Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltähän niistä tukiperheistä nyt tuntuu

Vierailija
13.04.2014 |

jotka tekivät ls-ilmoituksen Kurhelan perheestä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanottoa tulisi käyttää vain äärimmäisen pahoissa tapauksissa. Laitoshuolto ja sijaisperheet kasvattavat henkisesti rikkinäisiä ja täysin yhteiskunnasta syrjäytyneitä lapsia monessa tapauksessa. Vaikka lapsi kasvaisi omassa ei-täydellisessä kodissa niin tukitoimilla hänestä voi kasvaa pärjäävä aikuinen ja toimiva yhteiskunnan jäsen. Kun asiat menee siihen pisteeseen, että lapsi viedään laitokseen niin siinä pisteessä lapsen tulevaisuus on hyvin pitkälle tuhottu yhteiskunnankin toimesta.

On naivia ajatella, että lapsen elämänlaatu kasvaisi laitoksessa tai hän saisi sieltä riittävät eväät elämään. Todennäköisesti kaikenlainen henkinen pahoinvointi vain kasvaa kuten on monessa tapauksessa tapahtunut.

Vierailija
2/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pyritään sijoittamaan perheisiin. Kukaan ei huostaanotoilla rikastu. Kunnille ne tulevat kalliiksi. Se kuuluisa valtiontuki kun tulee vain kerran kutakin huostaanottoa kohden, mutta sijoitus kestää usein monta vuotta. Kyllä ehjässä sijaisperheessä on lapsella parempi kasvualusta kuin rikkinäisessä bioperheessä. T. sijaisäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun näkemyksen mukaan sijaisperheissä ja lastenkodeissa kasvaneilla lapsilla on niin paljon ongelmia, että tuskin tilanne sen pahempi niissä bioperheissä olisi. Mikä johtuu mistä? Tietysti vaikea itkeä, kun maito on jo kaatunut... Mutta siis en näe, että monissa tilanteissa sijoitus enää pelastaa mitään vaan pahentaa vain lopputulosta.

Esimerkiksi tämän perheen kohdalla 10 lasta on heidän voimavaroilleen ihan liikaa. Juu, olisi kannattanut miettiä, mutta maito kaatui jo. Nyt korjataan jälkiä. Olen ymmärtänyt, että nämä huostaanotot johtuu vanhemmuuden puutteesta eli isä on liian tiukka ja äiti löperö. Vanhemmuuden puutetta voidaan tukea paljon halvemmalla ja inhimmillisemmin kuin huostaanotolla. Esimerkiksi kotiapua tarpeeksi. Siivousta, ruokaa laatikoissa jne. Saa muuten aika monta tonnia kuussa käyttää "hyysäämiseen" ennen kuin päästää huostaanoton kuluihin. Ja tukemalla perhettä hoitoavulla ja arkisten askareiden suhteen vaikka melkein antamalla päiväpiian joka päiväksi, saadaan varmasti vanhempien vanhemmuutta parannettua ja jaksamista lisättyä. Kuulostaahan se oudolta, että joku saisi kaiken yhteiskunnalta, mutta mikä on vaihtoehto ja mitä se maksaa. Ja olisihan se lapsen etu olla kotona.

Vierailija
4/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kui?

Vierailija
5/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se alkoi

Yksi asia, joka ei massiivisesta kansiokokoelmasta kuitenkaan selviä, on tukiperheiden rooli. Siitä koko ruljanssi nimittäin alkoi.

Kurhelat hakivat tukea useamman vuoden ajan, ennen kuin he viimein saivat tukiperheen. Lapset menivät sinne ensimmäisen kerran tammikuussa 2012. Lapset, pois lukien vanhimmat, viettivät perheissä yleensä muutaman päivän, joka toinen viikonloppu. Tukiperhettä haettiin, jotta lapset saisivat vaihtelua.

Aluksi asiat rullasivatkin hyvin. Lapset pääsivät tukiperheessä ajamaan vaikkapa mönkijöillä, mutta pian asiat kääntyivät päälaelleen.

Kurheloista tehtiin ilmoitus, ja sittemmin tapahtumat ovat olleet ikäviä uutisia. Huostaanotot ovat nyt käsiteltävänä korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

(Iltalehti)

Vierailija
6/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä heillä oli siihen syynsä. Joskus vaan täytyy tehdä mitä täytyy.

Vierailija
7/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos koti on vaarallinen ja vanhemmat pahoja niin miksi vain 3/10 lapsista on huostaanotettu ja hekin haluavat takaisin kotiin???

Vierailija
8/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:20"]

No jos koti on vaarallinen ja vanhemmat pahoja niin miksi vain 3/10 lapsista on huostaanotettu ja hekin haluavat takaisin kotiin???

[/quote]Ehkä kolmen lapsen poistaminen kuormasta helpottaa oloja, niin että vanhempien resurssit riittävät loppuihin? Ehkä juuri huostaanotetuilla lapsilla on erityisiä ongelmia? Ei kai tämä mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
9/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät aina ymmärrä omaa parastaan :(

Vierailija
10/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ymmärränkö oilein, että pyrit nyt syyllistämään tukiperheitä niistä ls-ilmoituksista. Onko logiikkasi se, että jos perheet eivät olisi tehneet ilmoituksia, niin kaikki olisi hyvin. Jotenkin luulen, että eiköhän ne ilmoitukset ole tehty jo aikaisemmin ja niiden perusteella lapset ovat juuri saaneet ne tukiperheet. Onko nyt sitten tapahtunut jotain uutta, johon media ei ole reagoinut mieleiselläsi tavalla?

Vierailija
11/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:20"]

[/quote]Miksi lapset syövät karkkia vaikka se on epäterveellistä? Miksi muka lapsi ei saisi mennä heikoille jäille vaikka se olisi kivaa?

Vierailija
12/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ennen aina ajattelin, että huostaanotto on hyvä ratkaisu monesti, mutta olen alkanut miettiä tätä asiaa... Oikeasti huonompikin koti vanhempien kanssa on parempi kuin vieraan huomassa. Ei se rakkaus ja välittäminen ole sama siellä hoitopaikassa. Ja mä haluaisin tietää, paljonko näillä huostaanotoilla on pelastettu lapsia? Toki mä ymmärrän, että tietyt tapaukset selviä ja huostaanotto ainoa vaihtoehto, mutta ei sentään läheskään kaikissa. Voiko nämä lastenkodeissa ja sijaisperheissä eläneet lapset aikuisena hyvin? Olisiko lopputulos ollut vanhempien luona vielä huonompi? En usko. Vieraan lasta on vaikea rakastaa...

Vierailija
13/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se papin hätkähdys että sossut ei edes kysyneet häneltä miten tyttö voi kuvaa kyllä hyvin millaisia virkailijat on.....

Vierailija
14/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:30"]

AP, ymmärränkö oilein, että pyrit nyt syyllistämään tukiperheitä niistä ls-ilmoituksista. Onko logiikkasi se, että jos perheet eivät olisi tehneet ilmoituksia, niin kaikki olisi hyvin. Jotenkin luulen, että eiköhän ne ilmoitukset ole tehty jo aikaisemmin ja niiden perusteella lapset ovat juuri saaneet ne tukiperheet. Onko nyt sitten tapahtunut jotain uutta, johon media ei ole reagoinut mieleiselläsi tavalla?

[/quote]

Kurhelat ITSE pyysivät niitä tukiperheitä pitkään. Ei voi olla huonon vanhemmuden merkki se.

Vierailija
15/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:43"]

Mä ennen aina ajattelin, että huostaanotto on hyvä ratkaisu monesti, mutta olen alkanut miettiä tätä asiaa... Oikeasti huonompikin koti vanhempien kanssa on parempi kuin vieraan huomassa. Ei se rakkaus ja välittäminen ole sama siellä hoitopaikassa. Ja mä haluaisin tietää, paljonko näillä huostaanotoilla on pelastettu lapsia? Toki mä ymmärrän, että tietyt tapaukset selviä ja huostaanotto ainoa vaihtoehto, mutta ei sentään läheskään kaikissa. Voiko nämä lastenkodeissa ja sijaisperheissä eläneet lapset aikuisena hyvin? Olisiko lopputulos ollut vanhempien luona vielä huonompi? En usko. Vieraan lasta on vaikea rakastaa...

[/quote]

On vaikea ymmärtää miten 2000- luvulla joku epäilee ettei adoptiolapsi kokisi olevansa rakastettu.

Tuo vaan esimerkkinä. Jos kotona olisi vaikeaa hoitaa lapsiaan niin tottakai se joka eniten kärsii on lapsi. Kotihan kuuluu nimenomaan olla paikka jossa on turvallista ja terveellistä kasvaa: eikä se vaan saa olla automaattiajatus että "jokainen koti" on terveellinen kasvupaikka lapselle. Mutta jos vanhemmat hoitaa ongelmansa niin tottakai asiat muuttuu. Jostain muistan lukeneeni että ihan pieni osa huostaanotetuista lapsista pääsee muuttamaan takaisin kotiin -ja se kertoo jotain osasta meistä suomalaisista perheistä, meistä VANHEMMISTA. Ei kaikki vaan kykene laittaa lastaan omien tarpeiden edelle. Kyllä varmasti lasta voidaan rakastaa muualla, eihän sitä tälläiset vanhemmatkaan siihen kykene joilta lapsi(lapset) otetaan pois!

Vierailija
16/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen muuttanut kantaani. Nuorena vaahtosin huostaanottojen puolesta, mutta elämänkokemus on saanut näkemään realistisemmin sen avun mitä on tarjolla. Aidosti välittävät, läsnäolevat aikuiset ovat harvassa.

Monesti lapsia "auttavat" ihmiset ovat hieman ylimielisiä ja kuvittelevat pelkkien rutiinien auttavan lapsia.Lapsi jää kuitenkin henkisesti yksin pahemmin kuin kotonaan.

On toki perheitä joista lapsi on pakko huostaanottaa ( narkomaanien ja pedofiilien lapset), mutta monesti vanhemmat ovat vain epätäydellisiä, mutta rakastavat silti lasta. Aito rakakus on tärkeintä sitä ei joku laitos korvaa eikä rutiininoaminen välittäminen.

Ihmisillä on ajatus, että aina on tarjolla täydellisiä sijaisvanhempia. Joidenkin kohdalle osuu todella hyvät sijaisvanhemmat, mutta monella käy huonommin.

Vierailija
17/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:43"]

[/quote]

Lapsi ei edes tajua, että kodissa ja perheessä on jotain kummallista ennen kuin pääsee normaaliin perheeseen. On koteja, joissa insesti on ihan tavallista eikä lapset ihmettele sitä, että isän kanssa makuuhuoneessa nukkuu perheen 11v tyttö. He luulevat, että niin pitää ollakin! Tai on perheitä, joissa fillarit ja vaikka mopot varastetaan muilta.

Lapset eivät halua muutosta, koska usein he kokevat olevansa vastuussa siitä, mitä perheessä tapahtuu. Vaikka se olisi miten kamalaa tahansa.

Vierailija
18/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:59"]

Minäkin olen muuttanut kantaani. Nuorena vaahtosin huostaanottojen puolesta, mutta elämänkokemus on saanut näkemään realistisemmin sen avun mitä on tarjolla. Aidosti välittävät, läsnäolevat aikuiset ovat harvassa.

Monesti lapsia "auttavat" ihmiset ovat hieman ylimielisiä ja kuvittelevat pelkkien rutiinien auttavan lapsia.Lapsi jää kuitenkin henkisesti yksin pahemmin kuin kotonaan.

On toki perheitä joista lapsi on pakko huostaanottaa ( narkomaanien ja pedofiilien lapset), mutta monesti vanhemmat ovat vain epätäydellisiä, mutta rakastavat silti lasta. Aito rakakus on tärkeintä sitä ei joku laitos korvaa eikä rutiininoaminen välittäminen.

Ihmisillä on ajatus, että aina on tarjolla täydellisiä sijaisvanhempia. Joidenkin kohdalle osuu todella hyvät sijaisvanhemmat, mutta monella käy huonommin.

[/quote]

Mitä se on se aito rakkaus? Lapsella ei ole ruokaa, ei vaatteita, kukaan ei välitä, vanhemmat humalassa ja hunningolla, mutta vakuuttavat rakastavansa lasta?

Vierailija
19/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:59"]

[/quote]

Mitä se on se aito rakkaus? Lapsella ei ole ruokaa, ei vaatteita, kukaan ei välitä, vanhemmat humalassa ja hunningolla, mutta vakuuttavat rakastavansa lasta?

[/quote]

Kaikissa huostaanotoissa ei ole kyse alkoholisti- ja/tai narkkivanhemmista.

Vierailija
20/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:16"]

Tästä se alkoi

Yksi asia, joka ei massiivisesta kansiokokoelmasta kuitenkaan selviä, on tukiperheiden rooli. Siitä koko ruljanssi nimittäin alkoi.

Kurhelat hakivat tukea useamman vuoden ajan, ennen kuin he viimein saivat tukiperheen. Lapset menivät sinne ensimmäisen kerran tammikuussa 2012. Lapset, pois lukien vanhimmat, viettivät perheissä yleensä muutaman päivän, joka toinen viikonloppu. Tukiperhettä haettiin, jotta lapset saisivat vaihtelua.

Aluksi asiat rullasivatkin hyvin. Lapset pääsivät tukiperheessä ajamaan vaikkapa mönkijöillä, mutta pian asiat kääntyivät päälaelleen.

Kurheloista tehtiin ilmoitus, ja sittemmin tapahtumat ovat olleet ikäviä uutisia. Huostaanotot ovat nyt käsiteltävänä korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

(Iltalehti)

[/quote]

siis tukiperhettä haettiin, jotta lapset saisivat vaihtelua? Give me a break. Tukiperheistä on huutava pula, ja sitten pitäisi uskoa, että sellaisen saa vaihtelun vuoksi?