteydet ovat loistavat. Huono puoli on, että kun niihin tottuu, muuttaminen on vaikeaa, kun tavallisten asuinalueiden palvelut tuntuvat niin surkeilta:D Jos on tottunut hurauttamaan joka paikkaan autolla, sitä ei edes tajua kuinka helppoa se tekee arjesta, kun kaikki onkin vieressä.
Ulkomaalaistaustaisista ei meille ole ollut mitään häiriötä, kyllä ne ainoat sosiaaliset negatiiviset puolet ovat tulleet ihan kantasuomalaisista. Lapsi ei ole vielä koulussa, joten niistä en osaa sanoa. Osa ei tykkää ulkomaalaisten määrän vuoksi, toisaalta olen kuullut kehuja poikkeuksellisen hyvästä ilmapiiristä ja motivoituneista opettajista (tämän kuulin eri kouluja kiertäneeltä sijaiselta).
Teidän kriteereillä minä yrittäisin saada miehen harkitsemaan kuitenkin Hervantaa, mutta tietty, jos iskee paniikkikohtaus, jos kuulee kaupassa puhuttavan ranskaa/englantia/venäjää/hindiä, niin sitten ei voi mitään. (Aika suuri osa Hervannassa asuvista ulkomaalaisista on muuten yliopisto-opiskelijoita tai Hermian alueen firmojen insinöörejä yms.)
Teiskon perälle. Erinomaiset yhteydet.
Kannatta ottaa huomioon työmatkat. Tampereen keskustan läpi ei ole kiva ajaa ruuhka-aikoina joka päivä. Eli mieluiten sille puolelle keskustaa missä työpaikka/työpaikat.
Rahola, Villilä alue. Hyvät yhteydet keskustaan. Alueella on kauppa,päiväkoti,koulu,uimaranta ja laskettelurinne. Suosittelen lämpimästi ala-raholan aluetta.
Kämmenniemi tai Terälahti joo. Tai Lielahti/Lentävänniemi. Tai keskustasta Kaleva, tammela tai pyynikki.
No ei Hervantaa, Kaukajärvejä ja Multisiltaa. Olen asunut itsekkin Hervannassa 7vuotta ja kyllä se on maineensa veroinen. Miten jotkut voi kulkea laput silmillä. En myöskään asuisi keskustaa lähellä, kallista ja vähän luontoa.
En osaa suositella koska nyt asun läntisellä puolella ja tykkään . Rauha ja luonto on mun juttu, sekä järvi.
No voi vittu sitten taas mitä Hervannan glorifiointia tolla vitosella. Jos ainut järkevä perheessä eli miäs ei sinne halua, ni vittu sinne ei sitten tungeta.
Mun ehrotus: oikeestaan kaikki käy, paitti älä ny hervantaa, tessulle tai multsuun muuta.
Mikään ei ole parempi kuin Pispala! ASuin siellä itse monta vuotta ja kaipaan sitä kylä-meininkiä. Pispalan koulussa on hyvä meininki, eikä ole liian iso.
Viinikka-Nekala. Nekalan koulu on yliopiston harjoittelukoulu, joten varmasti hyvä. Kivaa puutaloaluetta. Myös koivistonkylä on ihan jees.
Kaleva on ihan hyvä, tosin siellä asuu nykyään pääosin vaan vanuhuksia. Ainakin lähellä keskutsaa ja suht rauhallista. Pelllervon ja sammon kouluista en tiedä. Kai ne on ihan ok.
Mikään ei ole parempi kuin Pispala! ASuin siellä itse monta vuotta ja kaipaan sitä kylä-meininkiä. Pispalan koulussa on hyvä meininki, eikä ole liian iso.
Viinikka-Nekala. Nekalan koulu on yliopiston harjoittelukoulu, joten varmasti hyvä. Kivaa puutaloaluetta. Myös koivistonkylä on ihan jees.
Kaleva on ihan hyvä, tosin siellä asuu nykyään pääosin vaan vanuhuksia. Ainakin lähellä keskutsaa ja suht rauhallista. Pelllervon ja sammon kouluista en tiedä. Kai ne on ihan ok.
Pyynikki. Joskus vielä sinne palaan.
Hervannassa löytyy kaikki alakasti, maahanmuuttajat, sossuperheet ja juopot. Joo kyllä niihen iskee paniikki.
http://www.tampere.fi/liikuntajavapaaaika/liikuntajaulkoilu/ulkoilu/uimarannat.html
Tuolta näet Tampereen uimarannat.
Onkiniemessä olis Elianderin ranta (tosi hyvä uimaranta), mutta siellä on nyt tunnelityömaat, ja tunnelin suuaukko tulee Onkiniemeen. En tiedä meneekö alue parempaan vai huonompaan suuntaan tuosta. Palveluita siellä ei ainakaan ole.
Niemi on siitä kiva, että siinä olis Lielahden palvelut lähellä.
Siiten on Tohloppia ja Ryydynpohjaa yms. mutta en niistä oikein ole perillä, että onko mitää palveluita.
Rantaperkiö voisi olla hyvä kaupunginosa. Tosin se on Pyhäjärven rannalla, eli ei niin hyvä vedenlaatu.