Voiko pomo vaatia tämän?
Minulla on siis ranne murtunut, saikkua sain 3 vkoa. Olen saikun ajan äitini luona joka on ollut ranneleikkauksessa ja tarvitsee apua. Nyt pomo kuitenkin soitti minulle, ja ihmetteli että miksi olen 700 km päästä työpaikasta.. Vihjaili jopa potkuista kun sanoin että tulen vasta saikun loputtua. Saako saikulla olla missä haluaa? Entä pitääkö olla työpaikan tavoiteltavissa? Olen 17, ja en vielä tiedä näistä kunnolla..
Kommentit (28)
Niin ja lisäksi nauhoita työnantajalta tulevat puhelut! Näin voit todistaa myöhemmin epäasialliset kommentit ja väitteet.
Saikulla saat olla ihan missä vaan tykkäät ja olla vaikka vastaamatta sen pomon puheluihinkin, ei kuulu sille millään lailla. Jos se alkaa mussuttamaan, niin sano että soitat liittoon. Yleensä tämä tukkii tuollaisten pomojen turvat.
Miten sait rannemurtumasta sairauslomaa vain 3 viikkoa? Itselläni viimeksi ranne murtuman takia kipsissä 6 viikkoa.
Toki saat olla sairauslomasi ajan missä haluat. Joskos ihmetteli miksi voit auttaa leikkauksessa ollutta äitiäsi jos et voi tehdä töitä....tuli vain itselle mieleen.
Millaisessa työssä olet?
En pomolle kertonut syytä miksi olen äitini luona.. Soittelee muutenkin jatkuvasti kun olen saikulla, todella rasittavaa! Olen töissä kaupassa, kuormat siellä n. 10-17 kg.. V*tuttaa kun yrittää pompottaa saikullakin, haluais kuulemma puhua mun kanssa niin pitäs tulla paikan päälle?! Sanoi että miten oot voinu mennä junalla 700 km päähän mutta et ole voinut tulla töihin juttelemaan.. Okei, maksa n. 200e junat? :D
Miten noin lyhyt sairis rannemurtumasta?
Kuuluthan liittoon? Toimititko lääk.todistuksen heti duuniin?
Ei hajua? Ranne on tosi kipeä, ja ma olis töitä ja ti lääkäri.. Voiko se antaa potkut jos olen ma poissa, kun saan kuitenkin ti saikkua? Ei ole varaa maksella junista kokoajan :/ Kuulun liittoon, ja toimitin kyllä!
Jos lääkärintodistus osoittaa, että työntekijä ei kykene lainkaan työntekoon, työnantajalla ei ole oikeutta määrätä häntä työskentelemään sairaslomansa aikana. Jos taas todistuksesta ilmenee työntekijän olevan esimerkiksi vain varsinaiseen työhönsä osittain työkyvytön, työnantajalla on mahdollisuus määrätä hänet niihin muihin työsopimuksen alaan kuuluviin töihin, joita kyseinen työkyvyttömyys ei koske.
Esimiehellä on oikeus pitää yhteyttä työntekijään sairasloman aikana.
Siis sairauslomasi loppuu sunnuntaina? Vai onko tuo maanantai vielä sairauslomaa?
Ja jos ei ole niin miksi lääkäri on vasta tiistaina? Miksi ei ollut esim. eilen? Ts. jo ennen kuin sairausloma päättyy (mikäli nyt ymmärsin asian oikein, siis että sairauslomaa ei enää maanantaille ole määrätty, tiistaina lääkäri ja oletat että lomaa jatketaan). Voihan olla ettei sitä jatketa, ranteesihan voi olla arka/kipeä kuukausia murtuman jälkeen, silti sillä saa/voi tehdä jtkn työtä.
Nyt ymmärrän tilannetta hieman paremmin työnantajan kantilta.(jos siis oletukseni asiasta menee yllämainitulla tavalla).
Joo sunnuntaina loppuu. Ja ei ollut parempia aikoja.. Ja ranne on selvästi vielä murtunut, sanovat mulle että n. 6 viikkoa kipsi. Varmaan sain saikkua 3 viikkoa kun sen jälkeen on lääkäri, eli nyt ti. Katsovat tarvitseeko leikkausta ja antaa saikkua lisää sitten sen mukaan..
Leikkausta tuossa vaiheessa, kolme viikkoa murtumasta? Milloin kävit ensimmäisen kerran kipsauksen jälkeen lääkärillä, kauako aikaa oli tapahtumasta kulunut?
Miksi sitä sairauslomaa ei annettu heti kauempaa aikaa jos kerran kyseessä on selvä murtuma joka ei missään tapauksessa parane kolmessa viikossa?
Porvoossako näin??
Käy hakemassa myös maanantai saikkua, Tarvitset sen myös jos muuten lääkäri vasta ti.
Voisit pomolle sanoa että vaikuttaa siltä että sl jatkuu vielä koska et ole parantunut. Hänhän odottaa nyt sinua ma töihin.
Muuhun en ota kantaa kun en tiedä, mutta epäilijöille niin kyllä, 3 viikkoa minullakin katsottiin rannemurtumaa ja päätettiin leikata. Toivottavasti ap selviää ranteensa kanssa helpomalla. Itselläni ranne vieläkin ihan pilipali leikkauksesta 2vuotta, mutta olen toki jo 40+. Tsemppiä ap!
On kyllä outoa toimintaa lääkärinkin puolesta, mahdollinen leikkaus pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti tapaturmasta, kahden viikon sisällä. Ja jos kipsi on 6 vkoa niin kyllä sairaslomaakin olidi pitänyt kirjoittaa heti se 6 viikkoa.
Eikös sinulla ole tiistaina se lääkäri samalla paikkakunnalla missä asut ja työskentelet, ei siellä 700 km:n päässä? Silloinhan voit sitten tiistaina lääkärireissun jälkeen tavata pomosi.
Ja tosiaan, pomosi odottanee sinua maanantaiksi töihin jos ja kun sinulla ei ole siitä maanantaista, vielä, näyttää mustaa valkoisella että se on sairista.
Ethän sinä saikun loputtua palaa työpaikkakunnalle jos saikkusi loppuu sunnuntaina ja vasta tiistaina menet.
Jos et ole saanut maanantaiksi saikkua, menet töihin. Muuten se on luvaton poissaolo.
Jos sulla ei ole maanantaita merkattu saikkupäiväksi, niin tottakai olet silloin menossa töihin. Lähdet sitten kesken päivän pois jos ei ranne kestä. Saikulla saat olla missä hyvänsä eikä pomo voi vaatia sinua silloin työpaikalle.
Ihmetyttää tosin, että miten voit olla avuksi myöskin rannevaivaiselle äidille, mutta et voi olla töissä....
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:02"]Jos et ole saanut maanantaiksi saikkua, menet töihin. Muuten se on luvaton poissaolo.
[/quote]
Olin juuri tulossa sanomaan tätä. Siksi toiseksi, lääkäri ei voi kirjoittaa tiistaina taannehtivasti maanantaiksi lomaa, joten palkattomaksi se mennee joka tapauksessa.
Saat olla missä haluat. Saikulla pitää tehdä asioita, jotka "edistävät parantumista", eli äidin hyysättävänä oleminen on oikeastaan lain hengen mukaista.
Työnantaja voi halutessaan määrätä sinulle töitä, joissa ei tarvitse käyttää toista kättä. Tällöin hän ottaa toki riskin, että loukkaat itseäsi lisää, mutta lain mukaan näin saa tehdä. Oikeutta tosin käytetään harvoin.