Entä jos asuntoa ei kertakaikkiaan vaan saa?
Kommentit (28)
Kaveri perheineen jäi aikoinaan ilman asuntoa. Oikeus opiskelija-asuntoon loppui eikä uutta vaan löytynyt mistään.
Asuivat muutaman kuukauden kaverin äidillä.
kato asunto saiteilta, hakuun laitat koko Suomen ja halvin ensin. Takuulla löytyy köyhemmällekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koin asunnon saamisen hankaluuden muutama vuosi sitten. Kuvittelin olevani ihannevuokralainen, kun etsin kakkosasuntoa pitkän työmatkan vuoksi. Aikuinen keski-ikäinen nainen, joka oletettavuusarvoisesti pitää asunnon siistinä, ei lemmikkejä, ei tupakoi, viikonloput useimmiten pois, toistaiseksi voimassa oleva päivätyö. Ei siis mitään elämänhallinnan ongelmia ja asunnonkin olettaisi pysyvän kunnossa, tämänikäinen tietää myös sen että mistä vioista soitetaan ensisijaisesti huoltoyhtiöön. Kaksi toivomusta mulla oli, että vuokra olisi alle 700 - tuolla hinnalla tässä keskisuuressa kaupungissa oli tarjolla useita kaksioita ja yksiöitä, joten ajattelin että se on ihan läpihuutojuttu, saan varmaan ekan tai viimeisätään toisen asunnon mitä kysyn. Toijnen toivomus oli alle 5 km työmatka, koska kävelin tai pyöräilin sen, olin valmis kyllä joustamaan tuosta vähän pitemmäksikin, kunhan se oli käveltävissä enintään tunnissa. Koska työpaikka on keskustassa, tuo antoi melkoisen ison ringin hakualueeksi.
Eipä sitä asuntoa niin vain mulle löytynytkään. Kaikki parhaat menivät muille. Sijoittajat eivät kertakaikkiaan tuntuneet haluavan vuokrata mulle. Monta näyttöä piti käydä. Lopulta kävi niin, että sain omaan ilmoitukseeni vastauksen nuorehkolta mieheltä, jolta sainkin sitten kivan asunnon ja hintakin oli reippaasti alle budjetin. Mutta mulla meni 3 kk saada asunto. Sen aikaa asuin tilapäismajoituksessa työn kautta tutun omistamassa, myynnissä olevassa tyhjässä asunnossa vuokralla, ja se oli jo myytykin ennenkuin asunnon sain, onneksi ehdin saada ennen uusien asukkaiden tuloa. Mulle tuli tunne, että sijoittajat ottavat mielellään näitä ns. kelavuokralaisia, joista saavat ehkä pitkäaikaisia asukkaita ja kela maksaa.
Hyvä vain jos asunnot menevät sellaisille ensin joilla ei ole vielä yhtäkään, eikä jonkun kakkosasunnoksi.
Minulla oli vaihtoehtona työttömyys. Olisiko se parempi vaihtoehto? Tai sitten 280 km työmatka päivittäin, junia ei ko. välille suoraan ollut.
Sitten jää kodittomaksi. Lain mukaan sossulla on velvollisuus huolehtia alaikäisistä lapsista ja käytännössä tämä yleensä tehdään siten, että koko perheelle tarjotaan asuntoa.
Lapsettomille ehdotetaan asuntoloita ja yömajoja, varsinkin naiset joutuvat sitten miettimään, onko niissä turvallista.
Periaatteessa kaikki turvaverkot ovat, mutta paljon niissä on aukkojakin. Esim. sossun maksusitoumusta ei yleensä haluta, jos vaihtoehtona on saada takuuvuokra rahana. Ja sitoumuksen saamisessa voi kestää kauan verrattuna kilpailevaan asunnonhakijaan, jolla on tarjota rahat käteen. Kunnan omia asuntoja voi olla niukasti, mutta pienemmillä paikkakunnilla ne voivat olla hyvä ratkaisu. Ulkopaikkakuntalaisille niitä ei tosin välttämättä haluta edes tarjota, jos näyttää siltä, että henkilö elää tuilla, eli ei tuottaisi kunnalle verotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa kadulle jätetä, vähintään pääsee hätämajoitukseen. Se pitää toki tiedostaa, että mitä pahemmin asiansa sössii, sitä kapeammiksi vaihtoehdot käy. Ota mahd. pian yhteys sossuun!
Ohis kommentoi että kannattaa sitten olla oikeassa kunnassa tässä asiassa. Tietyt kunnat pystyy järjestämään vaikka mitä ja toiset odottaa että sinulle ei ole seuraavaksi yöksi mitään paikkaa jossa olla. Voin kertoa tarkemmin jos jotakuta askarruttaa.
Pääosa Suomesta on sellaista, että tyhjiä asuntoja on vaikka kuinka paljon. Eli siitä vaan vuokraa vaikka ihan yksityiseltäkin jonkun asunnon. Eikä vuokra ole suuri, eli koko vuokra korvataan jos saa sekä asumistukea että toimeentulotukea.
Mitä tarkoittaa asuntoa "ei saa"? Mistä, minkälainen, millä budjetilla? Ap ei avaa asian taustoja yhtään.
Kunnilla on lain mukaan pakko tarjota jotain asumispaikkaa, jos olet ollut muistaakseni 2 kk asunnottomana.
Kaveri joskus nuorena oli ja se sijoitettiin johonkin asuntolaan ..
Sincc