Mieheni mielestä vatsvaivani ovat psyykkisiä koska lääkäri ei löytänyt vikaa, moittii että "lopeta se piereskely" ja " lopeta se pas"lla ravaaminen" aivan kuin
Tekisin tätä tahallani ! Aivan kuin näkisin tahallani nälkää, koska en uskalla syödä muuta kuin jugurttia ja teetä.
Miehen mielestä ongelma poistuu kun syön "rehellistä" ruisleipää ja kaurapuuroa, ei tunnu ymmärtävän että sitten vasta mätänenkin!
Minulle on siis tehty koloskopia ja myös keliakitesti. Ei näkynyt suolistossa mitään eikä ole keliakiaa.
Kommentit (34)
Miksi sellaisen kanssa edes pitääkään haluta olla. Jätä se elämään katkerana lopun ikäänsä, jos asia on vaivaamaan.
Kokeilepa ruoansulatusentsyymejä, pillereitä. Itselläni helpotti vatsavaivat paljon kun lopetin leivän syönnin ja vähensin sokeria paljon. Maitokaan ei sovi, eikä raa'at vihannekset. Maitohappobakteerit vaan jumittaa mutta nuo entsyymit toistaiseksi helpottaa oloa aika hyvin. Minulla on sappirakko poistettu vuosikymmeniä sitten ja ihan sama mitä syö niin kohta saa juosta vessaan. Ketodieetti pahensi tilannetta hurjasti. Kokeile leivän tilalla riisikakkuja. Kaura leipänä ja puurona sopii minulle kyllä, ruista en voi syödä enää ollenkaan.
Suosittelen käyntiä FLT-ravintovalmentajalla, sieltä olen saanut itse apua samantyyppisiin vatsavaivoihin!
Valmennus on melkoisen hintavaa, mutta perusteellisilla ohjeilla, jotka perustuvat juurisyiden etsimiseen ja niiden hoitamiseen, pärjääkin sitten hyvässä lykyssä vuosikaudet ellei koko loppuelämän!
https://ravintovalmentajat.fi/
Tsemppiä! <3
Ominaishajusi on sitten kakka, ei ihme että miestä tympii tuollainen tuhnupeppu.
Vierailija kirjoitti:
Ominaishajusi on sitten kakka, ei ihme että miestä tympii tuollainen tuhnupeppu.
Olisiko tämän miehen jo aika jättää?
Mikä käsittämätön m*lkku toi äijä!
Luiskaan, pikimmiten. Kerrankin sanon JSSAP.
Miten luulet miehesi suhtautuvan, jos sairastut oikeasti vakavasti? Tuskin sieltä ainakaan tukea heruu tuollaisella asenteella. Toivottavasti et ole ehtinyt vielä lisääntymään idiootin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro onkin hyvää ruokaa vatsalle.
Kannattaa myös kokeilla jättää maitotuotteet kokonaan pois, ihan juustoja ja voita ja jogurtteja myöten.
Monille se on auttanutkin vaikka heillä edes ole ollut mitään laktoosiongelmaa.
Ruokavalion muutos on työläs ja kalliskin toimenpide, mutta se kannatta tehdä, sillä kun vatsa kuntoutuu, elämän laatu paranee todella rajusti.
Ja ihan kokemuksesta puhun.
Näin on ja ekaksi irtokarkit/muut karkit äkkiää pois ja ihan kaikki sokeri! Sokeri elättää kaikki huonot bakteerit ettei hyvät pääse korjaamaan nukkaa suolistossa. Myös hunaja aluksi ja valkoinen jauho.
Ystävälläni auttoi aika pian!
Kaura on ylimainostettu ratkaisu joka sekään ei sovi kaikille. Minulla siitä seuraa vatsakipuja, joita muuten ei esiinny ollenkaan.
Harvempi mamma täällä kehuu piereskelevää miestään.
Piere ja paskanna vessassa, älä tee siitä numeroa.
Miestäsi ei kiinosta tietää miten suolesi toimii.
Te mammat uskotte aina kaiken.
Joka päivä aloituksia kuinka mies teki sitä tätä tota.
Te uskotte aina. Ihan kuin trolleja ei olisi olemassa. Huh.
Makeutusaineet pois, myös ksylitoli. Mulla eivät laita kuralle vaan päinvastoin. Ensin tulee kammottavat, kipeät ilmavaivat, ja ne taas tekevät sen, että tavara pakkautuu suolessa johonkin mutkaan. Sitä tavaraa saa sitten punkea päivätolkulla ulos. Homma helpottuu, kun muistan vahtia, etten laita mitään keinomakeutettua suustani alas.
Minulla auttoi noihin samoihin vatsaongelmiin raskaus :D Muut kärsi loppuraskaudesta ummetuksesta, minulla suoli toimi viimein normaalisti. No, synnytyksen jälkeen vetelin pari päivää ummetuslääkettä että ylipäänsä uskaltaa käydä vessassa, kun ei episiotomian kanssa kehtaa kauheasti ponnistaa, mutta nyt viikko synnytyksestä kotona ollessa suolen toiminta on palannut siihen, että meinasi tulla löysät odottamatta housuun, kun olin vauvanvaateostoksilla... Eli takaisin siihen, että ilman ennakkovaroitusta kurahtaa maha löysälle ja vessaan on päästävä.
Aiemmin huomasin, että kahvi, ruisleipä ja toisinaan sipuli aiheuttivat näitä vaivoja, etenkin tyhjään vatsaan nautittuna. Olisi pitänyt unohtaa jo synnärillä ne luumut, kun kahvi on paljon tehokkaampi suolen tyhjentäjä!
Ilmavaivoja tulee etenkin 100% ruisleivästä, mutta esim. ruispalat vielä menee. Valitettavasti raskauskaan ei näihin ilmavaivoihin auttanut vaan päinvastoin piereskelin pari viimeistä kuukautta aika holtittomasti, mutta mies on onneksi kymmenessä vuodessa ymmärtänyt, että naisetkin pieree ja kakkii ja vaikka hän ymmärtää, ettei vatsavaivoille voi mitään, on kuitenkin sillä kannalla ihan ymmärrettävästi, että pitäisi käydä lekurissa. Ehkä menenkin, mutta olen nyt ensisijaisesti yrittänyt karsia ruoka-aineita, mutta joskus ne ruoka-aineet, jotka normaalisti ei aiheuta mitään, saavatkin mahan sekaisin. Liekö sitten kyse edes ruoka-aineesta?
Maidolla ei ole vatsan toimintaan vaikutusta, oli laktoositonta tai tavallista, eikä vehnäkään ärsytä (mikä ilmeisesti yllättää terveydenhuollon ammattilaiset, joiden mielestä vehnä on yleensä isompi ongelma kuin ruis), mutta ruisleivässä on jotain ilmavaivoja aiheuttavaa. Palkokasveilla on tapana saada maha sekaisin tai ainakin kuplimaan. Stressi saa myös sen aikaan, että maha menee samantien kuralle erityisesti jännittäessä. Sain jo pelkästään synnytystä muistelemalla aikaan sen, että piti juosta vessaan. Näinköhän ne epparin tikit repesikin sen räjähtävän varpusparven myötä?
minulla on yliaktiivinen suoli (oma pöytälaatikkodiagnoosini), pahimmillaan piti käydä jaskalla monta kertaa päivässä: pian sen jälkeen, kun aloin laittamaan ruokaa, sen jälkeen, kun olin syönyt, aamulla herätessä, puoli tuntia aamiaisen jälkeen, juuri ennen lähtöä, kotiintulon jälkeen jne. Kyse ei ollut minun halustani käydä jaskalla,vaan siitä, että suoli alkoi yksinkertaisesti työntää tavaraa takaluukkuun niin, että oli tukalaa istua. Tämä vaiva alkoi joskus jonkun antibioottikuurin jälkeen, joka aiheutti kovan ripulin, en tiedä johtuiko itse antibiooteista, vai siitä, että suoli tottui tiheämpään tyhjentämiseen. Sitten se jäi päälle vuosiksi, mitään vika ei löydetty, tähystystä ei edes harkittu, koska ei tullut verta eikä suvussa ole suolistosyöpiä. ajattelin sitten, ttä jos on olemassa sellainen vaiva kuin yliaktiivinen virtsarakko, niin kai sitten on olemassa sellainenkin vaiva kuin yliaktiivinen suoli. Aloin kouluttaa suolta vähempiin tyhjennysväleihin käytönnössä siten, että kotioloissa menin kakalle vasta kun oli viimeinen mahdollisuus ennenkuin pökäle alkaa työntää itse itseään ulos. Pikkuhiljaa se auttoi, enää käyn vain kolmesti päivässä. tarkoitus on päästä nuoruudenaikaiseen aamukakka ja iltakakka, aina samaan kellonaikaan, rutiiniin. Voin tinkiä samasta kellonajasta...