Oletteko onnistuneet VHH:lla?
Ajattelin kokeilla sellaista ruokavaliota, josta karsin leivät, pastan, riisin ja perunan pois. Välillä aion syödä kvinoaa tai bataattia muun ruoan lisukkeena, ja painotan liikunnan sellaisille päiville. Muutoin ruokavalioni koostuisi ainakin kasviksista, kohtuullisesta määrästä (pari annosta per päivä) marjoista ja hedelmistä, kanasta, kalasta, joskus katkaravuista, harvemmin jauhelihasta, öljystä, avokadosta, pähkinöistä, juustoista (ei tietenkään usein rasvaisia juustoja, tai ei ainakaan suurta määrää), silloin tällöin pari palaa tummaa suklaata kahvin kanssa, johon laitan soijakahvijuomaa. Joskus luonnonjogurtin ja marjojen kanssa pieni määrä hunajaa.
Kommentit (28)
Huvittavaa kauhistella rasvaisia juustoja jos muuten syöt noin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kauhistella rasvaisia juustoja jos muuten syöt noin.
Tuleehan niistä energiaa jos isomman määrän syö. Enhän minä pähkinöitäkään isoja määriä syö.
Ap
Vhh toimii varmasti myös, mutta ketogeeninen toimii paremmin. Ketoosi muistuttaa paaston tuomaa euforiaa, se vie nälän ja mieliteot. Laihtuminen on helppoa, kun ei ole nälkä.
Hedelmät eivät oikein kuulu edes vhh-ruokavalioon. Rasvaa sen sijaan syödään siinäkin ihan surutta. Kuvaamasi lista on enemmänkin perusruokavalio. Laihtuuhan toki silläkin, mutta paljon työläämmin ja nälän kautta.
Vhh:lla tiputin kuukaudessa 7kg ja lopetin siihen. Hyvin toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vhh toimii varmasti myös, mutta ketogeeninen toimii paremmin. Ketoosi muistuttaa paaston tuomaa euforiaa, se vie nälän ja mieliteot. Laihtuminen on helppoa, kun ei ole nälkä.
Hedelmät eivät oikein kuulu edes vhh-ruokavalioon. Rasvaa sen sijaan syödään siinäkin ihan surutta. Kuvaamasi lista on enemmänkin perusruokavalio. Laihtuuhan toki silläkin, mutta paljon työläämmin ja nälän kautta.
Eikös ainakin suomalaiseen perusruokavalioon kuulu leipä, peruna, pasta ja riisi? :D Joten ei tuo nyt kyllä ihan perus ole. On siinä sentään tärkkelyspitoisimmat hiilihydraatin lähteet karsittu pois.
Kai se joku VHH:ta muistuttava ”kuuri” oli joka eka kertaa ikinä sulatti pysyvästi ylimääräiset rasvat kehostani. Omaa settiä vedin ja vedän, tänään viimeksi söin ruoaksi itse tekemääni lasagnea täysjyväpastalevyistä.
Nykyinen ruokavalioni koostuu kalasta, kanasta, marjoista, täysrasvaisista maitotuotteista, täysjyväviljoista (maltillisesti), hedelmistä (ei mielellään trooppisia), pähkinöistä, siemenistä, oliivi- ja avokadoöljystä... Herkuksi 85%-sta suklaata.
Päähuomio ei ole kaloreissa vaan ruoan ravintosisällössä. Vaikka mitään varsinaisesti kiellettyä ei ole, se mitä haluan ja himoitsen ei vaan enää ole keksit, sipsit ja pikaruoka. Voin paremmin kuin koskaan.
Muutenkin kuuntelen itseäni enemmän kuin ennen, jonka seurauksena olen liukunut syömään 8:16 aikaikkunan mukaan, minulla tuo tarkoittaa ruokailua klo 12-20 välillä. Mutta jos on nälkä aamuysiltä, sitten syön, ihan sama. Ruoan takia en enää stressaa.
Kyllä, oiskohan kymmenes vuosi jo menossa, aluksi tippui liiat ja nyt ollut vuosia paino samassa, painoindeksin alarajalla. Jätin siis sokerin, viljat, perunan, riisin jne. Ja syön itsetehtyä hyvää ruokaa, kasviksia ja marjoja, ei mitään "rasvattomia" versioita tai keinomakeutettuja. Herkkujakin saa syödä paljon, kunhan ovat vhh herkkuja, esim. punaviini ja juustot sisältyvät mun ruokavalioon.
Itsellä kanssa toimii oikein hyvin. Keto on mulle liian tiukka, mutta vhh toimii kanssa. Syön huikean paljon terveellisemmin vhh:lla.
Olen onnistunut. Ensimmäiset kilot pudotin ketoosilla, loput VHH:lla. Ketoosilla saa vauhdikkaan lähdön, mutta en suosittele jatkamaan kauaa koska tiukka ruokavalio on vaivalloinen noudattaa ja käy pitkän päälle yksipuoliseksi kun edes hedelmiä ja marjoja ei voi syödä. Riittävään kuidun saantiin (esim. pellavansiemenet) ja rasvojen hyvälaatuisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
VHH:ssa jätin pois leivän, perunan, pastan, riisin, jauhot ja sokerin. Korvasin uunijuureksilla, salaatilla, wok-vihanneksilla, bataatilla, kukka- ja parsakaalilla, kesäkurpitsalla, munakoisolla, paprikalla, pitkillä vihreillä pavuilla, porkkanoilla, punajuurilohkoilla yms. Päälle oliiviöljyä, balsamicoa ja yrttejä. Herkullisempaa ja monipuolisempaa kuin iänikuinen peruna, pasta ja riisi. Air fryer on hirmu kätevä!
Kuvailemasi dieetti kuulostaa mielestäni fiksulta. Se on varsin samanlainen kuin itsekin suosin, paitsi että lihan ja kanan sijaan suosin kasviproteiineja. Pääsin tavoitepainoon (-15 kg) reilu vuosi sitten mutta olen jatkanut samalla hyväksi havaitulla linjalla. Välillä syön täysjyväpastaa tai siemenleipää, mutta enimmäkseen otan hiilarit hedelmistä, marjoista yms. Karistetut kilot ovat pysyneet poissa, olo on energinen ja lihasmassakin kasvanut.
Tsemppiä AP!
Dieetti, josta puhut on hyvähiilihydraattinen, ei vähänhiilihydraattinen. Jos on tarkoitus pudottaa painoa, kannattanee aloittaa jälkimmäisellä ja siirtyä sen jälkeen hyvähiilihydraattiseen. Ei hedelmiä ja sen proteiinin määrän kanssa ei kannata liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut. Ensimmäiset kilot pudotin ketoosilla, loput VHH:lla. Ketoosilla saa vauhdikkaan lähdön, mutta en suosittele jatkamaan kauaa koska tiukka ruokavalio on vaivalloinen noudattaa ja käy pitkän päälle yksipuoliseksi kun edes hedelmiä ja marjoja ei voi syödä. Riittävään kuidun saantiin (esim. pellavansiemenet) ja rasvojen hyvälaatuisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
VHH:ssa jätin pois leivän, perunan, pastan, riisin, jauhot ja sokerin. Korvasin uunijuureksilla, salaatilla, wok-vihanneksilla, bataatilla, kukka- ja parsakaalilla, kesäkurpitsalla, munakoisolla, paprikalla, pitkillä vihreillä pavuilla, porkkanoilla, punajuurilohkoilla yms. Päälle oliiviöljyä, balsamicoa ja yrttejä. Herkullisempaa ja monipuolisempaa kuin iänikuinen peruna, pasta ja riisi. Air fryer on hirmu kätevä!
Kuvailemasi dieetti kuulostaa mielestäni fiksulta. Se on varsin samanlainen kuin itsekin suosin, paitsi että lihan ja kanan sijaan suosin kasviproteiineja. Pääsin tavoitepainoon (-15 kg) reilu vuosi sitten mutta olen jatkanut samalla hyväksi havaitulla linjalla. Välillä syön täysjyväpastaa tai siemenleipää, mutta enimmäkseen otan hiilarit hedelmistä, marjoista yms. Karistetut kilot ovat pysyneet poissa, olo on energinen ja lihasmassakin kasvanut.
Tsemppiä AP!
Bataatissa on hiilihydraatteja yhtä paljon kuin perunassa. Perunan korvaaminen bataatilla on siis yksinkertaisesti typerää.
Ap:n rasvakammoisella ja runsaahkohiilarisella protauksella en varmasti olisi onnistunut. Enkä noin runsailla kaukomaiden eväillä.
Sen sijaan lähiruokaan perustuvalla, lähes karnivoorilla maaeläinrasvaläträyksellä onnistuin saamaan monta vaivaa remissioon ja siinä sivussa laihduinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä AP!
Bataatissa on hiilihydraatteja yhtä paljon kuin perunassa. Perunan korvaaminen bataatilla on siis yksinkertaisesti typerää.
Väärin laihdutettu
Miksi syödä Usalaista bataattia kun voi syödä kotimaista perunaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n rasvakammoisella ja runsaahkohiilarisella protauksella en varmasti olisi onnistunut. Enkä noin runsailla kaukomaiden eväillä.
Sen sijaan lähiruokaan perustuvalla, lähes karnivoorilla maaeläinrasvaläträyksellä onnistuin saamaan monta vaivaa remissioon ja siinä sivussa laihduinkin.
Rasvakammoinen? Oliiviöljyä, pähkinöitä, manteleita, siemeniä, avokadoa, lohta, kananmunia... Onpa tosi rasvakammoinen dieetti :D
Runsashiilarinen? Mikä tekee siitä sellaisen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kanssa toimii oikein hyvin. Keto on mulle liian tiukka, mutta vhh toimii kanssa. Syön huikean paljon terveellisemmin vhh:lla.
Samaa mieltä. Ketoosissa loppuu lihaksista voima.
En ikinä enää.
Keto 49 dietti ja nyt superdietti. Seuraavaksi vhh.
Saan kesään asti laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan lähiruokaan perustuvalla, lähes karnivoorilla maaeläinrasvaläträyksellä onnistuin saamaan monta vaivaa remissioon ja siinä sivussa laihduinkin.Rasvakammoinen? Oliiviöljyä, pähkinöitä, manteleita, siemeniä, avokadoa, lohta, kananmunia... Onpa tosi rasvakammoinen dieetti :D
Runsashiilarinen? Mikä tekee siitä sellaisen?
Ap
Kammoat juuston rasvaa ja kuvittelet kananmunien olevan rasvaisia :D Sinun kannattaisi ottaa selvää edes perusteet vhh-ruokavaliosta ettei käy niin, että tulet tänne selittelemään ettei vhh toimi ollenkaan. Vhh:lla energiat otetaan nimenomaan rasvasta, ei proteiinista. Oletko laskenut mistä ja missä suhteessa (hh/prot/rasvat) omakeksimässäsi dieetissä kalorit tulevat?
Joo, sain pudotettua ylipainon pois. Ensin tiukka vhh, nykyään enimmäkseen hyvähiilarinen mutta jos mieli joskus tekee vaikka pastaa niin syön.