Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen mania

Vierailija
12.04.2014 |

Kellään kokemuksia? Vähän ennen synnytystä ja sen jälkeen jää päälle sellainen ylivireytila, jossa ei nukuta ja ideoita pursuu päästä, projektit lentävät uuteen nousuun.Nousua kestää noin vuoden ja sitten iskee väsymys.Kuka tunnistaa, vai olenko ainoa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hirveisiin ongelmiin tämän vuoksi, ja vasta nyt muutaman lapsen jälkeen ymmärrän mistä on kysymys.ap

Vierailija
2/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista

Vierailija
4/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan.

Vierailija
5/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti olen ainoa?:O Paljon on puhetta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mutta ei se mania ole yhtään sen parempi:( Silloin tuntee kaiken olevan hyvin ja aikaankin saa paljon enemmän kuin normaalisti, mutta sitten kun se korttipakka kaatuu, niin silloin tulee ne ongelmat.ap

Vierailija
6/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imetit, niin sulla on erittynyt oksitosiinia. Ehkä imetit just sen vuoden jokaista? Sen jälkeen oksitosiinitasot laski ja tuli masennus. Oksitosiini on ns. mielihyvähormoni. Näin mä ajattelisin tän. 

Vierailija
7/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ehkä sun aivot sitten reagoi voimakkaasti noihin hormonitasojen vaihteluun. Huomaatko samaa kuukautiskierron kanssa? 

Vierailija
8/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia ongelmia sinulle tulee? kadutko manian aikana tekemiäsi asioita? Tuleeko tämän mania vaiheen jälkeen siis masennus, vai palaatko normaalitilaan? Onko sinulla monta lasta perä jälkeen, ja tämä kuvio toistuu aina? Vuosi kuulostaa aika pitkältä ajalta olla maniassa, se on kuitenkin todella raskasta myös fyysisesti. Onhan se täysin mahdollista, että sinulle on puhjennut  mielialahäiriö. 

Vierailija
9/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrille mars!

Vierailija
10/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:04"]

Psykiatrille mars!

[/quote]

Suosittelen. Suosittelen siksi, että bipolaarisuus hoitamattomana on oikeasti vaarallinen vaiva. Yli puolet sairastuneista yrittää jossakin vaiheessa elämäänsä tehdä itsemurhan. Manian aikana itsekontrolli ei toimi eli henkilö todennäköisesti hankkiutuu eroon rahoistaan.

http://www.mielenterveyshelmi.fi/keskustelu/index.php?act=rthrd&grpid=9&thrdid=470

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuuntainen_mielialah%C3%A4iri%C3%B6

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=nix01196

Vakava ongelma ja vaatii hoitoa. Kun lääkitys kunnossa niin ongelmat vähenevät rajusti.

Vierailija
11/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettänyt, koska maitoa ei tullut ja käyn jo psykologin juttusilla, tosin ihan toisesta syystä.Ongelma on siinä, kun se väsymys iskee niin silloin ei kiinnosta mikään enkä saa mitään aikaiseksi.En pysty keskittymään enään ja menee muutama vuosi ennekuin tokenen tästä kokonaan.En ole saanut lapsia peräjälkeen.Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, mutten ole löytänyt.ap

Vierailija
12/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:27"]

En imettänyt, koska maitoa ei tullut ja käyn jo psykologin juttusilla, tosin ihan toisesta syystä.

[/quote]

Psykologi on eri asia on psykiatri, joka on lääkäri.

Vierailija
13/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistuta kilpirauhasen tilanne verikokeista.

Vierailija
14/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut maniaa, ei masennusta, olin jopa tavallista rauhallisempi saatuani vauvan.

Vierailija
15/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:27"]

En imettänyt, koska maitoa ei tullut ja käyn jo psykologin juttusilla, tosin ihan toisesta syystä.

[/quote]

Psykologi on eri asia on psykiatri, joka on lääkäri.

[/quote]

No kukahan minut sinne on määrännyt? Olen ollut osastohoidossa, mulle puhkesi mania toisen lääkityksen vuoksi(fyysinen sairaus)mutta vaikka kävin palikkatesteissä tätä manian ja depressiivisyyden mahdollisuutta e minulta tutkittu.Pitäisikö pyytää uudet testit? olen muuten raskaana taas, ja pelkään vähän tulevaa.ap

Vierailija
16/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea mania (ei siis hypomania) on yleensä psykoottinen tila ja voi olla monessa mielessä vaarallinen. Psykiatrille eli psykiatrian erikoislääkärille siis, psykologi ei riitä. T.Lääkäritäti

Vierailija
17/17 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 22:57"]

Oikea mania (ei siis hypomania) on yleensä psykoottinen tila ja voi olla monessa mielessä vaarallinen. Psykiatrille eli psykiatrian erikoislääkärille siis, psykologi ei riitä. T.Lääkäritäti

[/quote]

Ai pikkasen vaarallinen? Olen ollut monesti psykoosissa ja aina olen ollut tappamassa itseäni, ja syy miksi olen hengissä on se että olen pelkuri.Syytä psykoosiherkkyyteeni etsittiin, mutta tuo mania ei taida tulla ihan yksinään vaikka olenkin kieltänyt järjestelmällisesti olevani masentunut.ap