Saako 20-vuotias synnyttämätön, parisuhteessa oleva nainen kierukan?
En halua enää syödä pillereitä kun olen niiden haitoista kuullut. Ja tupakoimisenkin menin typerys taas aloittamaan joten en saisikaan syödä.. Jos soitan perheneuvolaan suostuvatko he minulle laittamaan kuparikierukan? Olen aika nuori, 20-vuotias ja parisuhteessa miehen kanssa 3 vuotta.
Onko mitään muita ehkäisymuotoja joiden kanssa ei tarvitsisi pelätä terveytensä menettämistä? Lapsia en tosiaankaan halua nyt ja kortsu toimi meillä..
Kommentit (42)
Minua on mietityttänyt sama. Olen joskus lukenut, että sitä suositeltaisiin vain synnyttäneille?
Miksei kortsu toimi? Mies ei halua, vai?
Moni lääkäri ei asenna synnyttämättömälle kierukkaa.
Moni lääkäri ei asenna synnyttämättömälle kierukkaa.
Kierukka ei välttämättä mahdu synnyttämättömän kohtuun.
Ainakin minun kaverilla on ollut kierukka, vaikkei ole synnyttänyt.
Mulla torppas lääkärin mielestä ahtauteen. Ei kuulemma mahtuis ilman nukutusta. Olen kyllä ajatellut kysyä toistakin mielipidettä, vaikutti vähän periaatteesta vastustavan.
23N, 3v parisuhteessa
Saa varmaan mut voi sattua pirusti, kun paikat ei oo väljentyneet niinkuin synnyttäneillä.
Kuparikierukastakin moni saa terveysongelmia.
Miksei kondomi? Niitä on allergisillekin ja varmuutta voi lisätä esim. ehkäisyvaahdon kanssa.
Itse olen 21-vuotias ja minulle laitettiin kuparikierukka 2 vuotta sitte. Ihan yksityisellä gynellä sen laitatin. Hormonaaliset ehkäisymuodot eivät minulle sopineet, joten kuparikierukka oli ainoita vaihtoehtoja. Laittaminen sattui melko paljon, mutta oli onneksi melko nopeasti ohi.
Siis synnyttämättömille se tehdään aina kuukautisten aikana, koska kohtu ja kohdunkaula.
Se sattuu ihan sikana. Minulle laitettiin se pari kk synnytyksen jälkeen ja se kohdun ronkkiminen aiheuttaa pahoinvointia, huimausta' helvetillistä kipua, semmosta inhottavaa kylmäystä.
Mutta nopeastihan se oli ohitse. Jos ei ole synnyttänyt, niin se tosiaankin laitetaan menkkojen aikaan.
Olen samanikäinen, 4 vuotta seurustellut ja kondomia käytetty koko tämä aika, lukuunottamatta pilleri- ja ehkäisyrengaskokeilua. Paljonkohan se kierukan laitto nukutuksessa maksaisi?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:18"]Kuparikierukastakin moni saa terveysongelmia.
Miksei kondomi? Niitä on allergisillekin ja varmuutta voi lisätä esim. ehkäisyvaahdon kanssa.
[/quote]
Mitä terveysongelmia kuparikierukasta voi aiheutua?
Saa. Laitatin 18 vuotiaana Helsingissä. Sanoin että muut kokeiltu en tykkää (helpolla sai kun sanoi ettei muista säännöllisesti rengasta/pillereitä). Asennus oli kivulias mutta sen jälkeen olin tyytyväinen, kuparikierukka oli.
Ystävilläni on myös, kukaan heistä ei synnyttänyt. Pkseudun ehkäisyneuvoloissa ainakin onnistuu.
1. Kannattaa mennä yksityiselle, maksaa joo.
2. papakoe pitää olla tehtynä viim. 3kk aikana
3. aluksi mitataan kohdun koko ja selvitellään muut elimelliset syyt jotka voivat poissulkea kierukan sopivuuden
Nykyään on myös Jaydess eli pienempi kierukka mm synnyttämättömille.
tottakai saa