Tyttö söi Panacod-tabletin – poliisi tutki rikosta
16-vuotias suolahtelaistyttö joutui rikoksesta epäillyksi syötyään yhden Panacod-tabletin. Epäilty huumausaineen käyttörikos tapahtui toukokuussa 2011.
Runsaat kaksi vuotta myöhemmin kihlakunnansyyttäjä päätti, ettei tyttö joudu teostaan käräjille. Syyttämättäjättämispäätös syntyi syyskuussa.
Tyttö oli ottanut lääkkeen luvatta kaapista omassa kodissaan. Syyttäjä katsoi, että teko on johtunut pikemmin harkitsemattomuudesta kuin piittaamattomuudesta lain kieltoja ja käskyjä kohtaan.
Syyttäjän mukaan teosta ei olisi ollut odotettavissa kuin korkeintaan sakkoja. Syyte jäi nostamatta juuri rikoksen vähäisyyden ja tekijän nuoren iän vuoksi.
Panacod-lääke sisältää parasetamolia ja kodeiinia. Myös metyylimorfiinina tunnettu kodeiini on opiaatteihin kuuluva lääkeaine. Keskushermostoon vaikuttavia, hyvänolontunteen aiheuttavia opiaatteja käytetään myös huumausaineina.
http://aksa.fi/16-vuotias-soi-yhden-panacod-tabletin-poliisi-tutki-rikosta/
Kommentit (53)
Minulla Panacod ei auta kipuun, eikä auta mitkään Burana 600 tabletitkaan eli ihan kuin karkkia söisi mutta pää menee aivan sekaisin joistakin Apteekin reseptittömistä nestemäisistä yskänlääkkeistä! Saan niistä sellaisia hallusinaatioita että oksat pois! Onko täällä muita jotka sekoaa yskänlääkkeistä?
Juu, kassissa taitaa olla tälläkin hetkellä liuska panacodeja :)
Syön iskiasvaivaan ja on varalta siellä. Reseptiä tuskin löytyy koko talosta enää.
Olisipa tosiaan hauska joutua putkaan sen takia, että selkälääkkeet löytyy käsilaukusta.
Hui, tramaleja ja norflexiakin on joskus ollut laukussa.
Siis miksi pitäisi olla reseptit laukussa mukana? Matkustaessa (lentokenttä yms) ymmärtäisin tuon. Mulla on kaikki reseptit e-reseptejä, enkä ole tulostanut tietoja niistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:26"]
Nyt tulee kyllä peetä niskaan, mutta mä olen ollut kodeiinikoukussa ja juurikin panacodia silloin käytin. Mulle määrättiin sitä alunperin kuukautiskipuihin ja olihan noita reseptejä helppo saada milloin mihinkin jomotukseen.
Muistan elävästi ekan kerran, kun otin yhden tabletin. Siitä tuli kevyt olo ja kaikki kipu lakkasi. Ei siitä millekään tripille tietenkään päässyt, eikä se aiheuttanut sekavuutta tms, mutta semmonen pieni kutina jäi. Kohta niitä sitten syötiinkiin urakalla.
Suurin annos taisi olla joku 13-15 tablettia samana iltana muutaman tunnin aikana ja tietysti viinan kanssa. Ikää oli just 18. Että joo. Parin päivän oksennukset, tärinät ja pelkotilat. Jestas, on sitä ollut fiksu...
Pikkusiskonikin joutui ala-asteikäisenä panacodia syömään nielurisojen leikkuun jälkeen ja se meni niistä ihan veteläksi.
[/quote]
Kuinka on mahdollista? Maksa sanoo aika nopsaan poks jo pelkästä parasetamolin ja alkoholin yhdistelmästä. Tuolla tablettimäärällä olisi lähtenyt jo henki isolta raavaalta mieheltäkin.
Mullekin määrättiin Panacodia raskauden aikana selkävaivoihin.
ja kymmenen vuotta myöhemmin samaa lääkettä sain vain pienimmän annostuksen pienimmällä kappalemäärällä hermosärkyyn.
Koska sisältää codeiinia ja on herkästi riippuvuutta aiheuttava. = huume. ups.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:14"]
Juu, kassissa taitaa olla tälläkin hetkellä liuska panacodeja :)
Syön iskiasvaivaan ja on varalta siellä. Reseptiä tuskin löytyy koko talosta enää.
Olisipa tosiaan hauska joutua putkaan sen takia, että selkälääkkeet löytyy käsilaukusta.
Hui, tramaleja ja norflexiakin on joskus ollut laukussa.
[/quote]
Jos sulla on myöhemmin esittää reseptit omalla nimellä noista lääkkeistä niin ei tule mitään seuraamuksia. Kyllähän kerran Olli Saarelallekin kävi noin:
http://yle.fi/uutiset/olli_saarelaa_ei_epailla_huumausainerikoksesta/5280708
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 01:42"]
Nyt tulee kyllä peetä niskaan, mutta mä olen ollut kodeiinikoukussa ja juurikin panacodia silloin käytin. Mulle määrättiin sitä alunperin kuukautiskipuihin ja olihan noita reseptejä helppo saada milloin mihinkin jomotukseen.
Muistan elävästi ekan kerran, kun otin yhden tabletin. Siitä tuli kevyt olo ja kaikki kipu lakkasi. Ei siitä millekään tripille tietenkään päässyt, eikä se aiheuttanut sekavuutta tms, mutta semmonen pieni kutina jäi. Kohta niitä sitten syötiinkiin urakalla.
Suurin annos taisi olla joku 13-15 tablettia samana iltana muutaman tunnin aikana ja tietysti viinan kanssa. Ikää oli just 18. Että joo. Parin päivän oksennukset, tärinät ja pelkotilat. Jestas, on sitä ollut fiksu...
Pikkusiskonikin joutui ala-asteikäisenä panacodia syömään nielurisojen leikkuun jälkeen ja se meni niistä ihan veteläksi.
[/quote]
Kuinka on mahdollista? Maksa sanoo aika nopsaan poks jo pelkästä parasetamolin ja alkoholin yhdistelmästä. Tuolla tablettimäärällä olisi lähtenyt jo henki isolta raavaalta mieheltäkin.
[/quote]
Tuossa vaiheessa sietokyky oli kasvanut jo aika lailla. Otin kuitenkin lähes joka ilta lähelle kymmentä tablettia. Ja kuten sanoin, en tempaissut niitä ihan kerralla, vaan parin tabletin osissa muutaman tunnin aikana.
Kyllä tiedän ja tiesin, että henki olisi voinut lähteä. Osittain se oli tarkoituskin, osittain vain tulella leikkimistä. Syvä masennuskausi oli meneillään. Yöllä sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja hikoilin kuin saunassa. Jos vanhemmat olisivat tienneet, olisivat varmasti vieneet päivystykseen.
Sähköisten reseptien aikana reseptien mukana kuljettelu on aikamoista hätävarjelun liioittelua. Eiköhän poliisi näe eron narkin ja oikeasti kipeän ihmisen välillä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:48"]
Minulle määrättiin Panacodia kipuun jalkaleikkauksen jälkeen. Otin ennen kauppareissua varoiksi yhden, ettei kipu yllätä lähikaupassa kaydessä, jotta saan varmasti sairasloman ajan ruuat ostettua ja pystyin jalalle vähän varaamaan painoa. Se YKSI todellakin riitti, en tuntenut kipua, mutta ei pysynyt tavaratkaan enää käsissä... Käytin lääkettä sen jälkeen vain yksi yötä vasten ja nukuin sen jälkeen tosi syviä 14-16 tunnin unia.
Panacodia vähättelee lääkettä usein syöneet, joilla toleranssi on jo toisella tasolla. Itsellä on kynnys ottaa mitään lääkettä korkealla, silloin ne toimivatkin, kun todella tarvitaan.
Ja kun tähänkin jo sotkettiin raskaus, niin raskausaikana lääkkeitä syöviä en ymmärrä alkuunkaan.
[/quote]
Lol. Vastasin tuolla edellisellä sivulla, että sain Panacodia hammassärkyyn, maksimissaan kahdeksan päivässä sai ottaa. En ole koskaan ennen tarvinnut Panacodia (tai muutakaan vahvaa kipulääkettä) ja neljän tunnin välein otetut kaksi Panacodia ei auttaneet hammassärkyyn ihan kokonaan, vaan hammas oli kipeä lääkkeenkin kanssa. Tiedä sitten mistä kyse, koska mitään toleranssia mulla ei voi olla.... Pääkään ei mennyt sekaisin, ihan normaalisti pystyin tekemään töitä.
Jos palattais astialle, kun tuo lääke on nyt moneen kertaan selitetty ja esitelty.
Kukaan ei siis tiedä, miten tyttö jäi kiinni yhden vaivaisen napin ottamisesta. epäilen kyllä vahvasti, että taustaa täytyy olla eli jonkinlaisessa pöllyssä on tytsä varmasti tavoitettu enemmän kuin kerran. Muuten kuvio olisi ihan liian omituinen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 01:42"]
[/quote]
[/quote]
Tuossa vaiheessa sietokyky oli kasvanut jo aika lailla. Otin kuitenkin lähes joka ilta lähelle kymmentä tablettia. Ja kuten sanoin, en tempaissut niitä ihan kerralla, vaan parin tabletin osissa muutaman tunnin aikana.
Kyllä tiedän ja tiesin, että henki olisi voinut lähteä. Osittain se oli tarkoituskin, osittain vain tulella leikkimistä. Syvä masennuskausi oli meneillään. Yöllä sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja hikoilin kuin saunassa. Jos vanhemmat olisivat tienneet, olisivat varmasti vieneet päivystykseen.
[/quote]
lol, toleranssi ei kasva parasetamolille. eli ts. jos olet viinan kanssa tosissaan 15 panacodia kerralla ottsnut sulla on joku ihmemaksa tai sitten kusetat. parasetamolin maksimiannos on 4g /vrk. 15 panacodia tekee 7,5 g eli tuplasti vrk annoksen.
mitä tulee panacodissa olevaan kodeiiniin ja sen vaikutukseen niin on todellakin riippuvainen henkilöstä ,hänen metaboliasta. ihmisten elimistöt metaboloivat eri nopeudella lääkeaineita. ultranopeat metaboloijat "hyötyvät " pamacodista enemmän koska kodeiini muuttuu elimistössä morfiiniksi nopeammin. sitä ei voi tietää kuka on tälläinen ultranopea metaboloija mutta arviolta tälläisia henkilöitä on 5-15 % väestöstä. ts. suurimmalle osalle ko. lääke ei mitään viboja anna, vaan lääkkeessä oleva parasetamoli on se mikä vaikuttaa kipua lievittävästi.
itse olen myös panacodia joutunut syömään viisaudenhampaan poiston jälkeen. kipu lähti mutta minkäänlaista huumaavaa vaikutusta en huomannut.
poikkeustapauksessa voidaan syödä myös raskauden aikana.
terv. farmaseutti.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 01:42"]
[/quote]
[/quote]
Tuossa vaiheessa sietokyky oli kasvanut jo aika lailla. Otin kuitenkin lähes joka ilta lähelle kymmentä tablettia.
[/quote]
Parasetamolin maksatoksisuudelle ei tule mitään sietokykyä. Panacodin vaarallisin aine ei ole kodeiini vaan parasetamoli, sen yliannostuksella tosiaan saa maksansa yllättävän helposti ja peruuttamattomasti tuhottua. Joka ilta 10-15 tablettia olisi tuhonnut maksasi, ja kodeiini olisi ollut ongelmistasi pienin.
Minä syön reseptillä pore-Panacodeja migreenikipuihin jotka eivät mene ohi täsmälääkkeillä. En tule niistä sekavaksi mutta ne lämmittävät kehoa mukavasti eli auttavat verenkiertoon joka minulla aina ollut huono.