Harva ihminen ymmärtää kadotuksen hirveyden
Ihmiset monesti kuvittelevat kadotusta pelkästään ikuisena erona Jumalasta. Kadotus on toki ikuinen ero Jumalasta mutta se on myös ikuinen kidutus paikassa jossa ovat Saatana ja hänen enkelinsä eli demonit. Kadotus on oikeasti niin hirvittävä paikka että itken tätä aloitusta kirjoittaessani niiden ihmisten puolesta jotka eivät usko Jeesukseen Kritukseen ja joihin Jeesuksen Kristuksen sovitustyö ei siten yllä.
Kaikkein selviten helvettiä kuvaa apokryfikirjoihin kuuluva Pietarin ilmestys.
Pietarin ilmestys:
"Me katselimme, kuinka synnintekijät itkivät suuressa murheessa ja surussa, kunnes kaikki, jotka näkivät sen silmillään, itkivät, olivatpa he vanhurskaita tai enkeleitä, ja Hän myös itse."
"Ja siellä oli myös toisia, naisia, ripustettuina hiuksistaan tuon mudan ylle, joka kiehui, ja nämä olivat niitä, jotka kaunistivat itsensä aviorikosta varten. Ja ne miehet, jotka olivat yhtyneet heidän kanssaan aviorikoksen saastutuksessa, roikkuivat jaloistaan, ja heidän päänsä oli piilossa tuossa mudassa ja he sanoivat: "Me emme uskoneet, että tulisimme tähän paikkaan." Ja minä näin murhaajat ja ne, jotka olivat yksimielisiä heidän kanssaan, heitettyinä ankaraan paikkaan, täynnä pahoja, matelevia olentoja, ja noiden petojen lyöminä, ja niin kääntyillen tuossa kidutuksessa. Ja heidän ylleen oli asetettu matoja, kuin pimeyden pilvet. Ja niiden sielut, jotka oli murhattu, seisoivat ja katsoivat tuohon noiden murhaajien kidutukseen ja sanoivat: "Oi Jumala, vanhurskas on tuomiosi."
Ja aivan tuon paikan vieressä minä näin toisen ankaran paikan, jossa mätä ja niiden löyhkä, jotka olivat kidutuksessa, virtasi, ja sitä oli siellä kuin järvi. Ja siellä istui naisia niskaansa myöten tuossa nesteessä, ja heitä vastapäätä monet lapset, jotka olivat syntyneet aikansa ulkopuolella, istuivat itkien, ja heistä lähti tulen säteitä, lyöden noita naisia silmille, ja nämä olivat niitä, jotka olivat hedelmöittyneet avioliiton ulkopuolella ja tehneet abortin. Ja toisia miehiä ja naisia oli poltettu vartalonsa puoleenväliin ja heitetty alas synkkään paikkaan, ja pahat henget ruoskivat heitä, ja heidän sisälmyksiään söivät madot, jotka eivät lepää. Ja nämä olivat niitä, jotka olivat vainonneet vanhurskaita ja johdattaneet heitä kuolemaan. Ja taas heidän lähellään oli naisia ja miehiä kalvaen huuliaan ja kidutuksessa, ja tulessa kuumennettua rautaa asetettuna heidän silmiään vastaan. Ja nämä olivat niitä, jotka pilkkasivat ja puhuivat pahaa vanhiä ja naurskauden tiestä. Ja näitä vastapäätä oli vielä toisia, miehisia, purren kieliään, ja liekehtivä tuli heidän suissaan. Ja nämä olivat vääriä todistajia."
"Sitten miehet ja naiset tulevat heille valmistettuun paikkaan. Heidän kielistään, joilla he ovat pilkanneet vanhurskauden tietä, heidät ripustetaan roikkumaan. Heidän alleen on levitetty sammumaton tuli, jota he eivät pakene. Katso, toinen paikka! Siellä on kuoppa, suuri ja täynnä ... ! Siinä ovat ne, jotka ovat kieltäneet vanhurskauden, ja rangaistuksen enkelit rankaisevat heitä ja siellä he sytyttävät heidän ylleen heidän kidutuksensa tulen. Ja taas, katso, naisia! Heidät ripustetaan niskastaan ja hiuksistaan, heitä heitetään tuohon kuoppaan. Nämä ovat niitä, jotka palmikoivat hiuksiaan, ei tehdäkseen niitä kauniiksi, vaan kääntyäkseen haureuteen, että he saisivat miesten sielut ansaan ja kadotukseen. Ja ne miehet, jotka makasivat heidän kanssaan haureudessa, ripustetaan kupeistaan tuohon tulen paikkaan, ja he sanovat toisilleen: ’Me emme tienneet, että tulisimme ikuiseen rangaistukseen.’"
"Ja kaikki ne, jotka ovat kidutuksessa, sanovat yhdellä äänellä: ’Armahda meitä, sillä nyt me tiedämme Jumalan sen tuomion, jonka hän julisti meille aikaisemmin, ja me emme uskoneet.’ Ja enkeli Tatiorokostulee ja rankaisee heitä vielä suuremmalla kidutuksella ja sanoo heille: ’Nyt te kadutte, kun ei ole enää aikaa katumukselle, eikä elämästä ole mitään jäljellä.’"
Kommentit (77)
Ja 58 sanoikin loistavasti kiteytettynä sen, miten itsekin ajattelen, kiitos.
t. 56
Hyvä kysymys on sekin, että kun ajattelee ihmisen olevan onneton, hän tarvitsisi ennen kaikkea toisen ihmisen läheisyyttä ja lohtua, eikä mitään satukirjoja ja mielikuvitusta. Miksi niin moni seurakuntainen on niin huono kohtaamaan ihmisiä oikeasti, jos he ovat niin täynnä jumalallista rakkautta? Ettei vain olisi niin että moni pakenee ihan vaan omia elämänpelkojaan- sen sijaan että kohtaisi niiden syyt ja kasvaisi ihan maanpäällisenä ihmisenä, höpöttelee katse ylös luotuna satukirjan ajatuksia? En sitä väheksy etteivätkö nekin ajatukset jossakin tilanteessa ihmistä auta, niinkuin kaikenlainen usko-muukin kuin kristinusko-auttaa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:25"]
Ihmisen oma valinta meneekö helvettiin vai haluaako hengailla Jumalan kanssa. Ihan itse olet sen ratkaisun tehnyt.
[/quote]
Onneksi mitään jumalia ei ole olemassa -ei siis hätää.
On totta; lapset eivät joudu kadotukseen. Aloittaja voisi vähän uskovaisena miettiä mitä kirjoittaa. Kyllä apokryfikirjoissa on paljon hyödyllistäkin. Esim. Eenokin kirjan itse raamattukin tunnustaa ja sanoo sitä profetian kirjaksi.
Pointti miksi kirjoitin on se, että kadotus ei ole ikuisesti kestävää kidutusta. Kadotus tarkoittaa yksinkertaisesti toista kuolemaa tulimeressä ja siten ikuista "lopullista" eroa Jumalasta. Jos ihminen ei halua valita pelastusta, niin yksinkertaisesti palaa poroksi ja lakkaa olemasta. Itse en haluaisi sellaisen Jumalan kanssa elää ikuisesti, joka pistelee loppumattomasti jotain tuttua.
Älkää hylätkö raamatun opetusta tuomioista vaan hylätkää ihmisten keksimät katoliset opit.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:22"]
Onko täydellisen Rakkauden tarjoaminen teistä negatiivista? Miksi ette usko siihen? Onko se liian kaukana teidän materialistisista elämänkatsomuksistanne ja suorittavasta elämäntyylistänne, vai?
[/quote]
Tämä teidän täydellisen rakkauden sanomanne kuuluu seuraavasti: Jos et usko, kuten minä haluan, niin sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä.
Kaikella kunnioituksella, mutta minusta tuo on kaukana rakkaudesta! En voi kuin ihmetellä, että millainen mielenmaisema on ihmisellä, joka ensinnäkin pitää rakkautena sitä, että rankaisee kauhulla ja kiduttamisella "vääränlaisesta" uskonnollisesta näkemyksestä ja toiseksi vielä uhkailee moisella julkisesti.
Jos ystäväsi, puolisosi tai sukulaisesi uhkailisi kiduttavansa sinua "vääränlaisten" mielipiteidesi tähden, pitäisitkö sinä sellaista rakkauden tekona? Tuskin vain. Mutta kun sinun Jumalasi tekee samaa suurimmalle osalle luoduistaan, sinä et pysty näkemään siinä mitään väärää. Minulle tällainen on käsittämätöntä. Minä en kuuna kullan valkeana tule koskaan pitämään rakkautena toisten kiduttamista omastani poikkeavien uskonnollisten näkemysten vuoksi.
"Tyypillinen uskovainen. Eikö kaikkien tulisi kohdella... Aloita sitten itsestäsi, hyvä ihminen, jos sitä kerran haluat! Ja kyllähän sä rupesitkin keskustelevaisemmaksi, kun sua vähän ravisteli, etkä enää ole niin hyökkäävä. Hyvä. Jatka sillä tiellä."
Aloitettu on ja tällä tiellä aion myös jatkaa. Kuten jo sanoinkin, niin välillä tulee harha-askelia ja epäonnistumisia.. Olen pahoillani näistä ensimmäisitä hyökkäävistä kommenteista. Mutta niin meille kaikille tapahtuu näitä virheitä, joista on hyvä kanssaihmisten mainita, jotta jokainen voi ottaa opikseen ja parantaa. Olen kiitollinen tästä ravistelusta.
Mutta kadotuksesta vielä. Kyllähän Raamatussakin taitaa olla maininta siitä, että osa vähän yllättäen joutuu kadotukseen, vaikka luulevat pelastuvansa. Mutta toisaalta on myös Jeesus ja armo, ja kaikki jotka uskoo myös pelastuu. Siihen luotan, mutta 100% varma en kuitenkaan voi olla. Jos myöhemmin käy ilmi, että olin väärässä ja joudun helvettiin, niin olen sen ansainnut. Jumala on oikeudenmukainen tuomari ja jos saan kadotustuomion, niin en voi oikein vastaan väittääkään. Kuitenkin elän nyt onnelista ja luottavaista elämää naiivisti ja olen tyytyväinen. Kuitenkin saan elää siinä uskossa, että Jeesus vei ristille myös minun syntini.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:22"]
Onko täydellisen Rakkauden tarjoaminen teistä negatiivista? Miksi ette usko siihen? Onko se liian kaukana teidän materialistisista elämänkatsomuksistanne ja suorittavasta elämäntyylistänne, vai?
[/quote]
Tämä teidän täydellisen rakkauden sanomanne kuuluu seuraavasti: Jos et usko, kuten minä haluan, niin sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä.
Kaikella kunnioituksella, mutta minusta tuo on kaukana rakkaudesta! En voi kuin ihmetellä, että millainen mielenmaisema on ihmisellä, joka ensinnäkin pitää rakkautena sitä, että rankaisee kauhulla ja kiduttamisella "vääränlaisesta" uskonnollisesta näkemyksestä ja toiseksi vielä uhkailee moisella julkisesti.
Jos ystäväsi, puolisosi tai sukulaisesi uhkailisi kiduttavansa sinua "vääränlaisten" mielipiteidesi tähden, pitäisitkö sinä sellaista rakkauden tekona? Tuskin vain. Mutta kun sinun Jumalasi tekee samaa suurimmalle osalle luoduistaan, sinä et pysty näkemään siinä mitään väärää. Minulle tällainen on käsittämätöntä. Minä en kuuna kullan valkeana tule koskaan pitämään rakkautena toisten kiduttamista omastani poikkeavien uskonnollisten näkemysten vuoksi.
[/quote]
Asiaa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:47"]
Kokeilin raamatun mukaan elämistä ja seurakunnissa käymistä mutta ykdinkertaisesti en pitänyt siitä. Enkä päässyt siihen juttuun sisälle. en voi sanoa enää olevani uskossa, ja vaikka yrittäisin niin huijaisin vain itseäni ja muita.
päätin myös että jos se helvetti nyt on edessä niin selvä. sitten se on voivoi.
[/quote]
Mutta miltä sinusta tuntuu sen suhteen, että pääsitkö sitten ikinä sisälle armon ja Jumalan rakkauden piiriin, vai yrititkö kovasti OMIN voimin olla kristitty ja elää oikein? Juuri tämä on tosi monelle kompastuskivi, ehkä sinullekin: lähdetään hyvää tarkoittaen kristityn tielle, mutta jäädään jumiin ns. omavoimaisuuteen ja sitten petytään Jumalaan/seurakuntaan omien voimien loppuessa. Kuitenkin "Jumalan mahdollisuudet alkavat siitä, mihin ihmisen mahdollisuudet loppuvat." Näin on usein sanonut Tapani Suonto, lämminhenkinen ja viisas mies, jonka ajatuksia ja opetuksia voin suositella http://www.onewaymission.fi
Eli mitään siitä, mihin petyit tai mihin et päässyt sisään, ei sinun tarvitse väkisin yrittää! Eikö tämä olisi iso helpotus :) Kristittynä eläminen ei ole tee-se-itse -projekti tai suorittamista vaan parhaimmillaan rakkausSUHDE ihmisen ja Jumalan välillä. Kuulitko seurakunnassa koskaan mitään tällaista? Tämä suhde alkaa siitä, että sinä tai minä saan aivan kuin lahjana vastaanottaa Jumalan rakkauden sekä anteeksiannon kaikista taakoistani ja synneistäni, eli tulla Jumalan rakastamaksi LAPSEKSI. Tämä tarkoittaa, että pyydät Jumalalta anteeksiantoa eli kevennät hänelle sydämesi ja pyydät Kristusta tulemaan sisimpääsi, elämääsi. Siitä kaikki lähtee. Kristus itse puhui evankeliumeissa Pyhästä Hengestä, jonka hän antaa kristityille mm. voimaksi, Lohduttajaksi, Auttajaksi ja Vierelläkulkijaksi. Jeesus on siis valmis antamaan sinulle voiman koko elämään ja kristittynä olemiseen! Ei ole tarkoituskaan, että yrität omin voimin. Hän ei ole arvostelija tai tuomitsija, vaan haluaa auttaa ja kantaa sinuakin aivan kaikissa elämäsi asioissa.
Ja se, mitä kirjoitit kadotuksesta, että jos se on nyt edessä, niin voi voi - EI sen tarvitse olla sinun edessäsi! Ota toki tästä mahdollisuudesta kiinni. Saat aloittaa aivan kuin alusta, koska olet loputtoman rakas ja korvaamaton ihminen Jumalalle, joka rakastaa sinua juuri tälläkin hetkellä, on aina rakastanut ja tulee rakastamaan :) Jotta saisit konkreettisesti kiinni tästä uudesta alusta, niin lämpimästi suosittelen, että tutustu ja katso läpi ihan rauhassa nämä linkit. Uskon, että ne voivat auttaa sinua uudella ja armollisella tavalla sisään sellaiseen uskoon, jota sinun ei tarvitse suorittaa vaan jossa Jumala rakastaa ja kantaa sinua :) Kaikkea hyvää sinulle, olen rukoillut puolestasi.
http://www.healingrooms.fi/?sid=118
http://www.healingrooms.fi/?sid=100
http://vod.tv7.fi/vod/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
Jos se on sanojesi mukaan ihmisen oma valinta mä meen sinne, missä voi kuulla vielä Alice Cooperia..
Oli se sitten ikuinen kidutus tai pelkkä olemisen lakkautus, niin ydinsanoma on kuitenkin, että minä saan jotakin totaalisen hyvää (eli jumalan tms läheisyyden) ja ne muut saavat jotakin pahaa; Lälläslää!
Anteeksi vaan uskikset, mutta en osaa pitää teitä moraalisina - saatikka sitten hyvinä - ihmisinä.
Hostel-leffathan tuosta aloituksesta tuli mieleen. Sama funktio pohjimmiltaan?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 00:43"]
Vielä alkaa ateisteilla alahuulet väpättämään.
[/quote]
Uhkailet vai?
Niin. Vaikea on uskoa sellaiseen, jonka tietää syntyneen kieroutuneiden uskonnollisten (ja poliittisten) kiihkoilijoiden mielikuvituksen seurauksena. En usko eikä kiinnosta.
_Pakana_
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 00:43"]
Vielä alkaa ateisteilla alahuulet väpättämään.
[/quote]
Jos tarkoitat sitä että teidän satunne osoittautuisivat todeksi ja sen takia meidän alahuulemme alkaisivat väpättämään niin voin sanoa ettei pelkoa moisesta. Mitään jumalaa ei ole olemassa, voin elää tämän ainokaisen elämäni vailla huolta ja pelkoa.
Hiukan siinä sivussa nauran teille hihhuleille... :D
Paras uskontoon liittyvä argumentti on:
Rukous auttaa siihen ahdistukseen jonka uskonta aiheuttaa.
Aloittaja on zarahustralainen. Siihen kuuluu saatana sun muut jutut. Jeesuksen sanoma oli rakkauden. Helvetillä uhkailussa on ilmeisesti jotain viehättävää. Paha motivoi ketjun aloittajaa. Rakkaus ei riitä. Pietarin ilmestys ei kelvannut Raamattuun. Ketjun aloittajasta kertoo paljon että pitää lainata moista harhaoppia ja mässätä pahalla...