Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako 20-vuotias synnyttämätön, parisuhteessa oleva nainen kierukan?

Vierailija
13.04.2014 |

En halua enää syödä pillereitä kun olen niiden haitoista kuullut. Ja tupakoimisenkin menin typerys taas aloittamaan joten en saisikaan syödä.. Jos soitan perheneuvolaan suostuvatko he minulle laittamaan kuparikierukan? Olen aika nuori, 20-vuotias ja parisuhteessa miehen kanssa 3 vuotta.

Onko mitään muita ehkäisymuotoja joiden kanssa ei tarvitsisi pelätä terveytensä menettämistä? Lapsia en tosiaankaan halua nyt ja kortsu toimi meillä..

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuvaikutukset

Kuparikierukka ei myöskään ole paras vaihtoehto jos kärsii runsaista tai kivuliaista kuukautisista, sillä kuparikierukka saattaa pahentaa niitä. Kupari- ja nikkeliallergia tulee myös ottaa huomioon, sillä kuparikierukka sisältää näitä molempia.

Kuparikierukka voi myös aiheuttaa sivuvaikutuksina alavatsan kouristuksia, runsaita kuukautisia ja ristiselkäkipuja. Kuparikierukka saattaa myös tuntua yhdynnän aikana, mutta tämä on korjattavissa lääkärin vastaanotolla. Joskus kuparikierukka saattaa poistua huomaamattomasti.

Vierailija
22/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miten myötämielisiä Jyväskylässä ollaan tätä asiaa kohtaan? Yksityiselle menisin heti jos varaa olisi... Se kuitenkin yksityisellä maksaa aika paljon?

Mieheni ja minä kumpikaan ei tykätä siitä että kortsu on meidän välissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukan ehkäisyteho perustuu sihhen, että kohdussa on jatkuva tulehdustila. Monelle tulee kipuja ja runsaita kuukautisia+välivuotoa.

Vierailija
24/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Vierailija
25/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomit.

Vierailija
26/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Vierailija
27/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi hormonikierukka? Sopii myös niille, joille pillerit eivät käy. Ei veritulppavaaraa ja ehkäisyteho parempi kuin kuparikierukassa.

Vierailija
28/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin about 21v ikäisenä. Olin tulloin seurustellut silloisen avopuolisoni, nykyisen mieheni kanssa 4v. Lääkäri ei lainkaan ollut vastaan ja kierukka laitettiin juuri kuukaustisten loppuessa, eli vuoto li hyvin niukkaa enää. Nipisti ja sattuikin jonkin verran, mutta ei mikään hel..llinen kipu. Tosin lääkärikin totesi laiton jälkeen, että joko oli normaalia helpompi laitto tai minu nkipukynnykseni tavanomaista korkeampi. Veikkaan jälkimmäistä, koska samaan tyyliin minulle todettu hyvinkin useasti erinäisissä tilanteissa.

Minulla oli horminikierukka ja pääosin kaikki meni jees ja oli kyllä todella vaivaton ehköisymuoto. Ainoa ikävä puoli oli tiputtelivuoto, joka tuli aina yllättäen. Normi kuukautisia minulla ei kierukan aikaan tullut. Nyt kaksi lasta ja pitäisi kai saada aikaiseksi hommata taas kierukka, nuo tiputteluvuodot vain tympäisevät, niin mietin että josko odottaisi viitisen vuotta ja laittaisi piuhat poikki..

Vierailija
29/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:18"]Kuparikierukastakin moni saa terveysongelmia.

Miksei kondomi? Niitä on allergisillekin ja varmuutta voi lisätä esim. ehkäisyvaahdon kanssa.

[/quote]

Mitä terveysongelmia kuparikierukasta voi aiheutua?

[/quote]

Pahin on kuparikierukan painautuminen vatsaonteloon. Eikä kierukan ehkäisyteho ole loppujen lopuksi niin hyvä.

Vierailija
30/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toki saa, eikä tarvitse edes olla parisuhdetta, se kun ei liity asiaan mitenkään. Yksityistä suosittelen minäkin ja uutta pienikokoista horm.kierukkaa.

Vierailija
31/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukan ehkäisyteho on hyvä, kuparikierukan huonompi. Sen lisäksi kuparikierukka ei sovi naisille, joilla on taipumusta runsaisiin kuukautisiin.

Vierailija
32/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:35"]

Miten olisi hormonikierukka? Sopii myös niille, joille pillerit eivät käy. Ei veritulppavaaraa ja ehkäisyteho parempi kuin kuparikierukassa.

[/quote]

Häh? Miksi kuparikierukassa olisi veritulppavaara, eikö se pikemminkin yhdistetä hormonivalmisteisiin?

Vierailija
33/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisko miehet asentamaan vastaavia ehkäisyväkkyröitä penikseen/kiveksiin?

Vierailija
34/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin mies sai sen kuparikierukan penikseensä, yhdynnässä siis. Oli vissiin väärin asennettu.

Vierailija
35/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:42"]

Suostuisko miehet asentamaan vastaavia ehkäisyväkkyröitä penikseen/kiveksiin?

[/quote]

Eivät. Toivottavasti näitä asentavat naiset saavat edes sen arvoista seksiä.

Vierailija
36/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuparikierukan asentamisen jälkeen kuukautiset yleensä jää niukemmiksi? Vai päteekö tämä hormonikierukkaan? Minulla ei ole erityisen runsaat tai kivuliaat ollut, varsinkaan nyt pillereiden kanssa niin pitäisikö olettaan että tuo hormonikierukka voisi sopia? Onko siinä sitten mitään haittapuolia

Vierailija
37/42 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:55"]

Eikö kuparikierukan asentamisen jälkeen kuukautiset yleensä jää niukemmiksi? Vai päteekö tämä hormonikierukkaan? Minulla ei ole erityisen runsaat tai kivuliaat ollut, varsinkaan nyt pillereiden kanssa niin pitäisikö olettaan että tuo hormonikierukka voisi sopia? Onko siinä sitten mitään haittapuolia

[/quote]

Pillereiden kanssa ei tule mitään normaaleja kuukautisia.

Vierailija
38/42 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:16"]Moni lääkäri ei asenna synnyttämättömälle kierukkaa.

[/quote]

Joo tällasia tapauksia on valitettavasti tullut vastaan. Vanhanaikaisia. Mitään lääketieteellistä estettä kierukan asentamiseen synnyttömättömälle ei ole.

Vierailija
39/42 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:18"]Kuparikierukastakin moni saa terveysongelmia.

Miksei kondomi? Niitä on allergisillekin ja varmuutta voi lisätä esim. ehkäisyvaahdon kanssa.

[/quote]

Mitä terveysongelmia kuparikierukasta voi aiheutua?

[/quote]

Anemia, kuulemma. Itse en kyllä onneksi saanut, enkä tiedä ketään muutakaan fiksusti syövää kierukallista joka olis saanut.

Vierailija
40/42 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:35"]Miten olisi hormonikierukka? Sopii myös niille, joille pillerit eivät käy. Ei veritulppavaaraa ja ehkäisyteho parempi kuin kuparikierukassa.

[/quote]

No ei sovi kaikille joille pillerit ei käy! Turha yleistää.