Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä joskus mietin tuon pakkoruotsi-ihmisen elämää

Vierailija
13.04.2014 |

Että millä mielellä se istahtaa koneen ääreen ja alkaa suoltaa noita juttujaan. Suunnitteleeko se niitä valmiiksi, vai kirjoittaako vain sen, mitä juuri sillä hetkellä sattuu mieleen tulemaan? Millaisia tunnetiloja se kokee kirjoittaessaan noita avauksiaan? Mitä muuta se mahtaa harrastaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:51"]

Että millä mielellä se istahtaa koneen ääreen ja alkaa suoltaa noita juttujaan. Suunnitteleeko se niitä valmiiksi, vai kirjoittaako vain sen, mitä juuri sillä hetkellä sattuu mieleen tulemaan? Millaisia tunnetiloja se kokee kirjoittaessaan noita avauksiaan? Mitä muuta se mahtaa harrastaa?

[/quote]

Mä en usko, että se harrastaa mitään muuta kuin pakkoruotsinvastustamista. Oikein pelkään sen puolesta, mitä sitten tapahtuu, jos se joskus saa unelmansa läpi. Sen elämän sisältö häviää.

Vierailija
42/56 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:51"]

[/quote]

Mä en usko, että se harrastaa mitään muuta kuin pakkoruotsinvastustamista. Oikein pelkään sen puolesta, mitä sitten tapahtuu, jos se joskus saa unelmansa läpi. Sen elämän sisältö häviää.

[/quote]

Niin, varmaan tapahtuu jonkinlainen henkinen romahdus. Onhan sillä tietenkin sitten vielä maahanmuutto, kokoomus ja vihreät jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan kauheaa, kun joku kehtaa uhmata virallista totuutta ja vastustaa sitä älyttömyyttä, mikä pakkoruotsina tunnetaan. Oliko kukaan vielä keksinyt yhtään järjellistä perustelua? Rahan tuhlaaminen?

Vierailija
44/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:44"]

Kielitaito on aina henkistä pääomaa, jota kukaan ei voi sinulta ottaa pois. Itse jouduin asiakaspalvelutyössäni käyttää ruotsia jatkuvasti joka päivä. Olen myös nostanut kielilisää palkkaani osaamalla ruotsia. Kielipäätä minulta löytyy, matikkapäätä jaettaessa taisin olla jonossa viimeinen.

[/quote]

Miksi sitten ainoastaan ruotsi on pakollinen kieli Suomessa? Mikä tekee siitä tärkeämmän kuin englannista? Eikö yhdistelmä englanti+ranska ole yhtä arvokas henkinen pääoma kuin englanti+ruotsi? Pakkoruotsia ei voi perustella sillä, että kielitaito on hyvä asia.

[/quote]

Totta kai on aivan yhtä arvokas. Tarkoitinkin tuolla, että jokaisen kielen oppiminen ja osaaminen on pääomaa, jota ei kukaan voi käskeä olla osaamatta. Mukaan lukien ruotsi. Käsitit väärin :) ruotsia tarvitaan Suomessa enemmän kuin ranskaa tai espanjaa. Siksi lähtökohtaisesti on hyvö osata edes alkeet ruotsista, vaikkei sitä perusteellisemmin sitten osaisikaan.

Vierailija
45/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma på svenska, tack.

Vierailija
46/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on se avainsana. 

Vierailija
47/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:13"]Mä joskus mietin tuon RKP:läisen elämää

[/quote]

Ai kuinka nokkela oletkaan!

Mä en oo kyllä nähnyt tällä palstalla yhtään pakkoruotsi-myönteistä aloitusta, kielteisiä kyllä pilvin pimein. Eli fanaatikko on siis pakkoruotsin vastustaja, kuten ap arvelikin.

Mutta edelleen, pisteet sulle nokkeluudesta! Pitelen täällä vatsaani, nauroin sen kipeäksi oivaltavalle vitsillesi! Oj joj!

Vierailija
48/56 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:26"]

Totta, pakkoruotsittajien fanatismi on kyllä luotaantyöntävää. Älkää huolehtiko, kyllä heidänkin heikkolahjaiset lapsensa voivat vielä opiskella helppoa ruotsia, vaikka älykkäämmät valitsisivatkin vaikeampia ja hyödyllisimpiä kieliä.

[/quote]

Pakkoruotsin poistuessa, luulempa että teidän kullannuppunne eivät halua opiskella mitään muuta kuin pelkkää englantia!

[/quote]

Voivoi, onhan se tietenkin vaikea ymmärtää, että jos on valittava kaksi pakollista vierasta kieltä, niin sitten lapset perheineen valitsevat kaksi vierasta kieltä.

Vierailija
49/56 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:03"]

Miten niin "tilalle"? Laiskat voivat edelleen valita ruotsin, fiksummat valitsevat sitten venäjää ja ranskaa.

[/quote]

Miten se venäjän kieli eroaa sitten ruotsista? Suomi on kuulunut sekä Ruotsiin että Venäjään ja ruotsin kieltä ei haluta enää säilyttää perinteenä. Venäjääkin oli pakko opiskella hetken aikaa muinoin, silloin sitäkin vihattiin. Miksi ei enää? Yhtä järkevältä kuulostaa se että, teidän lapsenlapsenne haluaisivat sankoin joukoin alkaa opiskella ruotsia, olettaen että pakkoruotsi olisi poistunut siihen mennessä.

[/quote]

Siitä olisi esimerkiksi huomattavasti enemmän hyötyä?

Vierailija
50/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:02"]

Totta kai on aivan yhtä arvokas. Tarkoitinkin tuolla, että jokaisen kielen oppiminen ja osaaminen on pääomaa, jota ei kukaan voi käskeä olla osaamatta. Mukaan lukien ruotsi. Käsitit väärin :) ruotsia tarvitaan Suomessa enemmän kuin ranskaa tai espanjaa. Siksi lähtökohtaisesti on hyvö osata edes alkeet ruotsista, vaikkei sitä perusteellisemmin sitten osaisikaan.

[/quote]

On aina jännä tavata näitä ihmisiä, joiden mielestä Suomessa tarvitaan ruotsia enemmän kuin jotain muuta kieltä. Varsinkin kun löytyy paljon ihmisiä, jotka voivat kertoa, etteivät he kieltä ole tarvinneet, koska kukaan ei puhu ruotsia heidän kotiseudullaan. Mutta jotain muuta kieltä he olisivat ehkä tarvinneet, tai siitä olisi ollut heille ainakin hyötyä. Lisäksi pakkoruotsi vie minulta viimeisenkin kiinnostuksen koko kielen käyttämisestä, enkä edes keksi, missä sitä käyttäisinkään. Suomalaiset osaavat suomea ja ulkomaalaisille voin puhua englantia. Ruotsinkielisten palvelijaksi en ala.

Vierailija
51/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:13"]Mä joskus mietin tuon RKP:läisen elämää

[/quote]

Ai kuinka nokkela oletkaan!

Mä en oo kyllä nähnyt tällä palstalla yhtään pakkoruotsi-myönteistä aloitusta, kielteisiä kyllä pilvin pimein. Eli fanaatikko on siis pakkoruotsin vastustaja, kuten ap arvelikin.

Mutta edelleen, pisteet sulle nokkeluudesta! Pitelen täällä vatsaani, nauroin sen kipeäksi oivaltavalle vitsillesi! Oj joj!

[/quote]

Pakkoruotsimyönteisiä ei löydy juuri sen takia, ettei kukaan sitä kannata. Sen poistamista puolestaan kannattaa suuri enemmistö suomalaisista. Fanaatikkojahan ovat juuri pakottajat, jotka yrittävät tuputtaa ideologiaansa toisille. Sitä kutsutaan myös propagandaksi.

Vierailija
52/56 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:44"]

Kielitaito on aina henkistä pääomaa, jota kukaan ei voi sinulta ottaa pois. Itse jouduin asiakaspalvelutyössäni käyttää ruotsia jatkuvasti joka päivä. Olen myös nostanut kielilisää palkkaani osaamalla ruotsia. Kielipäätä minulta löytyy, matikkapäätä jaettaessa taisin olla jonossa viimeinen.

[/quote]

Miksi sitten ainoastaan ruotsi on pakollinen kieli Suomessa? Mikä tekee siitä tärkeämmän kuin englannista? Eikö yhdistelmä englanti+ranska ole yhtä arvokas henkinen pääoma kuin englanti+ruotsi? Pakkoruotsia ei voi perustella sillä, että kielitaito on hyvä asia.

Vierailija
53/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:05"]Ihmettelet miksi ruotsinkielisten (5,3% väestöstä) olisi hyvä opiskella vähän suomen kieltäkin jota puhuu kuitenkin tämän maan väestöstä 89,3%.

Mun puolesta voisi kai sen jättää opiskelemattakin jos tuntuu, että ei suomen kieltä tule elämässään tarvitsemaan. Turha sitten kuitenkaan jälkeenpäin itkeä jos joskus huomaakin tehneensä asiassa virhearvion.

[/quote]

Luultavasti suomenkieliset lapset tulevaisuudessa pakkoruotsin poistuttua itkevät myös sitä että eivät ole opiskelleet ruotsia? Onkin hirveä virhearvio jättää opiskelematta suomea, jota puhuu noin 5-6 miljoonaa ihmistä. Ruotsi on paljon tarpeellisempi kieli kuin suomi, silllä ruotsin puhujia on yli 10 miljoonaa.

[/quote]

Ruotsi ei ole tarpeellisempi kieli kun asuu maassa nimeltä Suomi. Mandariinikiinaakin olisi täällä hyödyllisempi opiskella nykyajan globalisoituvassa maailmassa kuin jotain ruotsia. Kiinan puhujia on 867 miljoonaa.

[/quote]

Väärin, nimenomaan Suomessa ei tarvita mitään kiinaa vaan lähinnä ruotsia ja venäjää englannin lisäksi. Korkeintaan ehkä japania.

Vierailija
54/56 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:16"]

Olen suomenruotsalainen ja suhtaudun pakkoruotsikeskusteluun toisaalta välinpitämättömästi, toisaalta hämmentyneesti. En oikein tajua mitä vikaa on minkään kielen opiskelussa. 

[/quote]

Vaivaako ruotsinkielisiä jokin kollektiivinen narsisimi, koska heidän on niin vaiketa ymmärtää, että heidän kieltään ei vaan haluta opiskella, koska sitä ei tarvita? Ei kyse ole mistään "vihasta", ---

[/quote]

Täysin ylivoimainen kirjoitus tähän asti! Eipä ollut yllätys, ettei yksikään pakkoruotsin kannattaja ole kommentoinut kirjoitusta millään tavalla. ---

[/quote]

Totta. Pakkoruotsille ei ole perusteita, mutta se yritetään häivyttää tyhjällä kritiikillä, ettei muka kielet kelpaa tai opiskelu kelpaa.

Missään maailmassa ei ole meidän pakkoruotsimme kaltaista rakennelmaa!

Vierailija
55/56 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:16"]

Olen suomenruotsalainen ja suhtaudun pakkoruotsikeskusteluun toisaalta välinpitämättömästi, toisaalta hämmentyneesti. En oikein tajua mitä vikaa on minkään kielen opiskelussa. 

[/quote]

Vaivaako ruotsinkielisiä jokin kollektiivinen narsisimi, koska heidän on niin vaiketa ymmärtää, että heidän kieltään ei vaan haluta opiskella, koska sitä ei tarvita? Ei kyse ole mistään "vihasta", vaan ihan pragmaattisesta ajattelusta. Ei minulle suomenkielisenä ole mitenkään vaiketa ymmärtää, että Ahvenanmaalla tai Ruotsissa ei haluta opiskella pakkosuomea. En koe sitä minään suomenkielisten tai suomen kielen vihana tai vaan ihan käytännöllisenä ajatteluna, että opiskellaan niitä kieliä, jotka koetaan tarpellisina.

[/quote]

Täysin ylivoimainen kirjoitus tähän asti! Eipä ollut yllätys, ettei yksikään pakkoruotsin kannattaja ole kommentoinut kirjoitusta millään tavalla. Tilannehan koko keskustelussa on täysin absurdi. Suomenruotsalaiset yrittävät perustella miksi meidän suomalaisten pitäisi tehdä jotain, jota me emme halua tehdä. Suomensuomalaisten tehtäväksi on jäänyt kunnon alamaisen tapaan vaan yrittää perustella, että miksi me 95% kansasta emme enää halua tehdä sitä, mitä 5% kansasta haluaisi meidän edelleenkin tekevän. Onhan tää nyt täysin käsittämätöntä! Onko 95% kansasta niin helvetinmoisia lapasia, ettei pysty laittamaan tollasta mitättömän pientä vähemmistöä ruotuun.?

Vierailija
56/56 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 09:17"]

En ole omasta mielestäni yksinkertainen, mutta sehän on vain minun mielipiteeni.

Tarkoitin "ilmaisuudella" sitä, että Suomi on kaksikielinen maa, jossa kahden kielen osaaminen voisi olla luontevaa, niiden opiskelu koulussa rinnakkain itsestäänselvää. Suurin osa kansallista identiteettiämme rakentaneista ns. kultakauden taiteilijoista olivat tietenkin, historiallisista syistä, ruotsinkielisiä, Maamme-laulu on kirjoitettu ruotsiksi, Aleksis Kivi kirjoitti suomeksi mutta puhui koko elämänsä ruotsia. Ruotsista, suomenruotsalaisen vähemmistön kautta Suomeen tuli länsimaisia virtauksia suomettumisen vuosinakin. Edith Södergran, Tove Jansson, Märta ja Henrik Tikkanen, Monica Fagerholm, Kjell Westö ... He kaikki rakensivat/ rakentavat suomalaista kulttuuria ja identiteettiä ruotsiksi.

Kuten näet, kieli on minulle kulttuurikysymys, ei joku koulun oppiaine. Olen todella onnellinen, että minulla on sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen perinne, saan parhaat molemmista maailmoista. 

Ruotsi on monille vieras kieli siinä missä englanti, saksa, ranska tai espanjakin (jota puhuu monta sataa miljoonaa ihmistä maailmassa). Ruotsin voisi vaihtaa mihin tahansa niistä. Jos ajattelee vain kvartaalisesti ehkä kannattaisi alkaa ajaa pakkohindiä tai -kiinaa?

Minusta on väärin, että Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea. Jos ajattelee, että elämä on pelkkää talopuspolitiikkaa ja lyhytaikaista, suhdanteisiin perustuvaa hyötyä, pakkoruotsin voisi Itä-Suomessa ihan hyvin vaihtaa pakkovenäjään. 

En ajatellut että ruotsia tai mitään muutakaan kieltä opiskellaan minkään muun kielen tueksi. Kun täällä nyt on kaksi kieltä, niin ruotsi voisi olla ovi ja helpottaa muiden kielten harrastamista. Olen saanut paljon apua ranskan rakenteiden hahmottamiseen ruotsista, sitä minä vain tarkoitin kun niin kirjoitin. Kielen mukana tulee kulttuuri, taide, historia, vuorovaikutus jne. Ne ovat elämässä olennaisempia asioita kuin opintosuoritukset tai kvartaaliajattelu. 

Sitten Ruotsiin. Se ei ole virallisesti eikä historiallisesti kaksikielinen maa. Suomessa 1960- ja 70-luvuilla tapahtunut väkivaltainen rakennemuutos pakotti sadattuhannet suomalaiset työn perään Ruotsiin. Se oli markkinataloutta, ei historiallista perinnettä. En tiedä Ruotsin erilaisten siirtolaisväestöjen suhteita, mutta minusta ei kuulu meille jos he haluaisivat valita maansa toiseksi viralliseksi kieleksi suomen, kroatian tai syyrian. Se on Ruotsin sisäinen asia. 

"Syrjintä ja ennakkoluulot" liittyivät edellisessä kirjoituksessani suoraan ap:n mainitsemaan pakkoruotsi-ihmiseen (kts. ketjun otsikko). 

Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että palstan pakkoruotsikeskusteluissa kielitaitoa ei useinkaan haluta monipuolistaa, vaan vaihtaa ruotsi vain englantiin. Ja englannin kohdalla puhutaan jostakin natiivisuudesta, ei esim. englanninkielisestä kirjallisuudesta, USAn historiasta tai Britannian tai Irlannin kielivähemmistöistä, Kanadan kaksikielisyydestä eikä englannin kielen suhteesta germaanisiin kieliin (joihin ruotsi kuuluu). 

[/quote]

Ruotsin kieli ei suurimmalle osalle suomalaisia ole kulttuurikysymys. Ruotsia käytettiin aikaisemmin, koska suomeksi ei voinut opiskella. Myös muualta tuli vaikutteita Suomeen, eikä pelkästään Ruotsista, esimerkiksi saksaa osattiin enemmän kuin nyt.

Minä en saanut mitään apua ruotsista ranskan opiskelussa, ne ovat ihan erilaisia kieliä. Sotkea se kyllä saattoi. Ruotsalainen kulttuurikaan ei kiinnosta minua pätkääkään.

Miksi pitää vetää tähän "pakkovenäjä"? Miksi lapset eivät voisi valita kieliä, joita he lukevat? Miten tämä liittyy kvartaaliajatteluun? Ei ruotsi ole meille yhtään sen tärkeämpi kuin mikään muukaan kieli, yrittäkää tajuta nyt se. Historiaa luetaan historian tunneilla.

Missään palstan pakkoruotsikeskustelussa en ole koskaan huomannut, että pakkoruotsi haluttaisiin vaihtaa englantiin. Tietenkin pakkoruotsittajat haluaisivat antaa sen kuvan, koska ovat idiootteja. Englannin tietenkin voisi tehdä pakolliseksi, koska se on sitä jo käytännössä, mutta kahta kieltä opiskeltaisiin kuitenkin. Miksi englannin yhteydessä pitäisi puhua noista, ei englanti ole ongelma. Sitä opiskellaan mielellään, koska siitä on hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan